Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntotesti 6 x1000 (TesKu)


Landor
 Share

Recommended Posts

  • Replies 626
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

19.10.2005

Pituus: 188

Paino: 89

Rasva%: 18,5

Rasvanpudotustavoite/kg: 3

AEROB.KYNNYS

%maksimista: 55

l/min: 3,00

ml/kg/min: 34

Suoritus min/km: 6:15

Syke: 139

La: 1,2

Arvosana 5

ANAEROB.KYNNYS

%maksimista: 76

l/min: 4,20

ml/kg/min: 47

Suoritus min/km: 4:25

Syke: 163

La: 3,3

Arvosana 5

MAKS.VO2

l/min: 5,50

ml/kg/min: 62

Suoritus min/km: 3:24,9

Syke: 182

La: 10,3

Arvosana: 5

Laktaatit/vauhti ovat menneet näin:

- syke LA Kilometriaika

0 80 1,4

1 111 1,3 8:53,9

2 133 1,2 7:01,1

3 146 1,3 5:36,1

4 159 2,7 4:39,9

5 170 4,7 4:00,2

6 182 10,3 3:24,9

Link to comment
Share on other sites

Tässä sitten meikäläisen nykykunto.... :oops:

Ei mitään suuria yllätyksiä tullut, parilla pykälällä eroa mitä olin arvioinnut omilla tuntemuksilla. Testissä sykkeet selkeesti korkeammat kuin normaali lenkillä... :?:

Tulokset 19.10. tehdystä testistä. Kynnyssykkeet ovat testin mukaan:

- 145 vauhdilla 6:55

- 175 vauhdilla 4:55

Pituus: 183

Paino: 76

Rasva%: 17,4

Rasvanpudotustavoite/kg: 2

AEROB.KYNNYS

%maksimista: 60

l/min: 2,30

ml/kg/min: 30

Suoritus min/km: 6:55

Syke: 145

La: 2,0

Arvosana 5

ANAEROB.KYNNYS

%maksimista: 86

l/min: 3,25

ml/kg/min: 43

Suoritus min/km: 4:55

Syke: 175

La: 3,5

Arvosana 5

MAKS.VO2

l/min: 3,80

ml/kg/min: 50

Suoritus min/km: 4:12,6

Syke: 195

La: 8,7

Arvosana: 5

Laktaatit/vauhti ovat menneet näin:

- syke LA Kilometriaika

0 80 2,8

1 112 2,2 9:13,6

2 153 2,2 6:06,0

3 168 3,0 5:16,6

4 183 5,7 4:25,5

5 195 5,7 4:25,5

Link to comment
Share on other sites

Saman verran massaa liikuttelen paikasta toiseen kuin Landor. Ihan mielenkiintoista vertailla testituloksia. Seuran puolesta keväällä tehtiin testi seuraavin tuloksin:

31.5.2005

Pituus: 188

Paino: 90

AEROB.KYNNYS

Suoritus min/km: 4:44

Syke: 151

La: 1,8

ANAEROB.KYNNYS

Suoritus min/km: 4:11

Syke: 167

La: 3,5

MAKS.VO2

Suoritus min/km: 3:40

Syke: 184

La: 8,5

Ja vähän lisää taustatietoja. Maksimisykkeeni on n. 190. Cooperin juoksin kaverin kanssa vuosi sitten tasan 3000 m. Puolimaratonilla paras tulokseni on kevään pääsiäishölkän väliaika 1:48. Pitkä lenkit ja muut pk-lenkit juoksen 6-7 min/km vauhdilla.

Jos Landorilla anakynnys olisi 4:55, niin puolimaran aika anakynnyksellä juostuna olisi n. 1:44. Ennätys näyttää olevan jonkin verran parempi. Oliskohan Landorin kynnysvauhdit määritelty vähän alakanttiin.

Link to comment
Share on other sites

ANAEROB.KYNNYS

Suoritus min/km: 4:11

Syke: 167

La: 3,5

MAKS.VO2

Suoritus min/km: 3:40

Syke: 184

La: 8,5

... Puolimaratonilla paras tulokseni on kevään pääsiäishölkän väliaika 1:48. Pitkä lenkit ja muut pk-lenkit juoksen 6-7 min/km vauhdilla.

Jos Landorilla anakynnys olisi 4:55, niin puolimaran aika anakynnyksellä juostuna olisi n. 1:44. Ennätys näyttää olevan jonkin verran parempi. Oliskohan Landorin kynnysvauhdit määritelty vähän alakanttiin.

Mullahan tuo testin anakynnysvauhti oli 4:25 min/km, joka siis vastaa melko hyvin puolikkaan ennätystäni 4:28 min/km. Puolikkaan keskisyke oli kyllä aikalailla korkeampi kuin testin anakynnysvauhti, ehkä lyhyt matka selittää tämän.

Sinä et ilmeisesti ole maksimaalista puolikasta juossut, 4:11 vauhdillahan mentäisiin alle 1:30?

Kyllähän noihin arvoihin tietty hieman epäillen pitää suhtautua. Mutta vertailu on tosiaan mukavaa.

Link to comment
Share on other sites

Aikaisempi ketju:

...

Peekoota ilmeisesti pitäis painottaa.

...

1.

Aerobisen kynnyksen hapenkulutus oli 55% (34 ml/kg/min) MAX.VO2 kulutuksesta (62 ml/kg/min). Luennolla mainittiin, että arvon pitäisi olla haarukassa 60 - 65 %. Jos arvo jää alle, kuten minulla, pitäisi painottaa pk treeniä. Jos arvo olisi korkeampi niin pitäisi harjoitella kovempaa.

2.

Toinen juttu, johon kiinnitin huomiota oli oman hapenkulutuksen ero eri kynnyksillä verrattuna arvosanan 5 rajaan omassa 31-35 v. miesten ikäryhmässä.

Omat hapenkulutukset:

Aerobinen kynnys: 34

Anaerobinen kynnys: 47

Maksimaalinen hapenotto: 62

Rajat kuntoarvosanalle 5 ovat:

Aerobinen kynnys: 32

Anaerobinen kynnys: 43

Maksimaalinen hapenotto: 54

Erot kuntoarvosanalle 5 ovat:

Aerobinen kynnys: 2

Anaerobinen kynnys: 4

Maksimaalinen hapenotto: 8

Erot prosentteina:

Aerobinen kynnys: 2/32= 6 %

Anaerobinen kynnys: 4/43= 9 %

Maksimaalinen hapenotto: 8/54=15 %

Eli ainakin meikäläisen silmään nuo yläpään tulokset vaikuttavat suhteellisesti vahvemmalta.

Testin tuloksena molemmat kynnykseni putosivat viisi pykälää omaan arviooni verraten, ehkä treeni voisi jatkua suht samana, mutta sykkeitä kait pitäis tiputtaa noihin uusiin rajoihin tuijottaen, ainakin nyt pk kaudella. Reippaampiakin treenejä tuntuu vaan tulevan lähes väkisin.

- Spinning kerran viikossa menee varmasti kovaksi treeniksi

- tekis mieli juostakin reippaasti kerran viikossa, edes (hieman ylioptimistista) maratonvauhtia

- viikottaisella kimppalenkki+uinti harjoituksellakin saattaa "uusi" aerobinen kynnys toisinaan ylittyä

- jos hiihtoa tulee harrastettua niin sekin menee helposti yli aerobisen kynnyksen

No katsellaan ja kuulostellaan...

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuo alempi kynnys 4:55 tuntuis olevan ihan ok sillä puolikkaan keskivauhti oli aikalailla samoissa 4:53 (1.43,06)

Aerobisen kynnyksen hapenkulutus oli 60% (30 ml/kg/min) MAX.VO2 kulutuksesta (50 ml/kg/min).

Eli pysyi siellä 60%-65% haarukassa. Tosin hipoen eli kuten Landor jo mainitsi niin minunkin on keskityttävä peruskunnon parantamiseen.

Omat hapenkulutukset:

Aerobinen kynnys: 30

Anaerobinen kynnys: 43

Maksimaalinen hapenotto: 50 (Polar 625X näytää minulle arvoja 54-59)

Rajat kuntoarvosanalle 5 (miehet 41-45) ovat:

Aerobinen kynnys: 30

Anaerobinen kynnys: 40

Maksimaalinen hapenotto: 50

Erot kuntoarvosanalle 5 ovat:

Aerobinen kynnys: 0

Anaerobinen kynnys: 3

Maksimaalinen hapenotto: 0

Erot prosentteina:

Aerobinen kynnys: 0/30= 0 %

Anaerobinen kynnys: 3/40= 7.5 %

Maksimaalinen hapenotto: 0/50=0 %

Eli anaerobinenkynnys hiukan vahvempi alue kuin muut.

Tosiaan mukava vertailla arvoja keskenään. Keväällä uusi testi ja silloin katsotaan miten on talven ja kevään mittaan onnistuttu.

Link to comment
Share on other sites

Tervehdys,

minäkin juoksin samaisen testin. Mitäs pojat sanotte näistä tuloksista. Itse olin päättelevinäni samaa kuin pari muutakin, eli että pk:ta lisää. Aika alhasilta näyttää sykkeet kautta linjan (ja laktaatit), ja jos Jääskeläisen metodeilla treenaan, en näillä sykkeillä pysty ainakaan aluksi paljon juoksemaan, mikä tuntuu kyllä aika tylsältä...

Kaksi puolikasta on juostu ja yksi kokonainen (ja sitten ne "maratonit" eli kaksi synnytystä ja kolme lasta viim. viiden vuoden sisällä) ja ensi kesänä olisi tarkoitus suunnata Tukholmaan. Niin, ja sarja on siis naiset 36-40 v.

Pituus: 172

Paino: 64

Rasva%: 15,6

AEROB.KYNNYS

%maksimista: 58

l/min: 1,85

ml/kg/min: 29

Suoritus min/km: 7:20

Syke: 127

La: 1,0

Arvosana 5

ANAEROB.KYNNYS

%maksimista: 84

l/min: 2,70

ml/kg/min: 42

Suoritus min/km: 5:05

Syke: 162

La: 2,5

Arvosana 5

MAKS.VO2

l/min: 3,20

ml/kg/min: 50

Suoritus min/km: 4:23,9

Syke: 175

La: 5,1

Arvosana: 5

Link to comment
Share on other sites

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mistä nuo testituloksissanne esitetyt arvot l/min ja ml/kg/min on oikein repäisty. Onko ne laskennallisia tuloksia, ja jos niin minkälaisella kaavalla ne on tuotettu? Ei kai teiltä kuitenkaan hengityskaasuja testin aikana mitattu pelkästään syke, aika ja laktaatti? :en tiedä

Kaavaa ei meille testirotille paljastettu, mutta vakuuteltiin menetelmän virheen olevan alle 5%, tyypillisesti alle 2,5%. Verrattuna siis oikeeseen labratestiin. Sykettä, vauhtia ja laktaattia tosiaan mitattiin.

Link to comment
Share on other sites

No niin mä vähän ajattelinkin. Olis vaan ollut kiva nähdä se laskukaava kun mulle on muutama vuosi sitten tehty kynnystesti ja siitä kyseiset arvot puuttuivat.

Tässä sen testin tulokset. Eipä näistä ainakaan mulle hirveesti apua ollut, olin jo mututuntumalla harjoitellut lähellä noita kynnysarvoja olevilla vauhdeilla.

AEROBINEN KYNNYS

juoksuvauhti: 4:50 min/km

syke: 140

maitohappo: 1.0 mmol/l

ANAEROBINEN KYNNYS

juoksuvauhti: 4:00 min/km

syke: 160

maitohappo: 3.0 mmol/l

MAKSIMISUORITUS

juoksuvauhti: 3:31 min/km

syke: 170

maitohappo: 13.1 mmol/min

Link to comment
Share on other sites

Tässä vielä omat tarkemmat tiedot. Testin teki Teemu Pasanen. En nyt muista, millä kaavalla tuohon VO2max lukuun on päästy.

km syke laktaatti VO2 VO2% VO2max

05:55,2 133 1,6 29,15 1,06 27,37

05:14,3 144 2,0 33,99 1,08 31,47

04:43,8 151 2,1 38,58 1,09 35,32

04:17,1 163 2,9 43,59 1,10 39,48

03:58,1 174 4,8 47,93 1,11 43,06

03:40,0 184 8,5 52,84 1,12 47,08

Oliskohan tuo niin, että varsinkin aerobisen kynnyksen määrittämisessä eri testaajilla on eri tyylejä tai näkemyksiä. Minnamarian aerobisen kynnyksen minä olisin arvannut korkeammaksi. Tosin paha arvailla, kun ei Minnamaria ei laittanut näkyville kaikkia lukuja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy