Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kisan jälkeinen pitkä lenkki


Tinamaria
 Share

Recommended Posts

Lueskelin tuossa päiväkirja-palstaa, ja totesin, että aika moni Aktia-Cupissa eilen juossut oli tänään juossut pitkän lenkin. Mä olen aina ottanut seuraavan viikon Aktian jälkeen vähän löysemmin, enkä ole esim tänään juossut pitkää, että palautuisin kunnolla. Mä oon ajatellut niin, että ei voi peräjälkeen tehdä kahta rasittavaa suoritusta, jos aikoo palautua. Itse ainakin juoksin kympin eilen täysillä, ja jaloissa tuntuu hapot jo nyt. Mun on annettava aikaa kropalle, vaikka toisaalta pää huutaa pitkän lenkin perään. :doh Samoin uudenvuoden juoksustakin palautuminen vei aikansa. Miten on, onko vaan tosi kauan juoksua harrastaneille mahdollista kahden rankan jutun tekeminen peräkkäisinä päivinä?

Muutenkin, mua kiinnostais tietää, miten muut sovittelevat Aktian juoksut tai muut lyhyemmät kisat ja pitkät lenkit keskenään. Vai onko niin, että pitkä lenkki alhaisine sykkeineen ei kuitenkaan ole niin rasittava (??), etteikö sitä vois juosta heti kovan kisan jälkeen? Saiskos vähän vinkkiä, olisin kiitollinen. :thanks

Link to comment
Share on other sites

Minua viisaammat ovat väittäneet, että pitkä lenkkikin tulisi laskea rasittavaksi harjoitukseksi. Kova testijuoksu tai kisa on jo sen luokan rykäisy, että siitä pitäisi palautella muutama päivä kevyemmällä harjoituksella. Jollekin kaksi kovempaa päivää peräkkäin saattaa sopia, riippuu palautumiskyvystä ja harjoittelun rytmityksestä. Minä olen yrittänyt sovittaa Hakunilan juoksut parin kovemman harjoitusviikon päätteeksi, ja pitänyt helpomman viikon "kisan" perään. Pitkää lenkkiäkään ei tarvitse tehdä joka viikko, kolme kuussakin ajaa jo asiansa. Itse olen tosin rytmittänyt pitkän lenkin keskelle viikkoa, jolloin se on helpompi sovittaa yhteen viikonlopun kisojen kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Mä kokeilin tänään ensimmäistä kertaa testihuoksun jälkeistä pitkää juoksua. Tosin vaan hyvin rento 2 tunnin lenkki (22 km). Aika raskaalta tuo tuntui, mutta jos olisi yhtään löysännyt eilen niin olisi voinut mennä mukavammin. Ei tuo varmasti ole järkevin mahdollinen aika tehdä pitkää lenkkiä, mutta nyt tuli viikolla treenattua niin vähän, että oli pakko viikonloppuna yrittää vähän enemmän. Ei tuota kannata yrittää jos ei ole kohtuullisen vahvaa juoksutaustaa. Itse olisin vielä muutama vuosi sitten ollut sen verran rikki kovan kympin jälkeen, että olisi ollut välipäivän paikka.

Link to comment
Share on other sites

Minä en ole nyt mikään asiantuntija antamaan ohjeita, mutta "puolustaudun" sillä, että minulle ei tuo tänään juoksemani kevyt 24 km ole vielä ihan varsinainen pitkä. Etenkin kun juoksukeli oli mitä mainioin. Ja ehkä en myöskään vetänyt äärimmilleen kovaa tuota kymppiä lauantaina.

Ei se mielestäni näin kuntoilijalle ole edes niin viimmisen päälle väliä tekeekö treenit täysin optimaalisesti vai juokseeko silloin kuin mieli tekee juosta. Mutta niinhän sitä sanotaan, että kunto kasvaa levossa, joten aina välillä kannattaa keventää ja pitää välipäiviä. Maanantai on mulla yleensä aina lepopäivä.

Link to comment
Share on other sites

Minusta tuollaisen kympin testi- tai harjoituskisan jälkeen sopii oikein hyvin tuommoinen palauttavan hitaalla vauhdilla juostu puolipitkä (vaikkapa puolitoistatuntinen) pitkä lenkki: maitohappojäämät häviävät, jalat vertyvät, mieli lepää ja virkistyy.

Saman tarkoituksen ajaa tosin varmasti myös esim 40--45 minuutin hölkkä aamulla ja toinen illalla, tai mukava pyörälenkki tms.

Muuten olen itse koittanut jättää vastaavissa kisoissa pienen marginaalin siihen vauhtiin mihin tiesin/tunsin/kuvittelin sinä päivänä yltäväni ja olla sovinnolla poimimatta loppukirillä kaikkia mahdollisia päänahkoja. Eli tarkoituksena on ollut juosta kovempaa kuin mihin yksinään viitsisi/pystyisi, mutta tähdätä silti vain noin minuutin päähän maksimista.

(Eri asia olenko aina malttanut...)

Link to comment
Share on other sites

Mie en nyt niin kovin pitkiä lie juossutkaan, mutta sen verran voin sanoa, että ihan seuraavana päivänä en uskalla lähteä pidemmälle. Mie raukka olen niin hullu, että 4 kilometriä menee iisisti ja itseä kuunnellen, mutta kun tuo kilpailuvietti iskee aina viimeisellä kilometrillä kun se maaliviiva näkyy ja yhtäkkiä huomaan ravaavani kieli vyön alla. Vaikka taas päätin, että en juokse jalkoja jumiin niin eiköstä vain muori saapunut lauantaina maaliin pipo ja hanskat käsissä, naama punaisena, pää märkänä ja jalat tönkissä.

Mutta päivää myöhemmin olen huomannut, että jaloille tekee hyvää tuollainen laiska ja rento 10 kilometriä. Nytkin tuntuu, että alkoi veri kiertämään jaloissa ja reidetkin niin sutjakasti taipui kun imuroin sängyn alustaa. Onko ne sitten ne kuona-aineet vai mikä. En tiedä, mutta hyväksi olen tämän itselleni havainnut.

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksen kyllä pitkän lenkin sunnuntaina jos lauantaina on ollut kisa. Jos pahalta alkaa tuntumaan niin sitten vaan lyhentää lenkkiä. Juoksen pitkän lenkin hiljasemmalla vauhdilla kuin pk-lenkit muuten, joten ei se ainakaan mulla tunnu raskaalta. Jaloissa voi vähän painaa mutta muuten ei.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä on tähän väliin hyvä taas muistuttaa itsekutakin lämmittelyn ja jäähdyttelyn hyödyllisyydestä: kisavauhti kulkee paremmin ja kisanjälkeisenä aamuna tuntuu mukavammalta kun muistaa hölkätä 3-4km sopivasti ennen kisaa ja niin pian kuin pääsee kisan jälkeen.

Jos ei välty kisapirulta, tuntee antaneensa kaikkensa kisassa, on kiire suihkuun ja kotio tai ei muusta syystä tule kisapaikalla jäähdyteltyä, saa kevyellä hölkällä tai vastaavalla melko pitkälle samat posiitiviset vaikutukset vielä saman päivän iltanakin.

Link to comment
Share on other sites

Dexalite on aivan oikeassa. Itseä vain naurattaakin tämä minun kisailuhomma. Kun nuo työnantajat ei aina ymmärrä tätä harrastusta.

Puolikkaalle lähdin siten, että olin aamuvuoron töissä, ajoin täysillä kotiin, syöpäisin, vedin kamppeet päälle ja ajoin takaisin kaupunkiin lähtöviivalle.

Vähän oli köpöistä alkumatka :hehe

Ja lauantain sarjajuoksujen ajaksi sain lapsenvahdin siten, että ehdin hakea numerolapun ja hitusen juoksaista ja pari venytystä ja lähtö. Kun lappu oli palautettu niin juoksujalkaa autoon ja nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa kotiin ja lapsenvahti päästämään pois. Mies oli mennyt töihin klo 7 aamulla ja tuli kotiin klo 20 illalla. Muori oli valmis siinä vaiheessa kaatumaan sänkyyn. Hyvä kun venyttelyt ehdin siinä sapuskan laiton ja pyykin viikkauksen sivussa tekaista :hehe .

Tämmöstä tää on välillä, mutta ei passaa valittaa. Vielä on pärjätty ja jostain rako aina juoksuun saatu. Eipähän ehdi niin kauheasti hermoilemaan kun kisapaikalle ajaa aina siinä ja siinä saako ylinopeussakot. Mutta joskus vain itseänikin huvittaa tämä rälläkkä.

Link to comment
Share on other sites

Nykyisin tulee vissiin kisoissa ja testijuoksuissa annettua sen verran kaikkensa, ettei hirveän kovaa harjoitusta seuraavana päivänä mieli tee tehdä. Mut joku kevyt 20 - 25 km ei ole paha. Eihän se nyt vielä niin pitkä ole...

No itseni tuntien en kyllä pysty olemaan juoksematta täysillä. Enkä haluakaan, koska oon nyt loppusyksyn panostanut tuohon vauhtikestävyyden parantamiseen, ja mä haluun nähdä mihin musta on. Mun onkin sitten viisasta tällaisena pari vuotta juosseena noviisina jättää kisaviikonlopun pitkä väliin. Mulle nimittäin 25 km:kin on pitkä. 8) Pitäis kyllä panostaa paremmin tuohon kisan jälkeiseen jäähdyttelyyn... hätähousulla on aina kiire kotiin usein samasta syystä, kuin v.kurpalla.

:hehe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy