Jump to content
Juoksufoorumi.fi

canicross

GrigoriSoiros
 Share

Recommended Posts

Terve!

Aloittelin lajia ihan tässä hiljattain. Olisin kyselly kokemuksia, kun vedättäessä polvista alaspäin on paikat hellinä. Eli tekeekö haittaa maratooneja ajatellen, rupeaako aseltamaan väärin?

Ainakin juosu tuntuu kuin menisi loivaa alamäkeä koko ajan.

Ja minkälaisia lenkkejä kannattaa juoksuttaa n.1v koiralla.

Nyt olen pitänyt Onnin joka toisella pk-lenkillä mukana, eli 2-3kpl /vko 8-10km.

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Me ollaan kanssa heitetty tommosia 5-15 km lenkuroita pikkupiskin (kohta vuoden vanha lk. collie) kanssa. Tosin ei ihan noin usein (3x), mutta ainakin kerta viikkoon. Kaippa noita vois lisätä pikkuhiljaa. Se vaan tarkottaa, että useammin joutuis lähtee autolla liikenteeseen, ettei tulis pelkkää asfalttia tassuteltua. On sen verta köyhät lenkkeilymahdollisuudet vaikka suht landella asustellaankin... Vanhemman piskin (sekarot.) kanssa juoksenkin sitten aina ellei satu olemaan tiedossa lenkura nuoremman kanssa tai jotain muuta "estettä", kuten firman yhteislenkit. Sille on tullut kilsoja viikkoon tähän mennessä max maratonin verran. Ikää reuhkalla on n. 9,5 vuotta ja lenkkiä vois heittää ihan kuin paljon vaan. Heh, kilsojen lisäys kaatuukin hihnan tähän päähän ennen kuin koiralta kunto loppuu. Ja molemmilla, siis mulla ja wanhalla, juoksuhistoria tasan yhtä pitkä, pari vuotta ja rapiat.

Tuohon vetämisen aiheuttamaan mahdolliseen askelluksen muutokseen en osaa sanoa mittään, kun nää meitin piskit on niin noloja vetokoiria, ettei ne vedä itse asiassa ollenkaan. Tai no oon mä jo saanut tuon vanhemman opetettua jolkkaamaan edellä valjaissa, mutta ei se halua kiskoa könttiä perässä. ;) Olis kyllä mielenkiintoista kuulla, jos jollakulla on kokemusta aiheesta.

Ei kyllä itse canicrossista kokemusta, mutta kalentereiden mukaan olen meidän belggari uroksen (nyt 9v) kanssa juossut yhdessä jo yli 6000km, ja enemmänkin, mutta niistä ei ole "kirjaa".

Itse kyllä taistelin alussa ja opetin koiran juoksemaan vetämättä, jos en sitä erikseen käske niin tekemään. Mitä nyt satunnaisesti vetää jos on jotain kiinnostavaa. Uskoisin että sillä on vaikutusta jalkojen lihasten hermotukseen. Minkä verran, sitäpä on hyvin vaikea arvioida. Mutta jos ihan säännölllisesti juoksee vain koiran kanssa ja koira aina vetää, niin varmaanhan se vaikuttaa.

Muita vinkkejä koirakaverin kanssa lenkkeilyyn, opeta heti alusta alkaen vasen/oikea, seis jne. tärkeät käskyt. Varsinkin jos joutuu juoksemaan muun liikenteen seassa (kuten minä).

1v koiraa ei varmaan vielä kauheasti kannata juoksuttaa kovin pitkiä yhtäjaksoisia matkoja. Paremminkin leikin varjolla vois opetella tuota hommaa. Ja koiralle vetovaljaat ehdottomasti jos veto on sallittua/toivottua. Sekä täytyy huolehtia myös koiran lihashuollosta ja tankkauksesta. Koiraa EI SAA SYÖTTÄÄ ENNEN LENKKIÄ. Tankkaus jälkikäteen.

Lihashuolloksi hierontaa ja venyttelyä.

Pääasia, että teillä molemmilla on hauskaa!! Tsemppiä siis uuteen lajiin!!

Mun koirat on isoja ja pitkäselkäisiä, niistä neuvottiin pentuna, että vasta vuoden iässä fillarilenkkejä (selän ja lonkkien takia) eli kuulostaisi, että tuo on jo turvallinen ikä juosta niin paljon kuin jeppe suostuu juoksemaan. Kerran kyselin valjakkokoirien omistajalta (ne on tosin pieniä ja lyhytselkäisiä melkein kaikki) noista juoksumääristä, kun pelkäsin vetäväni överiksi omien hurttien kanssa. Nää valjakkokoirat jaksaa kuulema kolmena päivänä peräkkäin 150km, mutta sitten tarvii jo lepoa eli en ole sen koommin huolehtinut omilla kilometrimäärillä (siihen aikaan 60-100km/vko) noiden rekkujen jaksamisesta. Tietty tottumus eli se aktiviteetin säännöllisyys ja jatkuvuus on niillekin tärkein.

Minä olen koirani kanssa harrastanut canicrossia kolme vuotta. Me teemme viikossa 3-4 lenkkiä, joista yksi on pitkä, ihan flexin kanssa lenkki, yksi kickbikella kovempi lenkki, yksi noin puolen tunnin kunnon vetolenkki(koira vetää koko matkan) ja sitten satunnaisia juoksulenkkejä koira vapaana(esim.metsälenkkiä jossa koiraa voi pitää vapaana)

Täällä on hyviä ohjeita aloittelijoille:

http://www.vul.fi/koirajuoksuopas.htm

Olen juossut ensimmäisiä kisoja jo -80-luvun alussa koiran kanssa, toisina kesinä enemmän ja joskus vähemmän. Sitten tuli pidempi tauko ja nyt lajin muututtua canicrossiksi, muutama kisa. Koirakirjo on melkoinen; mäyräkoirasta saksanseisojaan, ehkä kymmenkunta rotua olen kokeillut. Täytyy kyllä sanoa, että sellainen keskikoinen rotu, joka ei kisko aivan mahdottomasti, vaan antaa mukavan kevyen vedon, on kaikkein miellyttävin.

Minä olen opettanut koirani pennusta asti äänettömään juoksuun, tarkoittaen sitä että kaikki käskyt ovat käsimerkein. Silloin voivat molemmat keskittyä omaan suoritukseen, eikä tarvitse keuhkojaan huuteluilla repiä.

Koirajuoksun suurin ongelma on mielestäni alamäkien juokseminen, jos koira vetää hillittömästi. Siinä häviää rentous omasta juoksusta ja jalat ovat tosi kovilla. Englannissa jossa lajia harrastetaan paljon ja isoina massalähtöinä, alustat ovat hyvin tasaisia ja pehmeitä nummimaisemia. Sinne voisi joskus lähteä kokeilemaan lajin tasoa isossa joukossa.

oletteko tehneet tilastoa mitenkä paljon veto vaikuttaa km aikaan. Oma arvio muutaman kevyen lenkin jälkeen o n. 15-20s/km.

Tasamaalla/alamäessä varmasti tuota luokkaa, ylämäessä koiran vaikutus on mielestäni kaikkein kouriintuntuvin. Hiihtohissitunnelmaa suorastaan. Kilometriajoista vaikea mennä sanomaan, mutta uskoisin nopeuden kasvun olevan suurin juuri ylämäessä. Siis jos edessä on piski, jolla on voimaa ja päätä kiskoa aikamiestä perässään.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Mitkäs koirajuoksijoiden kesäkuun kuulumiset on? Mä olen nyt lisännyt koiran kans juoksua, yritän ottaa mukaan ainakin 15 kilsan lenkeille. Kyse ei ole koiran kunnosta vaan iästä (täytää vasta ens viikolla vuoden) ja nyt täytyy etsiä sellaisia lenkkejä, että saa olla suurimman osan vapaana. Eilekn juostiin 13 km /1,15 min. Ihan hyvin meni, lopussa tuli koiralle pieni uupumus, mutta sit pääsikin jo uimaan.

Saako muuten juoksutapahtumiin ottaa koiraa mukaan...? Ei nyt maratonille mutta esimerkiks vartille tai kympille?

Koiran kans on kyllä kiva juosta! Mulla on vielä sellainen höyrypääkoira, joka eilenkin reilun kympin jälkeen veti mut laukaten mäen ylös, pojat (7 ja 9v) jäi pyörineen sutimaan tyhjää meidän porhaltaessa ohi :D