Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten alkuun?


Myrskypilvi
 Share

Recommended Posts

Olen 13-vuotias tyttö olen 158cm pitkä ja painan 53kg. Olen ollut aina huono kestävyys juoksussa ja olen päättänyt muuttaa asiaa. Keväämmällä on juoksutesti matka on 1500m ja olen ajatellut että matka menisi noin seitsämässä tai kuudessa minuutissa. Onkohan tuo aika ihan realistinen? Minua askarrutta, kun olen epileptikko ja verensokerini heittelehtii. Miten voisin lähteä alkuun? Mahdollisimman helposti ja reippaasti.

Link to comment
Share on other sites

En osaa noin lyhyitä matkoja miettiä, mutta kuulostaa ihan kohtuu kovalta tavoitteelta tuo 6-7 minuutin väliin juokseminen. Poliisikoulun pääsykokeessa naisilla on myös 1500m ja siinä hyväksyttävä suoritus on 8min.

Kannattaa lukea tuota "lyhyiden matkojen"-palstaa. Eiköhän tuo treeni mene aika lailla samoin kuin cooperin testiin treenaaminenkin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Keväämmällä on juoksutesti matka on 1500m ja olen ajatellut että matka menisi noin seitsämässä tai kuudessa minuutissa. Onkohan tuo aika ihan realistinen? Minua askarrutta, kun olen epileptikko ja verensokerini heittelehtii. Miten voisin lähteä alkuun? Mahdollisimman helposti ja reippaasti.

On tuo aikatavoite ihan mahdollinen, mutta tuskin tänä keväänä sinun kuntopohjallasi jos se on oikeasti huono. Kouluaikoina juoksin juuri tuon tyttöjen standardikuntotestimatkan 1500 metriä noin 6min40s aikaan, mutta minä harrastinkin tuolloin yleisurheilua 3-5 kertaa viikossa. En siis pitkiä matkoja, mutta pikamatkojen juoksua oli kuitenkin tullut treenattua. 1500 metrin suoritusta kun ei määritä oikeasti peruskunto, vaan se kuinka kauan jaksaa juosta korkealla teholla (ns. vauhtikestävyys). Vauhtikestävyys pitäisi rakentaa peruskestävyyden pohjalle, mutta kyllä sitä voi vähän huijatakin.

Eli sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Alat joko kasvattaa kuntoasi nyt ensin hitaasti ja paljon liikkuen (3-5krt/vko), jolloin teet perustyöt oikein. Esimerkiksi teet muutaman viikon ensin reippaita 1-2h kävelylenkkejä, sitten siirryt kävely+hölkkä -kombinaatioon, ja sitten pelkkään juoksuun. Kerran viikkoon voi ottaa lyhyemmän ja tehokkaamman juoksahduksen. Pitkillä lenkeillä kannattaa ottaa jotain energiajuomaa tai -geeliä mukaan jos verensokeri meinaa laskea alas. Tällä menetelmällä et todennäköisesti ehdi toukokuuksi kovin hyvään aikaan 1500 metrillä, mutta peruskunto ja olo paranee.

Toinen vaihtoehto on se, että otat tavoitteeksesi vain sen 1500 metrin ajan toukokuussa ja alat juosta viikossa pari vauhdikasta mutta lyhyttä juoksulenkkiä (esim. 30min). Hyväkuntoista sinusta ei tällä menetelmällä tule, mutta saatat ehkä saada kohtuullisen ajan 1500 metrillä.

Ja käytännön vinkki siihen 1500 metrin juoksuun. Sinun on ehdottomasti löydettävä oman tasoistesi juoksijoiden porukka, jonka perässä yrität juostessa pysyä. Jos joudut juoksemaan hitaan porukan kärjessä tai peräti yksin, niin aikatavoitteesta ei tule kyllä mitään. Samoin noutaja tulee, jos yrität pysyä liian hyvien juoksijoiden perässä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy