Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Autonavigaattorit (GPS)


Seppo

Recommended Posts

Tom Tom One XL on varmasti hyvä peli. Mulla oli Tom Tom Go 700 Euroopan kartoilla ja hyvä oli. Sitten tuli voro ja vei sen ja vakuutusrahoilla hankin Mio C710:n, koska siinä tuli mukana ilmainen TMI-palvelu, mikä täällä päin on usein aika hyödyllinen. Muuten toiminnoiltaan Tom Tom oli loogisempi ja jouhevampi.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa valita sellainen, jossa on mahdollisuus myös taloudellisimman reitin valintaan. Esimerkiksi omassa navigaattorissani (tom tom one)voi valita vain joko nopeimman tai lyhyimmän reitin. Esimerkiksi Lahdesta Tampereelle Tomppa opastaa ajamaan joko Riihimäen kautta tai sitten kinttupolkuja pitkin kirkonkylien läpi oikoen. Nopein reitti on navigaattorin mukaan 1,5 minuuttia nopeampi kuin järkevin (=taloudellisin), mutta matkaa tulee yli 50 km enemmän. Lyhyimmällä reitillä aikaa kuluu taas tolkuttomasti enemmän.

Muuten on hyvä peli.

Link to comment
Share on other sites

Itselleni täällä latvavesillä riittää autoilijan tiekartta ja Nokian N95.

Navigaattorin etu karttaan ja kartanlukijaan verrattuna on se, että käännöksen mennessä pitkäksi navagaattori alkaa vain selittää uusia ajo-ohjeita sen sijaan että alkaisi huuttaa että "mihin h¤%&ttiin sinä oikein ajat, miksi et kuunnellut........"

Link to comment
Share on other sites

Navigaattorin etu karttaan ja kartanlukijaan verrattuna on se, että käännöksen mennessä pitkäksi navagaattori alkaa vain selittää uusia ajo-ohjeita sen sijaan että alkaisi huuttaa että "mihin h¤%&ttiin sinä oikein ajat, miksi et kuunnellut........"

Hyvä pointti kieltämättä. yksin ajellessa ei tosin tuota ongelmaa ole.

Link to comment
Share on other sites

Uskomattoman tuskasta hommaa päättää minkälaisen vehkeen sitä ostaisi. Mä en myöskään pysty ymmärtämään miten noissa on noin pienet akut. Jahkailuksihan tämä menee, mutta valinta taitaa kohdistua TomTom one XL malliin Skandinaavian kartoilla. Jospa sitä tolla pärjäis.

Mä hommasin vaimolle Garminin, vissiin lähinnä siksi, kun olen veneessä Garminiin tottunut. Ja tuon saa helposti kävelyllekin mukaan.

Jos menet vaikka Alpeille hiihtämään, ei Suur-Skoonen kartoilla pärjää. Jossei hintaero koko Eurooppaan ole suuri, eikä hakkerin taidot riittävät, ehkä kannattaa harkita samantien suurempaa karttaa.

Link to comment
Share on other sites

Nyt tuo vehje on sitten ostettu ja löysin sen avulla kaupasta takasin kotia. Koska skandinavian kartoilla varustettu oli loppu niin antoivat asiakaspalautuksena tulleen Euroopan kartoilla varustetun version samaan hintaan.

Tuulilasiin kiinnitys on kyllä pikkasen heikko. Ainakin mulle sopis paljon paremmin jos näyttöä vois pikkasen nostaa. Nyt se osoittaa vähän turhan paljon alas. No eiköhän tuohonkin löydy joku lisälaite, eikä sitä tartte jatkuvasti kytätä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyt tuo vehje on sitten ostettu ja löysin sen avulla kaupasta takasin kotia. Koska skandinavian kartoilla varustettu oli loppu niin antoivat asiakaspalautuksena tulleen Euroopan kartoilla varustetun version samaan hintaan.

Tuulilasiin kiinnitys on kyllä pikkasen heikko. Ainakin mulle sopis paljon paremmin jos näyttöä vois pikkasen nostaa. Nyt se osoittaa vähän turhan paljon alas. No eiköhän tuohonkin löydy joku lisälaite, eikä sitä tartte jatkuvasti kytätä.

Minkä hintainen tuo laite oli? Kummottis oli takuuta?

Link to comment
Share on other sites

Itellä oli pari vuotta käytössä HP:n kämmenmikro (iPAQ HW6510), jossa muiden ominaisuuksien lisäksi sisäänrakennettu GPS. Lisänä oli sit Tomtomin ohjelmisto, joka pääpiirteittäin toimi ihan hyvin. Tosin (luultavasti HP:n gps:n huonoudesta johtuen) pidemmillä ajomatkoilla Tomtom "hukkasi" signaalin aika ajoin ja näytti, että nyt mennään pari sataa metriä reitin sivussa ja ohjeetkin oli sit sen mukaisia. Näissä tilanteissa ei auttanu, kuin Tomtomin uudelleenkäynnistys.

Nyttemmin tuli HP myytyä pois ja tilalle hankittua Nokia e61i ja ulkoinen bluetooth GPS-mokkula + Tomtomin ohjelmisto. E61i:ssä on sen verran suuri näyttö, että ei tartte tihrustella, vaikkei tuo nyt tietty varsinaisia navigaattoreita päihitä. Navigointikäytössä puhelimen akku kestää tuollaiset 4-6 tuntia (ohjelma ja taustavalo koko ajan päällä) ja gps-mokkulassa vielä enemmän, joten on varsin hyvä yhdistelmä - voin suositella. :thumbsup: Tietty molempiin on pidempiä ajomatkoja varten vielä autolaturit olemassa.

Eli luurina tämä: http://www.nokia.fi/A4368059 ja gps-mokkulana tämä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3202

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuulilasiin kiinnitys on kyllä pikkasen heikko. Ainakin mulle sopis paljon paremmin jos näyttöä vois pikkasen nostaa. Nyt se osoittaa vähän turhan paljon alas. No eiköhän tuohonkin löydy joku lisälaite, eikä sitä tartte jatkuvasti kytätä.

Kun kävin katsastamassa autoani, niin katsastajasetä ilmoitti pätevään sävyyn, että tuo mun kännykäteline tuulilasissa on kielletty. Ei kuulemma saa kiinnittää mitään tuulilasiin - skoudet antaa moisesta penaltya. Noh, olen kyllä edelleen käyttänyt lasissa, kuten kaikki muutkin.

Link to comment
Share on other sites

Itselleni täällä latvavesillä riittää autoilijan tiekartta ja Nokian N95.

Juu minäkin olen sanonut ukko-kullalle, että meidän autoon ei moista vempaita tule! A) joko reitti katsotaan tarpeeksi ajoissa ihka oikeasta kartasta tai sitten B) soitetaan matkalta ja kysytään neuvoa. Joku raja tietotekniikassakin!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy