Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Nyt on eka kunnon Skiketys vedetty silleen pääasiassa tasuritreeninä niinkuin oli vermeillä tarkoitus harjoitellakin. Tuntuivat olevan tähän tarkoitukseen erittäin soivat pelit, kun hiekkatielle lähti tuuppaamaan. Sauvojen pito ja työntö muutenkin on aivan eri sfääreistä kuin asfalttia takoessa...josta on miellyttävyys mun mielestä aika kaukana. Tästä on hyvä jatkaa kohti talvea..tosin se maratonkin on vielä syssyllä.

Sinulla on ollut todennäköisesti liian alhaiset rengaspaineet renkaissa. Ohjeissa puhutaan 5-6barista mutta parasta on laittaa 8baria renkaisiin niin rullaa paremmin.

Arvelin minäkin, että ainakin osaksi vika olisi rengaspaineissa. Poika oli laittanut renkaisiin lisää ilmaa ja eikä se hänestä sitten ollutkaan niin raskasta.

Itse en ole niitä uudelleen kokeillut... meni vähän into ohi. Pitää odotella parempia fiiliksiä.

Kun se syksyn mara jäikin väliin niin on ollut aikaa keskittyä paremmiin esimerkiksi skiketykseen. Lenkkejä tosin on vasta puoli tusinaa takana, mutta sekin on yli kuusi kertaa enemmän kuin edellisvuosina hiihtotreeniä ennen lumien tuloa. Täytyyhän sitä vielä elää siinä lapsellisessa uskossa, että lunta vielä tulee tänne eteläiseen Suomeenkin.

Nyttemmin olen tyrkännyt kympin lenkkejä asfaltilla. Hiekkatiellä oli mukavampi, mutta kun sopivia on niin harvassa ettei viitti varta vasten lähteä autolla ajelemaan. Sopiva asfaltti lähteekin sitten aivan 100 metrin päässä kotiovesta. Profiili on todella iisi eli vain muutama pieni mäentöppyrä.

Mites muiden rulla/skike tms treenit sujuu?

Mulla on keväästä lähtien tehtynä 10 skikkauslenkkiä, yhteispituus noin 140 km.

Ne on kyllä olleet sellaisia kevyitä PK-lenkkejä asvaltilla.

Mutta olen ollut (ja olen vieläkin) erittäin huono luisteluhiihtäjä. Toivottavasti nää lenkit on pikkuiset auttaneet sitä puolta.

Kun laskke km-hinnan näille lenkeille, niin vielä lähentelee kahta euroa. Muistaakseni skikkareitten hinta kun oli 269. Jotta on ollut ollut sellaista taksissa istumisen hintaluokkaa!

Ei olis pitänyt ruveta laskemaan - alkoi ottaa päähän investointi :):)

Muokattu

Kummalla puolella tietä pitää liikennesääntöjen mukaan skikata (hiihtää rullilla/rullaluistella)?

Tuli vaan mieleen tuossa...kun tyrkkäsin oikeaa laitaa.

Sitä en tiedä missä pitäisi.

Mutta oman turvallisuuteni vuoksi kyllä skikkailen vasemmalla puolella.

Tosin olen vasenkätinenkin.:cool0010:

Kummalla puolella tietä pitää liikennesääntöjen mukaan skikata (hiihtää rullilla/rullaluistella)?

Tuli vaan mieleen tuossa...kun tyrkkäsin oikeaa laitaa.

Kun rullahiihto ja rullaluistelu rinnastetaan jalankulkijaksi niin vahva veikkaus olisi että skikkeily menee samaan kategoriaan.

Katukiitäjien sivulta löytyy kooste lainsäädännöstä asian tiimoilta. Kumpa mahdollisimman moni autoilijakin olisi näistä perillä :)

http://www.katukiitajat.fi/yleista/lait/index.htm

Noi katukiitäjien sivut oli tosi hyvät juuri tähänkin kysymykseen. Kiitti! Lisäksi siellä oli tarvittavaa lisävalaistusta seuraavalle lenkille:

Rullaluistelijaa ei koske ajoneuvojen nopeusrajoitukset. TieliikenneA 16 § 4 mom.

...etenkin kun siinä oli vielä kuva 60 km/h kieltolätkästä...heh. Seuraavalla lenkillä ei tarttekkaan sitten jarrutella noiden valvontakameroiden kohalla...pääsee kerrankin kunnolla vauhtiin.

Nyt on sitten testattua skikkausta 2:20h (22 km). Olen jonkin verran rullaluistellut ja skikkaus tuntuu alussa huomattavasti vaikeammalta. Vauhtikin on selvästi (lähes 2:45'/km) hitaampaa. Samoin tasapainon kanssa oli selvästi enemmän vaikeuksia. En tiedä vaikuttiko sadekeli tuntumaan (aikakin vermeet likaantuivat kiitettävästi). Samoin suoritusta vaikeutti se, että oikea skike koko ajan vänkäsi oikealle riippumatta siitä mihin asentoon akillejänteen kohdalla olleen säädön asetin.

Jasmin Mäntylää siteeraten: "En saanut kiksejä".

Täytyy testata uudestaan, josko sitten tämän lajin ihanuus jollain muotoa selkeytyisi.

Samoin suoritusta vaikeutti se, että oikea skike koko ajan vänkäsi oikealle riippumatta siitä mihin asentoon akillejänteen kohdalla olleen säädön asetin.

Löysää hiukan sen etupyörän lukitusta ja naputa pyörää kulkemaan suoraan.

Tarkista suoraan kulkeminen olohuoneen lattialla (tai ei sen välttämättä olohuone tarvitse olla, mutta mahdollisimman pitkä suora).

Sitten kun pelit kulkevat suoraan, homma on hiukan nautinnollisempaa.

Olen tehnyt myös sellaisen havainnon, että jos haluan kulkea paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti, käytän autoa. Jos taas haluan kuntoilla niveliä säästäen, käytän skikejä:znaika:

Noin kymmenen skikkauslenkin jälkeen olen päässyt suurin piirtein samaan vauhtiin kuin luisteluhiihdossa. Älä lannistu, kyllä se alkaa maistua vielä!!

Löysää hiukan sen etupyörän lukitusta ja naputa pyörää kulkemaan suoraan.

Tarkista suoraan kulkeminen olohuoneen lattialla (tai ei sen välttämättä olohuone tarvitse olla, mutta mahdollisimman pitkä suora).

Sitten kun pelit kulkevat suoraan, homma on hiukan nautinnollisempaa.

Olen tehnyt myös sellaisen havainnon, että jos haluan kulkea paikasta A paikkaan B mahdollisimman nopeasti, käytän autoa. Jos taas haluan kuntoilla niveliä säästäen, käytän skikejä:znaika:

Noin kymmenen skikkauslenkin jälkeen olen päässyt suurin piirtein samaan vauhtiin kuin luisteluhiihdossa. Älä lannistu, kyllä se alkaa maistua vielä!!

Kiitos vinkistä - säädin ja vetelin laminaatin linjan mukaan. Kun vielä kallistin (kuvittelemani asento käytössä) skikea niin se meni suht suoraan. Ei kun baanalle testaamaan.