Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäiselle puolimaratonille?


Hanna519
 Share

Recommended Posts

Nyt juoksuinnon iskettyä ja aloittelevana pitää vähän kysyä kokeneemmilta mitä mieltä olette suunnitelmistani etten ihan hölmöjä ala tekemään.

Eli siis olen juossut säännöllisesti nyt pari kuukautta, sitä ennen pari-kolme kertaa viikossa spinningiä ja lihaskuntoa kuntosalilla muutama kuukausi. Kunto siis ihan ok ja ikää ei vielä paljon mittarissa. Nyt juokseminen alkaa nappaamaan ihan kunnolla ja mielessä siintää puolimaraton.

12 viikon puolimaratonohjelma on Kuntoplussan mukaan tarkoitettu "vähintään puoli vuotta säännöllisesti juoksua harrastaneille, jotka jaksavat tehdä tunnin yhtäjaksoisia lenkkejä." En tosiaan ole juossut puolta vuotta, mutta tunnin lenkki kyllä onnistuu. Warkaus Marathon olisi 26.4. ja melko lähellä asuvana tuonne olisi hinku. Onko liian kova tavoite tässä 12 viikossa harjoitella ja juosta sitten ensimmäinen puolimaraton tuolla Varkaudessa?

Link to comment
Share on other sites

hyvin ehdit noilla pohjilla tuolle puolikkaalle mukaan. Lähinnä varoisin, ettei treenaa paikkoja rikki alkuinnostuksessa. Juokseminen kun on varsin kuluttavaa varsinkin jaloille, joten siihen kannattaa kunnolla totuttautua.

Mutta jos nyt menee tunnin lenkki, niin varmasti menee puolimaraton parin kuukauden kuluttua, jos vain terveenä pysyy.

Link to comment
Share on other sites

Onko liian kova tavoite tässä 12 viikossa harjoitella ja juosta sitten ensimmäinen puolimaraton tuolla Varkaudessa?

Ei oo, ei todellakaan. kuntosi tulee riittämään varmasti läpimenoon, jos treenaat säännönmukaisesti nyt 2-3 kk. Oletin että tavoitteesi on nyt lähinnä juosta homma läpi sen enempää aikaa miettimättä. Tähän ainakin sulla on hyvä aika ja pohjat tuntuu riittävän harjoitteluun.

Niin ja kaiken lisäx kun oot vielä lähes vaippaikäinen, niin kunto nousee takluuvarmasti paremmin kuin jos joku vanha parta yrittäisi samaa lyhyessä ajassa vähäisin pohjin.

Eli menox vaan ja ilmo kehiin.

Link to comment
Share on other sites

Niin ja kaiken lisäx kun oot vielä lähes vaippaikäinen, niin kunto nousee takluuvarmasti paremmin kuin jos joku vanha parta yrittäisi samaa lyhyessä ajassa vähäisin pohjin.

Tämä on ikävä kyllä NIIN totta. Meillä on kotona yksi teinitehtävä, jonka ei tarvitse muuta kuin odottaa, että mittaa ja voimia tulee lisää. Viime kesänä voitin vielä minuutilla (1:41 - 1:42), mutta tiedän, että ensi kesänä en enään pärjää vaikka treenaisin niin paljon kuin ikinä jaksan.

Link to comment
Share on other sites

Moro,

oon myös sitä mieltä, että jos ja kun sinulla on peruskuntoa kuitenkin sen verran jo pohjalla, ei se puolikkaan juoksemin tuolla aikataululla oo mikään ongelma. Aina sitten tietenkin kannattaa kuulostella oman kropan ääntä ja kun pikku hiljaa kilometrejä alkaa kertyä enemmän saat myös varmuuden siitä, että jalat ja selkä kestää.

Link to comment
Share on other sites

Ihan varmasti saat itsesi puolikkaan kuntoon 12 viikossa.

Jos tarkoitat Kuntoplussan juoksuohjelmalla tätä:

http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1235&a=4642

niin minusta tuo on vähän outo. Ainakin päivissä on selvä virhe; ei kai kukaan tosissaan suosittele harjoittelemaan kolmena peräkkäisenä päivänä, ja sitten olemaan loppuviikon harjoittelematta. Lisäksi minuuttiaikataulu heti ohjelman ensimmäisillä viikoilla tuskin on tarpeen.

Minusta Sepon ohjelma on paljon havainnollisempi:

http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=2

Tätä noudattamalla juoksin itse viime syksynä puolikkaan helposti läpi. Minähän olen jo pitkään ollut veteraanisarjalainen, ja kuten edellä on kommentoitu, treeni tarttuu paljon helpommin teihin nuoriin :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mahtaako niissä muuta eroa olla, kuin että kuntosarjassa palkinnot arvotaan ja kilpasarjassa pokaalit kolmelle parhaalle. Viimevuotisten tulosten mukaan näköjään naisten kuntosarjan kaksi parasta olisivat ottaneet kärkisijat kilpasarjassakin. Ehkä ensikertalaisena kannattanee mennä kuitenkin kuntosarjaan. Mielestäni näissä pienehköissä kisoissa koko kunto/kilpa-jako on aika turha.

Aivan varmasti voit ottaa kesäkuun lopulla uusiksi. Ja siinä toukokuussakin voi käydä yhden rykäisemässä. Puolikkaalta palautunee perusterve ihminen viikossa-parissa. Eriasia on sitten huippu-urheilijat, jotka vetävät 110% lasissa kisansa.

Harjoittelua kannattaa sitten sen ekan jälkeen vähän viilata sen mukaan, mikä oli vauhti ja tuntemukset. Tarviiko lisätä pitkiä lenkkejä vai vauhtivetoja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Viikko sitten kävin ekan puolikkaan juoksemassa Varkaudessa ajalla 2:21. Tämän viikon olen ottanut rauhallisesti ja mietiskellyt, että mites sitä treenaisi nyt ennen Mikkeliä (28.6.). Hyvästihän tässä on aikaa. Ennen Varkautta seurasin Sepon puolimaraton ohjelmaa. Onko ehdotuksia miten tuosta ohjelmasta voisin lähteä jatkamaan, kun matkan aikaa olisi ainakin aikomus saada nopeammaksi ekan tunnustelun jälkeen?

Link to comment
Share on other sites

Eilen ekaa kertaa numerolappu rinnassa..1/2 maraton taittui ihan mukavasti 5 min. kilsavauhdilla. Ja sitten edessä Tukholma kuun lopussa. Sen kyllä huomasin, että katse sykemittariin ja malttia. Ei tosin oikein pysynyt eilen itellä hallussa, mutta loppusuoralla irtos vielä pienoinen loppukirikin:party0021:

Niin siitä aiheesta...huomasin kyllä eilen, että ei kannata lähteä muitten mukaan ( en kyllä lähtenytkään ), sillä vauhtia on monella ihan hirmuisesti omaan kuntoonsa nähden.

Keskisyke oli itsellä 164 ja piti mennä jotain 140 paikkeilla...jos sitten Tukholmassa menis? Tavoite on ainakin päästä maaliin ja tuulettaa olympiastadionilla:026:!

Niin varmasti riittää sulla treeni, jos vaan maltat juosta tarpeeksi matalalla sykkeellä!

Onnea ja treeni intoa!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy