Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aamulenkit?


MMM
 Share

Recommended Posts

Tämä voisi olla yhtä hyvin kirjoittajan kokemuksen puolesta tuolla aloittelijoidenkin palstalla mutta laitetaan nyt tänne.

Eli yritän juosta keskimäärin 4-5 kertaa viikossa reilun kympin kerrallaan ja yksi noista lenkeistä tässä vaiheessa on noin 15-20km. Kuukausikilometrit noin 200.

Käytännössä lenkit tulee juostua iltapäivällä tai iltaisin.

Mietin että olisiko haittaa vaiko hyötyä jos vaikka kolmena aamuna ennen töihinmenoa juoksisi 5km (enempään aika ei käytännössä riitä). Eli joillekin päiville saattaisi tulla sekä aamu-että iltalenkki, joillekin pelkkä lyhyt aamu ja joillekin pelkkä iltalenkki.

Onkohan tuollaisesta enemmän haittaa ja vain turhaan kuormittaa elimistöä, vai olisiko jotakin hyötyä? tai mitä kannattaisi aamulla tehdä jos haluaisi käyttää 30min aktiiviseen liikuntaan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos voit tehdä työmatkasi juosten suuntaan ja toiseen niin mikäs olisikaan sen parempaa ja ajankäytännöllisesti tehokkaampaa? Eri asi on jos työmatka on liian pitkä....

Aamulenkeissä (silloin kun pystyin harrastamaan liikuntaa) oli mielestäni se hyvä puoli, että yön jäljiltä lihakset olivat todella levänneet ja siksi meno oli kevyttä. Tietysti "lämpenemiseen" menee hieman pidempi aika kun muulloin.

Link to comment
Share on other sites

Mä suhtaudun aamulenkkeihin niin, että parempi lenkki aamulla, kuin ei lenkkiä ollenkaan. Toisille aamut sopii, toisille ei.

Mulla aamut on selvästi huonompia, syke on korkeella eikä rytmiä oikeen löydy. Silti itsekin juoksen monesti aamulla töihin, koska muuten useamman lenkin viikkoon sisällyttäminen tuntuisi vaikealta.

Ei muuta kuin kokeilemaan miltä itsestä tuntuu. Huonoimmillaan aamulenkki ei ole ihan yhtä hyvä kuin iltapäivälenkki, mutta ei siitä silloinkaan ole muuta kuin hyötyä, paitsi jos sen takia jättää tekemättä itselleen paremman harjoituksen.

Jos ei ole tottunut eikä ole kovin aamuvirkku ja varsinkin jos vetää kovan aamulenkin, niin saattaa olo olla kuumottava puoleen päivään asti.

Eli vaikka eka aamulenkki ei olis paras mahdollinen, niin kannattaa niitä silti tehdä useampi ennen kuin tekee johtopäätöksiä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla työmatka on suorinta tietä noin 10km. Juoksen työmatkan usein esim. maanantaina kotiin tiistaina töihin jne. Ja toinen suunta bussilla. (kamat saa kätevästi jätettyä töihin, eikä tarvitse juosta reppu selässä) Tuo kymppi on itselle aamulla vähän siinä ja siinä onko se palauttavaksi lenkiksi liian pitkä, jos on edellisenä iltana vetänyt kovemman harjoituksen. Jos edellisenä päivänä on juossut suorinta tietä hissukseen kotiin, niin toi kymppikin menee aamulla ihan ok. Tosin jäykkää köpöttelyähän se on alkuun.

Eilen kiertelin kotiin vähän mutkan kautta, matkaa tuli 18km, ja siitä n. 13 kilsaa reipasta vk vauhtia, joka on mulle aika kova treeni. Tänään kokeilin ekakertaa aamulla sellasta, että hyppäsin lenkkikamoissa bussiin, köröttelin bussilla osanmatkaa, ja juoksin loput noin 6km hissukseen. Tuntui aika sopivalta, ja oikeesti palauttavalta lenkiltä.

Perheellisenä työmatkajuoksu on mulle paras ratkaisu, muuten en tiedä juoksisinko aamulla säännöllisesti.

Link to comment
Share on other sites

Mulla työmatka on suorinta tietä noin 10km. Juoksen työmatkan usein esim. maanantaina kotiin tiistaina töihin jne. Ja toinen suunta bussilla. (kamat saa kätevästi jätettyä töihin, eikä tarvitse juosta reppu selässä) Tuo kymppi on itselle aamulla vähän siinä ja siinä onko se palauttavaksi lenkiksi liian pitkä, jos on edellisenä iltana vetänyt kovemman harjoituksen. Jos edellisenä päivänä on juossut suorinta tietä hissukseen kotiin, niin toi kymppikin menee aamulla ihan ok. Tosin jäykkää köpöttelyähän se on alkuun.

