Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Skiket ja Skikkaus


Guest jnummel

Recommended Posts

Taidan jatkossa vaihtaa aina koko pyörän. Ei ole pikkurahasta puutetta :) Samalla saa uusia laakereita. Tosin kyllähän nuo rullaluistimet kovempaa ääntä aina pitää, vaikka olisi skikessä äänekkäämmätkin laakerit. Seuraavat pari ehkä tilaan ebay.de. Saippua ei nimittäin hirveästi tuntunut auttavan, ei ehkä vaan osaa. Kädetkin tuli niin liukkaaksi, ettei tahtonut työkalut enää pysyä kädessä...

Sisäkumin reikähän tarkoittaa aina myös reikää ulkokumissa . Sekin pitäisi paikata?

Aika hyvä yhdistelmä kengiksi on silti ihan Asics 1100 sarja+ paksut Footbalance pohjalliset, jotka tuo menoon lisävakautta. Yhdistelmä sopii sekä neutraalimpaan,että lättäjalkaisempaankin ilman jalkakipuja (toinen jalkani on korkealla holvikaarella ja toinen matalalla). Välillä on kiva viiletellä nilkat liikkuvaisempina.

Link to comment
Share on other sites

Tuli viime viikolla ostettua skiket ja vasta nyt suvi-illan jälkeen pääsi kokeilemaan ensituntumaa kovapohjaiselle kuntopolulle.

Ja kiesus, että olikin mukavaa. Tuntuma yllättävän samanlainen kuin talvella hiihtäis, ylämäessä pystyy ahdistaan ihan hiihdon omaisesti kroppaa.

Nyt otetaan viikottainen skikkailu ohjelmaan. Jo on kumma jos ei ensi talvena Finlandia hiihto ja Pirkan hiihto kulje kovempaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vaikealta tuntuu tuo Skikkeily, tarkoitan noiden välineiden osalta, varsinaisesta siitä itsestään en tiedä, sillä en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Sain kaverilta moiset kiitimet lainaksi kokeilua varten ja homma tyssäsi ennen kuin pääsi edes alkamaan. Millä ihmeen ilveellä noihin saa kotikonstein ilmaa siten että se vielä siellä pysyy? Siihen en aio alentua, että lähtisin huoltoaseman kompressorille. Minulla on kunnollinen pumppu jolla pyöränrenkaisiin saa tungettua ilmaa vaikka kymmenen kiloa. Lisäksi on tuollainen Bilhelveten venttiiliadapteri.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm

Rakentelin niistä sopivan kombination jonka ruuvasin Skiken renkaaseen kiinni. Sivumennen sanoen on tällaisilla nakeilla melko ahdasta touhua. Ilmaa sain sinne renkaaseen jotenkin tungettua, mutta kun tuon adapterin yritti näillä em. nakeilla kiertää irti niin ilmat tyhjenivät tuossa hitaassa nyhräyksessä ja taas ollaan lähtötilanteessa eli rengas lyttänänä.

Jotenkin tuntuu siltä, että taitaa olla viisainta hoitaa nuo ilmarenkaalliset aktivitteetit vanhaan tapaan pyörällä ja jatkaa rullaluistelua sauvoilla ja ilman.

Luulisi viisaaksi sanotun saksalaisen insinöörin pystyvän kehittämään sellaisen venttiilisydeemin jolla kaikki nämä ongelmat saadaan poistettua?

Toinen vaihtoehto olisi sellainen umpikumirengas/pyörä joka vastaisi kovuudeltaan ja joustoltaan tuota Skiken pyörää johon jollain ihmekonstilla on saatu tungettua se seitsemän kiloa painetta. Ei olisi ainakaan mitään puhkeamisongelmia. Muistaakseni joskus takavuosina tuollaisia oli polkupyöriin saatavana? Lieneekö sitten markkinoilta poistumisen syynä suuri paino tai jotkin muut ongelmat?

Link to comment
Share on other sites

Millä ihmeen ilveellä noihin saa kotikonstein ilmaa siten että se vielä siellä pysyy?

Mä käytän sellaista kahvallista pumppua, jossa on tähän venttiiliin sopiva pää. Maksaa halpiskaupoissa alle kympin ja sillä saa painetta sen kahdeksan kiloa.

Onhan se venttiili hiukan ahtaassa paikassa, mutta kyllä mä olen saanut siellä ilmat pysymään.

Eikä ole vielä kumikaan puhjennut. Tosin taitaa olla vain kolme sataa km takana näitten vehkeitten kanssa. Joten km-hinta on vielä arvokkaampaa kuin autolla!:viheltely:

Link to comment
Share on other sites

Normaali kahvallinen auton rengaspumppu toimii hyvin. Ensin painetaan pumpun pää venttiilin kiinni siten, että pumpussa oleva tappi painaa venttiilin tapin alas. Sitten lukitaan systeemi kiinni pumpussa olevalla vivulla. Pois ottamisen aikana ilmaa ehkä hieman suhahtaa pois, mutta silti renkaat jäävät todella koviksi. Pumpun mittarin mukaan saan renkaisiin käsivoimilla noin 8 bar.

On kyllä totta, että venttiili on ahtaassa paikassa, mutta sitä pitääkin siksi hiukan taivuttaa ulospäin, jotta pumpun kiinnittäminen yleensäkin onnistuu.

Asiasta toiseen: Toisen skiken etupyörän venttiilinhattu alkoi ikävästi napsuttaa renkaan pyöriessä sen jälkeen, kun olin asentanut lokasuojat. Syynä oli se, että venttiilinhattu osui lokasuojan kiinnitystappiin, joka työnnetään rungossa olevasta reiästä etuhaarukan sisään. Napse loppui, kun hioin venttiilinhattua karkealla hiekkapaperilla yhdeltä reunalta matalammaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko kellään tullut luisteluhiihdossa tai skikkauksessa hartian etuosa/olkapään joku lihas kipeäksi? Itselläni on oikea olkapää hiukan arka ja mietin onko skike-tekniikassani joku vialla? Vastaavaa ongelmaa ei ole ollut luisteluhiihdossa. Mietin tosin että voisiko aristus johtua siitä että olen treenannnut penkkipunnerrusta väärin...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onko kellään tullut luisteluhiihdossa tai skikkauksessa hartian etuosa/olkapään joku lihas kipeäksi? Itselläni on oikea olkapää hiukan arka ja mietin onko skike-tekniikassani joku vialla? Vastaavaa ongelmaa ei ole ollut luisteluhiihdossa. Mietin tosin että voisiko aristus johtua siitä että olen treenannnut penkkipunnerrusta väärin...

Mulla kipeytyi joku kohta käsistä viime kesänä skikkaillessa (en kyllä muista enää mikä). Arvelin sen johtuvan siitä, että menin enimmäkseen asfaltilla ja sauvanpäät oli aika kuluneet, joten niitä joutui napauttamaan asfalttiin aika kovaa, jos aikoi saada pitoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

yhteensä jotain 30km olen hiihtänyt skikeillä, eli olen vasta käynnistelemässä tätä treenimuotoa johon laitan aika isoja odotuksia; jos nyt pääsisi hiihdonomaisesti treenaamaan silloin kun ei ole lunta (täällä pk-seudulla ei juuri ikinä).

viime lenkillä rengas tyhjeni; en löytänyt ulkorenkaasta mitään reikää mutta sisäkumiin oli tullut ihan mikroskooppisen pieni reikä, pystyin paikantamaan sen vain vesialtaassa.

no, sitten kaupasta sisärengas (10.90e Intersportissa prr.."#¤"!¤#"!¤#) ja pelolla yrittämään renkaanvaihtoa josta olin jo etukäteen kuullut että tekemättä jää, parempi ostaa aina vaan uusi kokonainen pyörä. kyllähän muuten mutta se 40e (Intersport) tuntuu vähän suolaselta jos renkaat poksahtaa usein. olen hyvin myrtynyt että eka haaveri oli jo näin alussa.

en ole todellakaan mikään kädentaitojen ihme, mutta olen oppinut kantapään kautta renkaanvaihtoa polkupyörien kanssa, siellä muutama ärräpää lausuttu.

tein skiken renkaanvaihdon täsmälleen samalla tyylillä kuin pyöräänkin:

- ilmat pois

- kahdella muovisella 'rengasraudalla' ulkorenkaan toinen reuna vanteen ulkopuolelle

- sisäkumi ulos

- otin ulkorenkaan kokonaan pois tutkimuksia varten, nyt vain paljain käsin, sitten takaisin (tämänhän voi jättää väliin)

- uusi sisäkumi paikalleen kun ulkorengas toisesta reunastaan vanteen päällä

- tässä voisi jo pikkuisen puhaltaa ilmaa että sisärengas asettuu muotoon

- käsin eli peukaloilla painamalla symmetrisesti molemmilta reunoilta venttiilin kohdalta alkaen ulkorengas paikoilleen , rengas lattialla venttiilinkohta polven alla

- sit vaan ilmat sisään/ulos ja rengasta puristellen ja pyöritellen niin että kaikki kohdallaan

kun löytää tähän tyylin niin rengas vaihtuu kuten fillarissakin, parissa minuutissa heittämällä.

parinkymmenen sentin mittaisella pumpulla saa ilmaa hyvin sen verran että pääsee mukavasti seuraavalle huoltsikalle.

aion minäkin kyllä ostaa yhden kokonaisen varapyörän, joka valmiiksi pumpattuna saa odottaa repussa, pyörän vaihto tien päällä sitten vain minuutin homma, rengastyöt kotona kahvin kanssa rauhassa.

mutta siis jatkossakaan en joka poksahduksesta osta neljänkympin pyörää.

Onko muuten kellään kokemusta/käsitystä renkaan paikkaamisesta korkeapainerenkaissa, onko mahdollista tehdä pitävää paikkaa kun paineet pitkälti yli viiden kilon?

Link to comment
Share on other sites

Eli skikausta takana nyt sellainen 2kk. Yhtä viikkoa lukuunottamatta, jonka sairastin, viikossa noin 4-5 krt, sellainen 45 - 90 min sellaisella 150 sykkeellä, joka mielestäni vastaa aika hyvin hiihdon rasitusta. Sinänsä hiihtoon tätä en voi kovin hyvin verrata, sillä hiihtämässä täällä Turun seudulla en ole käynyt kertaakaan täällä noin 10 kestäneen asumiseni aikana:)

Skikaukseen minut ajoi se, että polvi rupesi juoksulenkeillä brakaamaan, enkä tällähetkellä pysty tekemään kuin 1-2 juoksemista sisältävän liikuntasuoritteen viikossa. Skikaus siis siinä mielessä loistavaa, ei minkäänlaisia kiputiloja siitä..

Jotkut täällä ovat kirjoitelleet käyttävänsä hiihtomonoja skikkauksessa, itsellä ei sellaisia ole, joten joudun käyttämään aika löysiä korkeita sisäkenkiä. Tukea saisi ehkä olla enemmän nilkalle, mutta kyllä tuo menee. Lähinnä tasaisella vedän tasatyöntöä ja ylämäissä kuokkaa..

Rengaspaineiden kanssa olen saanutkin sitten kaikenlaista kokea. Käytössäni ollut Bilteman jalkapumpulla en saanut painetta tarpeeksi suureksi vaan hankin sellaisen käsipumpun, jolla painetta saa sen 7 bar.

Pisin yhtäjaksoinen skikauslenkkini on ollut gps:n mukaan 28km, jolloin kävin Liedossa kääntymässä. Tuohon aikaa meni reilu 2h. Kivaa oli, eikä kroppakaan pannut pahakseen, hiki tuli ja lopussa oli vähän jo uupelo olo..

Link to comment
Share on other sites

Olen tässä nyt pari viikkoa arponut skiket vs rullasukset linjalla, ja kyllä se ratkaisu näyttää vahvasti kääntyvän skike suuntaan. Ihan vaan puhtaasti noiden jarrujen takia. Skikkaamaan pääsee kotiovelta, rullahiihtämään pitäisi lähteä autolla ympäristön mäkisyyden vuoksi. Saa nähdä tuleeko noita oikeasti käytettyä.

Link to comment
Share on other sites

Onko muuten kellään kokemusta/käsitystä renkaan paikkaamisesta korkeapainerenkaissa, onko mahdollista tehdä pitävää paikkaa kun paineet pitkälti yli viiden kilon?

Maantiepyöräilyharrastuksen johdosta olen paikannut varmaankin satoja kertoja renkaita joissa pidän reiluja (7-8 bar) paineita, eikä niissä mitään ongelmia ole. Todennäköisesti paikattu kohta on sisärenkaan vahvin kohta, kasvaneen materiaalivahvuuden vuoksi. Jos paikkaus jostain syystä epäonnistuu, se ei pidä sitten pientäkään painetta.

Link to comment
Share on other sites

Tänään sitten kävin ekan lenkin. Reilu 9 kilsaa tuli "potkittua" Karvan verran ehkä liika vähäsen painetta tällaselle 0.1t keijukaiselle. Tarttee puskea lähemmäs kahdeksaa. Mutta ei tuo siltikään liian raskasta ollut. Ja mikä nautinto oli, kun ei tarttenut jokaista lehteä tai railoa väistää. Ajo vaan kylmästi yli.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy