Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Painoliivi juoksuharjoittelussa


realdeal
 Share

Recommended Posts

Vähän asiasta ja enemmän asian vierestä :

Talviverkoilla tulee käytyä reppu selässä ja monesti pilkittyä takaisintullessa.

Nytkin useana viikonloppuna parin kilon kuhia repussa hölkkäilin järvellä pari tuntia ja jopa meni reidet kipeiksi. Oli kipeinä monta päivää. Ehkä liukkaalla jäällä joutuu pitämään polvet hieman koukussa ja reisilihakset on kovilla.

Tämä ei ole mielestäni juoksunomaista harjoittelua vaan enemmänkin reisilihasten kestovoimaharjoittelua kuten esmes rullaluistelu tai luisteluhiihto mäkisessä maastossa.

Kerran viikossa näin kevättalvella todella hyvää oheistreeniä.

Eli vastaus alkuperäiseen viestiin : mikä ettei !

Link to comment
Share on other sites

Eli vastaus alkuperäiseen viestiin : mikä ettei !

Vähän samaa mieltä. Tuskinpa niitä vammoja saa sen enempää kuin kuntosalillakaan. Arvelisin jopa että vammautumisen riski on pienempi -aion kokeilla. Tosin painoliivi on päällä omasta takaa :weightlifter:. Jos ja mutta kun saan tiputettua halutun kg-määrän niin kokeilen varmana miltä se "silloin" tuntui.

Link to comment
Share on other sites

Tuskinpa niitä vammoja saa sen enempää kuin kuntosalillakaan. Arvelisin jopa että vammautumisen riski on pienempi -aion kokeilla.

Vähän eri mieltä. Toki liian isojen painojen kanssa rehkiesä voi helposti vammauttaa itsensä, mutta kuntosaliharjoittelua voi myös tehdä pienin painoin siten että toistot on tarkkaan säädelty ja ylimääräisiltä iskuilta vältytään.

Juostessa toistoja tulee lukematon määrä ja lisäksi kuorma ei ole staattista vaan niveliin kohdistuu maahan törmätessä sellaisia kuormia joita normalissa painoharjoittelussa ei tapahdu. Lisäksi tuo rasittaa koko kroppaa ja ryhtiä, mikä voi aiheuttaa sen, että asennon jne. kontrollointi on vaikeaa.

Oletin että kyse oli nimenomaan lenkkeilystä painoliivin kanssa eikä eirilaisista lyhyemmistä askelsarjoista jne?

En ole kokeillut. Joskus mietin nilkkapainoja, mutta niistä negatiivisia mielipiteitä täällä luettuani tulin "järkiini"

2-5kg repun kanssa tulee juostua töihin ja töistä silloin tällöin mutta se 3kg tuntuu olevan maksimi jolla juoksu on vielä miellyttävää. Tuolloinkaan en koe repusta olevan muuta kuin haittaa; sykkeet nousee, juoksu voi olla tukalaa ja tekniikka menee muusiksi. Jos yrittää lisäpainon kanssa pitää sykkeitä jollain tietyllä tasolla, juoksu on vastaavasti ponnettomampaa. On myös minusta kyseenalaista voiko voima kasvaa tuhansien toistojen sarjoilla vaikka juoksisi vauhtialueella.

Aika monilla on polvi- ym. nivelongelmia. Jos itsellä on ollut hyvä onni, niin tuo voi myös olla hyvä keino ulosmitata se.

Link to comment
Share on other sites

Vähän eri mieltä.

2-5kg repun kanssa tulee juostua töihin ja töistä silloin tällöin mutta se 3kg tuntuu olevan maksimi jolla juoksu on vielä miellyttävää. Tuolloinkaan en koe repusta olevan muuta kuin haittaa; sykkeet nousee, juoksu voi olla tukalaa ja tekniikka menee muusiksi. Jos yrittää lisäpainon kanssa pitää sykkeitä jollain tietyllä tasolla, juoksu on vastaavasti ponnettomampaa. On myös minusta kyseenalaista voiko voima kasvaa tuhansien toistojen sarjoilla vaikka juoksisi vauhtialueella.

Aika monilla on polvi- ym. nivelongelmia. Jos itsellä on ollut hyvä onni, niin tuo voi myös olla hyvä keino ulosmitata se.

Olen myös käyttänyt juoksureppua mutta tekniikassani en ainakaan ole huomannut mitään muutosta, en juoksun aikana enkä jälkeen. Eri asia on jos juoksee liukkaalla kelillä. En ole yhtään ainutta vammaa (paitsi päähäni) tai vaivaa saanut juoksun takia pieni vale...tähän mennessä. Asia selittynee suureksi osaksi sillä että km-määrät ja tehotkin ovat suht matalia.

Painoliivejä ajattelin käyttää max kerran viikossa ja aikas lyhyellä lenkillä. Tosin tämäkin vielä harkinnan asteella. Kokeilemallahan se selviää...

Link to comment
Share on other sites

Voisi olla kiinnostavaa kokeilla tuollaista mäkiharjoittelussa. Esim 10kg reppu selkään ja mäkeä ylös muutamaan kertaan juosten tahi kävellen.

Mulla on hajonnut toinen pohje 20kg rinkalla vaeltaessa nyt pari kertaa. En tiedä onko kyseessä pienehkö revähdys vai mikä, pistemäinen vaiva lihaksen alapäässä on tullut rasituksesta, ei mitenkään yht'äkkiä. En tiedä auttaisko siihen pohkeiden vahvistus tuolla tavalla vai lisäiskö vaan rasitusta. Toisaalta pohkeet on ainoat lihakset joilla voin käyttää punttisalin eristävissä koneissa maksimipainoja.

edit: ai niin, tuo pohje on kipeytynyt myös juoksusta sellaisella viikolla, jolla olin tehnyt lisäksi erittäin kovaa painoharjoittelua ja juoksuakin oli kohtuu paljon. Kipeytynyt siis kesäkuussa, syyskuussa ja tammikuussa. Esti joka kerta juoksemisen viikoksi ja sattui kävellessä muutaman päivän ajan. Kompressio tuntui hieman auttavan.

Link to comment
Share on other sites

Voisi olla kiinnostavaa kokeilla tuollaista mäkiharjoittelussa. Esim 10kg reppu selkään ja mäkeä ylös muutamaan kertaan juosten tahi kävellen.

Minulla on käytössä kiipeilyreppu. Siinä kiinteä selkäosa ja vyö kantaa painoa, kuten rinkassa, mutta tilavuus on pienempi ja sen saa lastattua niin, että painopiste on lähellä kropan omaa painopistettä.

Tuo on ollut oikein hyvä harjoittelukaveri. Se on ollut kerran mukana mäkivedoissa, siten että lastasin siihen 20kg tavaraa. Mäkivedot tein todella jyrkässä mäessä, josta pääsee näpäkästi ylös vain suunnistusnastareilla. Treeni oli tosi tiukan tuntuinen, sillä vaikka hirveään vauhtiin mäessä ei päässyt, niin ylösmeno oli siitä huolimatta melkoisen raskasta.

Kun hölkkäilin tuo reppu selässä mäelle, tuli kyllä mieleen, että ainakaan noin painavalla kantamuksella ei välttämättä kannata juoksennella. Yli satakiloisena askel oli melkoista hiippailua vaikka syke oli todella korkealla ja polulla juostessa nilkka meinasi pyörähtää, jos astui vähänkään varomattomasti.

Maastorämpimisessä tuo on omiaan, sillä siellä ei jaloille tule niin iskutusta, mutta itse rämpimiseen saa mukavasti lisää vastusta.

Link to comment
Share on other sites

Usein juostessani työ- tai muita siirtymämatkoja niin että vaihtovaatteet yms on repussa mukana, huomaan että vauhti pysyy maltillisempana kun syke tosiaan nousee helpommin. Vastapainoksi reppujuoksulle on taas tosi kiva tehdä nopeampia vetotyyppisiä lenkkejä ilman reppua, kun meno tuntuu niin kepoisalta. Hyvä juoksureppu kehittää myös taloudellista juoksutyyliä, koska painavan repun kanssa huomaa jos askellus on liian pomppivaa.

Sama ilmiö on eri juoksukengillä. Peruslenkkejä juoksen painavemmilla coretex lenkkareilla, mutta on mahtava pistellä maratonilla keveillä "lightweight New Balanceilla", kun kummasti se sata grammaa per kenkä tuntuu kevyemmältä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joskus mietin nilkkapainoja, mutta niistä negatiivisia mielipiteitä täällä luettuani tulin "järkiini"

mulla painoliivi on kokeilematta, mutta melko tarkkaan tasan kaksi vuotta sitten ihka ensimmäisessä viestissäni tälle palstalle kyselin neuvoja noiden nilkkapainojen mahdollisista vaaroista näin:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=1241&highlight=nilkkapainot

testin jälkeen niiden käyttö jäi muutamaan kertaan, kiitos palstalaisten varoittelujen. mutta en tiedä, josko oikein hyvänä päivänä laitan ne taas nilkkoihin, kun lähden 8 min/km ryhmälenkille nautiskelemaan.

joku muukin noita nilkkapainoja oli käytellyt ja toivottavasti pysynyt ehjänä:

Tänään tein ennalta suunnittelemattoman lenkin ja otin nilkkapainot mukaan. Alun juoksentelusta otin ajan.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy