Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Umpimähkä

Paras elokuva (tunnustus ja hehkuttelu)

Recommended Posts

Hyviä elokuvia on tullut paljon jo. Mainituista plokkaan: Space odysseia 2001 ja kummisetä 1.

Lisätä pitää ehdottomasti spagettiwesternit, ja niistä huuliharppukostaja, jonka Morrigonen musikkiteema on elokuvan historian kaunein. Ei voi jättää hehkuttamatta Hyvät, pahat ja rumat-leffaa, ennen kaikkea sen takia että tämä lännenparodiaksi tehty pätkä nousi "tahattomasti" lajityyppinsä ikoniksi. Eikä ihan vähiten näytelijoiden takia; Lee van kleef, clit E. ja Eli wallach kolmintaistelussa hautuumaalla, kameran kiertäessä kasvoista kasvoihin, (taas Ennion musiikilla ryyditettynä) on kohtauksena ultrahypersupermahtava; Kolmintaistelu parodiaa, ja kaikki muu tiukempaakin tiukempaa tilanteen kehittelyn mestarointia. Katokaapa Lee van.. ja Clintin kasvoja! Onko stydimmän näköisiä persoonia nähty elokuvan historiassa pyssysankarin roolissa.

Hyvistä ohjaajista on poijes Tarkovski, joka on tehnyt omaperäisiä mustaa huumoria sisällään pitäviä, hyvin omaperäisiä pätkiä: Aivan turhaan "taide-elokuva-ohjaajan" maineessa tämä veitikka. Hauskoja hidastempoisia, mutta omalla tavallaan hulluja pätkiä.

Tarantinon reservoir dogs on sairas, mutta lajissaan kyllä tiukin minun näkemistäni.

Bogart-elokuvat olen nähnyt kaikki, ja Perään pitää mainita James Cagney (sukunimi takuulla vbäärin kirjoitettu), joka myös tiukka äijänpatukka.

Buster Keaton oli, jos mahdollista Chapliniakin parempi näyttelijänä, mutta Oman aikansa anarkistina Charlie oli suvereeni. Niin kovaan yhteiskuntakritiikkiin ei olisi iman luotia tai linnareissua, ei kukaan vähemmän suosittu sen ajan amerikassa olisi voinut ryhtyä.

Komisario palmut hyviä, eritoten Joel Rinteen ja Leo Jokelan takia. muistatteko sen leffan, jossa Helge Herala näyttelee upseeria!? "saatanan pelkuri rrraukat..." Heguli-Helgehän oli aika koreassa asemassa armeijassa, ennen kuin näyttelijäksi ryhtyi, eläköidyttyään intistä.

En jaksa jauhaa enempää.

Katokaapa Lee van.. ja Clintin kasvoja! Onko stydimmän näköisiä persoonia nähty elokuvan historiassa pyssysankarin roolissa.

On. Mun mielestä Charles Bronson, ja varsinkin veretseisauttava Henry Fonda Huuliharppukostajassa vievät viileyden vielä asteen, pari pakkasemmalle. Ehkä itse tarinan, kerronnan ja dialogin koleus saavat efektin aikaan.

Mun valinta on Veronikan kaksoiselämä (La Double Vie de Véronique). Elokuvan tunnelma on jotenkin selittämättömän maaginen, unenomainenkin, jaksaa katsoa vaikka kuinka monta kertaa, vaikkei tapahtumia ole valtavasti. Niin ja tottakai Irene Jacob on aivan loistava. Iso osa elokuvan mystiikkaa mulle edustaa useasti toistuva laulunpätkä, joka on suorastaan karmivan kaunis. Ääniraita on muutenkin laatuluokkaa, kuten Kieslowskin väreissäkin.

Ajattelin, että on aika tavissuosikki, mutta niin vaan näytän olevan ensimmäinen, joka juuri tämän filkan mainitsee.

En ole mikään filmifriikki. Ihan pienenä elokuvakerho kuului harrastuksiin, Tampereella kävin 1990-luvulla aika usein katsomassa SEA-sarjaa ja tottakai lyhytelokuvajuhlilla. Helsingissä en ole käynyt elokuva-arkistossa kertaakaan, mutta vieläkin pidän ihan mahdollisena, että aloittaisi ikään kuin uutena harrastuksena.

Muiden mainitsemista oon pitänyt Kauriinmetsästäjästä, Hohdosta, samaten Forrest Gump kuuluu ihan harrastuksenkin takia suosikkeihin. Vanhoista klassikoista tottakai Chaplinit on tapitettu moneen kertaan, Tatitkin on aika hauskoja. Pitäisi muutenkin ottaa katselulistalle etenkin (perinteistä) komediaosastoa, kun tuntuu, ettei nykyään jaksa naurattaa oikein mikään. Se ei ole tietenkään hyvä asia.

Jaha, mä oon näköjään editointikiellossa, joten korjataan sitten näin erillisellä viestillä:

..

Sama editointikielto oli ilmestynyt mullekin, vaikka luulisi tilanteen olevan juttujen sisältöjen pohjalta päin vastainen. Tässä varmaan nyt tekniikan puoli on tehnyt tepposet.

Sori että laitoin tänne väärään ketjuun kitinät, mutta kun en osannut muuallekaan.

Sama editointikielto oli ilmestynyt mullekin, vaikka luulisi tilanteen olevan juttujen sisältöjen pohjalta päin vastainen. Tässä varmaan nyt tekniikan puoli on tehnyt tepposet.

Olisikohan selitys tässä?

Palstan viestien editointi ja poisto toiminnot on väliaikasesti pois käytöstä jotta voin jakaa kaikille tässä ansioituneille penaltit. Tähän vastaan vänkääminen ei auta, että turha tuhlata siihen aikaan. Mä en edelleenkään harrasta demokratiaa näissä asioissa.

Lainaus on Keskustelukulttuuriketjusta.

Minun vakioleffoja, joita katson säännöllisin välein uudestaan ja samoin luen ne uudestaan aina jonkin ajan kuluttua ovat Tuntematon sotilas ja Taru sormusten herrasta.

Yleisesti ottaen kun katson muutenkin telkkaria tai elokuvia aika vähän niin ei kovin paljon suosikkeja ole. Uudemmista on Kill Bill, mitä on tullut nyt muutaman kerran katsottua.

Hohto on jäänyt elävästi mieleen. Eka kerran katsoin sen isommalla porukalla. Yksin en sitä uskaltanut katsoa. Luettunakin se oli aika kamala.

Stephen Kingin lemmikkieläinten hautausmaa oli karmaa luettavaa yksin asuessa. Elokuva oli sitten pettymys. Vanhempana kirjakaan ei tehnyt enää vaikutusta.

Nykyään tulee katsottua enemmän näitä Shreckejä ja Transformereita ja Et.tä ja Narnian tarinoita.