Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cooper 2300-->2600m


Babaaa
 Share

Recommended Posts

Tuo vähän nostaa aloituskynnystä, kun "asiantuntijoilta" kysytään neuvoa...mutta vastaan kuitenkin :-)

Tärkeä taustatieto on toki se, paljonko aikaa sinulla on viikottain käytettävissä treeniin.

300m parannus on varmasti realistinen, joskin aikataulu on tiukka.

Esim. Kolmen lenkin viikkoharjoittelulla vähintään yksi saisi olla rauhallinen 5-10km peruskuntoalueella. Joinakin viikkoina kaksikin.

Cooperissa tarvitaan kuitenkin myös vauhtikestävyyttä, ja sen kehittämiseen tehdään usein kahta harjoitusta:

1. tasavauhtinen kova

2. veto / intervalliharjoittelu

Tässä tapauksessa 1. vaihtoehto voisi olla 3-5km hieman cooperin tavoitevauhtia hiljempaa, kuitenkin selvästi hengästyen.

2. treeni voisi olla esim. 4-5 x 1000m veto, vähän cooperin tavoitevauhtia kovempaa. Palautus voisi alkuun olla 2-3min kävelyä / hölkkää ja sitten lyhentää palautusta kohti h-hetkeä jos siltä tuntuu.

Nyt muutamat viikot alkuun voisi tehdä enemmän noita rauhallisempia lenkkejä ja h-hetkeä kohti lisää vauhtia. Ennen cooperia sitten muutaman päivän lepo niin kyllä hyvä tulee.

Tsemppiä!

ps. ei takuuta:lipsrsealed:

Link to comment
Share on other sites

Ja paljon vaikuttaa taatusti sekin, että tuliko nyt 20.3. tehtyä Cooper sillä tavalla, että jälkeen päin olo oli sellainen, että ei olisi voinut yhtään parantaa tai kiristää. Jos vastaus on, että "ehkä siinä olisi voinut himppusen verran kiristää", niin lähtötasokin on vielä lähempänä tavoitetta.

Toisaalta 10.5. voi pitää huolen, että valmistuu ja lämmittelee oikein ennen suoritusta - ei siis niin, että heti juoksemaan ja heti alkuun jäätävät maitohapot kylmille lihaksille. Toisaalta sitä lämmittelyäkään ei kannata vetää yli, ettei ole terävin terä sitten mennyt, kun pitäisi juosta.

Noilla edellä mainituilla keinoilla voi luoda onnistumisen mahdollisuudet parhaimmiksi mahdollisiksi, koska harjoitteluaika muuten on aika lyhyt.

Itse paransin aikoinaan inttiaikana Cooperin tulosta 2500 m --> 2780 m, ja paljolti tämä oli tulosta siitä, että toisella kerralla tuli tosiaan puristettua kaikki mehut äijästä (oli mahikset kuntoisuuslomaan) ja lämmittely meni hieman paremmin (ekalla kerralla pelattiin jalkapalloa ja pelien jälkeen oli jo sellainen olo, että vieläkö tässä pitäisi juostakin...). Tuskin inttiaikana kuntokaan mitenkään hirveästi nousi, koska olin kuljettajana... :racer: ... joten liikkuminen tapahtui useimmiten kuudella kumipyörällä.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki seitsemän päivää viikosta on uhrattavissa treenille. Töissä käyn kasista neljään mutta muuten kalenteri on varattu harjoittelulle. Olisi 2x viikossa potkunyrkkeilytreenit. Ehdinkö palautua jos käyn ne vetämässä lenkkien välipäivinä? Juoksua siis 3x viikossa.

2 kickboxausta, 3 juoksua, niin siinähän jää 2 lepopäivää.

Ihan hyvä yhtälö.

Kantsii viikko rakentaa siten että ei tulisi kahta kovaa treeniä peräkkäin. Ja ainakin se yksi lepopäivä.

Ei tuo kicboxing-treenikään taida ihan mitään pilatesta olla...:heikofahrrad:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy