Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
jnummel

Skiket ja Skikkaus

Recommended Posts

Onko joku koittanut jo Skikejä? Helsingin Sanomissa artikkeli aiheesta: http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Skikkaus+haastaa+rullaluistelun/HS20080310SI1TL03lgo

Saatavuus tuntuu olevan vielä varsin heikkoa, mutta laitoin omani jo tilaukseen Scandinavian Outdoor Storessa. (http://www.scandinavianoutdoorstore.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=69013101. Käyttökokemuksia lisää, kun vehkeet tipahtavat postiluukustani...

Periaatteessa kuulostaa täydelliseltä: rullaluistelua sauvoin maastossa. Jännä nähdä onko tästä ihan oikeasti maastohiihdon korvaajaksi/kesävastineeksi!

Periaatteessa kuulostaa täydelliseltä: rullaluistelua sauvoin maastossa. Jännä nähdä onko tästä ihan oikeasti maastohiihdon korvaajaksi/kesävastineeksi!

Ei ole kokemuksia mutta ihan heti en usko, että "maasto"rullaluistelu on lähellekään yhtä hyvä korvike talvihiihdolle kuin on rullahiihto ihan näillä nykyisillä rullasuksilla. Varsinkin tasatyöntö rulllasuksilla on ja pysyy ikuisesti hiihtäjän tärkeimpänä kesäharjotusmuotona. Mutta onhan tuo varmasti hauskaa ja kaikki liikunta on hyväksi niin hiihtäjälle kuin muillekin.

Ovatpas markkinamiehet keksineet typerän nimen. Kyllähän tuo rullaluistelua on vaikka luistimet ovatkin vähän erilaiset. Sinänsä vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Olen ihmetellyt siitä asti kun sain ekat rullaluistimet että miksi näitä ei saa ilmakumipyörillä :)

Ei ole kokemuksia mutta ihan heti en usko, että "maasto"rullaluistelu on lähellekään yhtä hyvä korvike talvihiihdolle kuin on rullahiihto ihan näillä nykyisillä rullasuksilla. Varsinkin tasatyöntö rulllasuksilla on ja pysyy ikuisesti hiihtäjän tärkeimpänä kesäharjotusmuotona. Mutta onhan tuo varmasti hauskaa ja kaikki liikunta on hyväksi niin hiihtäjälle kuin muillekin.

Eikö se ole tasatyönnöissä sama onko alla luistimet, skiket vai rullasukset. Tietysti rullasuksilla kantapään saa nousemaan, mutta erot taitavat olla uber-pieniä nyansseja.

Hipelöin skikeja Turun Intersportmegastoressa. Tuntuivat jämäkiltä ja asiallisilta peleiltä. Hankkiminen hieman kiihottaa, kun you-tubesta olen katsonut noita skike-videoita.

http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1,3:1007:0:0,4:7:0:1:2008-02-27,104:7:521900,1:0:0:0:0:0:

Eikö se ole tasatyönnöissä sama onko alla luistimet, skiket vai rullasukset. Tietysti rullasuksilla kantapään saa nousemaan, mutta erot taitavat olla uber-pieniä nyansseja.

Ei ole lainkaan sama. Rullasuksilla ja hiihtomonoilla tasuri on paljon luontevampaa, vakaampaa ja hiihdonomaisempaa ja rullasuksissa vastus on paljon suurempi kuin rullaluistimissa. Rullaluistelu ja rullahiihto on täysin eri lajeja.

Onkohan kellään kokemusta näistä vempeleistä: http://nordic.powerslide.de/index.php?datei=nordicracer_hettich.htm&navi=navi.htm&head=head.htm

PowerSlidesta tosin puuttuu jarru vakiona mutta vaikuttavat muuten vähemmän lelumaisilta kuin nuo Skiket. Sinänsä kumpikin olisi kiinnostava konsepti testata maastokäytössä kun ainakin sauvat pitäisivät muulla kuin asfaltilla huomattavasti paremmin.

Olen kokeillut Skikejä noin 60 km:n verran. Hankin Skiket, koska halusin rasitusta myös yläkropalle. Rullaluistimia en hankkinut koska en oikein osaa tavallistakaan luistelua. Hiihtotaustaa mulla ei ole laisinkaan. Kokemukset, Skiket vastaa täysin odotuksiani, syke nousee paljon helpommin kuin juostessa ja koko kroppa saa liikuntaa. Skikejen hallinta on tavallaan helppoa ja haastavaa, aloituskynnys on matala, mutta oikean tekniikan kanssa joutuu kyllä työtä tekemään.

Olen kokeillut skikejä ainoastaan asfaltilla. Uskoisin kuitenkin, että kovalla hiekalla voisi saada aikaiseksi mukavan tehotreenin. Etenemisvauhti on mulla hiukan juoksuvauhtiani nopeampaa, juoksuvauhti lenkeillä 6 minsan pinnassa. Edellisestä johtuen jarrutusten kanssa ei ole ollut ongelmia. Kahden jalan jarrutus tuntuu hiukan hankalalta ainakin näin aluksi, mutta hyvin olen pärjännyt siten, että olen jarruttanut yhdellä jalalla. Helpoiten se on käynyt siten, että olenn vienyt jarruttavan jalan hieman edemmäksi menosuuntaan.

Etupyörät kannattaa linjata oikein, jotta Skiket ei lähe kiemurtelemaan.

Aluksi tuntui hieman raskaalta, mutta kun sai säädöt kohdalleen ja oppi jarruttamaan niin hommakin meni kevyemmäksi. Siirsin eturenkaan etumaiseen kiinnitykseen ja laitoin lokasuojasarjan paikalleen kannattaa heti vaihtaa mukana tulevat ruuvit puolta paksumpiin alkuperäisillä eivät pysy kunnolla kiinni. Jarrut säädin aluksi liian lähelle samoin kengän kanna liian lähelle takarengasta. Jostain syystä minulla Skikailu sujuu selvästi paremmin kun kengän kärjen asento on hieman sisäänpäin suhteessa Skiken runkoon. Ilmanpaineen laitoin 7,5 bar. puhtaalla asfaltilla rullaa kevyesti ja kohtuudella paksussa hiekoituskerroksessa. Voimankäyttö tuntui aluksi suhteellisen kovalta verrattuna luisteluhiihtoon. Muutaman kerran jälkeen vertasin FRWD mittauksia hiihtolenkiltä, sauvarullaluistelulenkiltä ja Skike lenkiltä. Hiihto oli raskain, sitten Skike hyvin lähellä ja sauvarullaluistelu kevyin. Nopeus oli hitain Skikellä seuraavana ja sauvarullaluistelu nopein. Skiket näyttävä sietävän hyvin vettä ovat kastuneet joka lenkillä kunnolla, laakereiden liukkaudessa ei ole havaittavissa muutosta eikä kuulu mitään rahinaa. Mukavaa on lenkillä kun ei tarvitse välittää tietöistä eikä hiekkapätkistä vaan antaa mennä vaan.

Aluksi tuntui hieman raskaalta, mutta kun sai säädöt kohdalleen ja oppi jarruttamaan niin hommakin meni kevyemmäksi....

Samanlaisia kokemuksia. Neljä noin 10 km lenkkiä olen skikeillä tehnyt ja joka kerta on tuntunut helpommalta ja kevyemmältä.

Täällä on vielä hiekoitushiekat siivoamatta, mutta hyvin pystyy silti skikkailemaan, sauvat vain lipsuu helposti kun hiekkaa on asvaltilla. Kovalla soratielläkin pystyy menemään ihan mukavasti. Näin kelirikkoaikana pehmeitä tien reunoja kannattaa varoa, vauhti hidastuu kuin seinään kun rengas vähän painuu...

Neljä skike-lenkkiä on nyt tullut tehtyä. Kantakappaletta säätäessäni tein virheen, kun vedi sitä voimalla irti suoraan takaosasta. Tällöin tarranauhan liimaus irtosi kokonaan rungosta. Nyt täytyy jotenkin kiinnittää tarranauha takaisin esim. kaksipuolisella teipillä tai ostaa uuttaa tarranauhaa. Eniten skikkailussa häiritsee se, että lenkkikenkä alkaa liikkumaan kantapäästä ylös ja alas. Tällöin luonnolliseti kiristän etusiteitä, jolloin taas jalkapöytä ja varpaat joutuvat puristuksiin.

Onko muuten kokemuksia noista lokasuojista? Kurapyykkiä tulee melkoisesti ainakin vielä, kun pyöräteitä ei ole putsattu, ja tienvierustojen sulavat lumikinokset kastelevat tiet. Mistähän lokasuojia voisi tilata?

Jotenkin tuntuisi helpommalta, jos kengän saisi jotenkin kiinnitettyä tukevammin skikeen.

Kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen. Harjoitustehoa on enemmän kuin sauvarullaluistelussa. Odotan mielenkiinnolla hiekkateiden sulamista. Eräällä kosteahkolla heikkatiellä kävin jo kokeilemassa, ja siellä meno tuntui enemmän hiihdonomaiselta kuin asfaltilla, koska sauvat eivät lipsu.