Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pilates


tuwiha
 Share

Recommended Posts

Pilatesta aloittelijoille (Fatima Witick) on minusta seikkaperäisin ja paras opus pilateksesta jonka olen lukenut. Sisältää paljon taustatietoa, pilateksen vertailua joogaan, tarkkaa selitystä hengitystekniikoista jne.

http://yogalife.fi/product_info.php?products_id=713&osCsid=bfd7366e5719c28683e6d365952f9e9e

MP Power Pilates (Jarmo Ahonen)

Suht selkeä, lyhyehkö kirja Pilateksesta. Käsittelee aihetta hiukan eri tavoin kuin tuo ensin mainitsemani kirja, enemmänkin fysioterapeutin kannalta. Ei puutu paljoa hengitystekniikkaan, mistä taas toiset pitää enemmän.

http://www.methodputkisto.com/kauppa/product_details.php?p=1

Keho kuntoon Pilates-menetelmällä:

tämä kirjan vahvuus on mielestäni hyvin esitetyt ja kuvatut Pilates-harjoitteet.

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9510314080

Pilates-opas: lyhyet opas imuroitavissa 8e hintaan. En ole tutustunut, mutta mainos sanoo että se on lyhyt ja selkeä.

http://koti.mbnet.fi/lowcarb/liikunta/pilatesvihko.html

Sitten on Marja Putkiston Pilates kirjat, joita en ole lukenut. Luin aiemmin Putkiston syvävenytyskirjan se oli ainakin mulle hiukan epäselvä, mutta voihan olla että Putkiston pilateskirjat ovat selkeämpiä, ehkä joku muu voi kommentoida niitä.

Kirjat ovat hyvää tietoutta mutta niiden avulla on hankala harjoitella kun joka liike pitää kyylätä ja lukea erikseen. Itsellä on tarkoitus lainat kirjastosta DVD kokeiltavaksi, kunhan ne vapautuu lainattavaksi.

Hiukan vaikea varmasti sanoa paljonko juuri Pilates vaikuttanut juoksuun kun olen uudistanut juoksutekniikkaa., laihtunut jne mutta:

--> Ryhtini ja olemukseni on nyt syksyn Pilates-harjoittelun jälkeen aivan erilainen. Niskahartia vaivoja ei ole ollut enää yhtään.

--> Kehoni pysyy juostessa omasta mielestäni oivassa kuosissa pitkälläkin lenkillä.

Link to comment
Share on other sites

Astangajoogannut tässä useamman vuoden sekalaisella menestyksellä. Tekee erittäin hyvää ryhdille ja voimistaa käsiä ja yläkroppaa. Auttaa myös huomaamaan epätasapainon eri puoliskojen välillä (voima, liikkuvuus), mutta ei oikeastaan itsessään paranna keskivartalon tai jalkojen lihaskuntoa. Jalat, lantion seutu, vatsa tulee pitää kunnossa voimaharjoittelulla, juoksemisella tai jollain muulla.

Jotain samankaltaisuutta Pilateksen kanssa. Tulee kuitenkin aloittaa aina kokeneen ohjaajan alkeiskurssilla, sillä tällä jos millä saa kehonsa totaalisen hajalle. Kirjallisuutta kannattaa lukea vasta, kun käy sitä alkeiskurssia tai on jo jonkin aikaa harrastanut ohjatulla joogasalilla.

Parasta tässä kuitenkin on opittu tapa aloittaa päivä joogaamalla. Rauhallinen hengitys ja samaan tahtiin tehtävät liikesarjat opettavat kontrolloimaan ajatuksia, samalla kun syke nousee hurjiin lukemiin ja hiki valuu ihan vaan kevyen näköisillä liikesarjoilla.

Ilman aamujoogaa ei tunnu päivä oikein lähtevän käyntiin.

Link to comment
Share on other sites

Luin Fatima Witickin kirjasta suunnilleen seuraavanlaisen ajatuksen joogasta ja pilateksesta.

"Pilates avaa äänen. Joogalla lauletaan aarioita"

Pilates on kohtalaisen helppo oppia hyvän ohjaajan tunnilla. Liikkeet on kohtuullisen yksinkertaisia, vaikka niihinkin joutuu alussa tiukasti keskittymään että ne tekee oikein. Itsellä meni ehkä 5 kertaa että alkoi tuntua perusliikkeet helpoilta, lähinnä selkänotkon pitäminen neutraaliasennossa tuotti minulle aluksi vaikeuksia.

Lukemani mukiaan Jooga-asennot kehittää suurtakin osaa kehosta kerrallaan, kun Pilates liikkeet yleensä kehittää vain vatsalihaksia (erityisesti syviä) ja jotain yhtä muuta osaa kehosta kerrallaan. Tavallaan yhtä jooga-liikettä vastaa 10 pilates-liikettä. Tuntuu ehkä hölmötä tehdä 10 liikettä kun voisi tehdä liikkeen yhdelläkin, mutta etuna on tosiaan helppous ja liikkeen tehon kohdistaminen haluttuun paikkaan.

Myös Pilateksessa nivelten liikkuvuus paranoo, niiden ympärillä tehdään kaikenlaisia gutaa tekeviä pyörityksiä lihaksille joiden olemassa olosta ei tiedä.

Yhteistä Pilateksella ja Joogalla ilmeisesti on hengitystekniikka ja lantiopohjan lukitseminen.

Haastettakin Pilateksessä riittää niitä haluaville, jokaisesta liikkeestä löytyy aina vaan haastavampia versiota.

Eli tiivistettynä Pilates on siis kehonhallinnassa peruskurssi, josta voi siirtyä joogaan. Toistaiseksi Pilates on ollut riittävän haastava mulle (puolen vuoden kokemus), vaikkakin astanga-joogakin kiinnostaa, ehkä muutaman vuoden päästä sitten.

Link to comment
Share on other sites

Eli tiivistettynä Pilates on siis kehonhallinnassa peruskurssi, josta voi siirtyä joogaan. Toistaiseksi Pilates on ollut riittävän haastava mulle (puolen vuoden kokemus), vaikkakin astanga-joogakin kiinnostaa, ehkä muutaman vuoden päästä sitten.

Itse näkisin Pilateksen tukevan joogaharjoittelua, siis astangajoogaa. Näin monet astangajoogit tekevätkin.

Link to comment
Share on other sites

Itse näkisin Pilateksen tukevan joogaharjoittelua, siis astangajoogaa. Näin monet astangajoogit tekevätkin.

Ok, varmasti on näin. Ja eihän järjestyksen toki pidä ehdottomasti olla ensin pilates sitten astangajooga. Lainasin edellisen viestini ajatuksen Fatima Witickin kirjasta.

Oppiiko pilatesta/joogaa kirjoista lukemalla? Kiinnostaisi testata, mutta mahdollisuutta osallistua ohjatuille tunneille ei nyt ole. Voisin kyllä hommata jonkun em.kirjoista ja tehdä liikkeitä niiden avulla.

Varmaan voi itseopiskelunakin oppia, mutta ainakaan jos on selkävaivainen tms. en suosittelisi itsekseen harjoittelua, ettei ala tehdä liikkeitä väärin. Jos on keho suht ok, niin kyllähän sitä voi varmaan oppia, tosin veikkaan että se on huomattavan paljon hitaampaa siten.

Videoita ja DVD:tä en tosiaan ole itse kokeillut. Onko joku seppolainen kokeillut? Jos on niin voisi kommentoida, minuakin kiinnostaisi.

Youtube on myös täynnä pilates-pätkiä englanniksi. Satunnaiset yksittäiset pätkät eivät välttämättä anna selkeää kuvaa, varsinkin kun Pilatesta on muokattu suuntaan jos toiseen ja joskus käytetään liikkeiden tehostukseen apuvälineitä kuten jumppapalloa. Kahlasin sieltä läpi muutamia melko klassisia matolla tehtyjä Pilates-videota, jotka näyttivät minusta järkeviltä.

Tässä on pätkä jossa esitellään perusperiaatteita liikkeiden suorittamisesta.

Ja tässä alla on muutamia treenisettejä, jotka näyttää suht selkeästi esitetyiltä. Nämä siskot ovat tehneet tosiaan täyden sarjan Pilastes-liikkeitä nettiin.

Mutta tosiaan kannattaa huomata että oman kehon asentoja on yllättävän vaikea tuntea. Olkapää nousee helposti ylös, selkänotkon pitäminen neutraaliasennossa ei ole välttämättä helppoa, varsinkin kun ei maata selällään. Yksinään syvien vatsalihasten jännittäminen ja hengittäminen vaatii aluksi keskittymisyä. Ilman näitä piirteitä Pilates-liikkeet ovat perusjumppaa.

Pilates on Fifth Video: EP 05.1 - Pilates Mat Workout Part 1 (10min) (Part2 ja Part 3 yhteensä 30min)

Pilates on Fifth Video: EP 16 - Pilates in Ten: Ab Attack (10min)

Pilates on Fifth Video: EP 12 - Toe Taps (2min, hyvä yksittäinen liike)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy