Jump to content
Juoksufoorumi.fi

24h MM-kisa Koreassa 18.-19.10.2008

Edwin
 Share

Recommended Posts

The LOC of the IAU 24H World Challenge 2008 in Seoul (KOR) decided this week to organise this MIAUC one week earlier than first was announced.

The world top runners on 24H are invited to compete in this World Challenge in the Olympic Park Area on 18 and 19 October 2008.

Lisäinfoa tulee myöhemmin IAU:n sivuille.

PS.

Aika paljon "isoja" ultrakisoja syksyllä; Sparthalon syyskuun lopussa, 100km MM-kisa 8.11.2008 Italiassa (otan vastaan ilmoittautumisia Italiaan), ...

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mainittakoon tässä yhteydessä, että vuorokaudenjuoksun EM-kilpailuja ei tänä vuonna järjestetä lainkaan kisakalenterin tiiviyden tmv. vuoksi.

Kauan kauan sitten ainakin jossain epävirallisessa yhteydessä pähkäiltiin, että Espoo toimisi suomalaisten osalta karsintakisana arvokisoihin. Joten osa porukasta 226, Stanley Park, X-Caliber, heikkij, Jorma (en muista nickiä), Tassuttelija, Maria ja hanna ehkä menossa Koreaan?

Mahtaneeko muuten Sekiya asettaa MM-kisat lähes kotikulmilla Spartathlonin edelle?

Mikä instanssi valitsee maajoukkueen tällaiseen kisaan? Tuskin pahaa tunkua tuonne on, mutta jos kuvitellaan nyt tällainen teoreettinen tilanne, että seittemän ukkoa sinne haluaisi. Olikohan maksimimäärä 6 osallistujaa/maa (6 miestä ja 6 naista)? Joku tulosrajakin varmaan on. Artisti varmaankin maksaa, vai saako matkaan jotain avustusta jostain?

Tsau lentoliput souliin koreaan tällä hetkellä n.825 euroa ja jos viikon reissuun lähteen , niin voi joutua maksaan parin hotelli-yön paikan päällä .IAU on avustanut aikaisempina vuosina pienellä summalla joukkueita , Edwin tietää varmaan parhaiten millaisista summista on kyse , mutta luulen että omakustannus on noin 800 -900 euroa ,

Jos olen oikein tulkinnut IAU:n sivuilta löytämääni infoa (ja jos on ajantasaista), niin kaiketi jotakin juoksijakohtaistakin matkatukea olisi saatavissa. Määrään (prosenttiosuus "perustuesta") näyttäisi vaikuttavan kisojen etäisyys juoksijan kotonurkilta ja IAU:n hyväksymissä kisoissa tehdyt tulokset (eli esim. E24). Euromääristä en ole löytänyt vihjeitä.

Olisihan se hienoa, jos Suomellakin olisi edustusta arvokisoissa.

Kauan kauan sitten ainakin jossain epävirallisessa yhteydessä pähkäiltiin, että Espoo toimisi suomalaisten osalta karsintakisana arvokisoihin.

Jos onkin toiminut, eihän koko ajatuksessa olisi ollut päätä eikä häntää. Jos 24 h-kisaan olisi enemmän halukkaita kuin paikkoja, sinne luonnollisesti valittaisiin etupäässä kovimmat juoksijat sillä hetkellä, eikä yksittäisen kisan parhaita. Jätettäisiinkö J.K., P.A. ja moni muu rannalle, kun eivät sattuneet tekemään Espoossa tulosta vuotta aikaisemmin?

24-h kisa karsintana on ajatuksena todella huono, onnistumisprosentti kun on huipuillakin aika vaatimaton, eikä siellä olisi koskaan kuin pieni osa potentiaalisista tuloksentekijöistä paikalla, saati sitten parhaassa iskussaan.

Ei oo semmoosta ultrajuoksuliittoa jonka toppatakkimiehet sitten spekuloohtisivat joukkueen, maksaisi matkat, majoituksen ja huollon. No eipä ole mitään valintaongelmaakaan, mutta jos liian monelta löytyisi tonni ylimääräistä rahaa matkusteluun, niin kai ne juoksijat sitten olisi jotenkin karsittava sinne. Vastaavantyyppisen ultran tulos ja lähivuosien tuloksethan siinä olisi sitten puntarissa.

Lähtökohtaisesti on vähän hassu tilanne että MM-kisoihin lähtevän pitää itse kustantaa kisamatka, mutta tämähän se on muidenkin pienten lajien ongelma. Tuo on tietysti hyvä, että IAU maksaa huipuille enemmän matka-avstusta, niin saavat hyviä juoksijoita paikalle.

Mikä instanssi valitsee maajoukkueen tällaiseen kisaan? Tuskin pahaa tunkua tuonne on, mutta jos kuvitellaan nyt tällainen teoreettinen tilanne, että seittemän ukkoa sinne haluaisi. Olikohan maksimimäärä 6 osallistujaa/maa (6 miestä ja 6 naista)? Joku tulosrajakin varmaan on. Artisti varmaankin maksaa, vai saako matkaan jotain avustusta jostain?

Nämä on vähän kiemuraisia kysymyksiä. Maajoukkueen valinnasta kai lajissa kuin lajissa vastaa periaatteessa lajiliitto. Nyt vaan tilanne on se, että liittoa (SUL) ei juuri kiinnosta koko laji. Samaten tulosrajoista voisi maakohtaisesti päättää liitto, kun IAU ei taida asettaa mitään rajoja, mutta tämäkään ei liittoa taida kiinnostaa.

Endurance puolestaan yksittäisenä seurana on periaatteessa väärä taho tekemään valintoja ja linjanvetoja. Yleensähän urheilussa seuran tehtävä on yrittää saada mahdollisimman monta omaa urheilijaa kisajoukkueeseen liiton tehdessä karsintaa. Siinä mielessä erittäin ristiriitaista hoitaa seuran ja liiton etua yhtäaikaa.

No käytännössä tilanne on siinä mielessä hyvä, että Edwin on kasannut joukkueet liiton puolesta, ja vaikka onkin myös Endurancen puheenjohtaja niin pystyy varmasti tässä asiassa toimimaan puolueettomasti niin ettei seuralla ole väliä kun kisoihin pyrkii, ja pitää jonkinlaista tasoa yllä joukkueeseen pyrkivien suhteen.

Omana mielipiteenäni tulosrajoihin sanoisin, että kyllä niiden kunnolliset pitää olla tämän tason kisoihin. Vähintään 200 miehillä ja 170 naisilla, jos ei kovemmatkin.

ja pitää jonkinlaista tasoa yllä joukkueeseen pyrkivien suhteen.

Omana mielipiteenäni tulosrajoihin sanoisin, että kyllä niiden kunnolliset pitää olla tämän tason kisoihin. Vähintään 200 miehillä ja 170 naisilla, jos ei kovemmatkin.

24 h MM-kisoissa on valtava määrä ihan tavallisia perusharrastajia mukana, sen näkee kun vilkaisee tuloksia viime vuosilta. Japanissa ja ehkä Venäjällä taso on huipulla niin laaja, että pitää laittaa karsintoja tai tulosrajoja. Suomessa tähän ei päästä koskaan, eikä mielekästä lähteä liikkeelle siitä, että "alle 200, tai 170 tuloksella ei kehtaa lähteä".

Saatais nyt edes 1 juoksija mukaan tuonne Koreaan, niin hyvä. Valinnat suorittakoon kisan järjestäjä, niin kuin tähänkin asti.

Mitä tulee karsintaraja-ajatusleikkiin, minun mielestä jo 42,2 km riittää, kunhan on juostu riittävän kovaa. Ja aivan loistavasti 100 km samalla säännöllä. Jälkimmäistä käytetään Spartathlonilla keskeisimpänä mittarina.

Myös minä luulen, että korkeitaan 1-2 suomalaista lähtee Koreaan lokakuussa MM24:lle.

Tässä arvokisojen yleisinfoa omasta kokemuksestani:

Olen ollut neljästi 100km EM-/MM-kisojen Suomen joukkueen johtajana ja hoitanut järjestelyt ym. Sama systeemi pätee varmaan 24h-kisoissakin.

Joukkueeseen ei kertaakaan ole ollut ylitarjontaa, joten kaikki halukkaat ovat päässeet mukaan ja matkalle. Joten ei ole tarvinnut tehdä karsintaa. Tulosrajoja ainakaan Euroopassa järjestettäviin arvokisoihin ei ole ollut.

Olen hommannut SUL:sta lainaksi kaikille (myös yhdelle huoltajalle) Suomen edustusasut (kisa-asut + verkkarit), koska nämä ovat ns. pakolliset näissä arvokisoissa sekä itse juoksussa että juhlallisissa lippuparaateissa.

Järjestäjiltä olen saanut (usein Teron kautta) viralliset kilpailukutsut ja ohjeet, joiden mukaan olen sitten meileillä ja faxilla hoitanut ilmoittautumiset, majoitusvaraukset, ym. Nämä tulevat noin 3-4 kuukautta ennen kisaa.

IAU:lta ja järjestäjiltä saa matkatukea (travel grant) nykyisin aikaisempien tulosten perusteella henkilökohtainen tuki ja lisäksi joukkuetuki. Näiden tukien edellytyksenä on koko joukkueen osallistuminen eli väh. 3 juoksijaa naiset tai 3 juoksijaa miehet, max. 6+6 juoksijaa + 1 huoltaja.

Ja kolme (N/M) saa ilmaisen majoituksen + ruuat kolmeksi päiväksi, jos enemmän kuin 3, niin muiden osalta vähennetään näitä kuluja matkatuesta, joka maksetaan maakohtaisesti 'technical meetingissä'.

Osanottomaksut ja chipit tietenkin ilmaisia. Euroopan ulkopuolelle tuet suurempia, samoin MM-kisassa verrattuna EM-kisaan.

Esim. viime syyskuussa koko reissu Hollantiin jäi minulle plussan puolelle eli matkatuki kattoi hyvin lennot, vuokra-auton, ym. kun majoitus ruokineen oli ilmainen.

Voi olla että Euroopan ulkopuolelle Suomella ei ole maakiintiötä (kuten ei esim. 2005 Japaniin), joten luulen ettei Koreaan saa mitään matkatukea. Tämä selviää aikanaan.

Tosin nyt Suomella on jo aika hyviä tuloksia 2007-tilastossakin, joten yli 200km juosseet voivat saada henkilökohtaista tukeakin.

Ja ilmeisesti yksi osanottaja/maa ei saa mitään tukea, vaan oltava joukkue min. 3 juoksijaa.

Siis mitä kovempi tilastotulos, niin sitä enempi tuo henkilökohtainen tuki.

M/100km: A <7:00, B <7:30, C <8:00

En muista nyt noita kaikkia 24h-rajoja, muistaakseni M/24h A >240km & Naiset A >200km

Minun ASP-rahoitteisen Korean paikan saa ainakin pistää jakoon. Jos jalat tuntuvat kestävän jotenkin asfalttia toukokuun loppuun mennessä, niin sitten ilmoittaudun kovan rahan Kreikkaan. Vuonna 2008 on juoksukilometrejä tullut noin 30 km/viikko( pelkkää köpöttelyä ). Joka päivä on kuitenkin tullut jotain treeniä tehtyä (enimmäkseen hiihtoa), uudenvuodenpäivää lukuunottamatta, jolloin olin aamulla laskeutunut lähelle k-pistettä, ja iltapäivällä/illalla piti vielä ajaa Lappeenrannasta Sotkamoon. Tarkoituskin oli talvella juosta vain tuntuman säilyttämiseksi aina huhtikuun puoliväliin asti, mutta nyt on tätä tarkoitusta vielä edesauttanut juoksussa vihoitteleva jalkapöydän ja säären taitoskohdan kipuilu, etenkin vasemmassa jalassa, joka Espoossa tulehtui ja turposi pahiten juuri siltä alueelta. Toisaalta tuo vamma on ennenkin ollut vähän sellainen, että ei sillä ole suoraa yhteyttä juoksukilometrien määrään. Ehkä tuo Espoon rasitus, sen jälkeiset punttitreenit, ja alustan kovuus/liukkaus ovat enemmän haitaksi, kuin juoksumäärät, joten ei ainakaan vielä paljon pelota. Espoon kisasta palautuminen kesti noin 5 viikkoa, kunnes 5 min/km vauhti alkoi taas tuntua entiseltään yli 10 km lenkillä.

Jep. Taitaa tosiaan olla kysymys lähinnä mun oman pään sisäisestä henkisestä kynnyksestä näihin MM ja EM kilpailuihin liittyen. Mulle vaan noilla kilpailun titteleillä on sellainen painoarvo, etten itse lähtisi ilman kohtalaisen kovaa urheilullista tasoa.

Toki se on jokaisen omassa harkinnassa lähteä kilpailuun, jos järjestäjä ei rajoja aseta. Se että olin kunnollisia urheilullisia kriteerejä vaatimassa lähti oikeastaan siitä (virheellisestä) käsityksestä, että näissä kilpailuissa reissattaisiin SUL:n tuella, mutta jos tuo SUL:n osuus tosiaan on vain edustusasujen lainaus, niin eipä eipä sillä sitten niin väliä.