Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Voimattoman tuntuiset jalat - mikö avuksi?


Mervi
 Share

Recommended Posts

Tervehdys!

Treenaan ensi kesäkuun Tukholman maratonille. Ilmoittautumishetkellä viime lokakuussa olin loistavassa kunnossa, mutta marraskuun alussa sain kurkunpään tulehduksen ja liikumiseen tuli 3 viikon tauko. Samalla lopetin työmatkapyöräilyn eli liikkumisen määrä myös laski.

Sinnikkäästä treenauksesta huolimatta en ole onnistunut palutumaan lokakuun tasolle. Varsinkin pitkien lenkkien juokseminen tuntuu lähes mahdottomalta. Olenkin juossut marraskuusta lähtien oikeastaan vain 9 km lenkkejä n. 2 - 3 x viikossa ja yhden nopetempoisen lyhyemmän. Lisäksi olen käynyt juoksulenkkien määrästä riippuen 1 - 2 x viikossa salilla, jossa teen n. 30-45 min. aerobista kuntopyörällä, soutulaitteella tai juoksumatolla ja siihen päälle vatsoja, selkää ja vapailla painoilla käsiä.

Omasta mielestäni olen pitänyt riittävästi lepopäiviä. Venyttelen lähes päivittäin joten lihashuoltokin on aika hyvissä kantimissa. Syön monipuolisesti ja nukun riittävästi. Silti kunto vaan junnaa paikallaan ja mikä pahinta jalkoja on alkanut vaivata voimattomuuden tunne. Syke on lenkillä ihan inhimillisissä lukemissa, mutta jaloista on vaan puhti pois. Niitä saattaa myös levossa "juilia" ja tuntua jopa vapinantunnetta. Kysynkin nyt teiltä muilta maratoonareilta neuvoa, että mitähän nyt kannataisi tehdä? Lepuuttaa jalkoja enemmän vai lisätä juoksun määrää? Alkaa kohta ahdistamaan, kun maraton lähestyy ja tärkein osa harjoittelua eli pitkät lenkit tuntuvat takkuavan totaalisesti.

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuli mieleen heti vaan yksi syy joka tekee lihaksiin voimattomuutta.

Alhainen hemoglobiini josta kärsin vaan itse syksyllä ja se ilmeni voimattommuutena ja lihakset tuntuivat hervottomilta. Minä luulin että kaikki olisi kunnossa koska syön terveellisesti ja muutenkin kaikki tuntui olevan ihan kunnossa.. Mutta syy selvisi verikokeissa ja nyt olen rautaa popsinut niin että eipä enää lihakset kärsi voimattomuudesta.

Tämä oli yksi teoria 8)

Link to comment
Share on other sites

Mulla tuli mieleen heti vaan yksi syy joka tekee lihaksiin voimattomuutta.

Alhainen hemoglobiini josta kärsin vaan itse syksyllä ja se ilmeni voimattommuutena ja lihakset tuntuivat hervottomilta. Minä luulin että kaikki olisi kunnossa koska syön terveellisesti ja muutenkin kaikki tuntui olevan ihan kunnossa.. Mutta syy selvisi verikokeissa ja nyt olen rautaa popsinut niin että eipä enää lihakset kärsi voimattomuudesta.

Tämä oli yksi teoria 8)

Ja kuinka kauan meni että tää raudan popsiminen alkoi "tuntumaan"?

Link to comment
Share on other sites

Ehkäpä joku kolmisen viikkoa meni aikaa kun omalla osallani oli että hemari oli 107 kun menin verikokeisiin ja tuolloin oli siis tuota heikkoutta selvästi aistittavissa lihaksissa, ei muuten mitään väsymistä tms.

Heti kun aloin nestemäisen raudan nauttimisen ja hieman nostin lihan määrää ravinnossa. Niin reilu pari viikkoa meni kun aloin huomata että enää ei niin tule voipunutta oloa ja sitten kävin kolmannella viikolla uusiksi kokeissa ja tulos oli 118 ja olo lähes normaali. Taustana että minulla aina ollut melko alhainen hemoglobiini noin 120-125. Heti jos painoa on enemmän on tuokin korkeampi.

Nyt syön vielä muutaman viikon rautaa jotta varastotkin täyttyisi ja menen vielä ensi kuussa testiin, pitää alkaa tuo kerran pari vuodessa mittauttamaan kun tämä juoksukin tuntuu sitä hävittävän ja jos vielä 3-4kg pudottaisi painostakin.

Link to comment
Share on other sites

Voisiko jalkojen olotilaan vaikuttaa magnesiumin syönti? Liikunta lisää magnesiumin tarvetta ja on hyväksi lihaksistolle ja sydämelle. Itse oon syönyt kesästä asti ja tyytyväinen olen. Joudun myös syömään rautaa, ja tuntuu, että näiden kahden ansiosta on alkanut juoksukin kulkea paremmin.

