Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonille tällä pohjalla?


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Onkohan järkevää lähteä yrittämään maratonia 13.4 tällaisella pohjalla? Noin vuosi juoksua takana. Varmaan juostu suurimmaksi osaksi liian korkeilla sykkeillä (tämän vuoden puolella vähän maltillisemmin). Maks. viikkokilometrit reilu 30km/vko, keskiarvo ehkä reilu 20km/vko. Kunnon kohoamisesta sen verran että viime kesäkuussa juoksin puolimaratonin 2:17, 6:35min/km, avg 182 max 203. Olin kyllä loppu mut periks en antanu. Sitten viime joulunpyhinä puolikas 2:03, 5:50min/km, avg 169 max 180. Eli jonkun verran on kunto noussut. Mitään fiksua suunnitelmaa juoksemisessa en ole noudattanut, 7-12km:n lenkkejä pääasiassa, muutama pitempi noin parikymppinen. Pääsisköhän tällä kunnolla maratonin muutaman viikon päästä läpi? Kai tästä jotain pystyy sanomaan? Varmaan jollain on kokemusta vastaavasta?

Link to comment
Share on other sites

Onkohan järkevää lähteä yrittämään maratonia 13.4 tällaisella pohjalla? Noin vuosi juoksua takana. Varmaan juostu suurimmaksi osaksi liian korkeilla sykkeillä (tämän vuoden puolella vähän maltillisemmin). Maks. viikkokilometrit reilu 30km/vko, keskiarvo ehkä reilu 20km/vko. Kunnon kohoamisesta sen verran että viime kesäkuussa juoksin puolimaratonin 2:17, 6:35min/km, avg 182 max 203. Olin kyllä loppu mut periks en antanu. Sitten viime joulunpyhinä puolikas 2:03, 5:50min/km, avg 169 max 180. Eli jonkun verran on kunto noussut. Mitään fiksua suunnitelmaa juoksemisessa en ole noudattanut, 7-12km:n lenkkejä pääasiassa, muutama pitempi noin parikymppinen. Pääsisköhän tällä kunnolla maratonin muutaman viikon päästä läpi? Kai tästä jotain pystyy sanomaan? Varmaan jollain on kokemusta vastaavasta?

Jos yleiskunto hyvä ja ei isommin ylipainoa niin sanoisin että ihan vaan kokeilumielellä radalle. Mutta jos treeni vähän puutteellista kannattaa lähteä sillein nöyrästi että on henkisesti valmis antamaan periksi ennen kuin tulee isompaa vammaa jota pitäisi sitten parannella. Kyllä noita maratoneja on juostu paljon vähemmälläkin juoksuharjoittelulla ihan hyvällä menestyksellä.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan järkevää lähteä yrittämään maratonia 13.4 tällaisella pohjalla? Noin vuosi juoksua takana. Varmaan juostu suurimmaksi osaksi liian korkeilla sykkeillä (tämän vuoden puolella vähän maltillisemmin). Maks. viikkokilometrit reilu 30km/vko, keskiarvo ehkä reilu 20km/vko. Kunnon kohoamisesta sen verran että viime kesäkuussa juoksin puolimaratonin 2:17, 6:35min/km, avg 182 max 203. Olin kyllä loppu mut periks en antanu. Sitten viime joulunpyhinä puolikas 2:03, 5:50min/km, avg 169 max 180. Eli jonkun verran on kunto noussut. Mitään fiksua suunnitelmaa juoksemisessa en ole noudattanut, 7-12km:n lenkkejä pääasiassa, muutama pitempi noin parikymppinen. Pääsisköhän tällä kunnolla maratonin muutaman viikon päästä läpi? Kai tästä jotain pystyy sanomaan? Varmaan jollain on kokemusta vastaavasta?

Mä juoksin mun ekan maratonin aikalailla samalla tavalla valmistautuneena. Olin tosin juossut ennen sitä vaan yhden puolikkaan (2.01), joka olikin pisin lenkkinä. Muuten lenkit olivat puolesta tunnista tuntiin, yhtään yli 15 kilsan lenkkiä en ollut juossut. Onneksi en tiennyt tästä Sepon palstasta ennen ekaa juoksuani, sillä muutoin en olisi varmasti uskaltanut kisaan mukaan. Matkan varrella kyllä huomasi, että pitkät lenkit oli jäänyt tekemättä, mutta maaliin saavuin (4.39). Aikakin oli tällä hetkellä juoksemistani maratoneista toiseksi paras.

Link to comment
Share on other sites

Mä juoksin mun ekan maratonin aikalailla samalla tavalla valmistautuneena. Olin tosin juossut ennen sitä vaan yhden puolikkaan (2.01), joka olikin pisin lenkkinä. Muuten lenkit olivat puolesta tunnista tuntiin, yhtään yli 15 kilsan lenkkiä en ollut juossut. Onneksi en tiennyt tästä Sepon palstasta ennen ekaa juoksuani, sillä muutoin en olisi varmasti uskaltanut kisaan mukaan. Matkan varrella kyllä huomasi, että pitkät lenkit oli jäänyt tekemättä, mutta maaliin saavuin (4.39). Aikakin oli tällä hetkellä juoksemistani maratoneista toiseksi paras.

Nauttikaa siitä ensimmäisestä maratonistanne, koska se jää varmasti parhaiten mieleen ja monesti käy niinkin, että se ihan ensimmäinen jää ajaltaan ja etenkin tuntemuksiltaan parhaiten mieleen eikä jää sun huonoimmaksi maratoniksi. Itse juoksin ekani aikaan 4.19 ja se tuntui ihan maailmanlopun ajalta, niin surkeelta. Silloin oli kuntojuoksijatkin rautaa ja yli neljän tunnin ajat ihan peestä. Mutta tuntemuksiltaan ja helppoudeltaan tuo ensimmäinen juoksuni oli oikein mukava ja kiva tunne oli ohitella viimeisellä kympillä monta juoksijaa kun siihen asti olin tainnut olla ihan viimeinen. Suurin huolenaiheeni aina olikin se, että jos olen ihan vihoviimeinen ja järjestäjät joutuvat mua oottelemaan kovin maalissa.

Nyt olisin aika tyytyväinen, jos lähtisin vielä maratonille ja aika olis toi 4.19. Niin ne ajat muuttuu...

Kyllä sinä noillakin pohjilla, ainakin jos olet lisäksi harrastanut muuta liikuntaa etkä vedelly vaan tupakkaa niinku allekirjoittanut - pääset varmaan maratonin läpi. Muista vaan nauttia matkanteosta, koska vielä tulee aika jos siis haluat parantaa aikojasi ja juosta ihan kunnolla, että matkanteko on alusta loppuun kaikkea muuta ku kivaa. Jos siis haluaa ottaa itsestään kaikki irti.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön(alkup. kysyjä)

Jos yleiskunto hyvä ja ei isommin ylipainoa niin sanoisin että ihan vaan kokeilumielellä radalle.

86kg/183cm eli muutaman kilon vois tiputtaa niin juoksu ois vielä helpompaa. Kyllä sitä varmaan täytyy lähtee yrittämään... tarpeeksi rauhallisesti vaan. Mut ihan positiivisia kommentteja. Kiitoksia vaan . Lisääkin vois vielä tulla...

Link to comment
Share on other sites

Jos tuon ekan malttaa paremmin juosta maltillisesti ja kokeilumielessä, kun on sitten kesällä ja syksyllä vielä monta uutta tilaisuutta parantaa suoritustaan. Olet sitten jo yhden juossut ja kokenut mitä se maratonin juokseminen on. Ite juoksin viime kesänä/syksynä kolme ja jokainen oli mukava kokemus ja aina joku minuutti ajasta pois. Jos tänä kesänä pääsis jo lähemmäs sitä neljän tunnin haamurajaa, vaikka sitä tuskin rikon, kun tuli nuo satasen haaveilut näin pintaan.

Link to comment
Share on other sites

Mikäs kiire maratonille. Jos kuntojuoksusta suunnittelee pitkäaikaista harrastusta niin miksei asettaisi tavoitteen aluksi 1/2 maratonille. SantaC:stä poiketen, luulen, että moni juoksee vain 1-2 maratonia sen vuoksi, että kokemus on niin vastenmielisen rasittava.

Hyvää harjoittelua 1-2 vuotta takaa varmemmin sen, että maraton on nautittavampi suoritus. Juoksija tuo juoksunsa voimansa halliten loppuun asti, eikä hän herätä yleisössäkään säälin tunteita (varsinkin, jos konttaa loppumatkan). Reitin varrella kannustavat tututkin huomaa paremmin, kun on hyvässä hapessa

Puhuisin tässä tapauksessa jopa lajin kunnioittamisesta. Maraton, puhumattakaan ultramatkoista on aina tavalliselle kadunmiehelle ja sohvaperunalle hyvin rasittava suoritus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy