Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tavoitteena maraton


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Itseä kiinnostaa lähinnä tuo nesteytys- ja ravintopuoli maratonille lähdettäessä.

Milloin pitää tankata, mitä ja miten paljon?

Vielä on aikaa ennen tuota tapahtumaa, mutta tällaisista asioista olisi mukava olla selvillä hyvissä ajoin.

Haastetta siinä on riittämiin :)

Edistymistä voi seurata http://nortistamaratoonariksi.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Itseä kiinnostaa lähinnä tuo nesteytys- ja ravintopuoli maratonille lähdettäessä.

Milloin pitää tankata, mitä ja miten paljon?

Vielä on aikaa ennen tuota tapahtumaa, mutta tällaisista asioista olisi mukava olla selvillä hyvissä ajoin.

Haastetta siinä on riittämiin :)

Edistymistä voi seurata http://nortistamaratoonariksi.blogspot.com

Olen oikeastaan ollut ihan samassa tilanteessa, taustoja yms. myöten ainoa vain että minulla ei ollut edes liikunnallista taustaa. Vaan kyllä se aika kohtuullisella mutta säännöllisellä n. 5kk treenillä ensimmäinen maratoni meni 3.48.

Mitä tulee kysymykseen kannattaa ihan aluksi lueskella vaikka Sepon matkakertomuksia, ohjelmia ja ohjeita harjoitteluun: http://www.seponkotisivut.com/ (vasen reuna). Minulle nuo olivat ainakin ihan hyvää fiilistelyä ja perustietoa. Myös vanhojen ketjujen lueskelusta löytää vastauksen kaikkiin olennaisimpiin asioihin.

Kannattaa tuonne blogiin pistää vähän tarkempaa tietoa siitä mitä tavoitteita ja ohjelmaa olet asettanut.

Link to comment
Share on other sites

Älä ota turhia paineita tankkauksesta.

Jonkinmoisena ohjeena voisin sanoa että n. 3-4pv ennen maraa ruokavalio muutetaan melko hiilihydraattipitoiseksi. Tankkauksessa voi käyttää valmiita tankkausjuomia, kiisseliä, pastaa etc.

Ite imuttelen muutaman 0,5dl pullon maltodekstriinilitkua per pv pastapitoisen ruuan lisäksi. Maraa edeltävänä päivänä sit normaaliruokavalioon, jonka tarkoituksena on ehkäistä mahdolliset masuvaivat ja että olo ei olisi ihan kovin raskas tankkauksesta johtuen.

Joissakin ohjeissa suositellaan tyhjennysharjoitusta, mutta mitä olen jotain tuoreempia tutkimuksia lukenut niin nykyään sitä ei pidetä välttämättömänä. Kova rasitus ja sen jälkeinen vähähiilarinen ruokavalio voi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin siitä saatava hyöty. Eikä energiavarastojen koossakaan eri tankkausmetodeilla ole merkittäviä etuja tavan kuntoilijalle.

Jokatapauksessa suosittelen kokeilemaan tankkausta jonkun pitkän lenkin yhteydessä hyvissä ajoin ennen maraa! Kisapäivänä ei tule koskaan kokeilla mitään uutta!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen oikeastaan ollut ihan samassa tilanteessa, taustoja yms. myöten ainoa vain että minulla ei ollut edes liikunnallista taustaa. Vaan kyllä se aika kohtuullisella mutta säännöllisellä n. 5kk treenillä ensimmäinen maratoni meni 3.48.

Mitä tulee kysymykseen kannattaa ihan aluksi lueskella vaikka Sepon matkakertomuksia, ohjelmia ja ohjeita harjoitteluun: http://www.seponkotisivut.com/ (vasen reuna). Minulle nuo olivat ainakin ihan hyvää fiilistelyä ja perustietoa. Myös vanhojen ketjujen lueskelusta löytää vastauksen kaikkiin olennaisimpiin asioihin.

Kannattaa tuonne blogiin pistää vähän tarkempaa tietoa siitä mitä tavoitteita ja ohjelmaa olet asettanut.

Oliko tämä 5kk treenillä tehty 3.48 Sepon alle 4.00 reseptillä toteutettu? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy