Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuukaudessa puolimaratonkuntoon?


lehmussa
 Share

Recommended Posts

Hei

Olen menossa vapun alla wieniin puolimaratonille. Olen myöhäisherännyt, eli urheillut vasta alle kolme vuotta. Juoksin viime keväänä oulussa ensimmäisen juoksuni, puolimaratonin aikaan 2.07. Nyt on vielä hiihtokausi parhaimmillaan enkä malta sitä lopettaa vielä maaliskuun aikana. Sitten onkin enää huhtikuu aikaa treenata puolikkaalle, ja vieläpä parantaa pitäisi. Vai onko ihan mahdoton ajatus kun siellä wienissä taitaa olla aika tungos. Niin osaisiko joku neuvoa miten pääsen muutamassa viikossa juoksukuntoon. Siinä ei montaa pitkää lenkkiä taida ehtiä tehdä, pari kolme. Montako tuntia viikossa uskaltaa juosta ilman että jalat menee, edelliset juoksukilometrit on tammikuulta. Syyskuussa sain penikkataudin toiseen jalkaan, juoksut loppui silloin kahdeksi kuukaudeksi, parani kuitenkin tauon myötä kokonaan.

Kiitos jo etukäteen neuvoista.

Link to comment
Share on other sites

Pari vinkkiä:

- ei tarvitse hiihti vielä lopettaa mutta käy silti jo nyt 2 kertaa viikossa juoksemassa vaikka 30 minsaa vaan

- mutta et kyllä hirveästi tuossa kuukaudessa ehdi. riippuen pohjista viime vuodelta juoksisin samaan tyyliin kuin viime vuonna aloittaen kevyesti.

viimeiset 10 päivää pitäisi jo ottaa keveystikin. melekin parempi ottaa koko kuukausi keveysti kuin että liialla treenillä saa paikat rikki.

Link to comment
Share on other sites

Ei se juoksukunto taida ihan parissa viikossa millään taikakonstilla tulla, vaan ilmeisesti siinä tarvitaan pitkäjänteistä harjoittelua. Tuskin sun enää kannattaa mitään hurjaa määräharjoitteluakaan aloittaa, jos kerran penikat ovat ennenkin vaivanneet. Eli normaalia PK:ta vaan kohtuullisessa määrin ja sinne joukkoon kerran-pari viikossa vähän vauhdikkaampi lenkki niin eiköhän se enkka parane. Eikä ne ruuhkat varmaan alun kilometrien jälkeen paljoa vaikuta, turha siitä on stressata. Ehkä se on vaan hyväkin aloittaa vähän kevyemmin, sitten saa hyvin lämmön päälle ja voi lopussa heittää kunnon loppukirit!

Link to comment
Share on other sites

Mie olen ensimäisen puolikkaan juossut niin, että hiihdin talven n. 50km viikossa. Huhtikuun olin tauolla leikkauksen takia ja juoksun pääsin aloittamaan vasta toukokuun puolella. Juoksin n. 30km viikkoon. Kesäkuun alussa juoksin ekan puolikkaan. Läpi se meni, mutta jossain vaiheessa se oli aika karmeaa ja n. 7-10 km paikkeilla kävelin aika paljon ja meinasin keskeyttääkin.

Loppuun kuitenkin pääsin ajassa 2.14.

Liikuntaa olin harrastanut kokonaisuudessaan siihen mennessä 2 vuotta, sisältänee kahtena talvena hiihtoa ja kahtena kesänä juoksua n. 2km-7km lenkkejä. Muutaman kympin lenkin olin juossut koemielessä, jaksanko niin pitkään. Ennen puolikasta kokeilin 17km, tietämättömyyttäni viikkoa ennen puolikasta, koska ei ollut hajuakaan mistään oikeasta harjoittelusta.

Joten tästä voi päätellä, että hiihtämällä kyllä saa kuntoa itselleen ja jos rauhassa menee puolikkaan läpi, se onnistuu vähilläkin juoksuilla. Mutta jos tekee saman virheen kuin minä, että lähdin liian lujaa, jouduin käveleskelemään aika paljon, että jaksoin jatkaa matkaa.

Juoksua kannattaisi siis ottaa hiukan matkaan nyt hiihtokautenakin, mutta hiihtoa ei tarvitse jättää.

Nämä hommat taitaa olla aika yksilöllisiä.

Link to comment
Share on other sites

Yksilöllistä on moni asia tai kaikki tässä kuntoilussakin.

Itse muistan, kun hiihdin eräänä talvena 1500 km ja olin mielestäni oikein huippukunnossa keväällä sitten kun juoksukausi alkoi. Hiihtokaudella - jotain marraskuun lopusta maaliskuun loppupaikkeille - en tehnyt varmaan kuin pari kolme juoksulenkkiä, johtuen lähinnä keleistä. Toiveikkaana aloitin perinteisen hölkkäkauden pääsiäisenä ja siitä sitten parin kolmen viikon välein hölkkiä, mutta ihan paska kunnossa olin. Ei kulkenut juoksu ei.

Mutta tiedän monia päinvastaisiakin tapauksia. mm. eräs 100+ naismaratoonari, joka hiihtelee talvisin 2000-3000 km (joten olettaa saattaa ettei hän ehdi paljoa juoksentelemaan) ja eikun huhti-, toukokuussa maraton kulkee kuten ennenkin reippaasti alle neljän. Ja kyseessä vielä ihan veteraani-ikäinen.

Riippunee varmasti siitä minkälaisilla tehoilla hiihtoharjoituksia tekee. Minä taisin vetää vaan yksinkertaisesti itseni hiihtämällä piippuu. Mutta kyllä minulla aina on ollut se, että juoksu ei vaan "kulje" hiihtokauden loputtua. Tosin hiihtotyylilläni on varmasti osuutta asiaan. Aikaisemmin hiihdin yksinomaan luistelutyylillä, mutta nyt pari kolme vuotta melkein pelkästään perinteistä, joka mielestäni tukee juoksua huomattavasti paremmin kuin luistelu.

Mutta, jos sinulla on peruskunto hommelit hanskassa niin kyllä sinä helposti puolimaratonin pystyt juosta pelkästään neljän viikon treenilläkin - nuorikin taidat olla vielä? Mutta ihmeitä ei siinä ajassa taida saada aikaan, siis jos vauhtia ajattelee...

Et tämmösiä hölkkäkonkarin suusta tällä kertaa.

Mukavaa kevättä sinulle ja letkeitä lenkkejä!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mä oli treenaamatta monta kuukautta talvella, kevään tullen aloin taas juosta. Harjoittelu on ollu tosi epäsäännöllistä, välillä ehtii monta kertaa viikossa juoksemaan, välillä jää kokonaan väliin. Ens kuussa olis puolikas, saas nähä kuin käy. Tavoitteena juosta läpi. Taustoista sen verran että yksi maraton on juostu kaks vuotta sitten 4:32, viime syksynä maraton jäi väliin sairastumisen takia. Mitä luulette, jos kymppi menee suht helposti tuntiin, onko puolmaralle asiaa ens kuussa?

Link to comment
Share on other sites

Viikko vielä puolimaratonille. Eli h-hetki viikon 17 lopussa. Hui.

- joku neuvoi juoksemaan vaikka puolen tunnin lenkkejä jo hiihtokaudella, niinpä viikolla 12 juoksin pari puolen tunnin lenkkiä, hiihdin kyllä useita tunteja. Säärien etuosien lihakset tuli kipeäksi, niinkuin mulla aina juoksukauden alussa.

-viikko 13 meni flunssassa, mutta loppuviikosta tuli jo pari tunnin lenkkiä juostua. Jalat ok.

-viikolla 14 juoksin jo yli neljä tuntia, tunti kerrallaan maksimissaan. Yksi lyhyt kovempi lenkki.

-viikolla 15 yksi puolentoista tunnin lenkki, kolme peruslenkkiä, ja yksi intervalliharjoitus, ennen en ole intervallia tehnytkään. Se tuntui pahalta. Yhden lenkin juoksin lumisateessa melkein täysillä 10km aikaan 56min. Juoksua yhteensä viisi ja puoli tuntia.

-viikko 16 alkuviikosta kahden tunnin lenkki, kaksi peruslenkkiä, ja yksi intervalli. Sunnuntaina eli tasan viikko ennen puolikasta lähden viimeiselle pitkälle, tunti ja vartti. Eli tälle viikolle tulee kuusi tuntia juoksua.

-tarkoitus viimeisellä viikolla lyhyitä (30-40 min) aika kovia lenkkejä ehkä kolme. Loppuviikko syömistä ja lepoa.

Miltä kuulostaa? Jalat aika hyvässä kunnossa, vähän jäykkyyttä, ja sääressä välillä vihloo. Lauantaina matkustan wieniin ja su aamulla startti. Kirjottelen sitten miten kävi. Tavoite 1.55.

Hei voitteko kertoa mitä tarkoittaa nuo "8:n km kohdalla menossa". Tarkoittaako ne tämän vuoden juoksukilometrejä.

Link to comment
Share on other sites

-tarkoitus viimeisellä viikolla lyhyitä (30-40 min) aika kovia lenkkejä ehkä kolme. Loppuviikko syömistä ja lepoa.

Miltä kuulostaa?

Älä hyvä ihminen revi enää noin paljon. Viimeisellä viikolla pitäisi oikeasti kevennellä, levätä, ehkä vähän tankata, eikä tehdä yhtään kovaa lenkkiä, hieman vain herkistellä. Katso mallia vaikka sepon puolikkaan ohjelmasta

http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=2

Hei voitteko kertoa mitä tarkoittaa nuo "8:n km kohdalla menossa". Tarkoittaako ne tämän vuoden juoksukilometrejä.

Tämä foorumi laskee kirjoittamiesi viestien määrää ja laittaa sen perusteella jonkun "sloganin". 1000 viestiä lienee täysmara.

Link to comment
Share on other sites

Aika rajulta kuulostaa lisäys minunkin korviini (silmiini!). Riittää varmasti puolikkaan läpäisemiseen ja ennätyksenkin tekemiseen. Vaarana minunkin mielestäni pikemmin , että menee jalat äkkipäätä alta!

"vanhat pohjat" ja hiihtokilometrit vaikuttavat siltä, ettei se kunto mihinkään ainakaan kadonnut ole.

Rennosti vaan matkaan, tarkoitan koko reissua! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihan hyvin meni juoksu wienissä. En kylläkään saavuttanut tavoitetta, maaliintuloaika 2.01, nettoaika 1.56. En pidä siis itseäni kahden tunnin alittajana. Kiitos kaikista neuvoista, otin viimeisen viikon ennen juoksua hyvin rauhallisesti. Kolmen viikon päästä onkin jo sitten uusi puolikas, jospa sitten alittais sen kaksi tuntia, wienissä tuntui ettei uskalla repiä, ettei vaan joudu keskeyttämään. Hyviä juoksulenkkejä kaikille!!!

Link to comment
Share on other sites

...maaliintuloaika 2.01, nettoaika 1.56. En pidä siis itseäni kahden tunnin alittajana. ...

Hmm :conf: ... Miksi et pitäisi itseäsi kahden tunnin alittajana? Minun käsittääkseni tuo nettoaika tarkoittaa kuitenkin sitä aikaa, joka juuri sinulla on kulunut lähtöviivan ylittämisestä maaliviivan ylittämiseen. Ts. nettoajassa olet juossut kyseisen kisamatkan.

Muutenhan normaaleillekin lenkeille saisi aika hyvin lisäpituutta, kun kellon voisi laittaa käyntiin siinä vaiheessa, kun löhöää sohvalla ja päättää lähteä lenkille. Tämän jälkeen sitten vaihtaa kamppeet, venyttelee, sitoo kengät, hipsii pihalle... ja kello käy koko ajan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihan hyvin meni juoksu wienissä. En kylläkään saavuttanut tavoitetta, maaliintuloaika 2.01, nettoaika 1.56. En pidä siis itseäni kahden tunnin alittajana. Kiitos kaikista neuvoista, otin viimeisen viikon ennen juoksua hyvin rauhallisesti. Kolmen viikon päästä onkin jo sitten uusi puolikas, jospa sitten alittais sen kaksi tuntia, wienissä tuntui ettei uskalla repiä, ettei vaan joudu keskeyttämään.

Vajaa kaksi viikkoa oulun puolimaratonille, miten kannattais tämä loppuaika harjoitella, että hyvä vire säilyy. Jalat tosi hyvässä kunnossa tällä hetkellä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy