Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Runners world trainingprogram

joukor
 Share

Recommended Posts

Harjoitteluohjelma maratonille 3:15 aikaan tähtäävä.

( tuo ei tarkoita, että pitäisi juosta 3:15 aikaan, tuossa ohjelmassa on mielestäni sopivasti kuormaa.

http://www.runnersworld.co.uk/news/article.asp?UAN=2776

Jäi kuitenkin mietityttämään pari juttua :

1. Kaksi suhteellisen kovaa lenkkiä viikossa. Ehtiikö palautua

2. syketasot. No, nehän voi toki itsekin säätää mieleisekseen. Mutta RW laskee selvästi kovemmille sykkeille nuo treenit, kuin mihin olen tottunut ja Teskun testien mukaan laskenut. Omalta kohdaltani eroa on n. 10 - 12 lyöntiä.

3. Pitkät ovat jakson lopussa yli kolmekymmentä km.

Nähtäväksi jää, toimiiko ohjelma. Ei ainakaan alku vaikuta pahalta.

1. Kaksi suhteellisen kovaa lenkkiä viikossa. Ehtiikö palautua

2. syketasot. No, nehän voi toki itsekin säätää mieleisekseen. Mutta RW laskee selvästi kovemmille sykkeille nuo treenit, kuin mihin olen tottunut ja Teskun testien mukaan laskenut. Omalta kohdaltani eroa on n. 10 - 12 lyöntiä.

3. Pitkät ovat jakson lopussa yli kolmekymmentä km.

Nähtäväksi jää, toimiiko ohjelma. Ei ainakaan alku vaikuta pahalta.

Meillä on sama puolimaratonin ennätys, jolla McMillan ehdottaa pitkien lenkkien vauhdiksi 5:40-5:10. RW:n ohjelman sykerajoilla pitkis menisi itselläni tuohon samaan haarukkaan. Varmaan olennaisin ero Teskuun näissä "jenkkiohjelmissa" on juuri tuossa pitkiksen vauhdissa, joka on ihan eri luontoinen harjoitus riippuen siitä, tekeekö sen minkälaisella marginaalilla aerobiseen kynnykseen verrattuna.

Mun mielestä "siinä rajoilla" tehty pitkis on ihan kiva treeni, mutta mä kyllä laskisin sen kovaksi treeniksi, joten aika tiukalta palautumisen kannalta MK + VK1/VK2 + pitkis -yhdistelmä näyttää, varsinkin kun tota systeemiä tehdään 6 viikkoa nousujohteisesti putkeen ja samassa sykkyrässä kilpailuja.

Jos lähtisin omalla harjoituskestävydelläni tekemään tuota, niin nuo 3 kovaa treeniä voisi vanuttaa vaikkapa 10 päivään ja lisätä väliin noita hellävaraisia hölkkiä. Tai sitten aluksi tekisin nuo pitikikset tuolla "Easy"-rajoissa. Mutta tietty mitä kovemman ohjelman saa kehittävästi vietyä läpi, niin parempihan siitä tulee.

Joo, on mielenkiintoista kokeilla, kuinka pitkälle peruskunto riittää.

Nuo vauhdit RW : ssa ovat mulle kyllä liian kovia. Siis max. vauhti. Tuskin pääsen paljon alle 4:00 vauhtia, Kestävyyttä kyllä riittää jonkin verran. Mutta, ehkäpä tästä saakin sitten lähiviikkojen aikana sitä vauhtia lisää. ( eipä sitä kyllä ole koskaan oikeastaan tullut edes harjoiteltua ) Niin ja oikeastaan viime vuonna kokeilin ennen Vantaan maratonia muutamaa pitkää hieman nopeammin ja samoin tein pari kolme tiukkaa max. vauhtista juoksua, ja kyllä Mara sitten menikin ihan neitimäisen kevyesti. Ainakin tuntui kevyemmältä.