Jump to content
Juoksufoorumi.fi


jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Onko sulla riittävät paineet renkaissa, pehmeillä renkailla homma menee tosi raskaaksi? Itse pidän renkaissa 7,5..8 barin paineita.

Tekniikkaa kannattaa lähteä kehittämään ihan hitaalla vauhdilla. Nopeutta tulee sitten oppimisen myötä. Joo, kyllä skikeilyssä kuormittuu moni juoksussa tuntumaton lihas, mutta tosi hyvää koko kropan harjoittelua.

Itse en vielä viitsi lähteä skikeillä liikkeelle, koska kevyenliikenteenväylien hiekoitussora on myrkkyä renkaille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo skikeily on raskasta varsinkin aluksi, kun lihakset eivät ole siihen tottuneet. Juoksussahan ei juuri reisilihaksia tarvita tosin kuin skikeilyssä (ja luisteluhiihdossa).

Itse skikeilen Helsingin Paloheinässä, jossa on kohtuu kovapohjainen lenkkipolku, mutta kuitenin asfalttia pehmeämpi, jos sattuisi kaatumaan

Mutta ei tuossa vauhdin hurmaa koe vaan kyse on melko raskaasta treenaamisesta. Parhaimmillaan tulee vedettyä yli 15 km/h, mutta vaikka vetäisi 10 km/h niin tuo on jotenkin raskasta.

Toki jos asfaltilla vetelisi niin olisi varmaan kevyempää. Mutta kaatumisriskin vuoksi en tuota tee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt viikko skikeilty ja aina asfaltilla .

Täällä maalla ei ole vielä hiekkateille asiaa.

Noin 8 km lenkkejä olen tehnyt joka päivä ja tunti siihen menee kun kunnon kohotus on vasta aluillaan .

Mukavammat nuo ovat mielestäni kuin rullaluistimet .

No tänää ostin sitten kunnolliset sauvatkin Exel Spectrat ja kait oikean mittaisetkin kun itse olen 172 pitkä antoi myyjä 157 cm mitan ja 160cm pitkät sauvat .

Täytyy kokeilla miltä tuntuu vaikka ylipitkät ovatkin ja sitten lyhennän jos tarvitsee .

Mutta tuo skiken suuntaus kun ne ei mene pätkääkään suoraan .

Ne on jalan alla suurinpiirtein pystyssä mutta tasatyönnöllä loittonevat toisistaan hyvin nopeasti.

Etupyörän asennon muuttamisella saan ne vain harittamaan tai auraamaan .

Ei viittä metriä ne mene laminaatin saumaa pitkin . Huoh !

Mutta voinko kysyä tässä samalla noista rullaluistimista kun sitäkin tekisin jos vain pystyisin.

Mikä minulla on vikana mun oikeassa jalassa luistin pysyy pystyssä mutta vasen taipuu ulospäin ja rasittaa jalan ulkosyrjää .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeile laitta Skiket kahden sopivan suoran lankun väliin niin että etu ja takapyörät ovat takuulla samassa suunnassa vaikka naulaamalla lauta alustaan ja sitten mittaamalla sopivan tiukka väli ja naulamaan toinenkin lauta kiinni. Skikke niiden väliin ja löysää kunnolla sekä etu että takaratas ja sitten kiristät kunnolla kiinni. Uudemmissa Skikke malleissa onkin sitten jo automaattinen renkaan suuntaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeile laitta Skiket kahden sopivan suoran lankun väliin niin että etu ja takapyörät ovat takuulla samassa suunnassa vaikka naulaamalla lauta alustaan ja sitten mittaamalla sopivan tiukka väli ja naulamaan toinenkin lauta kiinni. Skikke niiden väliin ja löysää kunnolla sekä etu että takaratas ja sitten kiristät kunnolla kiinni. Uudemmissa Skikke malleissa onkin sitten jo automaattinen renkaan suuntaus.

Kiitos vinkistä !

Nythän tää meno muuttui vielä mukavammaksi kun voi piiiiiitkään vetää tasatyönnölläkin .

Mahtavaaaaa !

Vielä kun oppii vain rennosti menemään .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitipä itsekin rekisteröityä foorumille, kun olin tätä lukiessani saanut hyviä vinkkejä Skikkailuun ja päätin sitten semmoset hankkia (V7 Cross Fixit Saksasta). Nyt on sitten eka lenkki 14km tehty ja hymyssäsuin. Talven hiihtokilsat auttoivat pitämään homman mielekkäänä, myös vastatuuleen ja ylämäkeen. Rengaspaine on tärkeä, eli ei alle 7bar. Sauvojen pito olisi voinut olla välillä parempi, tahtoi piikki asfaltilla välillä lipsua. Eikun kesää kohti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omien kokemuksieni mukaan Skiken renkaassa ei kannatta käyttää yli 6 bar painetta syynä on renkaan kestävyys. Käytin välillä noita yli 7 bar paineita ja renkaat hajosivat selvästi aikaisemmin, kudoksia alkoi irrota renkaan sivusta ja renkaan kulutuspinta korkeimmalta kohdalta kului myös nopeammin osassa renkaita tapahtui myös kuplien nousua pintoihin jonka jälkeen nopeasti oli rengas entinen. Nämä uudemmat roadstar merkkiset ovat olleet selvästi parempia kuin vanhat alkuperäiset Skike merkkiset renkaat. Olen käyttänyt Skikkejä siitä asti kun ne tulivat markkinoille joka kesä noin 3000 km erilaisilla pinnoilla. Sen jälkeen kun siirryin tuohon 6 bar paineeseen ja Roadstarin renkaaseen olen säästynyt turhilta rengasrikoilta ja selvinnyt selvästi pidemmillä kilometrimäärillä kuin aikaisemmin. Omasta mielestäni ei keskinopeuksissa ole juuri mitään eroa onko painetta 6 vai 7 bar renkaissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kunnon hiihtokauden päälle huomasin kaipaavani hiihtoa juoksun vastapainoksi, joten kaivoin Skiket naftaliinista (viime kesänä en hiihtänyt).

Sellaisen vinkin sain, että kannattaa terottaa timanttiviilalla nuo sauvojen kärjet säännöllisesti. No satuin vaihtamaan nuo piikit sellaisiin Exelin joustokärkisiin, ja täytyy sanoa että ero oli valtava. Uusi piikki puri asfalttiin mahtavasti (joustoa en juuri huomannut).

Kotona tutkin vanhoja piikkejä, ja nehän olivat ihan pyöreät: ei ihme, että lipsuivat asfaltilla. Täytyy hankkia pian se timanttiviila (tavallinen viila ei purrut kovametalliin).

Vielä, kun saisi tuon oikean nilkan pysymään suorassa: taipuu ihan sisäsyrjälle, kun vain seisoo suksien päälle. Jotenkin noita pitää säätää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kunnon hiihtokauden päälle huomasin kaipaavani hiihtoa juoksun vastapainoksi, joten kaivoin Skiket naftaliinista (viime kesänä en hiihtänyt).

Sellaisen vinkin sain, että kannattaa terottaa timanttiviilalla nuo sauvojen kärjet säännöllisesti. No satuin vaihtamaan nuo piikit sellaisiin Exelin joustokärkisiin, ja täytyy sanoa että ero oli valtava. Uusi piikki puri asfalttiin mahtavasti (joustoa en juuri huomannut).

Kotona tutkin vanhoja piikkejä, ja nehän olivat ihan pyöreät: ei ihme, että lipsuivat asfaltilla. Täytyy hankkia pian se timanttiviila (tavallinen viila ei purrut kovametalliin).

Vielä, kun saisi tuon oikean nilkan pysymään suorassa: taipuu ihan sisäsyrjälle, kun vain seisoo suksien päälle. Jotenkin noita pitää säätää.

Olen käyttänyt sauvankärkien teroittamiseen kynsienhoitosarjasta löytämääni timanttiterää jonka olen kiinnittänyt akkukäyttöiseen miniporakoneeseen. Piikit saa teräväksi muutamassa sekunnissa ilma ongelmia. Skiken ylimmästä kiinnikkeestä siitä joka tulee pohkeen ympärille saa sivukallistuksen säädettyä.

Tänään kävin tämän kevään toisen lenkin Oulusta Oulunsaloon. Jostain syystä Oulunlahti, Oulunsalo ja Kempele puhdistavat kadut jo kuukautta aikaisemmin kuin Oulun kaupunki.

Oulun kadunhoito itkee vuodesta toiseen että kadut voivat olla yöpakkasen jälkeen aamulla jäässä tätä tekosyytä on käytetty varmaan jo kymmenen vuotta. Katupölyn määrä Oulussa on aivan omaa luokkaansa siitä on varmasti tuhansia kertoja pahempi vaikutus ihmiselle kuin jos joku sattuisi liukastumaan. Lisäsi Oulun kadut on niin paksussa hiekassa että pyörällä ajaessa joutuu kääntyessä lähes pysähtymään että pysyy pystyssä.

Olen kiertänyt pyörällä pitkiä lenkkejä Oulussa, Oulunsalossa ja Kempeleessä odotellessani katujen puhdistamista, enkä ole kertaakaan nähnyt sitä Oulun kaupungin pelkäämä jäätää jalkakäytävillä viimeisen 10 vuoden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos viilausvinkeistä!

Tuo nilkka ei oikene pelkästään tuolla pohkeen säädöllä, on kokeiltu. Mulla tuo nilkka leikattu ja vähän uloskierrossa (akuankka), joten ajatelin säätää tuota tarraa, jolla voi säätää kengän leveyttä ja paikkaa suksella. Ehkä asento on vähän väärä, kun nilkkakin kipeytyy ( kipeytyy myös luisteluhiihdossa). Juosta saa vaikka 100 km tai hiihtää pertsaa, joten nilkassa on kyllä voimaa. Vika lienee liikeradassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos viilausvinkeistä!

Tuo nilkka ei oikene pelkästään tuolla pohkeen säädöllä, on kokeiltu. Mulla tuo nilkka leikattu ja vähän uloskierrossa (akuankka), joten ajatelin säätää tuota tarraa, jolla voi säätää kengän leveyttä ja paikkaa suksella. Ehkä asento on vähän väärä, kun nilkkakin kipeytyy ( kipeytyy myös luisteluhiihdossa). Juosta saa vaikka 100 km tai hiihtää pertsaa, joten nilkassa on kyllä voimaa. Vika lienee liikeradassa.

Miten olisi esim. vaahtokumista leikattu pala kengän pohjan alle, että Skike asettuu tasapainoon. Itse olen käyttänyt kengän sivulla pientä vaahtokuminpalasta jonka olen kiinnittänyt paikalleen auttaa kun kenkä on liian kapea, että jalkaterä suuntautuu suoraan eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy