Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ku*ipäiset autoilijat

madass
 Share

Recommended Posts

Ihan näin aluksi selvennettäköön, olen itsekin välillä autoilija, mutta minulla ei ole kaulaventtiilivikaa, joten kusi pysyy kyllä kaulan alapuolella autoillessanikin.

Tänä aamuna oli tarkoitus juosta ultrakevyt 10km:n työmatkalenkki, kun eilen tuli vähän reviteltyä liiaksikin aamulla.

Tapanani on näyttää suuntamerkkiä kädellä (niinkuin pyöräilijöiden kuuluisi tehdä), kun aion kääntyä suojatielle, jotta autoilijat huomaisivat aikeeni ajoissa.

No, tulin pyörätietä suojatielle, ja näytin takaa tulevalle autolle kädellä aikovani tien yli. Auto (jonkun firman mainosteipein koristeltu kauppakassi) oli vielä turvallisen matkan päässä, joten se ei joutunut edes jarruttamaan takiani, mutta kuskipa päätti alkaa protestoida tienylitystäni ja alkoi tööttäilemään, johon tietysti vastasin salamannopealla primitiivireaktiolla (arvannettekin miten).

No, vähän matkan päässä auto joutui pysähtymään valoihin ja kuski (n. kakskymppinen häiskä) siinä ruuvasi koslansa ikkunan auki ja alkoi syytää niskaani rivouksia tyyliin: "Hanki itsellesi aivot jne...".

Vastasin vain, että kannattaisi mennä takasin autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.

Mutta siis, voi vi**u, että on otsaa alkaa aukoa heti aamusta! Unohtui siinä ultrakevyet vähäksi aikaa, kun tietysti tota adrenaliinia tuli tilanteessa melkoinen annos verenkiertoon.

Seuraavalla kerralla menen auton viereen ja alan kuvata kännykällä videota kaverista ja huikkaan, että juutupiistä löytyy!

Jotenkin Suomessa on vaan sellainen liikennekulttuuri, että ne suojatien merkit eivät vaikuta oikein mitenkään autojen (lue: kuskien) käyttäytymiseen. Liikenteessä lienee jopa kuskeja, jotka ei oikeasti tiedä, että suojatiellä kulkevalla jalankulkijalla on "etuajo-oikeus".

Viime syksynä tuli käytyä Hollannissa Eindhovenissa, ja siellä oli ihan eri meininki. Autot hiljensivät jo pitkän matkan päästä, jos havaitsivat, että poloinen turisti jäi arpomaan useampikaistaisen tien (taajamassa) ylitystä, koska liikennevaloja ei ollut.

Toisaalta autoilijan kannalta (niin Suomessa kuin muuallakin) olisi helpompi, jos kyseinen jalankulkija ei jää arpomaan suojatien kohdalle, että menenkö, enkö mene, menenkö..., jos tilaa on. Useinhan tilanne nimittäin on se, että jalankulkija ehtisi ihan hyvin tiestä yli, jos vain lähtisi menemään. Usein siihen jäädään kuitenkin arpomaan ja sitten autoilija joutuu miettimään, että pysäyttääkö takana tulevan, "turvavälejä" käyttävän autoletkan, vai jatkaako suojatien yli hidastamatta. Helpommaksi ratkaisuksi jää usein jalankulkijan seisottaminen.

Autoilijoitakin (jota olen itsekin aina välillä) on moneen lähtöön. Osa pysähtyy mallikelpoisesti suojatien eteen ja niille olen ottanut tavaksi antaa iloisen kädenheilautuksen kiitokseksi. Sitten on niitä, jotka aina ajattelee että "kyllä tosta vielä ehdin suhauttaa" vaikka jalankulkija olisi jo puoliksi suojatiellä. Viimeksi tänä aamuna tällainen BMW:llä ajanut kanssaihminen kiillotti kenkieni kärjet Aleksin ja Fabianinkadun risteyksessä. :gloomy:

Jos muistat minkä firman teipit autossa oli, laita viestiä sinne firmaan. Kerro missä ja milloin ja millainen firman autolla liikkunut heppu teki mitä ja kerro vielä kertovasi tapausta eteenpäin kaikille tutuillesi ja internetin keskustelupalstoilla. Saattaapi auttaa seuraavaa juoksijaa silmällä pitäen.

Mun mielestä se on käsittämätöntä kun autoilija tulee t-risteykseen (kolmion takaa) ja ajaa sivulle vilkaisematta suojatien yli...pysähtyy sitten suojatielle niin, että takarenkaat jää suojatien päälle ja katsoo sitten tuleeko väistettäviä autoja (kävelijät ja pyöräilijät ei ilmeisesti vahingoita autoa tarpeeksi). Pyöräilijä joutuu tekemään ensin äkkijarrutuksen (vaarallista kun tiellä on irtohiekkaa), sitten kiertämään suojatiellä olevan auton ja sitten jatkamaan matkaa kohti seuraavaa paikkaa. Varsinkin pyöräillessä alamäkeen on ollut tosi monta vaaratilannetta. (Käsittääkseni mikäli suojatie on pyörätien välitön jatke, sillä saa ajaa pyörällä). Taas yhden tuollaisen läheltä piti-tilanteen jälkeen yks apina vielä tööttäs mersustaan. Samalla hetkellä löin jarrut päälle, hyppäsin pyörän päältä ja päätin hieman keskustella asiasta...kuski painui kaasu pohjassa pois. Höh! Ei halunnut keskustella.

Näitähän sattuuu... joitakin tapauksia nousee mieleen sauvarullaluistelu- ja juoksulenkeiltä... Olen tyytynyt joko levittelemään käsiäni tai soosottamaan etusormellani tai pudistelemaan päätäni - tiedä sitten miten asianomaiset autoilijat ovat nuo kokeneet... Vastaavasti olen kyllä heilauttanut kättäni kiitokseksi kun autoilija on pysähtynyt suojatietä ennen niin että olen voinut vauhtiani hidastamatta juoksemaan tien yli.

-gs

Näitähän sattuuu... joitakin tapauksia nousee mieleen sauvarullaluistelu- ja juoksulenkeiltä... Olen tyytynyt joko levittelemään käsiäni tai soosottamaan etusormellani tai pudistelemaan päätäni - tiedä sitten miten asianomaiset autoilijat ovat nuo kokeneet... Vastaavasti olen kyllä heilauttanut kättäni kiitokseksi kun autoilija on pysähtynyt suojatietä ennen niin että olen voinut vauhtiani hidastamatta juoksemaan tien yli.

Näin myös minä tapaan tehdä. Tosin joskus olen miettinyt tuotakin, että saako edes juoksulenkillä oleva juoksija juosta suojatielle, vai pitääkö vauhtia hidastaa siinä. Järkevää se tietenkin on, mutta onko se tieliikennelain mukaan myös juoksijan velvollisuus...?

Näin myös minä tapaan tehdä. Tosin joskus olen miettinyt tuotakin, että saako edes juoksulenkillä oleva juoksija juosta suojatielle, vai pitääkö vauhtia hidastaa siinä. Järkevää se tietenkin on, mutta onko se tieliikennelain mukaan myös juoksijan velvollisuus...?

Tieliikennelakiin (44 §) on kirjattu että "suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä." (korostus minun)

Eli ei ainakaan niin että tempo tai intervalli päätetään juuri ennen suojatietä ja löntystellään hitaasti yli?

-gs

Vastaavasti olen kyllä heilauttanut kättäni kiitokseksi kun autoilija on pysähtynyt suojatietä ennen niin että olen voinut vauhtiani hidastamatta juoksemaan tien yli.

-gs

Näin myös minä tapaan tehdä.

Omat peruslenkit risteävät monessa kohtaa ajoradan kanssa ja kyllä itsekin tulee tehtyä samalla tavalla eli räpylä heilahtaa tervehdykseksi & kiitokseksi huomaavaisuudesta. Kohteliaisuuteen on mukava vastata kohteliaisuudella.

Toki noita viestiketjun avauksessa mainittuja ongelmatapauksiakin tapaa aika-ajoin. Onneksi sentään suht harvoin. Meitä on moneksi ja aina ei kaikilla ole hyvä päivä.

Omat peruslenkit risteävät monessa kohtaa ajoradan kanssa ja kyllä itsekin tulee tehtyä samalla tavalla eli räpylä heilahtaa tervehdykseksi & kiitokseksi huomaavaisuudesta. Kohteliaisuuteen on mukava vastata kohteliaisuudella.

Ei saa turhaan viittoilla ja kiittää siitä että toinen noudattaa liikennesääntöjä. Opetatte vaan väärille tavoille uskotellen, että hän on jotenkin kohtelias vain noudattaessaan lakia. En minä esimerkiksi autolla ajaessa kiitä toista autoilijaa siitä, että hän odottaa vuoroaan kolmion takana, tai liikenne valoissa.

Jalankulkijana aikeenani ylittää suojatie toimin niin, että otan mahdollisen katsekontaktin auton kuljettajaan ja näytän kädellä, että minä astun nyt tielle ja otan askeleen, kuitenkin valmiina perääntymään välittömästi. Tätä voi harjoitella esimerkiksi mäkelänkadulla velodromin kohdalla aamu- tai iltaruuhkan aikaan. Siinä on yksi valo-ohjaamaton suojatie, jolle astuva jalankulkija pysäyttää periaatteessa tuusulanväylän liikenteen.

• 1 month later...

Yes, kehitys kehittyy ja ihminen sen mukana!

Tänä aamuna työmatkalla auto meinasi ajaa ylitseni T-risteyksessä, jossa olin jo juossut keskikorokkeelle saakka ja tämä sankari ooppelillaan kaahasi huomattavaa ylinopetta hidastamatta juuri lainkaan kääntyessään risteyksestä, vaikka näki minut selvästi.

Eihän tässä vielä mitään ihmeellistä, mutta juuri kun olin nostanut käteni aloittaakseni kansainvälisen merkinantoliikenteen, sormeni eivät menneetkään koukkuun, vaan näytin aotoilijalle vain kämmenen ulkosyrjää!!

Mikähän on vikana? Enkö ole vielä palautunut hiekkaharjun juoksusta?? Onko viime viikon reeni ollut liian löysää vai onko juoksulippikseni löystynyt pesukoneessa?