Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Oisko maraton mahdollinen?

mimpro
 Share

Recommended Posts

Oon vähän haaveillut maratonista. Ainakin puolikkaan aion tulevana kesänä juosta. Kauhea epäusko itseen on meneillään. :ashamed0001: Siksi haluan kysyä teiltä kokeneemmilta, oisko mulla mahiksia juosta maraton.

Aloitin viime kesäkuussa 8 viikon juoksuohjelmalla, jossa juostiin 3 lenkkiä viikossa. Kävelystä lähdettiin liikkeelle ja lopussa juostiin noin tunnin lenkkejä (taisi olla viimeisissäkin välillä kävelyä, ainakin kovissa lenkeissä). Siitä lähtien juoksin hyvinkin ahkerasti 3-4 kertaa viikossa aina lokakuulle asti. Sitte oli reilu kuukausi taukoa ja taas juostiin, mut vähän laiskemmin. Joulun aikaan kirmailin taas reilusti. Tuli elämänmuutos tammikuun puolessavälissä ja nyt oon taas käynnistelly harjotuksia. Kunto on laskenu, mutta jaksan juosta 70-75 % sykkeellä tunnin (ylikin sanoisin) ja korkeemmalla sykkeellä oon myös juossu. Oon tehny kerran viikkoon vetoharjotuksen ja välillä porrasreeniä. Keskimäärin oon juossu 7 km:n lenkkejä eli kertyy sellanen 20 km viikossa jos juoksen 3 lenkkiä. Aion nyt ryhtyä 4 lenkkiä viikossa vetään (ainakin). Periaatteessa oon tehny yhen lyhyen lenkin korkeella sykkeellä, yhen vetolenkin ja yhen keskipitkän matalalla sykkeellä. ELI: oisko näillä avuilla mahdollista saada ittensä maratonkuntoon esim. heinäkuulle? Tuolla sanottiin, et 3 kuukautta ennen pitäis alottaa harjottelu, mut rapakuntoisille 9 kk ennen. Mulla ois aikaa sellanen 4-5 kuukautta siis. Alkukesästä voisi juosta puolikkaan reeninä. Tavoite ois saada maraton läpi ilman aikapaineita.

Kiitos jos vastaatte!

Mimpro

Oon vähän haaveillut maratonista. Ainakin puolikkaan aion tulevana kesänä juosta. Kauhea epäusko itseen on meneillään. :ashamed0001: Siksi haluan kysyä teiltä kokeneemmilta, oisko mulla mahiksia juosta maraton.

Tavoite ois saada maraton läpi ilman aikapaineita.

Kiitos jos vastaatte!

Mimpro

Katsopas mitä itse Seppo on kirjoittanut aiheesta:

http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=3