Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräilystä kysymys?


Memmu
 Share

Recommended Posts

Olen jo pidempään "haaveillut" työmatkoja autolla körötellessäni, kuinka mukava olisi pyöräillä. Tänä keväänä ajatus on vaan käynyt voimakkaammaksi..

Matkaa töihin kertyisi noin 19km suuntaansa, tässä varmasti syy tähän empimiseen. Lisäksi pitäisi hankkia kunnon pyörä, pelkäänpä että huonolla fillarilla pyöräilyhalut on nopeasti poljettu maan rakoon :mad14:

Vielä askarruttaa yksi kysymys, nimittäin pyöräilyn vaikutus toimistotyöstä jo valmiiksi helposti jumiutuviin hartiohin? Ajatuksena olisi hankkia ns. fitnesspyörä, jolloin tanko olisi suora -miten on, pistääkö pyöräily hartiat jumiin lopullisesti?

Pakko miettiä tämäkin puoli ennen kuin lähden uutta fillaria ostamaan, sen verran siihen kuitenkin rahaa uppoo :bike:

Link to comment
Share on other sites

Voit pyytää kaupassa tangon jonka korkeutta voi säätää. Tankoja on monenlaisia, olikohan yksi malli jota kutsutaan pässinsarveiksi " en ole tuosta nimityksestä varma"

Voit ajaa aluksi pystymmässä ja totutellä kesän mittaan matalanpaan ajo asentoon.

En mainosta mutta rossanolla on ihan ok sivut josta näkee eri vaihtoehtoja.

19 km on sopiva matka :hosto:

Link to comment
Share on other sites

En tee kyllä toimistotyötä, mutta koulussa tulee oltua konneella keskimäärin 5 tuntia päivässä enkä ole huomannut hartiossa mittään erikoista vaikka polen 10 kilometrin koulumatkaa kesät talvet, ja pyöräni maksoi noin 200 € ja olen sillä pystynyt ajamaan ihan hyvin. Tosin siihen joutuu vaihtamaan kunnon rattaat ja ketjut jos meinaa kovemmin ajjaa, (ainakin minulla ne alkuperäset ketjut katkes ja rattaat halkes) nyt kun ne on vaihettu niin koulumatkat saa ajjaa ihan reilua vauhtia.

Link to comment
Share on other sites

Matkaa töihin kertyisi noin 19km suuntaansa, tässä varmasti syy tähän empimiseen. Lisäksi pitäisi hankkia kunnon pyörä, pelkäänpä että huonolla fillarilla pyöräilyhalut on nopeasti poljettu maan rakoon

Vielä askarruttaa yksi kysymys, nimittäin pyöräilyn vaikutus toimistotyöstä jo valmiiksi helposti jumiutuviin hartiohin? Ajatuksena olisi hankkia ns. fitnesspyörä, jolloin tanko olisi suora -miten on, pistääkö pyöräily hartiat jumiin lopullisesti?

Mulla on kanssa 19-20 km työmatka suuntaansa. Duunissa sitten odottaa "sorvin" ääressä rönöttäminen tai palavereissä pönöttäminen. Suoratankoisella hybridillä olen sitä joskus polkenut. Hartioissa en muista huomanneeni mitään erikoista, mutta alaselässä kylläkin. Ja sormien ja pallien puutumisessa, varsinkin keväällä pyöräilyä aloittaessa. Lienee hyvin yksilöllistä. Ja ehkä mun uiminen vaikuttaa hartioihin.

Link to comment
Share on other sites

En usko että niinkin lyhyellä matkalla kun 19 kilometriä olkapäät ehtivät puutumaan oli sitten käsien asento miten staattinen tahansa. Nousukahvoilla tuota voi vielä ehkäistä. Itse olen ajanut liki sadan kilometrin lenkkejä suoratangolla (ja kahvoilla) ilman puutumisia. Säätämälla satulaa voi myös ehkäistä käsien puutumista.

Joten osta sinä vaan se fitness-fillari jos et kippurasarvista tykkää. Niitä on sitten paljon erilaisia. Nyrkkisääntö on että kokeile mikä sopii sinun kropalle ja osta sitten se.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa kokeilla sitä kippuratankoa! Ei sieltä alaotteelta kovin usein ajeta, jos se kauhistuttaa. Ite ainakin ajan kahvoilta varmaan 95% ajoista.

Käyrän tangon otteiden monipuolisuun on kyl hieman toista kuin suoralla tangolla vaikka olisisikin nousukahvat.

Ite hankkisin pidempään työmatka-ajoon monipuolisille keleille ehdottomasti cyclokrossarin.

Pitäiskö sit avautua vielä selkäongelmista....

Mulla on nyt viimeisen vuoden ajan ollut yläselkä/niska aika huonossa kondiksessa. Jumahti melko totaalisesti kun viime keväänä vedin heti kylmiltään pitkää maantielenkkiä (80+km), sitten kun istun kompuutterilla kaikki päivät duunissa niin eipä tuo tilanne ole vieläkään helpottanut...grr...

Ja kyllä uin ja sauvakävelen ja salillakin yritän saada vähän lihaa yläkroppaan. Hieronta, OMT etc. ei ole ainakaan vielä tuonut pidempää apua.

Alkaa jo vähän kyrsimään.

Pallien puutumiseen auttaa kunnon ajohousut ja mahd. sopivampi (todnäk. kovempi) satula.

Link to comment
Share on other sites

Yksi juttu, jota ei ole vielä mainittu, on pyöräilytossut ja omat polkimet pyörään - en muista näiden nimeä? Itselläni saman matkan töihin poljettuani puutuivat nopeasti jalkapohjat ja oikeilla polkimilla olisi tämän pystynyt estämään.

Tosin ongelma oli vain pyöräilyn AIKANA, joten en koskaan tehnyt asian suhteen mitään. Tunnustan, että pelkäsin hieman noilla polkimilla ajoa, miten nopeasti jalan saa irti polkimesta vaaratilanteissa, eli sitä olisi pitänyt harjoitella.

Tämän kesän pyöräily on vielä iso kysymysmerkki viime kesäisen pyöräkolarin vuoksi. Jos pyöräilen, pitää vain löytää uusi reitti, josta suurin osa olisi pelkkää pyörätietä, ei siis enää vaarallisia risteyksiä, joissa autot ajaa päälle. Käyttämälläni reitillä (pääradan vartta pitkin) on aivan liian monta autotien ylitystä, ja jos joka välissä saa ruveta jarruttelemaan ja miettimään, että ajaakohan tuo auto päälleni, niin koko pyöräilystä menee fiilis.

Link to comment
Share on other sites

pyöräilytossut ja omat polkimet pyörään - en muista näiden nimeä? I

Pyöräilykengät ja lukkopolkimet. Hyödylliset heti kun aletaan oikeesti pyöräilemään. Alussa toki vaatii opettelua, et muistaa risteyksissä ym. pysähtellyissä vapauttaa jalan. Kerran tai pari pääsin aikoinaan ite konttaamaan tätä opetellessa :tongue:

Ja jokos ne säämiskällä varustetut pyöräilyhousut on mainittu..?

Link to comment
Share on other sites

Shimano SPD-kengät on siitä hyvät että niitä voi myös käyttää tavallisina (pyörä) kenkinä, siis lukitsematta niitä polkimeen. Aloittelijan kannattaakin ajella aina kaupungilla tai missä tahansa missä saattaa joutua pysähtymään ilman lukkoja. Maantiellä voi sitten lukita kengät. Vanha totuus on että on kahdenlaisia pyöräilijöta jotkaa polkee lukkiksilla: Jo kaatuneet, ja sitten ne jotka tulevat kaatumaan. Sitä ei kuitenkaan kannata pelätä- sillä kyllä lukkopolkimet auttaa pyöräilyssä.

