Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloittelija taas kyselee, tavoitteena maraton


elle_a
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ensi alkuun kiitos kaikille, jotka jaksavat ja viitsivät kerrasta toiseen vastata näihin aloittelijoiden kysymyksiin. Kuitenkin tuntuu siltä, että apu on "henkilökohtaisempaa" kun vähän kertoo tilanteestaan. Kiitos kaikille siis!

Kaikki alkoi siitä, kun uutena vuotena 2007 löin vedon isäni kanssa, että juoksen maratonin. Saan juostuani etelän matkan (liekö Tukholma tai Tallinna?), jos isäni ei maratonia juokse. Mitä ei tule tapahtumaan. Aloitin harjottelun heti, lähinnä veto mielessä. "Mutkia" tuli matkaan ja synnytin ensimmäisen lapseni joulukuussa. Joten luonnollisesti harjoittelu jäi kokonaan, kun en voi kuitenkaan vetoa täyttää. Raskauden aikana kuitenkin vedon lunastaminen jäi taustalle ja oikeasti motivoiduin juoksemiseen. Olin viimeiset raskauskuukaudet ihan ahdingossa kun en päässyt liikkumaan tehokkaasti.

Tammikuun alussa aloitin reippaat kävelylenkit ja pari viikkoa sen jälkeen juoksemisen. Olen yrittänyt noudattaa ohjelmaa 9 kk maratonkuntoon ilman aikatavoitetta. Juoksu on lähtenyt sujumaan hyvin, ja peruslenkkini on sellanen 45-60 minuuttia ja kolme lenkkiä viikossa on määrä mihin näin lumikeleillä pystyn. Keväällä/kesällä voi välillä lähteä vaunujen kanssa. Olen välillä kokeillut `pitkääkin` lenkkiä ja 1h 30 min sujui kyllä hyvin. Väsymys tulee lähinnä 20 minuutin kohdalla ja kun yli pääseen niin tunnin kohdalla tuntuu, että kyllä tästä vielä jaksaisi toisen.

Juoksen siis hitaasti, mutta olen alkanut epäillä, että juoksenko silti liian kovaa. Keskisykkeekseni tulee yleensä n.150, jolloin lopussa syke pyrkii olemaan koko ajan yli 160. Eilen juoksin yli hitaasti ja keskisyke oli 144, ja lopussakin syke pysyi 150 tietämissä. Pitääkö minun siis hillitä menohalujani ja juosta kirjaimellisesti etanavauhdilla, vaikka vähän nopeamminkin pystyisi. Peruslenkin pituus on noin 6 km, ja 1,5h aikana etenin n. 10km, että vauhti ei siis todellakaan päätä huimaa.

Taustatiedot voivat olla aiheellisia olen siin nainen (yllätys varmaan kaikille, kun kerran raskaana olin) =) ja ikää on 25 vuotta. Motivaatiota löytyy, sillä tunti omaa aikaa kolmesti viikossa on luksusta ja mielelläni käytän sen juoksuun! Ja kyllä minä sen vedon ajattelin syksyllä lunastaa, jos vaan mitenkään onnistuu! Ilmasia etelänmatkoja on turhan harvoin.. =)

Niin ja toinen asia, vihaan venyttelyä. Saako joku kerrottua minulle, että se todella parantaisi suorituksiani, vai saanko edelleen laistaa siitä? =)

Eipä vissiin muuta tällä kertaa!

Elle

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Juoksen siis hitaasti, mutta olen alkanut epäillä, että juoksenko silti liian kovaa. Keskisykkeekseni tulee yleensä n.150, jolloin lopussa syke pyrkii olemaan koko ajan yli 160. Eilen juoksin yli hitaasti ja keskisyke oli 144, ja lopussakin syke pysyi 150 tietämissä. Pitääkö minun siis hillitä menohalujani ja juosta kirjaimellisesti etanavauhdilla, vaikka vähän nopeamminkin pystyisi. Peruslenkin pituus on noin 6 km, ja 1,5h aikana etenin n. 10km, että vauhti ei siis todellakaan päätä huimaa.

Niin ja toinen asia, vihaan venyttelyä. Saako joku kerrottua minulle, että se todella parantaisi suorituksiani, vai saanko edelleen laistaa siitä? =)

Elle

Voit kokeilla kävellä 45 minuuttia leppoisasti kuten työ- tai kauppamatkalla. Kun otat keskisykkeen, niin siitä saat hyvän alarajan peruslenkille. Sitten lisäät siihen 30 lyöntiä, niin saadaan jonkinmoinen yläraja.

Tämä ei ole mikään taivaasta saatu kaava, mutta tyhjää parempi kuitenkin.

Ihminen pyrkii automaattisesti parantamaan vahvuuksiaan ja jättämään heikkoudet kehittämättä. Koska peräti vihaat venyttelyä, niin venyttelyn täytyy olla tosi kehittävä juttu sulle ;)

Link to comment
Share on other sites

Itse en niistä sykkeistä niin välittäisi, kyllä ne sitten laskee kun kunto kohoaa. Itseäni ainakin turhauttaisi juosta vain sen takia hitaampaa että syke on koholla, vaikka muuten tuntuisi ihan hyvältä.

Venyttelyn hyödyistä voit lukea vaikka täältä: http://www.kolumbus.fi/soile.prusi/sivut/Venyttely.htm

Itse tykkään venytellä, joskus vain muutaman minuutin ja joskus pitempäänkin. Telkkarin ääressähän tuo onnistuu hyvin! Ilman venyttelyä omat jalat tuskin liikkuisivat mihinkään :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Niin ja toinen asia, vihaan venyttelyä. Saako joku kerrottua minulle, että se todella parantaisi suorituksiani, vai saanko edelleen laistaa siitä? =)

Venyttelyä ei voi liikaa korostaa. Itse olin aiemmin notkea kuin näkkileipä, mutta budolajien parissa vietetty vuosikymmen teki minusta säännöllisen venyttelijän, vaikken siitä pahemmin perustanutkaan. Nykyään ei puhettakaan, että menisin suihkuun lenkin jälkeen venyttelemättä. Itselläni treenin jälkeinen päivä on huomattavasti helpompi kun on venytellyt. Ei siihen venyttelyyn tarvii tuntia käyttää, muutama minuuttikin auttaa.

Viisammat osaa vastata noihin muihin kysymyksiisi, kuten ovat jo tehneetkin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy