Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
tyrsky

Miten juoksuharrastuksenne sai alkunsa?

Recommended Posts

Juoksuharraste sai alkunsa siitä, että haastoin serkun maratonille. Miksi niin tein, siitä ei enää ole aavistustakaan. Vähän epäselväksi on jäänyt myös se, mikä on saanut vuodesta toiseen palaamaan serkun kera takaisin lähtöviivalle. Mutta väliäkö tuolla niin kauan kuin sinne kuitenkin aina palataan. :smiley:

Eiköhän tuo juoksu innostus alkanut kun voitin täysin ilman harjoittelua Kaarinan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nappula kisoissa 3-vuotiaiden 30m juoksun. Siitä innostus jatkunut, matkat vaan pidentyneet.

että on täysin epäasiaton kysymys, mutta jäi askarruttamaan:

Jos juoksisit maratonin tänään suhteutettuna aikaan jonka käytit 3-vuotiaana 30 metrin juoksuun, mikä olisi aikasi...

Tai jotain...

Oon kai syntynyt liikkumaan, ja nimenomaa nautin siitä, kun juoksen yksin, ilman muita ihmisiä ympärilläni :) Äitini on kertonut, että kun olin pieni ja oltiin kaupassa, juoksin kärryjä ympäri koko kauppareissun ajan, ja taas veljeni, joka on minua 2 vuotta vanhempi, istui kiltisti kärryissä. Äitini painotti sanaa JUOKSIN. Kai joku pisti minuun ikuiset energiaparistot... Paikallaanolo on edelleenkin hankalaa, ihan välillä itseänikin häiritsee, kun en osaa vaan olla.

Juokseminen alkoi n.30 vuotta sitten, 12-vuotiaana, kun jätin pyörän lenkeiltä pois ja halusin kuitenkin liikkua nopeasti. Kävely ei antanut tarpeeksi fiiliksiä, siispä aloin juoksemaan. Teini-iässä harrastin juoksemisen ohella myös uintia, ratsastusta, pyöräilyä ja talvisin hiihtoa. Koirat olivat aina liikkumisessa mukana. Kuitenkin juokseminen on yhtä kuin mie. Tosin tuo yltiöpäinen halu olla kokoajan liikkeellä näkyy siten, että toinen ja yhtä rakas harrastukseni, valjakkoajo koirilla, pitää minut liikkeessä silloin, kun en juokse :)

Hatapan kanssa pk lenkillä :thumbsup:.

:grin: Onneksi ei ollut tuota punaviiniä suussa.

Olen varmankin tänne ketjuun jo kirjoitellutkin, mutta tuosta LauraP:n viestistä muistui mieleeni se, että munkin on kerrottu suhteellisen pienenä olleen aina pää kuhmuilla ja mustelmilla, kun en malttanut kävellä mihinkään. Aina piti kaikki mennä juosten ja kovaa. Siitä varmaankin nuo nuoruuden pikajuoksuharrasteet saivat alkunsa.

Olisi mielenkiintoista kuulla tarinoitanne siitä, miten ja miksi olette juoksuharrastuksenne aloittaneet?

Muistan yhden joulun (olin ehkä n. 13 v.), kun olin saanut paljon Fazerin sinistä suklaata joululahjaksi ja mussutin sitä jouluaaton iltana omalla sängylläni. Kesken mussutuksen tuli sitten vaan sellanen olo, että ällöttävää. Aloitin siitä karkkilakon - joka on kestänyt näihin päiviin aika mukavasti muutamaa tummaa suklaanpalaa lukuunottamatta - ja siitä myös alkoi juoksuharrastus...

13 vuotta tässä on jaksanut juoksennella välillä ahkerammin ja välillä inspiraatiota odotellessa. :smiley: Pretty well done I'd say.

Otin juoksun mukaan muun liikunnan ohelle joskus 2000-luvun alussa mutta vasta pari vuotta sitten siitä tuli säännöllistä, nautinnollista ja jäin lopullisesti koukkuun. Kotona tuli naristua ja nipotettua ihan tyhmistäkin jutuista jos ei päässyt liikkumaan joten lenkit ovat ehdottoman tärkeitä hermojen ja sielunhoidon kannalta. (Nyt surettaa jo etukäteen parisuhteen puolesta kun diagnosoitiin penikkatauti oikeassa jalassa enkä uskalla terapialenkille pariin kuukauteen)

Jouduin (Myöhemmin ajateltuna pääsin) ala-asteen lopulla ns. "luuseriluokalta" luokalle, jossa n. 80% pojista pelasi lätkää joukkueessa. Koska olin tuolloin säälittävän huonossa kunnossa, oli jotenkin pakko päästä ryhmään mukaan. Siitä sitten alotin juoksemisen ja aloin ottamaan lätkätunteja samaisen luokan parilta ammattilaiskaverilta : )

Erotuomarien leirillä ollut kuntotesti, jossa poljettiin kuntopyörää vastusta parin minuutin välein lisäten tappiin saakka. Sen tuloksena oli tyly tuomio, että kuntoni oli terävä piikki, jonka kehitys edellyttää pohjan laajentamista. Suomeksi analysoija totesi, että vedät 30 min lenkkejä aina täysillä ja joka kesä saat siitä 2-3 sekuntia pois ? Siitäpä tuli kehoitus alkaa vetää yli 1.5 tuntisia kevyitä lenkkejä ja lupaus, että ennätykset kehittyy sitä kautta.

Aina siihen saakka oli vihannut juoksua ja se oli pakollinen (=tehokkain) tapa pitää kuntoa yllä kesällä jääkausien välissä. Juostuani luokkaa 30 lenkkiä uudella tavalla, juoksusta tuli harrastus. Ja tietysti päätin heti osallistua maratonille, jolloin pidempien lenkkien tiheys kasvoi ja tein itselleni juoksuohjelman.

Aloitin 15-vuotiaana säännöllisen tupakanpolton.

Parin vuoden kuluttua ymmärsin, etten pääse siitä paheesta irti, joten aloitin juoksun ja suunnistuksen minimoidakseni tupakoinnin terveydelliset riskit.

Sillä tiellä olen vieläkin, vaikka tupakointi on jo jäänyt.

Suvussa paha sydäntautirasite. Tuli 30-kympin tai joku yleinen kriisi: terveys pettää, selluliitti ja kolesteroli tukkii kropan. Tupakanpolton lopettaminen vaati jonkun "syyn". Kokeilin juoksua, tuntui pahalta.

Kokeilin muutaman kerran lisää ja päätin, että tästä se lähtee. Sitten aloin haaveilla puolimarasta. Ja kohta olinkin jo koukussa.

Kaveri houkutteli mua itseasiassa juoksuun jo vuosia sitten. Nauroin ja sanoin, että ei ikinä.