Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka paljon ehtii puolessa vuodessa ?


normi
 Share

Recommended Posts

Tavoitteeni on päästä raivaajasukeltajaksi vuonna 2009. Testit ovat tämän vuoden lokakuussa. Testeissä juostaan 3000m coopperi ja muutaman tunnin tämän jälkeen 15km 10kg kantamuksen kanssa. Olin kolme viikkoa kipeä helmikuusta maaliskuun alkuun. Olen nyt pari viikkoa päässyt juoksemaan ja koko ajan tuntuu taas paremmalta. Ennen kuin tulin kipeeksi, coopperini oli varmaan n. 3000-3100. Tällä hetkellä pystyn juoksemaan reilu viisi kilometriä reipasta vauhtia 26minuuttiin. Onko siis mahdollista että saan reilussa puolessa vuodessa heikentyneen coopperini vaikkapa 3200 asti ? Ja onnistuuko tuo 15km jos alan nyt tekemään vaikkapa kerran viikkoon 1,5h pitkäkestoisen lenkin ja intervallia/ vauhtikestävyyttä 1-2 kertaa viikossa + muuta juoksumatkaa ? Miten voin valmistautua 15km matkaan jossa on 10kg rinkka ?

Pyydän nöyrästi että auttaisitte. Olisin uskomattoman kiitollinen !!

Link to comment
Share on other sites

Tavoitteeni on päästä raivaajasukeltajaksi vuonna 2009. Testit ovat tämän vuoden lokakuussa. Testeissä juostaan 3000m coopperi ja muutaman tunnin tämän jälkeen 15km 10kg kantamuksen kanssa. Olin kolme viikkoa kipeä helmikuusta maaliskuun alkuun. Olen nyt pari viikkoa päässyt juoksemaan ja koko ajan tuntuu taas paremmalta. Ennen kuin tulin kipeeksi, coopperini oli varmaan n. 3000-3100. Tällä hetkellä pystyn juoksemaan reilu viisi kilometriä reipasta vauhtia 26minuuttiin. Onko siis mahdollista että saan reilussa puolessa vuodessa heikentyneen coopperini vaikkapa 3200 asti ? Ja onnistuuko tuo 15km jos alan nyt tekemään vaikkapa kerran viikkoon 1,5h pitkäkestoisen lenkin ja intervallia/ vauhtikestävyyttä 1-2 kertaa viikossa + muuta juoksumatkaa ? Miten voin valmistautua 15km matkaan jossa on 10kg rinkka ?

Pyydän nöyrästi että auttaisitte. Olisin uskomattoman kiitollinen !!

Ensinnäkin testaa tämän hetken tasosi. Juokset cooperin ja katsot missä mennään niin olet tuon lähtötason kanssa viisaampi. Kyllä tuon cooperin tuossa ajassa saa hiottua kuntoon. Se on se helpoin homma. Lihaskuntoa vain kuntopiirinä. Kestävyys jota tuonne vaaditaan ei tule salilla rautaa nostellen. Juoksua, juoksua, ja vielä kerran juoksua. En ainakaan itse reenaisi älyttömiä määriä tuolla lisäpainolla. Pahimmassa tapauksessa hajoaa paikat. Kuitenkin painoon olisi hyvä tottua jossain määrin, koska tuo 15km maastomarssi on varmasti shokki jos ei ole tottunut juoksemaan painon kanssa (lyö suht karseet hapot päälle). Käsittääkseni juoksu juostaan intin repulla, jossa harjoitustelamiina sisällä. Vanhana pioneerina muistelisin, että tuo harjoitusmiina painaa 12kg kun kova painaa sen 10kg. Ja se intin reppu ei ole sitten mikään viimesen päälle Häglöfs vaan aivan helvetin paska selkään. Sitä ei saa mitenkään sidottua hyvin. Itse totuttaisin paikkani alkuun pienemmällä lisäpainolla esim 7,5kg, jonka jälkeen lisäisin painoa. Vuoro viikoin lenkki kevyemmällä/kisa kuormalla, muut lenkit ilman painoa.

Otathan huomioon, että kovimmat kaverit kiskoo tuolla kisakuormalla 10km n. 50min. Se jo vaatii jonkin sortin kestävyyttä, mutta ennen kaikkea sisua ja tahtoa. Vaikka et olisi paras juoksija, mutta jos sun nuppisi kestää tarpeeks niin menestyt....varmasti. Tsemppiä.

ps. älä mene testiin kokeilemaan kuntoasi, tulet vain pettymään. Sun pitää tietää, että olet kunnossa kun pilliin vihelletään. Testaa itsesi ennen testiä niiltä osin missä epävarmuutta ilmenee. Sinne ei päästä.....sinne "mennään".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy