Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Oluen juonti ultrakisoissa

Kalza
 Share

Recommended Posts

UltraRunR-sivustostolta löysin listan ultraajien kisasyömisistä ja -juomisista, ja tottakai siellä joukossa oli myös olut. Ultrajuoksijalehdessäkin joku huippujuoksija taisi nautiskella olutta Spartathlonissa matkan varrella, joten tuosta tuli mieleen perustaa uusi ketju tänne tästä erittäin tärkeästä aiheesta :smiley:

Harrastavatko myös Seppolaiset kisoissa ko. toimintaa? Tuohan voisi olla ihan mukavaa kunhan pysyy kohtuuden rajoissa, voisi tuoda ehkä hiukan rentoutta puuhaan kun juoksu tuntuu vaikealta ja jalat alkaa hajoilemaan.

Olut on myös itselläni ollut aina hyvä lääke vatsavaivoihin, joten jos alkaa olemaan imeytymisvaikeuksia niin pari olusta voisi auttaa siinäkin vaiheessa. Ja saahan niistä hiilareitakin! Taitaa vaan olla 2/3 energiasta sitä alkoholia, mutta ei kai se pienissä määrissä otettuna kisaa kaada. :icon_pidu:

Kyllä ulkomaanreissuilla on AINA tullut otettua pari olutta ultrakisaa edeltävänä iltana, se kuuluu jotenkin kuvioon ja nukuttaakin sitten paremmin. Kisan aikana oluen litkiminen on harvinaisempaa, mutta sellaistakin on nähty. Ja kisan jälkeen tietysti!

Hmm, mainittakoon vielä että suurin osa vuotuisesta oluenkulutuksestani tapahtuu ultrakisojen yhteydessä, muina aikoina on toisenlaiset eväät.

Onhan sitä alkoholitontakin olutta. Veikkaan, että tätä juovat.

Alkoholittomat oluet on pahoja, korkeintaan sellaisia että niitä pystyy juuri ja juuri juomaan. Sellaisiin ei tee mieli kajota!

Kyllä ulkomaanreissuilla on AINA tullut otettua pari olutta ultrakisaa edeltävänä iltana, se kuuluu jotenkin kuvioon ja nukuttaakin sitten paremmin. Kisan aikana oluen litkiminen on harvinaisempaa, mutta sellaistakin on nähty. Ja kisan jälkeen tietysti!

Hmm, mainittakoon vielä että suurin osa vuotuisesta oluenkulutuksestani tapahtuu ultrakisojen yhteydessä, muina aikoina on toisenlaiset eväät.

Voishan tuo auttaa edeltävän yön unenlaatua jos pari olusta ottaa ennen nukkumaanmenoa. Nukahtaa paremmin eikä jännitä juoksua. En kyllä tosin ole tähänkään mennessä pahemmin kisoja jännittänyt, kun en koko touhuakaan niin tosissani ole ottanut. Tavoitteet ovat olleet muualla kuin kisan voitossa :smiley:

Täytyy sitten vissiin itse kokeilla kisassa onko se oluenjuonti yhtä hyvä juttu kuin miltä se ajatuksen tasolla tuntuu. Väsymyksen painaessa juoksun jatkamiseen voisi olla parempi syy se että muutaman kilsan päästä saa olusen, kuin se että maaliin olisi vaikkapa enää 50km matkaa...

Juu, kaljaa voi ottaa ultrajuoksukilpailussa. Viime keväänä tanskanmaalla tuli sitten se eka pikku pöhnäkin juotua kisan kolmen viimeisen tunnin aikana, sen jälkeen kun olin jo keskeyttänyt varsinaisen tavoitteellisen kisan, mutta mukaan piti päästä vielä loppupeleihin, kun muistin että olut kuuluu paikallisessa kisassa huoltopöydän peruskattaukseen. Tuborg oli merkki, ja alkoholipitoisuus muistaakseni 4.5%.

Se on muuten silviissin, että alkoholi on tuolla kiellettyjen aineksien listalla jo muutaman vuoden, eli töyppink-aine! Näin minulle kerrottiin hiljattain. Kodrostan että minä vain join niitä olutmukeja siellä tanskassa kilpailun aikana, enkä kussut niihin mukeihin, joten töyppink-rikkomuksesta ei ollut kyse (eikös se mukiin pissaaminen ole se ratksievin virhe?)

Juu, kaljaa voi ottaa ultrajuoksukilpailussa. Viime keväänä tanskanmaalla tuli sitten se eka pikku pöhnäkin juotua kisan kolmen viimeisen tunnin aikana, sen jälkeen kun olin jo keskeyttänyt varsinaisen tavoitteellisen kisan, mutta mukaan piti päästä vielä loppupeleihin, kun muistin että olut kuuluu paikallisessa kisassa huoltopöydän peruskattaukseen. Tuborg oli merkki, ja alkoholipitoisuus muistaakseni 4.5%.

Se on muuten silviissin, että alkoholi on tuolla kiellettyjen aineksien listalla jo muutaman vuoden, eli töyppink-aine! Näin minulle kerrottiin hiljattain. Kodrostan että minä vain join niitä olutmukeja siellä tanskassa kilpailun aikana, enkä kussut niihin mukeihin, joten töyppink-rikkomuksesta ei ollut kyse (eikös se mukiin pissaaminen ole se ratksievin virhe?)

Heh, tarttee varmaan sitten käydä viemässä piilopullot etukäteen reitin varrelle ja juoda ne pimeän tullen, kun Perniöön olis tarkoitus tuota yöjuoksentelua mennä harrastamaan. Jos joku haluaa pissityttää mua mukiin niin sitten lähen juoksemaan karkuun niin en voi jäädä kiinni tästä touppinkista :smiley:

Heh, tarttee varmaan sitten käydä viemässä piilopullot etukäteen reitin varrelle ja juoda ne pimeän tullen, kun Perniöön olis tarkoitus tuota yöjuoksentelua mennä harrastamaan. Jos joku haluaa pissityttää mua mukiin niin sitten lähen juoksemaan karkuun niin en voi jäädä kiinni tästä touppinkista :smiley:

Mie voin pissiä sinun puolesta kun tuo olut ja muu on näköjään jäänyt aika vähiksi.

Saattais testaaja vain ihmetellä kun pissistä löytyis estrogeenia, mutta se lie sallittua:)

Jos hyvin käy, niin ei tartte viedä edes pulloja. Viime vuonna, kun mentiin jo tuolla puolenyön toisella puolella, yksi paikallinen jannu ajeli jonkun aikaa mun vieressä pyörällä ja kysäs, että maistuisko kalja, että hänellä olis tässä mukana? Sanoin, että maistuis kyllä. Ei kuitenkaan sitten tarjonnu, mun olis pitäny luultavasti vaatia lupauksille hieman katetta.

Alkoholitonta olutta on ollut omissa ultrakisoissani tarjolla ainakin Itävallassa ja Saksassa. Ihan alkoholillisesta oluesta nautin n. 8 km ennen maalia ensimmäisellä läpi juostulla Spartathlonillani. Ei tosin ollut ns. viralliselta tarjoilupöydältä. Lasillista tarjosi ultralegenda Marvin Skagerberg, mutta pyysin ja sain koko puolen litran pullon. Ei ainakaan haitannut milläään tavalla.

Marvin juoksi aikoinaan IAU:n ex-presidentti Malcolm Campbellin kanssa solokisan Amerikan halki. Tapahtumaa sponsoroi Coca cola, mutta kaverukset ovat paljastaneet että kisakuvissa näkyvissä cocis-mukeissa oli kyllä usein ohrajuomaa ...

Kauan sitten suht hurjassa Kanadan halkijuoksussaan kova menijä Al Howie joi kuulemma säännöllisesti olutta juoksun aikana sixpackin päivässä. Myöhemmin mies kuitenkin muutti sekä juoma- että ruokatottumuksiaan ns. terveellisempään suuntaan terveydellisten ongelmien takia.

Edit: Ai niin, ja Marko-vainaa kun siemaili huoltopöydän takana oluttaan taannoin 24 tunnin MM-skaboissa, niin tuli luvanneeksi minullekin yhden kun tulee 200 km täyteen. Ja tulihan se. Ja olut totta vie maistui ja tuntui tekevän hyvää niitä jäljelle jääneitä vähäisiä kilsoja ajatellen.