Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Taas on Skikailtu kesän mittaan ja täytyy sanoa, että on mukava ja monipuolinen laji. Paino on laskenut mukavasti ja kunto on hyvä. Olen nyt käyttänyt noita Road Star renkaita ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ilmanpaineen olen pitänyt max. 6 bar koska vanhoissa renkaissa tuntui, että liian suuri ilmanpaine saattoi irrottaa renkaan pinnan. Tällaiselle eläkeläiselle todella toimiva urheilumuoto. Polvet ja muutkin nivelet pysyvät hyvässä kunnossa. Skikessä on selvä etu nuo ilmakumirenkaat ja nilkan asennon täysi säätö. Ei rasitusta eikä tärinää niveliin. Ennen vanhaan menin rullaluistimilla sauvojen kanssa, kovat renkaat täristivät ja vauhti tahtoi nousta turhan kovaksi ja pitkillä matkoilla rasitus tuntui selvästi nilkoissa. Rullaluisteluun vielä sekin etu että sateesta ei ole mitään haittaa ja liukkaita kohtia tarvitsee varoa huomattavasti vähemmän. Lisäksi laji on talven luisteluhiihtoon verrattavissa lähes täysin. Rasitus ja nopeudet vastaavat hyvinkin talvista hiihtoa ja tässä lajissa ei saa mitään ilmaiseksi vaan koko ajan on tehtävä töitä pysyäkseen vauhdissa. Jos omalta alueelta löytyy hyviä hiekkateitä on niillä todella mukava mennä. Minulla on kummankin polven nivelet kuluneet lähes loppuun, mutta skikkailua se ei haittaa ja nyt muutaman kesän ja useamman tuhannen kilometrin jälkeen sanoisin polvien olevan huomattavan paljon paremmassa kunnossa, verrattuna aika ennen skikkailua.

Niin yllättävän vähän noita näkee. No nyt naapuripolulta näytti joku +60 v ostaneen skiket .liekö seurannut ikkunasta menoa... Tuli tuossa lähes iskemättömät juuri ostettua tori.fi 50 eurolla. Renkaat maksaa kuitenkin 120 euroa + jarrupalat oli jo melko kuluneet. Niitä ei taida vanhaan malliin enää edes saada. Uutta mallia en sinänsä ole niin kaivannut, kun ne kuitenkin painaa enemmän, vaikka muuten varmasti ovat paremmat. Lokasuojat ei myöskään niin innosta, koska tykkään, että renkaat näkyy.

Viimeinen kuukausi on nyt skikeilyn sijasta mennyt lähinnä pyöräillessä, kun tuli KTM maantiepyörä ostettua. Siis sen moottoripyörävalmistajan tekemä. Skikeily on tosiaan tuntunut nyt hieman hitaalta liikkumismuodolta ja toki myös reitit voi valita hieman pidemmän mukaan. Ainakin hyvää vaihtelua. Pyörästä innostuneena tuli kirjauduttua myös fillarifoorumiin nimim. zen65 ja siellä pidetään kyllä kovaa kuria aloittelijoille. Ehkä oli vähän turhaa sanailua, mutta olisi asian varmaan voinut kauniimminkin sanoa . Tämä voi kuitenkin hymyillää ainakin tyyliin vahingonilo on paras ilo :)

Työnnä sinä zeni,se akateemisuus perseeseesi. Alkaa vituttamaan sun ja sen toisen professorin jankuttaminen. Saatana.

Muokattu

Mulla on Powerslidet 1.0 kanssa ja tollanen normi vesisade ei haittaa jos hiihtoasu päällä ja kypärä Itse olen ollut laiska treenaan noilla mutta silloin tälloin tulee syksyn tullen käytyä. Pitänee kokeilla kun maa jäätyy soratietäkin.

Kun on tullut kesällä pyöräiltyä maantiepyörällä ja tottunut siihen loskanheittoon on toi powersliden antama kurasuihku aikas pieni harmi....

Nyt kun talvi täällä rannikolla ei oikein ota tullakseen niin ajatukset pyörii jo keväässä ja näissä vehkeissä. Onko joku vaihtanut vanhempiin malleihin näitä:

http://www.skike.com/shop.php?l=en&c=US&page=5&aid=3849

Hiekkateillä kun ei tule luisteltua vaan huonohkolla asvalttiteillä niin tuommoiset tuntuisi kivoilta, ei tarvitse pelätä kumin puhkeamista ja vauhtiakin tulisi enemmän.

Guest Skikattelija..

Terve kaikille anonyymeille katukiusatuille kikettelijöille. Nyt sitten tuli tehtyä vuosien harkinnan jälkeen päätös tilata Kiket. Tämäkin ketju osaltaan edesauttoi päätöksen kypsymisessä. Sulaisi vain nuo lumet täältä pohjolastakin joutuin, niin pääsisi tyypittämään. Tällä viikolla kolahtaa laatikko matkahullon tiskiltä kansanvaunun konttiin ja... Niin, täytynee pirtissä ottaa pienet tyypit ja ototella vain. Olohan on kuin Jouluna 30-vuotta sitten.. Tältä foorumilta ja muualtakin tietoa ja nouhauta löytäneenä olo on sangen turvallinen. Joskus olen jopa monimutkaisempienkin värkkien kanssa ollut tekemisissä. Täytynee kirjuutella kokemuksia ja niin päin pois tässä tulevaisuuvessa ja, jopa liittyä joukkoon, mikäli huolitaan....

Skikattaja77

Nythän on etelässä jo erinomainen skikkailusää tuulta lukuunottamatta. Tänään eka lenkki.

http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/kunnon-blogin-kristiina-skiket-ja-skikkaus

Tuossa mm. pieni juttu skikkailusta, youtubekin sopii fiilistelyyn. Korkeita varsikenkiä parempina pidän matalia jäykkiä lenkkareita , joissa nilkka pääsee liikkumaan, jotenkin liukuu tulee enemmän voimaa, esim. vanhat Asics 2000 tai Kayano on ihan huippu. Juosta jäykillä en pidä, mutta toimii skikkailussa paremmin kuin esim. pehmeäpohjaiset Saucony Kinvara.

Takana oleva nilkan yläosan säätöruuvi on tärkeä saada oikeaan paikkaan. Paha taipumus sillä liikkua itsekseen, joilloin tulee sitten ihmeteltyä pyörien kanittamista sisäsyrjälle.

Täytyy yrittää pitkittää maantienpyörän ulosottoa, ettei taas sorru liikaa vauhdin hurmaan...Skikeily on ainakin turvallisempaa.

Terve !

Olen uusi jäsen tällä foorumilla .

Salaa olen lukenut tätä ketjua ja juuri kolme tuntia sitten sain postista Torilta käytettynä ostamani V702:set.

Tarkoitus olisi pitää kunnosta huolta mutta kun vasen jalka vihoittelee kevellessä ,juoksusta puhumattakaan .

Jotain kramppia siihen tulee polven yläpuolelle .

No talvella huomasin että luisteluhiihtuo ja perinteinenkin ei ärsytä jalkaa .

Ekat 50 minuuttia äsken skikeä oli miellyttävä kokemus .

Rasitusta koko vartalolle ja jalka ei oireile .

Homma jatkuu pyöräillen ja skikkaamalla .

Kymmenen kiloa on ylipainoa poistettavana ja yleiskunnon on parannuttava .

Ikää ei ole vasta kuin 62v.

Voih, kadehtien luen muiden hehkutusta skikeistä. Mä ostin käytettynä jo useampi vuosi sitten mutta lenkit jääneet ihan muutamaan kun ei vaan tunnu luonnistuvan. Täytyisi jonkun fiksumman oppiin päästä. Meinaan kaatua nenälleni enkä pääse metriäkään eteenpäin ilman hurjaa raastovääntöä. 6 km lenkin jälkeen olin aivan puhki vaikka juoksukuntoa pitäisi löytyä mukavasti.