Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Naruhyppely harjoittelua tukevana

Xantusiidae
 Share

Recommended Posts

:tietokone

Päivänä muutamana ostin Intersportista hyppynarun...

Valikoima: nailonnaru about 5 egee, nahkanaru about 15 egee ja aito brändituote Reebok about 25 egee... Meiksi valitsi nahkanarun.... ei sillä kai liene minkä narun valitsee, kunhan kahvat ovat käteen sopivat ja naru tarpeeksi raskas....

Ja perjantai-iltana sitten ensimmäisen kerran hyppäämmään narua työpaikan varastoon... viimeisimmästä kerrasta lienee reilut 35 vuotta... kansakoulun ala-asteella... (just joo vanha oon.... mutta hyvää vuosikertaa :viheltely )

Ensimmäinen kerta oli tosi turhauttava. Pisin sarja oli hidasta hyppyä 65... useimmiten sotkeuduin naruun, pieni v****tus päällä kun olin luullut sen olevan helppoa... tuosta noin vaan... hip ja hop....

Lopputulos: jaksoin hyppellä 20 minsaa, tyyli oli vaihteleva, sykemittari näytti kuitenkin kivoja lukuja (korkeampia kun soutaessani Concept 2:lla).... ja nyt sunnuntaina jalkapohjat ja polven takana olevat olevat lihakset ovat arat.... jalkapohjat :hmm ..... en ymmärrä.... juostessa jalkapohja joutuu kovemmalle koetukselle... (jalat ovat siinä kunnossa, että viikon pitkä laahustus on vaakalaudalla :itku )

Kuitenkin: olen aikonut jatkaa narunyppelyä... nestistä löytämäni jutut kertoivat sen parantavan kimmoisuutta etc...

Nim. Melkein jo gasellinomaista hyppelyä

:tietokone

Kokemusta on aiheesta. Juoskin talvisarjajuoksun jalat tönkössä juuri sattuneesta syystä. Pohkeet todella jumissa ja kipeänä naruhyppelyn takia. Kaipa sekin on sellainen laji, että jalat tottuvat siihen kun sitä tekee useammin. Tehokasta oli ainakin. Hikitipat tippui olohuoneen matolle asti kun hyppäsin. Oivaa lämmittelyä ennen "punttijumppaa".

Täällä myös yksi naruilija :innostunut

Hommasin ensin Intersportista Niken pikanarun, mutta sehän oli kalleudestaan huolimatta aivan onneton, ei suoristunut millään. Palautin siis kiharan kurjimuksen liikkeeseen ja hain nyrkkeilykamppeita myyvästä Everlastista kunnon kuminarun. Se pyöriikin sutjakasti ja kaikenlaisia kuvioita on jo treenattu. Sykkeet saa mukavasti koholle, kun tekee erilaisia erikoishyppelyitä sekaan. Netistä löytänyt mukavasti hyppyvinkkejä.

Minulla homma tuntui ensin eniten alapohkeissa, mutta äkkiä jalat hyppelyyn tottuivat - tosin teen muutenkin kaikenlaisia hyppyharjoitteita.

Naruhyppely ON tehokasta: nettitietojen mukaan energiankulutusta ajatellen naruhyppely kuluttaa saman energiamäärän nopeammin kuin esimerkiksi juokseminen. Itse käytän narua muun treenin lämppärinä tai kuntopiirin osana.

Hyppely kehittää loistavalla tavalla koordinaatiota, nopeusominaisuuksia, kimmoisuutta, ketteryyttä, vahvistaa jalkoja ja kuulemma ranteitakin. Kaiken kukkuraksi naru on halpa treeniväline ja helppo ottaa mukaan minne vaan. Alakerran naapurit ei kyllä välttämättä tykkää :viheltely

Mulla on aika tajuttoman leveät sääret, että miten tuo naruhyppely sitten niihinvaikuttaisi? Kaventaisiko/pienentäiskös e niitä sitten miten?

Kun inhottaa kun ei kesällä kehtaa hameita pitää ja capereja ku niin isot pohkeet...

Onkos itten muita keinoja? päkiöille nousu?

Ois kiva tietää... :innostunut

• 4 weeks later...

.

Paras naru on tuollainen paksuseinäinen noin 5-8mm halkaisijainen läpinäkyvä muoviletku jossa solmut päiissä että pysyy käsissä.

Lämmittelen n.10-15 min hyppelemällä ennen varsinaisia kuntopiiritreenejä en koskaan ole koittanut kuinka kauan tuota jaksaa tehdä :ruoska luulisin että tunnin tai pari täytyypi koittaa joskus.

.