Minulla on myös ollut viimeiset pari kuukautta ongelmia juoksun kanssa, ei vain ole kulkenut kovin hyvin ja välillä on lenkillä tullut voimaton olo. Myös minulla oli taukoa juoksusta tuossa marraskuulla, ja sen jälkeen juoksu on ollut aika rikkonaista ja aika vähäistä. Välillä on tullut olo, että onko kunto huonontunut. Puoliso on mut näinä epätoivon hetkinä kuitenkin saanut vakuuteltua siitä, että etenkin talvella tulee (myös monille huippu-urheilijoille) kausia, että ei kulje ei sitten millään. Talvella kun vielä kelit on kesää huonommat, vaatetta on paljon päällä ja jos sairauttakin on ollut alla, niin tuskaista voi olla. Koko ajan ei kuitenkaan voi olla huippukunnossa, joten täytyy vain hyväksyä nämä olotilat ja sinnitellä eteenpäin. Nyt onkin ollut merkkejä juoksufiiliksen elpymisestä, ja samaa toivon myös sinulle! Tukholmaan on vielä aikaa, joten rennosti vaan, kuntohuippu tulee sitten siellä maratonilla... :heilutus

Link to comment
Share on other sites

...Lisäksi olen käynyt juoksulenkkien määrästä riippuen 1 - 2 x viikossa salilla, jossa teen n. 30-45 min. aerobista kuntopyörällä, soutulaitteella tai juoksumatolla ja siihen päälle vatsoja, selkää ja vapailla painoilla käsiä.

Jos kerran koet jalkojen voimattomuuden ongelmaksi, niin miksi ihmeessä et treenaa salilla lainkaan jalkojasi? -Tarkoitan siis ihan puhdasta voimaharjoittelua jaloille, en aerobista treeniä jota saat juoksulenkeilläkin. Ihan perusliikkeistä sitä voimaa tulee: kyykky, askelkyykky, jalkaprässi, reiden ojennus ja koukistus jne. Noita kun teet kerran viikossa sellaisilla vastuksilla että jaksat tehdä 3x15-20 toistoa/liike niin pitäisi kestovoimaa alkaa löytyä. Aluksi tietenkin hyvin pienillä painoilla/vastuksilla, sitten pikkuhiljaa lisää kuormaa kun lihaskunto paranee. Etenkin alussa kun kroppa ei ole tottunut ao. harjoitteisiin loppuverryttely (esim. kuntopyörällä hyvin kevyesti polkien) ja venyttely ovat tärkeitä etteivät paikat kipeentyisi pahasti.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! :thanks Raudanpuute voi tosiaan vaivata. Parin vko:n päästä on verikokeet, jossa selviää, mikä on hemoglobiini. Magnesiumia uskon saavani riittävästi, koska käytän ravintolisää, jossa sitä on päiväannoksen verran.

Jalkatreenin tekemistä salilla voisi tosiaan kokeilla. Mietin myös auttaisiko auttavien pienten esim. nilkan lihasten vahvistaminen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kyllä magnesiumin ja raudan syönti kannattaa. Mutta ei ne pelkästään saa mitään aikaan. Itse tajusin tuossa vasta vuosi sitten lihasmassan ylläpidon tarkeäksi. Itse olen treenatessa pitänyt nyrkki sääntönä sitä että vähintään yksi kuudesta harjoituksesta (olkoon muut mitä harjoituksia tahansa) olisi reilusti normaalia juoksua enemmän jalkoja rasittava harjoitus. Sillä pyrin siihen että voima ei jaloista pakenisi. Olen huomannut että jos olen paljon tehnyt pelkästään perus aerobista harjoittelua niin jo parin viikon sisään jalat ovat normaalia voimattomamman tuntuiset. Itse tykkään tehdä jalka treenit salilla ihan perus jalkaliikkeillä, 15 toistoilla ja aika kevyillä painoilla. Ja se on kyllä auttanut.

Link to comment
Share on other sites

mä oo epäillyt kanssa tota lihaskatoa, mutta en ole vielä ennättänyt kuin kerran salille. kun tahkoaa pelkästään tota superkevyttä peruskuntoa, niin kyllä siitä veltoksi tulee vaikka välillä vähän leikittelisikin.

Ja sitten vielä em. talven aiheuttamat onkelmat, eivät tunnu olevan vähäisiä. Tuo keli ja vaatetus vaikuttaa yllättävän paljon tuntumaan. Kesällä maraa ennen tyhjennyslenkillä olin arvioinut sään väärin ja oli kerrasto sortsien alla; ekat 5 kilsaa ihan tuskaa, hengitys ei kulje, pulssi nousee, tukehtuu kuin turkkilaisessa saunassa ja väsyy. sitten pusikossa housut pois ja alkoi kulkemaan odotetulla tavalla.

talvella vielä jos käyttää kerrospukeutumista, niin eri kerrosten välisen kitkan aiheuttama kevytkin vastus syö voimia aika paljon kun sen jalan koukistuksen kertoo vaikka kympin lenkkiä ajatellen 16 000:lla

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy