Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kahdessa kuukaudessa kympille?

Karamell
 Share

Recommended Posts

Mielessä siintää toukokuun lopussa pidettävä 10 km hölkkä eli onko aivan turha luulla, että ehtisin siihen mennessä treenata itseni tarvittavaan kuntoon? Ulkoilen päivittäin n. 1-2 h kävellen, juoksu on jäänyt vähemmälle viime kuukausina eli pari-kolme kertaa kuukaudessa olen käynyt. Jos nyt suunnittelisin aloittavani kolmella treenikerralla viikossa, mitkä mahkut on selvitä tuosta kympistä?

10 km matka voi olla todella vaativa! En todellakaan tarkoittanut vähätellä matkaa tai tavoitettasi, päinvastoin. Olen varma, että selviät siitä hienosti ja siksi toivon sinun uskaltavan lähteä sille. Jos tavoittelet jotain tiettyä (kovaa) aikaa, silloin en tiedä onnistutko siinä. Kaikki on kiinni tavoiteajasta ja sinusta. Toisaalta jos olet osallistumassa ekaa kertaa jonnekin juoksutapahtumaan on se jo hieno kokemus (eli onko ajalla aina edes niin suurta merkitystä?)...ja hienojen kokemusten myötä ruokahalu alkaa kasvamaan... eli suunta kohti lähtöviivaa luottavaisin mielin!

Totta. Lieköhän liian suurten tavoitteiden kanssa olisi edes järkeä lähteä kisailemaan, latvasta on pitkä pudotus alas. Ensimmäinen kisa mulla on tosiaan suunnitelmissa - toivottavasti se kymppi kannustaa mua tavoittelemaan vaikka syksyn puolimaraton-suoritusta. :smiley: Kokeilumielessä hymyssä suin treenailen, kun ei ole toistaiseksi mitään menetettävääkään.

Toukokuun lopussa aion minäkin olla lähtöviivalla ja juosta, tai hölkätä 10km. Ensimmäinen juoksutapahtuma johon osallistun. Minäkään en ole mikään huippukuntoinen ja ensisyyskuun maratonhaave vaihtui "vain" puolikkaaseen mutta eiköhän tuo 10km mene vaikka tahdonvoimalla. On sitten tosiaan toinen juttu millä ajalla mutta pääasia, että pääsee maaliin ja nauttii tapahtumasta.Tsemppiä!

Kiva kuulla, että on muitakin untuvikkoja. :) MiiaH, millainen treenailutahti sulla on ollut? Kuinka pitkejä lenkkejä nyt juokset ja kuinka usein?

Treenailu on ollut säännöllisen epäsäännöllistä sairastelujen takia. 2.5 vuotias tyttöni ei saa mitään tauteja muttä mä kerään kaikki pöpöt mitä päiväkodissa liikkuu :fryingpan:

Mutta silloin, kun en sairasta tai ole toipilas, lenkkien pituudet vaihtelee 5 ja 10km:n välillä. Viime perjantaina hölkkäilin töistä kotiin 12km, se onkin tähän mennessä pisin lenkki jonka olen tehnyt. Osan lenkeistä kävelen.

Huhtikuussa alkaa maratonkoulu ja työmatkapyöräilynkin aloitan taas, kun sain pyörän huollosta.

Mistäpäin olet Karamelli? Harjottelukaveri olisi mukava, kun meillä näyttää tavoitteetkin olevan aika samanlaiset ja lähtötaso suunnilleen sama. Ainakin tälläperusteella.

Muoks, no nyt vasta huomasin, että tuossahan lukeekin, että Oulu! No minä olen Espoosta joten ehkä ei sitten harjottelukavereiksi kuitenkaan .

Oho, 12 kilometriä ois jo itelleni melkoinen saavutus. Mulla tähänastiset lenkit on olleet 5-6 km. Tunnin mittaisia lenkkejä en tänä keväänä ole käynyt vielä yhtään, pisin on vasta 40 minuuttia. No, tästä lienee vain yksi suunta. :icon_rolleyes:

Mulle pääasia on, että jaksan ylipäänsä juosta sen 10 kilometriä kävelemättä askeltakaan. :smiley: Aika on sitten toissijainen juttu, vaikka plussaa tietenkin on olla ylittämättä maaliviivaa ihan viimeisten joukossa.

Lenkkikaveri ois tosiaan mukava olla samaa saavutusta tavoitellessa, harmillinen tuo etäisyys Oulusta Espooseen. Taitais reippaimmallakin maratoonarilla kunto hyytyä puolimatkassa. :hali_hehe:

Ihanko totta täällä on muitakin aloittelijoita :voitto:

Minullakin on tavoitteena juosta kymppi syksyyn mennessä, voi olla että toukokuussa Oulussa naisten kymppiä käyn kokeilemassa ja testailemassa.

Minulla on ikää 47v ja olen harrastanut juoksua vasta 2v , aloitin aivan nollatasosta ja olen edennyt tosi hitaasti. Olen juossut pisimmillään 8km (tunti) ja yleensä lenkillä juoksen tasaiset ja alamäet, mutta ylämäet kävelen. Syke tahtoo nousta korkeaksi ylämäessä (täällä ylängöllä niitä ylämäkiä riittää, olisi kiva juosta tasangolla, esim Oulussa)

Ajattelin muuttaa harjoittelua siten, että nostan tavoitesykkeitä hiukan, koska epäilen että minun maksimisyke on korkeampi kuin teoreettinen (220-ikä).