Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Umpimähkä

Paras elokuva (tunnustus ja hehkuttelu)

Recommended Posts

Ja tietysti unohdin David Lynchin! Eritoten "Blue Velvet". Tosin ukolla on muutama omituinen leffa, kuten "Eraserhead" ja "Dune" ("ei voi ymmärtää, mutta ehkä en ole tarpeeksi fiksu?) :kumarrus:

Lynch on myös mun suosikkiohjaajani yhdessä David Cronenbergin kanssa. Blue Velvet on todellakin aivan loistava. Eraserhead ja Dune ovat vielä aika selkeitä leffoja verrattuna uusimpaan Inland Empireen, joka kyllä ylittää mun kohdalla reilusti ns. "fiksuusrajan", enkä voi enää sanoa mitenkään nauttineeni ko. leffasta.

Aiemmin ketjussa mainittu The Fly vuodelta 1958 ei kyllä mielestäni pärjää Cronenbergin uudelleenfilmatisoinnille.

Zombie-leffoillaan tunnetuksi tullu George Romero teki 70-luvulla elokuvan nimeltä Martin, tämä on mulla yksi niitä 4-5 kertaa katsottuja leffoja.

Mahdoton valita yksittäistä suosikkia.

The Good, The Bad & The Ugly = täydellinen elokuva.

Muita hyviä:

The Wild Bunch

Plan 9 From Outer Space (on tää hauska...heh)

Straight To Hell

Sons Of The Desert (ja oikeastaan lähes kaikki muutkin Laurel & Hardy -leffat)

Lähes kaikki Charlie Chaplin - leffat

Pekka ja Pätkä -leffat

The World´s Fastest Indian

Mäkin pidän Eastwoodista. Länkkäritkin maistuu ja Million dollar babysta pidin myös. Eastwood on mies, joka paranee vaan vanhetessaan. Näyttelijänä ja ohjaajana.

Fantasialeffat on kivoja:

Kultainen kompassi

Pan's labyrinth

Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikääme

Narnian tarinat

Saksikäsi Edward

Stardust

Meri sisälläni antoi ajattelemisen aihetta ja oli kaunis elokuva.

Pedro Almodovarin Volver-paluu

Minulla kohtalona ollut Ilmestyskirja, NYT!, jonka olen nähnyt about 30 kertaa. Johtuu siitä, että junnuna asuin itse lähiössä ja kaverini keskustassa. Aina, kun oli kekkerit, keskustakaveri (sijainti, ei puolue) ilmoitti, että hän voi tuoda leffan. Ja se oli aina sama. Emme oppineet. Opimme sittemmin leffan. Hyvä pätkä on.

Nuoruuden vaikuttajia oli ainakin Mel Gibson Mad Max leffoissa, joista oliko se II eli Asfalttisoturi on jäänyt parhaiten mieleen. Sitten oli tiätysti Dustin Hoffman Rainmanina. Cruise tosin oli siinä ja Top Gunissakin aika legendaarinen. Varttuneenpana Samuli Edelman on ajoittain ollut ihan vaikuttava vaikkapa Häjyissä. Colors - Jengit ja Emilio Estevez oli myös joskus kova sana. Sotaleffoista Full Metal Jacket, Tuntematon S, Kauriinmetsästäjä, Platoon ja ehkä myös Pelastakaa sotm Ryan on ollut kohtuullisia. Nykyisellään ei leffat jostain syystä iske - konkreettisemmat fyysiset kokemukset on nyt must.

Mä pidän myös sotaleffoista (mistähän leffoista en pitäis?) Esim. Platoon ja Pelastakaa sotamies Ryan on oikeastaan pasifistisia. Sotahan on hirvittävää voimavarojen ja ihmisten tuhlausta. Tappamista. Ihan järjetöntä ja vieläpä kieroa peliä joka kerta. Talvisotaa katsoessa tuli ihan itku, kun oma isoisäkin on kuollut siellä.