Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Skiket ja Skikkaus


Guest jnummel

Recommended Posts

Asicset on hyvät, siis kaikki pronaatiotuetut mallit. Niitä itsekin mieluiten käyttäisin vakauden takia, valitettavasti eivät oikein vaan sovi , myöskään juoksuun. Taas esim. Nimbukset oli  todella huonot. Pohja tms. Liian paksu, josta huteruutta menoon.  Suomalaiset  Feet2 kengät, jossa kovahko pohja, nyt itsellä  käytössä. Kuokkaa vain itse menen. Wassuun luistelu monot varmasti paremmat... 

 

Ei niissä renkaissa kovat paineet oikein pysy, reilu 6 baariin menee aika nopeaan..Silläkin pärjää.. 

Link to comment
Share on other sites

32 minuuttia sitten, Arsi 69 kirjoitti:

Elä laita ilmaa enempää kuin 7 bar. Vanhemman mallin alkuperäisillä Skike (skike merkkiset) renkailla yli. 6 bar. paine aiheutti kudosvaurioita pidemmässä käytössä. Käytän nykyään Road Star renkaissa 6 bar paineita ja toimii hyvin. Jarrujen säädössä on hyvä jos kengän taakse tuleva remmi on säädetty oikein ja kantapää ihan kiinni takaremmissä niin jarrut ottavat joka kerralla samalla tavalla. Itse pidän asettelusta jossa kenkä on mahdollisimman takana. Helpottaa kääntymistä ja nopeita sirklaamalla tehtäviä käännöksiä. renkaan ilmanpaineen tarkistan joka kerta ennen lenkille lähtöä. Ennen kun en tarkistanut niin viikon lenkkien aikana huomasi aina että lenkit hidastuivat viikon edetessä kun paine pikkuhiljaa laski viikon aikana.

 

Ok. Hyvä tietää tuo paineasia. 

Itsekin haluaisin kengän mahdollisimman taakse, mutta sitten taas etummainen remmi ei ota kunnolla lenkkarin päästä kiinni. Kengän koko kun ei kauhean iso ole. Toki pitää tuotakin vielä tutkia, että onko se miten tärkeä kiinnitys.

 

Kokonaisuutena ongelmat lienee siinä, että vielä ei ole tottunut noihin skikeihin ja niiden käyttäytymiseen. Kun on muutama harjoituskerta takana, niin homma alkaa varmasti toimimaan paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Niin uusissa Road Star renkaissa ilmanpainesuositus kasvoikin vanhoihin verattuna. Reilu 7 baaria tuskin ongelma varsinkin , jos oma elopaino on pieni. Kovat paineet on sinänsä kivemmat, urheilullisemmat, samoin kuin autossakin... Ja toki vaikuttaa nopeuteen.

Hieman  tuuriakin ehkä millaiset renkaat saa.   Yksilö eroja. Jos aina yksi rengas vuotaa enemmän, vaihtoon vaan..

 

Link to comment
Share on other sites

Nyt on itselläki ensimmäiset skikkailut takana V8 Lifteillä. Vajaa puolituntia tuli testailtua ja säädettyä.

 

Säädöt vaikutti aika hyviltä kertalaakista. Jarrut laitoin lähimpään mahdolliseen asentoon ja kertaakaan ei vahingossa osuneet jarrut pyörille. Onhan tuo jarrutus melko haastavaa kahdella jalalla. Yhden jalan jarrutuksen oppi nopeasti.

 

Kilpahiihtotaustasta huolimatta ensimmäiset minuutit oli kohtalaista hapuilua, mutta 10 minuutin jälkeen alkoi wassut ja kumppanit luistamaan. Ihan alussa etenkin jarruttamisen kanssa sai olla tarkkana, ettei kaadu.

 

Renkaissa oli ~7 baria painetta ja tuntui kuin Skikeillä vauhti olisi hyvällä asfalttipinnalla samaa luokkaa kun kohtuu lentokelillä suksilla. Ainoa kesähiihtely/luistelukokemus on rullasuksilla junnuna 90-luvulta, joten vauhtia tuntui olevan omiin tarpeisiin riittävästi.

 

Mutta mukavaltahan tuo vaikutti. Ainoa mikä jäi vähän häiritsemään on se, että takapyörä vähän kopsahtaa maahan ensimmäisenä. Onkohan kenties joku säätö vielä pielessä? Huomasiko Skikemies vastaavaa?

 

Kenkinä Asics Cumulus ja vaikutti ihan toimivalta. Ilmat laitoin renkaisiin iskaripumpulla. Jalkapumpulla pumppailusta ei tullut mitään, kun yli puolet paineista lähti kun veti pumpun irti. Iskaripumpussa kun on kierteellä toimiva kiinnitys, niin ilmaa ei juuri pääse irrottaessa pois.

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, mukula kirjoitti:

Säädöt vaikutti aika hyviltä kertalaakista. Jarrut laitoin lähimpään mahdolliseen asentoon ja kertaakaan ei vahingossa osuneet jarrut pyörille. Onhan tuo jarrutus melko haastavaa kahdella jalalla. Yhden jalan jarrutuksen oppi nopeasti.

 

Kilpahiihtotaustasta huolimatta ensimmäiset minuutit oli kohtalaista hapuilua, mutta 10 minuutin jälkeen alkoi wassut ja kumppanit luistamaan. Ihan alussa etenkin jarruttamisen kanssa sai olla tarkkana, ettei kaadu.

 

Renkaissa oli ~7 baria painetta ja tuntui kuin Skikeillä vauhti olisi hyvällä asfalttipinnalla samaa luokkaa kun kohtuu lentokelillä suksilla. Ainoa kesähiihtely/luistelukokemus on rullasuksilla junnuna 90-luvulta, joten vauhtia tuntui olevan omiin tarpeisiin riittävästi.

 

Mutta mukavaltahan tuo vaikutti. Ainoa mikä jäi vähän häiritsemään on se, että takapyörä vähän kopsahtaa maahan ensimmäisenä. Onkohan kenties joku säätö vielä pielessä? Huomasiko Skikemies vastaavaa?

 

Kenkinä Asics Cumulus ja vaikutti ihan toimivalta. Ilmat laitoin renkaisiin iskaripumpulla. Jalkapumpulla pumppailusta ei tullut mitään, kun yli puolet paineista lähti kun veti pumpun irti. Iskaripumpussa kun on kierteellä toimiva kiinnitys, niin ilmaa ei juuri pääse irrottaessa pois.

 

En ole niin ajatellut tuota takarenkaan kopsahtamista. Itse siirsin kiinnitystä eteenpäin, mikä helpotti menoa kummasti. Se myös taitaa tuoda takarenkaan ylös nopeammin, koska kenkä on enemmän eturemmin alla ja tuntuu siltä kuin kantapää ei pääsisi niin paljoa nousemaan / takarengas menemään niin alas. Tuo muutos tukevoitti menoa kummasti. Jos tuo rengas alkaa enemmän haittaamaan, niin tietääkseni Tour-mallissa on jousi joka auttaa tuossa vielä lisää. Sitähän voisi kokeilla myös näiden mallien kanssa. 

 

Jarruttaminenkin on alkanut sujumaan jo paljon paremmin, mutta hätäjarrutus voisi edelleen olla aika tiukka paikka. 🙂 Jarrutuksen oppimisen myötä jarrua on voinut siirtää myös hieman kauemmaksi renkaasta. Huomasin aiemmin, että sirklatessa ja nopeasti kääntyessä jarru joskus osui renkaaseen, mitä ei nyt tapahdu ollenkaan.

 

Itse en ole päässyt oikein hiihtovauhteihin vielä. Tosin meno on vielä tarkoituksella tekniikan opettelua. Paljon menen pyörätien laidasta laitaan, jos muita ei ole lähellä ja haen erilaisia kääntymisiä jne. 

Parhaimmat kilometrivauhdit ovat gps:n mukaan olleet noin 4-4,5 min/km, kun suksilla tavallinen vauhti on 3-3,5 min/km ja nopeilla keleillä 3min/km tai alle. Ja rullaluistellessa hieman nopeampaa. Joten kaukana ollaan vielä noista vauhdeista.

 

Hieman häiritsee tuo jarru, joka estää skikejen menon taaksepäin. Sille ei ole ollenkaan käyttöä. Pohdin, että jos nuo pienet jarruprikat voisi korvata tavallisilla. Jos se poistaisi tuon takajarrun. 

 

Muuten meno on oikein mainiota välillä ja wassu ja mogren onnistuvat, mutta oikean skiken kanssa on jokin säätöongelma. Tosi useasti oikea skike menee siten, että tasapaino tahtoo pettää skiken ulkopuolelle päin. Ehkä tuota nilkkasäätöä pitäisi säätää vielä. Vasemman jalan kanssa sitä ongelmaa ei ole ja mogren sujuukin paremmin, kun työnnön tekee vasemmalle jalalle. Mikä on sinänsä hassua, että hiihteässä ja rullaluistellessa oikea jalka on parempi jalka. Kun oikean jalan tuo lähelle vasenta ja lähtee liukuun, niin skike menee helposti hieman väärään asentoon, jolloin tasapaino alkaa pettämään.

 

 

Tuo harjoitus menee suksilla ja rullaluistimilla helposti pitkiä matkoja, mutta skikeillä ei jostain syystä kovin montaa metriä. Edelleen hieman tiukemman kiinnityksen haluaisin. Tai ehkäpä voisi kokeilla toisia kenkiä. Vaikka noita Asicsia kehuttiinkin, niin voihan se olla, että tuo minun mallini ei niin nyt tahdo skikejen kanssa toimia. Nyt tosin huomasin ohjekirjasta (jota tässä samalla selailen), että remmeille on pienemmille kengille kapeamman kiinnityksen paikat. Pitääpä käydä tuo tarkistamassa vielä tänään, jos sillä saisi tukevampaa menoa.

 

Netissä törmäsin tällaiseen videon skikejen säätämisestä.

 

 

Jotenkin oletin, että nuo renkaat olisivat automaattisesti suorassa. Pitänee vissiin tarkistaa, että miten ne sojottavat, jos ne eivät itsestään suoraan mene.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Powerslideongelmainen

Moro kaikille

 

Olen muutaman kesän hiihdellyt luistelutyylillä Powerslideillä ja olen toistuvasti törmännyt samaan ongelmaan.

Ongelma on liun lyhyys. Yhdellä jalalla kun yritän liukua pitkään, niin jää paino helposti siten, että nilkka taittuu hieman sisään. No eihän sillä tavalla pitkää liukua saa aikaan. Olen yrittänyt kenkää sivuttain siirtämällä vaikuttaa tuohon jalan asentoon kiskon päällä, jotta pääsisin ongelmasta eroon. Se onnistuukin, mutta tuo mukanaan toisen ongelman. Kun nilkka on suorassa, niin liukuva luistin haluaa alkaa kaartaa sisäänpäin todella helposti ja yllättäen. Siitä seuraa aina haastavia tilanteita. Mitä enemmän siirrän kenkää ulospäin suhteessa kiskoon, sen enemmän luistin haluaa karata sisäänpäin. Toisaalta mitä enemmän siirrän kenkää sisäänpäin, sen enemmän on nilkka taittuneena sissäänpäin. Sopivaa säätöä ei tunnu löytyvän.

Mistä ihmeestä tuo voi johtua? Onko kengän (jalkapohjan) ja kiskon välinen kulma väärä? Kun seison luistinten päällä tasapainoisessa asennossa, ovat kiskot ja renkaat kallistuneet hieman sisäänpäin.

Luistimissa ei ole mitään säätöä kengän kallistukselle, joten harkinnut vakavasti siirtymistä rullasuksiin tai ehkäpä jopa Skikeihin.

 

IMG_4986.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 28.4.2018 at 21.23, skikemies kirjoitti:

En ole niin ajatellut tuota takarenkaan kopsahtamista. Itse siirsin kiinnitystä eteenpäin, mikä helpotti menoa kummasti. Se myös taitaa tuoda takarenkaan ylös nopeammin, koska kenkä on enemmän eturemmin alla ja tuntuu siltä kuin kantapää ei pääsisi niin paljoa nousemaan / takarengas menemään niin alas. Tuo muutos tukevoitti menoa kummasti. Jos tuo rengas alkaa enemmän haittaamaan, niin tietääkseni Tour-mallissa on jousi joka auttaa tuossa vielä lisää. Sitähän voisi kokeilla myös näiden mallien kanssa. 

 

Kokeilin siirtää kiinnitystä eteenpäin ja renkaan kopsuminen väheni, kiitoksia 🙂

 

On 28.4.2018 at 21.23, skikemies kirjoitti:

Hieman häiritsee tuo jarru, joka estää skikejen menon taaksepäin. Sille ei ole ollenkaan käyttöä. Pohdin, että jos nuo pienet jarruprikat voisi korvata tavallisilla. Jos se poistaisi tuon takajarrun. 

 

Kai laitoit ne pyörät eteen? Itseäni tuo ei ole varsinaisesti haitannut muuta kuin ilmaa laittaessa. Pyörä täytyy kiilata johonkin paikoilleen, ettei venttiili karkaa rungon alle pumpatessa ja sitten onkin mukavaa saada pumppua irti 🙂 Paras ois tietty pumpata renkaat irroitettuna.

 

Itse ajattelin kuluttaa nuo pyörät loppuun ja ostaa vaan normilaakerilla toimivia pyöriä. Mennään kahdella lukollisella versiolla sen aikaa kun ne kestää. Voi sitten vaihdella etupyörät taakse ja päinvastoin, kun takarenkaat kuitenkin kuuluu jarrutuksen takia eri tavalla eikä tarvitse lähtee kumeja vaihtamaan. En tiedä saako yksittäisiä laakereita hommattua. Skiken sivuillakin puhutaan vaan koko setistä https://skike.com/fi/kauppa/varaosat/bearings-locks-and-brakes/ball-bearing-set-cross-6901-2rs-metallic_25.3.1340.3865.html

 

On 28.4.2018 at 21.23, skikemies kirjoitti:

Muuten meno on oikein mainiota välillä ja wassu ja mogren onnistuvat, mutta oikean skiken kanssa on jokin säätöongelma. Tosi useasti oikea skike menee siten, että tasapaino tahtoo pettää skiken ulkopuolelle päin. Ehkä tuota nilkkasäätöä pitäisi säätää vielä. Vasemman jalan kanssa sitä ongelmaa ei ole ja mogren sujuukin paremmin, kun työnnön tekee vasemmalle jalalle. Mikä on sinänsä hassua, että hiihteässä ja rullaluistellessa oikea jalka on parempi jalka. Kun oikean jalan tuo lähelle vasenta ja lähtee liukuun, niin skike menee helposti hieman väärään asentoon, jolloin tasapaino alkaa pettämään.

 

Olen huomannut saman ilmiön. Paino meinaa nimenomaan mennä oikean jalan yli. Ja tuntuu ettei kenkä oikein tarjoa korjaavaa tukea, vaan sauvasta pitää hakea tuki.

 

On 28.4.2018 at 21.23, skikemies kirjoitti:

Nyt tosin huomasin ohjekirjasta (jota tässä samalla selailen), että remmeille on pienemmille kengille kapeamman kiinnityksen paikat.

 

Mun paketista on jäänyt ohjekirja pois. Ihmettelinkin vähän, kun on vain muutaman sivun pituinen takuulappu ja renkaiden kasausohje, muttei itse skikeistä mitään. Skiken sivuilta löytyi kuitenkin ja ihan kapula-suomeksi 🙂 Kohtalaisen surkeasti on tekstissä viitattu eri skiken osiin ja kohtiin kirjaimin, kun niitä ei edes kaikkia ole mihinkään kuvaan merkitty.

 

On 28.4.2018 at 21.23, skikemies kirjoitti:

Jotenkin oletin, että nuo renkaat olisivat automaattisesti suorassa. Pitänee vissiin tarkistaa, että miten ne sojottavat, jos ne eivät itsestään suoraan mene.

 

Mulla ei ole ollut renkaiden (epä)suoruuden kanssa ongelmia. Vähän kyllä hassua jos olen vahingossa saanut kaikki menemään suoraan.

Link to comment
Share on other sites

Tuli tänään vedettyä ensimmäinen varsinainen lenkki Skikeillä, 12 km pelkkää tasatyöntöä mitä nyt muutamissa mutkissa potkuja. Alusta oli vaihtelevaa asfalttia: suurelta osin puhdas, mutta möykkyinen, ehkä 20% hiekan peitossa, kun ei oltu vielä kaikkia teitä putsattu.

 

Tahti oli tasan 4 min/km. Talvella mitä olen yhtä vajaa 10 km lenkkiä tasurilla vetänyt, niin siinä on mennyt kutakuinkin saman verran aikaa kun nyt tässä 12 km lenkissä eikä tämä nyt ainakaan yhtään kovemmalle ottanut. Eli kyllä Skiket kulkee itsellä vauhdikkaammin kun suksi jos nyt ei ihan hiekkatiellä mene. Täällä Oulussa ei juuri mäkiä ole, joten ei voi lenkin rankkuutta syyttää. En tiedä sitten mikä on luisteluhiihdon laita, voihan siinä tekniikan hakeminen viedä osan vauhdista.

Link to comment
Share on other sites

Tuon onko renkaat suorassa on helppo testata jalat vierekkäin tasatyöntöä jos jalat pyrkivät yhteen tai alkavat karata kauemmas toisistaan niin renkaat eivät ole aivan suorassa. Vanhimmissa Skike malleissa tuo oli pieni ongelma, piti laittaa kaksi lautaa renkaiden kummallekin puolelle ja löysätä renkaat ja kiristää uudestaan niin tulivat suoraan. Uudemmissa malleissa tuota ongelmaa ei pitäisi juuri olla jos renkaat laittaa huolellisesti paikalleen ja katso että akseli on keskellä. Minulla on kapea ja pitkä jalkaterä ja olen huomannut että pitkällä lenkillä jalkaterän kärki liikkuu pois keskiviivalta eli kääntyvät sisäänpäin. Tämä olen korjannut laittamalla vaahtokumista stopparit kenkien sisäsyrjälle niin pysyy kenkä paikoillaan. Kenkä pitää olla keskellä suksea ja renkaat pystyssä kun seisoo jalat rinnakkain, silloin ei pitäisi tulla tasapaino ongelmia. Myöskään skikaillessa ei pidä viedä jalkaa  liikaa vartalon keskilinjan alle silloin saattaa tasapaino horjahtaa.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, markkuj kirjoitti:

Omissa kokeiluissa päädyin laittamaan kengän mahdollisimman taakse, koska skiket liukuu silloin parhaiten. Ja vielä paremmin, kun painopisteen kengässä laittaa korostetusti kantapäälle 😀

 

 

Joo, varsinkin esteiden yli rullaa tietysti parhaiten kun eturenkaalla on mahdollisimman vähän painoa. Kompromisseja 🙂

Mites muuten ylitätte kanttareita? Vauhti pois ja askellus yli vai hyppiikö joku? 🙂

Link to comment
Share on other sites

On ‎30‎.‎4‎.‎2018 at 10.12, mukula kirjoitti:

Kai laitoit ne pyörät eteen? 

 

Tarkoitatko lukkolaakereita, jotka estävät pyörän pyörimisen taaksepäin ja osaltaan mahdollistavat perinteisen tyylin hiihdon ?

Itse laitoin ne taakse, joka tuntuu mielekkäämmältä.

 

Taaksepyörimisen voinee vapauttaa kun poistaa sen pienen rikan ?

 

Itse pelkästään luistelen, mutta pidän siitä että voin pysähtyä ylämäkeen enkä lähde liukumaan taaksepäin. Tosin esmes rullaluistimilla taaksepäin meno on vain hauskaa 🙂

 

Nyt hiihtokauden jälkeen huomaa miten Skiket vaatii omanlaisensa tekniikkaa. Suuri ero tulee mm. siitä ettei heilahtavaa jalkaa voi viedä niin painopisteen alle kuin hiihdossa tai rullaluistelussa, sillä vaarana on että skiket tarttuvat kiinni toisiinsa. Varsinkin ylämäessä olisi teknisesti parempi hiihtää jos ei tarvitsisi ottaa tätä huomioon. Eilen unohdin tämän ja skiket tarttuivat kiinni toisiinsa ja kaatuminen eteenpäin suoraan mahalleen oli tosiasia.

 

Yksi ikävä asia, ainakin pk-seudulla, ovat valumavesiviemärien kaivojen kannet. Vaikka kuinka tiedostaa asian joskus kantta ei huomaa ja sauva luiskahtaa kannen reikään. Itselle on käynyt näin kahdesti ja tuloksena on aina poikkinainen sauva ja melkoinen tempaisu käsivarteen. Pitäisi varmaan kehittää jonkinmoinen sompa sauvaan.........

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy