Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Helsinki City Run + Tukholma = ?

jukka74
 Share

Recommended Posts

Eli vähemmän matemaattisesti: eka maratoni luvassa Tukholmassa, syksyllä pitkä (6vko) sairastelu katkaisi pahasti peruskuntokauden joten olen luopunut aikatavoitteista. Ei kuitenkaan kauheesti päälle 4h30min. HCR olis 13.5. ja Tukholma 3.6. Puolikastakaan en ole koskaan juossut mutta sen mittasia pitkiä lenkkejä kyllä joitakin.

Kannattaako mennä HCR:n juoksemaan vähintään maratonvauhtia vai tehdä sen paikalla rauhallinen pitkä lenkki? Millon kannattais osallistumispäätös tehdä (jos ei vielä) ja millä perusteilla? :pallo

Aika moni aikoo varmasti juosta sekä HCR:n että Tukholman. Kolmen viikon väli on taatusti riittävä palautumiseen, vaikka painaisi täysillä, jos palauttelee HCR:n jälkeen riittävästi. Parhaimmillaan toimii hyvin. Toinen vaihtoehto on juosta HCR maratonvauhtisena harjoituksena. Itse en tyhmyyttäni sellaista osaa numerolappu rinnassa tehdä.

Olen tässä itsekin harkinnut HCR:ää ja tosiaan kunnontarkistusmielessä, eli mahdollisimman lujaa alusta loppuun. Aikatavoitteita en kuitenkaan vakavassa mielessä aseta, koska todennäköisesti jättäydyn startissa taas joukon hännille ja sieltä sitten lähden nousemaan. Pääkaupunkijuoksussa tein samoin ja oli ihan nastaa juosta jänisten perässä. Maraton on edessä kesäkuussa Forssassa.

Silloin, kun olin siinä kunnossa, että pystyin maratonia juoksemaan, juoksin maratonvauhtia kovempivauhtisen kaksikymppisen n. viikkoa ennen maratonia. Maratonikin meni ihan hyvin. Tällaista en kuitenkaan voi suositella muille.

Toi HCR:n ja maratonin yhdistäminen riippuu varmaankin paljonkin siitä, paljonko on harjoitusta takana. Hyvin harjoitelleet varmaan voivat juosta puolikkaan "täysillä" ja saavuttaa kolmen viikon kuluttua hyvän tuloksen maratonilla. Puolikas hieman säästellen vaikkapa sillä maratonvauhdilla tai hieman maratonvauhtia kovempaa voipi olla parempi tapa valmistautua maratoniin. Ei se puolikas ainakaan maratonvauhdilla kai voi olla liian rankka kolme viikkoa ennen maratonia, mikäli aikaisempi harjoittelu on ollut riittävää.

• 3 weeks later...

Minäkin olen menossa juoksemaan HCR:n ja sitten 3.6. Tukholmaan. :heilutus

Mun harjoitusohjelmassa, joka on siis laadittu nimenomaan Tukholmaa ajatellen, on HCR laitettu sen viikon pitkän lenkin tilalle. Koska pitkät lenkit toukokuun koittaessa ovat mulla pituudeltaan 28-32 km, tuntuu toi HCR varmaan tossa vaiheessa aika lyhyeltä "pitkältä lenkiltä" (tai ainakin lyhyemmältä kuin viime vuonna, jolloin se oli vielä pisin ikinä yhteen putkeen juoksemani matka...).

Vauhdista ei mullakaan kyllä oo aavistustakaan... en ollut sitä tajunnut vielä edes alkaa miettiä... Odottelen siis minäkin innolla vastauksia viisaammilta, että kuinka kovaa uskaltaisi tuon juosta palautumista ajatellen.

Mun harjoitusohjelman mukaan HCR:a seuraavalla viikolla on ohjelmassa vielä 10 km kevyt lenkki, 5km+5km+2km vedot ja 32 km:n pitkä lenkki ja sitä seuraavallakin viikolla vielä 6km kevyt lenkki, samat vedot ja 20 km:n pitkä lenkki, eli ihan puhki ei kyllä uskalla tuolla HCR:lla itseään vetää, ettei mene viime viikkojen harjoitukset pilalle... Vikalla viikolla ei mun ohjelman mukaan sitten enää paljon juostakaan vaan pakkaillaan kasseja reissua varten :innostunut

• 4 weeks later...

Myös allekirjoittaneen harjoitusohjelmassa on sekä HCR että Tukholma.

Olen aloittanut oman harjoittelun myös syksyllä - vaikka liikuntataustaa on, niin ei varsinaista juoksukokemusta. Takana 15 harjoittelua (hemmetti, että lyhyt aika muuten), HCR on merkattu sen viikon reippaaksi, jonka lisäksi juoksen sillä viikolla pari 30 minsan kevyempää rykäisyä. Sen jälkeen on vielä parisen viikkoaihan perusohjelmaa jäljellä, sitten Tukholma.

Tukohlma hirvittää...

:oops: