Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kokoonko koko pyörän kokoon?


noP
 Share

Recommended Posts

Totaalinoviisina pyöräilyn saralla käännyn nyt viisaampieni puoleen. Lainapyörällä tehtyjen harjoituskisojen jälkeen jäin viime kesänä pahasti tri-koukkuun ja hommasin uudehkon käytetyn maantiefillarin, jolla on nyt tullut poljettua lähes parisataa tuntia maantiellä ja vastuksella. Kroppakin alkaa jo taipua ja tottua aerodynaamiseen ajoasentoon ja ajatus kaluston päivittämisestä aika-ajo/tri pyörään on alkanut mietityttää, mutta nuo hinnat vaan hirvittävät.

Pyysin saksalaista kaveriani katselemaan käytettyjä ajokkeja siltä suunnalta, mutta sainkin tarjouksen, josta en tiedä kieltäytyäkö vai myöntäytyä. Horst nääs kehoitti kiertämään toisilla olleet "morsiammet" kaukaa, mutta lupasi laittaa kehitysmaa-apupaketin tulemaan. Ilmaispaketissa olisi melko täydellinen käyttämätön Shimanon 105-osasarja, eli kahvat, kammet, vaihtajat, keskiö, jarrut, rataspakka ja jopa navatkin. Mutta ehtona on, että ne pitää sitten myös käyttää ja koota "trillariksi".

Onko 105 osasarjasta mihinkään? Näytteleekö osasarja budjetissa merkittävää osaa, eli kannattaako sanoa Horstille "Jawohl bitte" ja alkaa metsästää tri-runkoa ja muita hilppeitä vai onko kuitenkin edullisempaa ostaa käytetty tai tarjous-pulkka. Muistakaa nyt että kyseessä on aloitteleva harrastelija tähtäimessä puolikkaat ja täysmatkat.

Link to comment
Share on other sites

Ilmaispaketissa olisi melko täydellinen käyttämätön Shimanon 105-osasarja, eli kahvat, kammet, vaihtajat, keskiö, jarrut, rataspakka ja jopa navatkin. Mutta ehtona on, että ne pitää sitten myös käyttää ja koota "trillariksi".

Onko 105 osasarjasta mihinkään?

Mietis kuka puolaa sinulle kiekot? menet liikkeeseen ja lyöt kasan muualta ostettuja osia tiskiin?...2h a60€, tai jotain.

entäs polkimet, ohjainlaakeri, satula, satulaputki, tanko, tri-tanko, stemmi, tankonauha, etuhaarukka, runko, renkaat, pinnat, nippelit.....Osaatko itse kasata, vaadittava pinnojen pituus, keskiön leveys, ohjainlaakerin asennus...etc?

Sen sanon että "melko täydellinen" osasarja on melko kaukana ajettavasta fillarista. ja lisaäksi kun lähdet loppuja ostelemaan, niin saattaa ilmaiset osat tulla melko arvokkaaksi.

Mitä tulee 105 osasarjaan, niin käytetään yleensä alle tonnin fillareissa. Toimivaa tavaraa ja rahalle hyvä vastine. Miettimisen pohjaksi tutkaile vaikkapa tätä Ultegra-palikoilla varustettua kihnutinta, jota en sen kummemmin kuitenkaan suosittele. (Ultegra on parempaa kuin 105, dura-ace on parasta shimanoa)

canyon

tai

canyon

tai

canyon

Link to comment
Share on other sites

Vaatiihan se toki vähän kärsivällisyyttä koota pyörä osista, mutta jos haluaa oppia pyöränsä tuntemaan niin ei siinä mitään mahdotonta ole ellei peukalo ole kasvanut ihan keskelle kämmentä. Tuo kiekkojen rakennus on noista em. vaiheista ainut haastava mutta siitä pääsee hankkimalla valmiit kiekot. Siihen kannattaa tietsyti varautua että ellei ole ennen koonnut fillaria niin joutuu ehkä käyttämään apuna jotain kirjaa tai kokeneempaa henkilöä ja ehkä internetiä.

Link to comment
Share on other sites

Vaatiihan se toki vähän kärsivällisyyttä koota pyörä osista, mutta jos haluaa oppia pyöränsä tuntemaan niin ei siinä mitään mahdotonta ole ellei peukalo ole kasvanut ihan keskelle kämmentä. Tuo kiekkojen rakennus on noista em. vaiheista ainut haastava mutta siitä pääsee hankkimalla valmiit kiekot. Siihen kannattaa tietsyti varautua että ellei ole ennen koonnut fillaria niin joutuu ehkä käyttämään apuna jotain kirjaa tai kokeneempaa henkilöä ja ehkä internetiä.

Näen kaksi hyvää syytä rakentaa fillari itse. Toinen on mainitsemasi oppiminen, jossa tosin voi kantapää kipeytyä. Toinen on speksailu hifistely. Rahansäästöä harvemmin tapahtuu. Oppimisen voi myös suorittaa pyörää säädellessä ja huoltaessa sillä poikkeuksella, ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta silloin kun on kasa palikoita lattialla ja kiire päästä jo huomenna ajamaan. Pelkästään ohjainlaakerin ja keskiön asentamisessa voi homman ryssiä tavalla, että täytyy viedä runko konepajalle.

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että kyllähän sen pyörän kotona kasaa, kunhan varautuu siihen ettei kaikki käy niinkuin elokuvissa. Emäputkea joutuu usein rotsaamaan ja keskiön kierteitä availla, satulaputki hirtää kiinni runkoon etc. Tässä mielessä kiekonrakennuskin on helpompaa, siinä kun riittää että on kärsivällinen, tarkka ja kyvykäs noudattamaan luettuja ohjeita.

Link to comment
Share on other sites

Sitäpä sain mitä tilasin. Näkemystä ja tietoa. Osasarjalla ei selvästi pitkälle pötkitä ja kustannussäästöistä on turha haaveilla, varsinkaan jos ei itse pyörää kokoa. Kokoamisajan taas vietän mieluummin treenaten kuin kädet rasvassa. Uuden pyörän hankintaa ja hifistelyä järkevämpää lienee tiristellä äijästä ylimääräiset 8-10 kiloa maastoon. Kevenee meno, paranee aerodynamiikka ja sääty vielä rahatkin. Kannatti taas kysyä. Kiitos kaikille :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy