Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloittelija puolimaratoonille 4kk:ssa!


spaana
 Share

Recommended Posts

Huh huh...

Tulipas innostuttua nyt kuntoilemaan vajaan kymmenen vuoden tauon jälkeen. Tammikuun alusta on tullut lenkkeiltyä. Aluksi kävellen, noin 1-1h20min lenkkejä ja pikku hiljaa hölkkää mukaan. Tänään jo lenkeillä pystyi hölkkäämään varmaan jo yli puolet 1h10min lenkistä!

Mutta tuli siis ilmottauduttua puolimaratoonille Helsinki City Runiin :fighting0056: ja tämähän on 10.5.

Tulikohan ahnehdittua liikaa...? Kova harjoitusohjelma on tehty, kolme kertaa viikossa lenkkiä, uintia, sulkapalloa lähinnä. Varmaankin käytännössä eniten lenkkiä tulee tehtyä kun ei muualle tule lähdettyä. Lenkit 1h20min -1h40min ja juoksen niin paljon kuin jaksan, kuitenkaan vetämättä itseäni piippuuun vaan "sopivasti" maratonvauhtia ;)

Niin ja painoakin on aika reilusti vielä.... Tippunut on jo n. 8 kiloa, mutta vielä näyttää 100. Heh.

Puolimaraton on tarkoitus päästä keinolla tai toisella läpi, ajasta ei ole niin väliä. Tai kysyttiinhän siinä ilmoittautuessa aikatavoitettakin ja kun ei ollut mitään hajua miten kauan reissuun mahtaa mennä niin laitoin 2h20min....... Mutta jos maaliin hengissä pääsen niin hyvä!

Onkos muita yhtä rohkeita yrittäjiä?

Link to comment
Share on other sites

Mä ilmoittauduin ko. tapahtumaan ennen kuin olin reenannu metriäkään. Tosin jo joskus kaukana viime vuoden puolella kylläkin. Jotain oli vaan tehtävä tolle painon nousulle. Mun ongelma on se että aina aloitan kuntoilun mutta sitten se jää. Tämä probleema tuli ratkaistua tuolla että ilmoitti itsensä toukokuuksi lähtöviivalle. Paukuttelin vielä varmuuden vuoksi työpaikallakin henkseleitä että toukokuussa juostaan puolimaraton niin ei varmasti kehtaa jättää projektia kesken! :smiley:

Nyt on homma toiminu ja reenikilsoja on alla jo ihan tyydyttävästi. Painoa on kans lähteny jo lähemmäs 8 kiloa. Alun hankaluuksien jälkeen juoksusta on ruvennu nauttimaan todella paljon. Notta kyllä tässä aika pitkälti samassa veneessä seilataan...

Link to comment
Share on other sites

Aloitin juoksemisen helmikuussa ja painoa oli 90 kg. Kunto oli laiskottelun ja tupakoinnin vuoksi huono. Alussa kiersin 5 km lenkkiä, josta pystyin juoksemaan muutamia sadan metrin osuuksia. Juoksukunto kohosi ja paino oli toukokuussa 74 kg. Nyt juoksin jo 40 - 60 km/vko. Samana vuonna juoksin HCM:n aikaan 3.56. Joten minuun verrattuna sekä puolikas että kokonainen mara on mahdollista. Kokemukseni on vuodelta 1989 ja kyllä uskon nykynuorison olevan kaikinpuolin kestävämpää ja valmennustietous on varmasti parempaa nykyään. En esim. käyttänyt harjoittelussa käyttänyt sykemittaria lainkaan, joten sen avulla mara-aikaa voi rutkasti parantaa.

Link to comment
Share on other sites

Kova harjoitusohjelma on tehty, kolme kertaa viikossa lenkkiä, uintia, sulkapalloa lähinnä. Varmaankin käytännössä eniten lenkkiä tulee tehtyä kun ei muualle tule lähdettyä. Lenkit 1h20min -1h40min ja juoksen niin paljon kuin jaksan, kuitenkaan vetämättä itseäni piippuuun vaan "sopivasti" maratonvauhtia ;)

Kuulostaa hyvältä tuo monipuolinen treenailusi. En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta ilmeisesti juokset kolme kertaa viikossa ja kaikki lenkkisi suunnilleen samanpituisina ja -vauhtisina? Tuokin on tietysti ihan ok, mutta paremman hyödyn saisit, jos tekisit lenkit vaihtelevan vauhtisina ja pituisina. Esim. yksi lyhyt lenkki (reilusti alle 1h) vauhdikkaasti, yksi keskimittainen (n. 1h) "keskimääräistä" vauhtia ja pitkä lenkki (n 1,5 h) erittäin rauhallista vauhtia.

Lisäksi kannattaa miettiä viikon kokonaisrasitusta - esimerkiksi tuo sulkapallon peluu saattaa teholtaan hyvinkin vastata vauhdikasta juoksulenkkiä, jos pelatessa saa itsensä oikein kunnolla hengästymään. Jos näin on, niin saattaa olla aiheellista tehdä juoksulenkit ihan rauhallisella peruskuntovauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

Itse lopetin sauhuttelun 2006 toukokuussa ja aloin lenkkeilemään. Kesäkuun puolivälissä yhden lenkin jälkeen tuntui aika hyvältä ja ilmoittauduin Helsinki city marathonille mitään ajattelematta. Painoa oli tuolloin 96kg. Elokuun puolivälissä seisoin lähtöviivalla ja painoa oli 10kg vähemmän. Maratonin juoksin aikaan 4.31.

Ikää oli tuolloin 25. On siis hyvinkin mahdollista treenata itsensä muutamassa kuukaudessa (lähes) sohvaperunasta maratonkuntoon. Tietysti jos kasvattaa oikein nopeasti juoksumääriä niin riski jalkavaivoihin saattaa kasvaa. Itselläni nuo jalkavaivat tulivat vasta tuon ensimmäisen maratonin jälkeen kun lepäili.

Link to comment
Share on other sites

Mulla olis tarkoitus juosta puolimaraton joskus touko- kesäuun vaihteessa.

Oon alkanut ottamaan hiihdon rinnalle nyt juoksemisen.

Hiihtoa noin 60 km per viikko ja juoksemassa käyn kaksi kertaa.

Lisään pääsiäisen jälkeen juoksua totuttelen pikkuhiljaa ja pidän hiihdolla peruskuntoa kohillaan ja vähän nostankin.

Kaveri sai työpaikan kautta mökin rukalle viikolle 16 saattaa olla jos ei tuu työ esteitä niin ottaa siellä viimeset hiihtokilometrit ja sitten täysillä juoksemaan.

Hiljaa hyvä tulee vai tuleeko?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa hyvältä tuo monipuolinen treenailusi. En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, mutta ilmeisesti juokset kolme kertaa viikossa ja kaikki lenkkisi suunnilleen samanpituisina ja -vauhtisina? Tuokin on tietysti ihan ok, mutta paremman hyödyn saisit, jos tekisit lenkit vaihtelevan vauhtisina ja pituisina. Esim. yksi lyhyt lenkki (reilusti alle 1h) vauhdikkaasti, yksi keskimittainen (n. 1h) "keskimääräistä" vauhtia ja pitkä lenkki (n 1,5 h) erittäin rauhallista vauhtia.

Lisäksi kannattaa miettiä viikon kokonaisrasitusta - esimerkiksi tuo sulkapallon peluu saattaa teholtaan hyvinkin vastata vauhdikasta juoksulenkkiä, jos pelatessa saa itsensä oikein kunnolla hengästymään. Jos näin on, niin saattaa olla aiheellista tehdä juoksulenkit ihan rauhallisella peruskuntovauhdilla.

Nooh, ei nyt ihan just näin - mutta melkeen!

Eli esim tämä viikko meni (menee) näin (kaikki lenkit tasasella ja hiljasella vauhdilla):

MA lenkki 1h 20min

TO sulkapallo 1h

LA lenkki 1h 20min

Ensi viikon jälkeen ois tarkoitus lisätä yksi treeni vielä eli tähän tyyliin:

MA uinti 1km

TI lenkki 1h 20min

TO lyhyt lenkki (30min) + kuntopiiri

LA lenkki 1h 40min

Ja saattaapa olla että mikäli vanhat merkit paikkansa pitää niiin uinti jää väliin ja tilalle tulee sulkapallo! Eikä nyt muutenkaan pysy ihan just näin ohjelmassa mutta tuohon tyyliin. Lenkkiä (ainakin yhtä viikossa) ois tarkotus pidentää pikku hiljaa niin että pisin 2h 10min olis kolme viikkoa ennen puolikasta.

Mutta nuo sun kommentit vähän vaihtelevammasta, eli välillä lyhyttä mutta lujaa ja välillä pitkää ja hiljaa kuulostaa kyllä erittäin hyviltä! Täytyy koittaa pitää mielessä. Jos laiskottaa niin täytyy vetää täysillä lyhyt lenkki niin pääsee taas telkkarin ääreen :party0021:

Link to comment
Share on other sites

Jotta into säilyy, niin piti tottakai käydä ostaa uudet kengät eilen! Nike Air Zoom Structure Triax+ 11 on merkki:

http://www.topsport.fi/pages/products?category=4&product_id=2281 (paitsi nämä on Triax +10)

No heti sitten illalla innokkaana koittamaan kenkiä, 1h 20min tuli vedeltyä - juosten sen minkä jaksoin ja loput kävellen.

Yllätys yllätys, nyt on sitten jalat ihan sohjonja.... Vaivana holvikaaren sisäsyrjän aikamoinen kipu.... Oma veikkaus on, että johtuu uusista kengistä kun ei jalat ole tottuneet. Vanhat oli loppuunkäytetyt (reikiä + muodottomatksi kuluneet) Brooksit. Uusissa taas kunnon tuet ym muutenkin jämäkämmät niin ei kai se ihme että tuntuu.

Vai oonko mä nyt onnistunut ostamaan ihan vääränlaiset kengät?

Löysin tällaisenkin jutun nauhojen sitomisesta holvikaaren kipuun liittyen:

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/juoksukoulu/tiikerin-paivauni/nauhoitusvaihtoehtoja-juoksulenkille

Onkos jollain kokemusta auttaako tuo mitään tällaiseen kipuun, jos jättää keskeltä nauhat sitomatta :

X-2007050809243982817.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oma veikkaus on, että johtuu uusista kengistä kun ei jalat ole tottuneet.

Minun mielestä kenkien pitää olla sellaiset ettei niihin tarvitse totutella. Eli kengät pitäisi pystyä hakemaan kaupan hyllystä jalkaan ja heittää 2h lenkki ilman mitään ongelmia. Jos kengät aiheuttaa vaivoja uutena, niin sitten on väärät kengät.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy