Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Pannaas samaan putkeen toinenkin mainos :-)

Itse hommasin 3 vuotta sitten tallaiset pelit:

http://www.moottorihiomo.fi/suksee.html

, eli rullasukset, joissa isot pyorat(ilmataytteiset) alla eli maavaraa riittaa hiihtelyyn heikommillakin hiekkateilla. Voi menna seka vapaata etta pertsaa(lukkolaakeri takana)

- plussaa:

erinomaiset kamppeet esmes tasuriharjoitteluun. Voi edeta vaikka kovapohjaisilla lenkkipoluilla.

- miinusta:

suolainen hinta ja jarruja ei ole saatavilla :-)

Nyt on 500 km takana Skikeillä ja täytyy sanoa että homma on yllättänyt positiivisesti. Lokasuojat laitoin heti alkuvaiheessa ja niitä on tarvittu tänä keväänä lunta, loskaa ja sadetta on ollut . Laakereihin olen laittanut pienen suihkauksen öljyä joka lenkin jälkeen ja kastumisesta ei näy ollen mitään haittaa. Renkaiden paikkoja en ole vaihtanut, sen sijaan vaihdan vasemman ja oikean pohjeremmit ristiin jolloin voin laitaa sukset "vääriin" jalkoihin ja renkaat kuluvat tasaisesti. Toisen pohjeremmin kiinnitysruuvi on joskus löystynyt lenkin aikana, joten laitoin prikan alle palan kaksipuoleista mattoteippiä joka näyttää toimivan hyvin. Mietin myös ruuvilukitetta mutta en uskaltanut laitaa olisi saattanut tarttua turhankin hyvin. Kenkinä käytin aluksi vaelluskenkiä, mutta sitten löysin komerosta vanhat Etonic merkkiset lenkkikengät joissa pohja ei levene sivulle ja joissa on jopa kannankiristys nauhat. Matala kenkä on ilmavampi ja muutenkin mukavampi pitkällä lenkillä. Laitoin kenkien nauhoituksen alle palan solukumia jolloin tarrat eivät paina kengän nauhoja liikaa jalkoja vasten. Kantapää pysyy hyvin paikalla kuin muistaa tarroja kiristäessä painaa kantapään kunnolla kiinni takakappaleeseen. Ilmaa olen lisännyt renkaisiin kerran viikossa, pitää muistaa ettei venttiiliä saa painaa vanteeseen laittaessa ilmaa renkaisiin muuten sisäkumiin voi tulla vekki ja sisärengas voi puhjeta. Eli tarkistan aina että venttiilin juuressa oleva kumi näkyy vanteen aukosta. Skikaillut olen nyt monenlaisilla alustoilla kovat hiekkatiet ovat todella mukavia ja yleensä mikä tahansa alusta joka on riittävän kova ja tasainen käy hyvin. Raskain lenkki oli ehdottomasti pururadalla jossa oli kapea puhdas ura ja soraa ympärillä siinä tuntui että Skike tökki ja paras tapa edetä oli työntämällä tasatahtia. Normaalisti edetessä vapaan tyylillä edellä mainitulla pururadalla nopeus oli noin 8 -10 km tunnissa ja syke oli maksimilukemissa eli harjoituksena tehokas. Sauvoina olen käyttänyt Exel Nordic Bladeria jossa on joustosompa ja pikakiinnityksellä olevat rannehihnat. Kerran on sauvan piikki katkennut joten varapiikki kannattaa pitää mukana se on helppo vaihtaa pikakiinnityksen ansiosta. Rannehihnan pituus oli ostamissani 160 cm. sauvoissa medium joka oli meikäläisen 9 numeron käteen liian lyhyt eli vaihdoin tilalle L kokoiset rannehihnat. Sauvat ovat nykyään ihmeen halvat eli kannattaa miettiä ostaako kokonaan uudet sauvat varaosiksi nämä maksoivat 49,90 ovh. Rannehihnat irrallaan 19,90 samoin joustopiikit.

Sauvat toimivat mielestäni paremmin kuin vahat joissa ei ole joustosompaa eli pitoa löytyy jopa lähes sileällä asfaltilla. homman tekee mukavaksi se että nyt reittien valinta on huomattavasti monipuolisempaa ja ainoastaan pehmeät tienpohjat olen kiertänyt lisäplussana mahdollisuus ottaa todella huonolla pätkällä Skiket pois jaloista ja mennä jalkaisin pahimmat paikat.

Arsi

Muutamia lenkkejä takana uusilla skikeillä. Kokemukset ovat olleet rohkaisevia ja tuntuu joka kerran vain paranevan. Kuten tässä on ollutkin puhetta kengistä päätin kertoa omat kokemukset.

Luisteluhiihtomonot ovat toimineet ehkä parhaiten. Ne ovat kapeat ja mahtuvat hyvin skiken kenkähahloon ja kantapää pysyy erinomaisesti paikallaan eikä tarvitse kiristää remmejä äärimmäisen tiukalle. Nämä ovat tietysti näin kesäkeleillä hieman kornit mutta toimivat hyvin. Lisäksi olen kokeillut lenkkikenkää, joka tuntuu olevan liiankin leveät (asics) ja kantapää todella tuppaa nousemaan. toisena asiana lenkkikengissä huomasin, että ne tuppaa liukumaan eteenpäin ja ryhtyvät hiekkatiepätkillä hankaamaan eturenkaisiin (eturenkaat ovat tehdasasetuksissa).

Varsikengät ovat sitten olleet siitä välistä.

Ehkä tulee heitettyä jatkossakin monot vielä jalkaan ja lenkille skikkailemaan.

Kuinkakohan monta km/tuntia nuo renkaat kestävät ennen kuin pitää kokonaan vaihtaa? Riippuu tietenkin alustasta, tekniikasta ym nyansseista. Vaihtorenkaat ovat vaan melko tyyriit(fil.yo:n aspektista) ainakin intersportissa. Sama juttu rullaluistimien kohdalla halvempaa monasti ostaa uudet luistimet kun uudet renkaat&mahdollisesti laakerit. Se on sitä kestävää kehitystä.

4 kpl ulkorenkaita nettikaupasta rahteineen 52,30

http://www.skike-shop.com/Skike-Spare-Parts/Tire-without-tube-for-Skike-V07::278.html

Luulen että nuo renkaat kestävät paremmin kuin rullaluistimien renkaat kulumista 500 km jälkeen ei mitään mainittavaa kulumista ja tuo ristinvaihto mahdollisuus suksissa takaa tasaisen kulumisen. Sisärenkaan voi paikata jos tarvetta ilmenee sisärenkaan hinta näytti olevan 5,95 ja ja jarrupala näyttää olevan mahdollista kääntää.

Arsi

Kengän kiinnitysremmit ovat hieman heppoista tekoa. Jo kaksi remmiä olen saanut rikottua, kun olen aukaissut ne liian reippaasti. Remmi rikkoontuu niin, että tarranauhan ommel repeytyy irti nylonremmin siitä päästä, joka on kiinni skiken kehikossa. No, ompelutyön jälkeen ne taas toimivat. Toisaalta ilman etummaista remmiäkin kenkä pysyy paikallaan, joten etuumaisia remmejä voi pitää tavallaan vararemmeinä. Siirsin kokeilun vuoksi eturenkaat etummaisimpaan asemaansa vaikka kengän koko ei olisi sitä vaatinutkaan. 2.5 cm pidennys akselivälissä toivottavasti aiheutti sen, että skiken painopiste on nyt hieman taaempana, jolloin etupyörä hieman kevenneenä rullaa helpommin irtosoralla. Joka tapauksessa skikkailu kovalla hiekka/sora-kuntoradalla vaihtelevassa maastossa on ollut ehdottomasti positiivinen kokemus! Asfaltille en skikeillä enää mene kuin pakosta.

Muutaman skike-lenkin tehtyäni voin sanoa, että asfaltti on aika syvältä. Skiket pääsevät vasta oikeuksiinsa kovalla hiekalla, jossa meno on helpommin hallittavissa ja alamäissäkään ei tarvitse jännittää liikaa. Sauvat uppoavat mukavasti muutaman millin hiekkaan, josta on hyvä ponnistaa. Asfaltti on aika kauhunsekaista etenemistä, toki olen vasta n. 25km skikkaillut (harrastan kyllä luisteluhiihtoa talvisin).

Itse omaan 38 numeron jalan ja pitkään pähkäilin otanko "lasten" mallit. Nyt ehkä hieman harmittaa, sillä luulen, että näin tynkänä ihmisenä (hyvänä päivänä 162cm), pienemmät olisivat olleet helpommin hallittavissa.

Mutta treenin laatuun ei ole mitään negatiivista sanomista. Erittäin hyvää kokovartaloliikuntaa. Lunta odotellessa.

Onko kenelläkään kokemusta, miten Skiken laakeriasetelman saa purettua? Pitääkö ulospäin näkyviä lieriöitä vetää ulospäin vai kiertää? Mitään tartuntapintaa esim. jakoavaimelle niistä ei löydy. Jonkinlainen pieni ura aivan tapin tyvestä löytyy. Tietenkin voisin kokeilla voimankäyttöä ruuvipenkin ja lukkopihtien avulla, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä ensin...

Maanantaina kopsahti paketti Saksasta, mukana Swixin sauvat joustosommalla ja lokasuojat. 300 € kaikkinensa, ei siis hirveästi säästöä. Sen verran hyvät alkukokemukset, että hittituote varmastikin. Asfaltilla meno on hieman liiankin helppoa ja vauhti kasvaa hieman turhankin, ainakin ilman suojavarusteita. Pyöränpaineet laitoin heti 8 baaria (kevytrakenteiselle sopinee paljon vähempikin). Paineet saa helposti hieman laadukkaammalla esim. n. 30 euron Blackburn pyöränpumpulla. Sauvojen pituudeksi suosittelivat Saksassa peräti 0,95* oma pituus, ja epäilyksistä huolimatta pituus meni juuri nappiin. Asento kannattaa kuitenkin pitää pystyssä polvet melko suorana, niin meno tuntuu kevyeltä ja polvet ei rasitu liikaa..

Varapyörä täytynee vielä ostaa, jos joku kuulee jo laakerivikoja :hali_hehe:

ja sisäkumin puhkeamisista myös kuullut.

Nopeuttakin piti vähän mitata forerunnerilla, niin kilometrivauhti kovalla hiekkatiellä siinä 4:30 - 5 minsaa eli pikkasen normijuoksuvauhtia nopeampaa, max nopeus n. 17 km /h . Täytyypä vielä joskus raportoida max. nopeus hiekkatiellä, jos innostuu oikein yrittämään...Taitaapi ylittyä se maaginen 20 km /h