Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lyhyen varoitus ajan maraton.


Samppa89
 Share

Recommended Posts

Yritin viime vuonna maratonia, ja polvi vamman takia epäonnistuin. Nyt se juoksematon 42km on kaivellu takaraivossa ja tulipahan päähän pisto yrittää tuota 3kk päästä Paavo Nurmen maratonissa. Eli onko kenelläkään mitään viisasta sanottavaa siitä, miten tämmönen suht lyhyellä ajalla toteutettava harjottelu kannattaa toteuttaa. Kuntopohja on suhteellisen hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Jos kerran kuntosi on entuudestaan kohtuullisen hyvällä tasolla ei marathonin läpipääsyssä luulisi olevan ongelmia (jos ei sitten tule mitään loukkaantumista). Ei varmaankaan kannata alkaa harjoittelemaan kuitenkaan hulluna, koska siitä voi olla enemmän haittaa kun hyötyä. Kannattaa varmaan juosta melko pitkiä suht kevyviä lenkkejä enenen sitä tapahtumaa. Ja kolmessa kuukaudessa saa melko paljon aikaan oikeanlaisella harjoittelulla. Muut "viisaammat" voivat varmaan neuvoa tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Samalla tavalla itekin aloitin treenailemaan viime vuonna 3kk ennen maratonia. Pidä viikkokilometrit vaan kurissa ja kesäkuulla löysäät reippaasti harjoittelua kun maraton lähenee niin hyvin se menee. Itsellä oli viime Paavoa ennen kovin harjoittelukuukausi kesäkuussa, koska olin toukokuussa ollut pari viikkoa flunssassa. Eipä siitä muuta seurannut kuin akillesjännevaivoja kun yritti viime tingassa ennen maratonia keräillä kilometrejä.

Muutama 20-30 kilsan pitkis kannattaa juoksennella nyt huhti-toukokuussa, muuten kilometrimäärät kannattaa pitää suht maltillisena.

Link to comment
Share on other sites

Jees, vihdoinkin joku muukin tulossa Paavo Nurmeen! Tosin itselläni vielä ilmoittautumatta, kun olen pähkinyt Mikkelin ja Paavon välillä kuten jossain toisessa ketjussa tuskailin.

Minä aloitan (joo joo, aloitan ihan varmasti...) tällä viikolla 12 viikon ohjelman. Kuntopohjasta en osaa sanoa. Piti taas kerran talven aikana juosta paljon peruskuntoa, mutta nyt on olo että enhän minä mitään oo juossu. Olen käynyt n. 3 krt viikossa lenkillä, tosin kilometrejä ei ole kertynyt kuin jotain 15-30 km viikossa, ja sitten kerran viikossa salilla ja kerran viikossa tennistunnilla. Nuo sali ja tennis ovat olleet nyt uusina ohjelmassa ja syöneet siis aikaa juoksulta.

Jos ei vammoja ilmene, luulisin kuitenkin että 12 viikossa pääsen taas siihen kuntoon että maraton sujuu. Näin oli viime kesänäkin. Tosin aikatavoitteeni on vaatimaton, 4.30 olisi jo huippua :tongue:.

Kun en tiedä kuntopohjaasi ja harjoitteluasi sen tarkemmin, en osaa parempia neuvoja antaa. Itse sovellan Sepon 12 viikon ohjelmaa. Tosin siinä on minulle liikaa kilometrejä viikossa (näin totesin jo viime kerralla), mutta jotain osviittaa siitä saa harjoiteluun.

Link to comment
Share on other sites

Tälleen kun kunto o periaatteesa "hyvä". Keskityn lähinnä jalkojen vahvistamiseen juoksua kestäväksi. Nim. 2 kk Tukhomaan. Tarttis alkaa juokseen. Ei tällä systeemillä aikoja juosta mut josko läpi pääsis.

2 kuukaudessa voi päästä hyväänkin kuntoon jos pohjat on kunnossa. Itse aloitin juoksutreenin tammikuun lopussa; marras-tammik korvaavia (=kuntopyörä, hiihto) ja ehdin ennätyskuntoon Pariisin maralle (6.4.).

-gs

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy