Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Joensuu Maraton 10.5.2008

Recommended Posts

Eihän tässä ole kuin enää kolme kuukautta aikaa...

Tuonne olen lupautunut kaverin houkuttelemana, todennäköisesti puolikas ohjelmassa. Mutta täyspitkäkin voi tulla kysymykseen - onhan tuossa nelisen viikkoa väliä Pariisin maran jälkeen.

Tapahtuman www-sivujen mukaan tapahtuma uudistuu matkojen osalta, mutta ilmeisesti reitti on sama kuin aiemmin. Sivuilla puhutaan "tasaisesta" 4 x 10.5 -reitistä, korkeuskäyrää ja muuta kuvausta on luvassa myöhemmin.

Onko jollakulla kokemuksia tästä Joensuun tapahtumasta?

-gs

Tervetuloa vaan tänne Joensuuhun!

Onhan tuota reittiä tullut tahkottua jokunen kerta harjoituslenkeillä ja kerran puolimaratonin muodossa viime vuonna.

Reitti on ihan mukava minun mielestäni..tosiaan samaa kierrosta juoksevat kaikki..sekä kympin, puolimaran tai maran juoksijat. Reitti kiertää Joensuun keskustan itä-, etelä- ja länsilaidan, ja pohjoisemmassa menee vähän pitemmälle keskustasta. Lähtö yleisurheilukentältä Joensuu-Areenan vierestä.

Tasaista on! Jos reitti kierretään vastapäivään, kuten viime vuonna (tuulensuunta määrää sen kummin kierretään, koska noin neljäsosa reitistä mennään joenvartta karkeasti arvioiden), niin siinä noin 3-4 km kohdalla on sellaista pientä ylämäki-alamäki kumpuilua, mutta mistään mäistä en puhuisi todellakaan. Muuten hyvin tasaista.

Huonoin juttu reitissä on se, että reitti menee oman kodin vierestä! Tulee joka kierroksella houkutus mennä kotia nukkumaan :hali_hehe:

Kiitos ja kyllä olen tulossa! Tietysti vakiovarauksin - jos terveenä olen...

Katselin viime vuoden tuloksia eikä niiden perusteella reitti ainakaan erityisen nopealta vaikuta. Mainitsemasi 3-4 km kohdan kumpuilu voi olla varsin rankka pätkä kun se kertautuu puolikkaalla ja kokonaisella. Kuten toisessa ketjussa aiemmin tuli mainittua - reitin korkeusero ei välttämättä kerro totuutta reitin nopeudesta, korkeusmetrikertymä kertoisi enemmän.

-gs

Niinpä..kyllä ne pikkuiset mäet varmasti vaikuttaa varsinkin neljättä kertaa tahkottaessa. Ja voihan olla, et joku muu näkisi ne kunnon mäkinä, mut kun on elämänsä tarponut oikein mäkisiä teitä Hämeen alueella, niin nää kumpareet ei paljoa enää tunnu :bike:

Mutta kun nyt tarkemmin ajattelee, niin onhan niitä pieniä mäkiä reitillä muutama, mutta ei pitäisi mitään pahoja olla.

Ja reitti on kuitenkin mielestäni kaunis, että jos se kompensoisi niitä kumpareita ;)

• 2 weeks later...

Joensuu on hyvä paikka vuoden ekamaratonille. Ja erinomainen niille, jotka menevät Tukholmaan, kun Joensuussa voipi kokeila voimia puolikalla. Reitti on nopea ja kaunis. Olen itse sen suunittelut, ja kun Pesonen Yrjö kokeili sen ensimmäisenä vuonna (hän juoksi kolme kierrosta harjoituksen merkkeissä), hänen lausunto oli, että se on Suomen yksi parhaimmista reitistä. Mutkat olivat vain "perusmutkia", ja muutama pieni nousu ja lasku tekee jaloille vain hyvää, kun se piristää erillaisia lihaksia. Siellä pystyy juoksemaan ennätyksiä. Järjestäjät tänä vuonna lupasivat poista kaikki ne edelliset mokat ja hoitaa juoksijoita parhaimmalla tavalla. Yhteistyökumppaneita ja sponsoreita etsitaan jatkuvasti ja palkintojen määrä ja laatu paranee huomattavasti. Ei ku tekemään hyvän juoksun Joen varrelle!

Nytpä sinne on reittikarttakin ilmaantunut. Kaupungin tuntevat osannevat tuon perusteella reitin vaativuutta kommentoida.

-gs

Aika paljon on tullut juostua tätä kierrosta ja aina vastapäivään. Oikeastaan ainoa merkittävä mäki on tuossa rautatiesillan jälkeen. Oliskohan se jotain 150m pitkä, mutta ei mikään paha. Tuolla reitillä mäet on lähinnä noiden teiden alituksia joissa tyypillisiä lyhyitä alamäki/ylämäki-yhdistelmä. Mutta nuohan menee kuin itsestään kun ensin on alamäen rullannut vauhdilla :-)

Eipä ole kokemusta muista maratonreiteistä kuin tästä viime vuodelta ja Kuopiosta 2006, joten pitää luottaa kokeneisiin "Kutsiin" ja Pesoseen että hyvä reitti on. Itse ajattelin juosta kuusi kierrosta.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...