Link to comment
Share on other sites

Alussa toki vaatii opettelua, et muistaa risteyksissä ym. pysähtellyissä vapauttaa jalan. Kerran tai pari pääsin aikoinaan ite konttaamaan tätä opetellessa :tongue:

Heh...tuttu juttu. Kahden konttaamisen jälkeen olen muistanut vääntää kengät irti jo ennen kuin pysähdyn.

Shimano SPD-kengät on siitä hyvät että niitä voi myös käyttää tavallisina (pyörä) kenkinä, siis lukitsematta niitä polkimeen. Aloittelijan kannattaakin ajella aina kaupungilla tai missä tahansa missä saattaa joutua pysähtymään ilman lukkoja. Maantiellä voi sitten lukita kengät. Vanha totuus on että on kahdenlaisia pyöräilijöta jotkaa polkee lukkiksilla: Jo kaatuneet, ja sitten ne jotka tulevat kaatumaan. Sitä ei kuitenkaan kannata pelätä- sillä kyllä lukkopolkimet auttaa pyöräilyssä.

Spede-maastokengät joissa on klossi sisällä ja pehmeä pohja niin pääsee kävelemäänkin olisivat varmaan hyvät työmatkailuun. Lisäksi kaksipuoliset polkimet joissa on lukko toisella puolella ja toisella voi ajaa vaikka lenkkarilla. Näillä voi ajaa ilman lukkoja kaupunki tms. olosuhteissa kun ei uskalla lukkoja käyttää.

Link to comment
Share on other sites

Pallien puutumiseen auttaa kunnon ajohousut ja mahd. sopivampi (todnäk. kovempi) satula.

Kuinka piinkovaa satulaa te sitten oikein käytätte? Mulla on satulana aika mikä lie Shimano Hybrid Pron mukana aikoinaan tullut, mielestäni aika kapea ja kova pökäle, ei suinkaan mikään nojatuoli. Vaippahousujakin olen koittanut.

Voisiko fillari olla väärää kokoa?

Link to comment
Share on other sites

Satuloita ja persuuksia on miljoonia erilaisia ja voi olla että joutuu kokeilemaan aika montaa erilaista ennenkuin sopiva combo löytyy.

Keskimäärin pehmeät sohvasatulat painavat verisuonet tukkoon ja paikat alkaa puutumaan. Maantiepyörällä ajaessa kuskin painosta on suuri osa käsivarsilla, joten 'perän' paine pienenee. Pidemmillä matkoilla jämäkämpi satula ja kunnon ajohousut on parempi yhdistelmä.

Kyllähän se perä aina ajotauon jälkeen kipeytyy oli satula mikä tahansa ja uuteen satulaan tottumisessa menee aikansa.

Kannattaa tsekkaa myös satulan asento. Starttipiste on luotisuora tai hitusen kärki alaspäin. Jos kärki on liikaa alas voi pilotti valua huomaamattaan satulassa ja jotuu jännittämään asentoa liikaa pysyäkseen paikoillaan -> selkäongelmia.

Väärä pyörän koko yleensä aiheuttaa myös selkäongelmia.

Itse olen ajanut maantiefillaria viidellä eri satulalla viimeisen vuoden aikana:

- Selle Xo, ihan OK, mutta painava ja satulan kruusaukset syö housut.

- Selle SLR XP, turhan leveän tuntuinen, eikä istu kunnolla pebaan.

- Specialized Toupe, tuntuu jumalaiselta alkuun, mutta satulan/pallikolon reunat painavat. Ei oikein mahdollista useita ajoasentoja.

- Fizik Arione Tri, melko hyvä, mutta tuntuu liian pehmeältä ja leveältä.

- Fizik Arione Tällä mennään nyt! Paino vähän kismittää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy