Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Kovasti mietityttää Skikejen tai Powersliden Nordic tyyppisten luistinten hankinta... onkos kellään kokemuksia Powersliden luikkareista? Suomestakin niitä saa jo tilattua eli Nurmossa on Totalsport niminen liike jonka valikoimaan / tilausvalikoimaan nämä kuuluvat.

Muutama sata kilsaa on takana sauvarullaluistelua mutta vaihteeksi voisi hankkia jo uudet leikkikalut :tongue:

Joku saksalainen parivertailukin noista löytyi netistä, kun mietin samaa. Meni suunnilleen, että nuorempi testiheppu olisi ottanut powerslidet ja vanhempi skiket. Skikeillä ei kumpikaan ollut kaatunut, powerslidella molemmat . Skike oli hiekkatiellä parempi. Asfaltilla taas hieman powerslide. Oma valinta oli sitten skike...

Powerslidessa myös kengän koko nettitilauksessa askarrutti ja kun arvostin nimenomaan hiekkatiellä liikkumista.

Skikessä on hyvin toiminut vanha Asics 1100, koko 44,5. . Ohjekirjassa suositeltiinkiin nilkan liikkumisen mahdollistavaa kenkää ja kengällä, jossa nilkka liikkuu vapaasti on varsin hauska luistella. Täytyypä melkein toivoa, että talvella ei ole lunta, tai no ehkä jouluaattona :9999:

Skikejen hyvä puoli on varmasti se, että niitä saa melkein mistä päin Suomea vain eli varaosia luulisi olevan tarjolla. Toinen hyvä juttu on se, että kengän koolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä eli oma juoksulenkkari / hiihtomono jne. käy.

Powersliden mallit näyttää kuitenkin jotekin "viimeistellymmiltä" eli näyttäisivät soveltuvan paremmin kovempaankin harjoitteluun mutta tiedä siitä sitten. Toki kiva olisi jos jossain pääsisi näitä testailemaan ennen ostopäätöksen tekoa. :undecided:

Tuossa maanantaina törmäsin ensimmäistä kertaa täällä Oulussakin skikkailijaan ja kovasti tuntui olevan tyytyväinen ostokseensa. Tuntemukset on kuulemma samat kuin hiihdettäessä.

Ajatus oli myös että skikeillä/powersliden vermeillä sais jatkettua jatkettua sauvarullaluistelukautta / hiihtokautta, koska eivät ole niin herkkiä kiville, kosteudelle, roskille jne. Tosin molemmissa taitaa olla saman tyyppiset laakerit kuin rullaluistimissa.

Millasia lenkkejä ootte muuten skikeillä jo ehtineet tehdä?

Eilen tarttui Skiket matkaan Inter Sportista. Myyjä päivitteli kovaa menekkiä, kun olivat tilanneet toukokuussa Skikejä loppuneiden tilalle ja tällä viikolla olivat saaneet.?. Nyt tulleista oli jo valtaosa varattu. Kolme paria tais sinne vielä jäädä myyntiin. Tämä Kouvolassa.

Eka testilenkkikin tuli jo skikattua. Muistuttaa todellakin enemmän luisteluhiihtoa kuin rullaluistelua - potku lähtee tasaisemmin koko jalan/skiken painolla. Hiukan mulla tuli horjahtelua tuonne vasemmalle päin liu'uttaessa, aivan samoin kuin suksillakin mulla on tapana. Taidan pyrkiä liu'uttamaan hiukan liian "suoralla linjauksella", jolloin painopiste meinaa karata jalan yli vasemmalle. Vinkkejä??

Seuraavaks täytyy kokeilla hiekkatiellä.

...Toki kiva olisi jos jossain pääsisi näitä testailemaan ennen ostopäätöksen tekoa. :undecided:

.....

Millasia lenkkejä ootte muuten skikeillä jo ehtineet tehdä?

Minäkin innosituin hankkimaan Skiket, mutta jos olisin ensin kokeillut olisi ehkä jäänyt ostamatta. Treenin kannalta ne on tehokkaat, mutta itsellä ei ole enää kovin tiukkaan treeniin tarvetta.

:weightlifter: Minulle riitti kolmen kilsan lenkki ... oli se nii...in raskasta. Kokemus oli sellainen kuin olisi hiihtänyt 50 kg hiekkasäkkiä perässä laahaten. Paras kilometri taisi mennä 8:38,2. Vastaantulijatkin itkivät säälistä :) !

Jatkossa tyydyn rullaluistimiin.

Eilen tarttui Skiket matkaan Inter Sportista. Myyjä päivitteli kovaa menekkiä, kun olivat tilanneet toukokuussa Skikejä loppuneiden tilalle ja tällä viikolla olivat saaneet.?. Nyt tulleista oli jo valtaosa varattu. Kolme paria tais sinne vielä jäädä myyntiin. Tämä Kouvolassa.

Eka testilenkkikin tuli jo skikattua. Muistuttaa todellakin enemmän luisteluhiihtoa kuin rullaluistelua - potku lähtee tasaisemmin koko jalan/skiken painolla. Hiukan mulla tuli horjahtelua tuonne vasemmalle päin liu'uttaessa, aivan samoin kuin suksillakin mulla on tapana. Taidan pyrkiä liu'uttamaan hiukan liian "suoralla linjauksella", jolloin painopiste meinaa karata jalan yli vasemmalle. Vinkkejä??

Seuraavaks täytyy kokeilla hiekkatiellä.

Vai olisi näitä Kouvolassa vielä ehkä jäljellä..? :thumbsup:

Kovasti kiinnostaisi mutta en ole koskaan uskaltanut harrastaa rullaluistelua joten mahtaisinkohan pysyä näillä pystyssä..? :embarassed:

Minäkin hankin sellaiset, kaverin skikeillä olin käynyt yhden mutkan koettamassa. Onhan ne "kömpelöt" rullaluistimiin verrattuina mutta ainakin minulla on tarkoitus panostaa niillä luisteluun sitten kun juoksukausi täällä pohjoisessa on ohi ja tunnetusti lunta saa odotella aika pitkään. Minusta niillä voi paljon turvallisemmin mennä mäkiä alas, ei tarvitse niin varoa joka hiekan murua, railoja tiessä yms...

Alkukesän innostuksen jälkeen olen hidastanut vauhtia ja tyytynyt kuokkimaan tyyliin: "ei mitään kiirettä vaihtaa painoa toiselle skikelle". Vauhti hiekkatiellä on 4,5 - 5 min/km. Lenkkien pituudet keskimäärin 20 -30 km. Sauvan pituutta olen säätänyt useaan otteeseen. Tällä hetkellä sauva on 164 cm, itse olen 181 cm. Liian pitkällä sauvalla ei onnistu muu kuin kuokka. Nyt on ehkä sopiva mitta. Hiihtosauvakin on mulla melko alakantissa, vain 160 cm. Pitkään hiihdin 165 cm sauvalla, mutta 5 cm lyhennyksen jälkeen mogren ja wassu alkoivat sujua huomattavasti helpommin.

Minäkin innosituin hankkimaan Skiket, mutta jos olisin ensin kokeillut olisi ehkä jäänyt ostamatta. Treenin kannalta ne on tehokkaat, mutta itsellä ei ole enää kovin tiukkaan treeniin tarvetta.

:weightlifter: Minulle riitti kolmen kilsan lenkki ... oli se nii...in raskasta. Kokemus oli sellainen kuin olisi hiihtänyt 50 kg hiekkasäkkiä perässä laahaten. Paras kilometri taisi mennä 8:38,2. Vastaantulijatkin itkivät säälistä :) !

Jatkossa tyydyn rullaluistimiin.

Sinulla on ollut todennäköisesti liian alhaiset rengaspaineet renkaissa. Ohjeissa puhutaan 5-6barista mutta parasta on laittaa 8baria renkaisiin niin rullaa paremmin.

Sinulla on ollut todennäköisesti liian alhaiset rengaspaineet renkaissa. Ohjeissa puhutaan 5-6barista mutta parasta on laittaa 8baria renkaisiin niin rullaa paremmin.

Nuo on jo melkoiset paineet - siinä voi tulla vellit housuun jos rengas pamahtaa nuilla paineilla. Ei muuten ihan pilipalikompurat pysty työntämäänkään tuommoisia. Hiekkatiellä lienee parempikin jos ei ole aivan kivikovat renkaat, vai miten on.?.

Vielä on jäänyt lenkit melko vähiin ..kele.

Nuo on jo melkoiset paineet - siinä voi tulla vellit housuun jos rengas pamahtaa nuilla paineilla. Ei muuten ihan pilipalikompurat pysty työntämäänkään tuommoisia. Hiekkatiellä lienee parempikin jos ei ole aivan kivikovat renkaat, vai miten on.?.

Vielä on jäänyt lenkit melko vähiin ..kele.

Huoltoaseman pumpuilla ei noita paineita saa renkaisiin vaan fillarijalkapumpulla.

Hiukan mulla tuli horjahtelua tuonne vasemmalle päin liu'uttaessa, aivan samoin kuin suksillakin mulla on tapana. Taidan pyrkiä liu'uttamaan hiukan liian "suoralla linjauksella", jolloin painopiste meinaa karata jalan yli vasemmalle. Vinkkejä??

'Suora linjaus' on yleensä tasamaalla vain hyvä juttu jos tarkoitat sillä että 'suksi' liukuu suorassa hiihtäjän kulkusuuntaan nähden. Keskivartalo pitäisi pitää jäpäkkänä eli edestä päin katsottaessa hiihtäjän kyljen ei pitäisi muodostaa sulkumerkin muotoista mutkaa ) jolloin horjahtaa helposti yli suksen vaan olla mahdollisimman suorassa I. Sitten vaan treeniä vaikkapa liukumista mahd. pitkään yhdellä suksella säilyttäen hyvä tasapaino.

Yksi mikä on ohjekirjassakin (jota tosimies ei avaa), niin keskimmäinen kolmesta kengän kiinnikelenkkistä jätetään vapaaksi. Eri kokeilujen jälkeen, laitoin myös kenkäpalat niin, että kengän kärjet osoittaa ulospäin. Tuossa liukumisessa kannattaa näköjään pitää paino korostetusti kantapäillä...