Eilen kiertelin kotiin vähän mutkan kautta, matkaa tuli 18km, ja siitä n. 13 kilsaa reipasta vk vauhtia, joka on mulle aika kova treeni. Tänään kokeilin ekakertaa aamulla sellasta, että hyppäsin lenkkikamoissa bussiin, köröttelin bussilla osanmatkaa, ja juoksin loput noin 6km hissukseen. Tuntui aika sopivalta, ja oikeesti palauttavalta lenkiltä.

Perheellisenä työmatkajuoksu on mulle paras ratkaisu, muuten en tiedä juoksisinko aamulla säännöllisesti.

Mulla on kanssa pikkuhiljaa alkanut tuo 6km palautuslenkki toimimaan paremmin ja paremmin, mutta kun on taipumusta ahnehtia liian nopeassa tahdissa lisäkilometreja niin en ehkä uskalla ihan vielä aamulenkkeillä ettei tule rajumpia ylilyöntejä määrän suhteen.

Luulen, että mulla on jokunen kilometri vielä tarpomista tällä 'löysät pois' kuntoalueella ja kenties kesän pari viimeistä kuukautta alkaa olla sitä aikaa että aamulenkkeily ja 2*vrk meininki sopii kuvioon. Liekö tuohonkaan sitten mitään nyrkkisääntöä. Mutta ammulenkkeilyn roolista harjoitusohjelmassa sitten. Onkos tuo niin, että aamulla palautellaan ja valmistellaan että viikkoon voi mahduttaa enemmän nopeita lenkkejä sitten kun ollaan sillä tasolla? Vai meneekö aamut vain kilometrien keräilyssä?

Link to comment
Share on other sites

Helposti aamulenkit menee keräilyksi koska ainakin mulla ne on melko tahmeita. Kovatehonen hapenottokykyä kehittävä aamulenkki on harvinaisuus. Aamulenkki tietenkin myös kuormittaa kroppaa niin kuin kaikki juoksu ja palvelee mielestäni ainakin määräviikkoja jolloin kokonaiskuormitusta lisätään ja pyritään opettamaan lihaksistoa suoriutumaan paremmin rasittuneessa tilassa juoksemisesta. Monasti aamulenkkiä on mahtava juosta keväällä kun tiet sulaa ja luonto herää ja on jo valoisaa ja paistaa päin näköä,... huippufiiliksiä kokee silloin ja monasti saa myös loppua kohden hyviä vetoja, ainakin jos pukkaa kunnon biisiä radiosta. Mulla 8,5km/suunta duuniin ja tuon juoksen usein aamulla hitaammin ja kotiin hieman nopeammin tai pidempään.

Link to comment
Share on other sites

joo, kone käynnistyy sen verran hitaasti että aamulenkit on lähinnä semmoisia verryttelyja ja palauttavia. varsinkin kun koira on yleensä aamulla mukana. kovempivauhtista aamulenkkiä ei ole tullu edes kokeiltua, sen verran tahmeelta meno aamulla tuntuu. mutta

empä usko että aamulenkeistä ainakaan haittaa on.

Link to comment
Share on other sites

Itse en aamulenkkejä työviikolla tee kuin pakon edestä, silloin tuntuu kokoajan siltä että pitäs jo päästä suihkuun ja töihin. Mutta viikonloppuna päivä kyllä alkaa parhaiten, kun la-su aamuna vääntäytyy peiton alta 7-8 aikaan lenkille.

Mut mut, kyseessä varmaan oli että kannattaako kehityksen puolesta lenkkeillä aamulla. Epäilen ettei moni aamukuudelta pysty vetämään täysipainoista vk/mk treeniä, joten ne palvelee usimpia vain pk-harjoituksina.

Link to comment
Share on other sites

Ei suostu meikäläisen jalat kyllä yhteistyöhön vk/mk-treeneissä aamuisella. Jostain syystä tennis ja uinti sujuu aamulla, mutta juoksu on melko unista nylkyttämistä. Ehkä se johtuu siitä, että juoksemaan lähdetään jo kotiovelta, mutta muita lajeja varten joutuu jo vaihtamaan maisemaa. Ehkä siinä herää jo sen verran, että elimistö toimii paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Todella hanurista on aamulenkit minun mielestäni. Alusta loppuun asti vituttaa ja meno ja olo tuntuu todella vaikealta ja surkealta. Ei tolkun häivää koko touhussa, vaikka noita joskus tulee varsinkin kesäisin tehtyä. En tosin kiellä, etteikö jälkikäteen olo olisi aika hyvä, mutta se tuska ennen loppua...

Tosin muutenkin toimin niin, että juoksu kulkee parhaiten klo 20 jälkeen ja koskaan en mene nukkumaan ennen puolta yötä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy