Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Fanny Maria

Yxs hassu kysymys, lenkki myötä- vai vastapäivään?

Recommended Posts

Juoksusuuntaa on kyllä syytä vaihtaa välillä. Tossut ja jalat kuluvat tasaisemmin. Itselläni on tapan juosta nuo peruslenkit vuorotellen myötä- ja vastapäivään.

Kiitos Hatapa, otan tästä opikseni, mutta sinulle mulla olisi vielä toinenkin kysymys.

:throw: - Mikä testi antaa nämä tulokset ?

"AerK 136, 5:37/km, AnK 152, 4:35/km, MAX 165, 3:57/km (mitattu 11/2005)"

Kiitos! Mulla on ensiviikolla Kliininen rasituskoe (rasitus-EKG), jospa siitäkin saisi jotakin irti.

Likesin vastaava koe näyttää antavan laskennallisen arvion kestävyyskunnosta (ns. maksimaalinen hapenottokyky)sekä suositeltavat sykealueet turvallisen liikunnan toteuttamiseksi.

Juoksusuuntaa on kyllä syytä vaihtaa välillä. Tossut ja jalat kuluvat tasaisemmin. Itselläni on tapan juosta nuo peruslenkit vuorotellen myötä- ja vastapäivään.

Tuo pitää paikkansa,ainakin jos juoksee vakiolenkkinsä pitkin maantien reunaa. Etenkin pikkutiet voivat olla melko kuperia profiililtaan.

Itse en välitä niinkään tossuista, mutta jalat kestää paremmin, kun välillä klenkkaa myös toisella jalalla. Itse tosin ratkaisen ongelman vaihtamalla välillä tien toiseen reunaan.

Tuo pitää paikkansa,ainakin jos juoksee vakiolenkkinsä pitkin maantien reunaa. Etenkin pikkutiet voivat olla melko kuperia profiililtaan.

Itse en välitä niinkään tossuista, mutta jalat kestää paremmin, kun välillä klenkkaa myös toisella jalalla. Itse tosin ratkaisen ongelman vaihtamalla välillä tien toiseen reunaan.

Juoksusuunnan vaihto ei tosin taida auttaa tuohon kuperuusongelmaan sinällään. Jos juoksee saman vakiolenkin toiseen suuntaan, yhtä lailla täytyy juosta vasenta laitaa.

Juoksusuunnan vaihto ei tosin taida auttaa tuohon kuperuusongelmaan sinällään. Jos juoksee saman vakiolenkin toiseen suuntaan, yhtä lailla täytyy juosta vasenta laitaa.

Joo. Jos vain on ollut rauhallista liikennettä ja itsellä varovaisuutta,

niin ulkokaarteestahan se tasaisempi linja aina löytyy.

Joka paikassa ei kyllä viitsi hengellään leikkiä, ja linkuttaa saa.

Siitä tuntuu aina toisen puolen lähentäjä ja toisen puolen

ulkosyrjä kiukkuuntuvan.

Juoksen sekä että, ja olen viime aikoina myös pyrkinyt eroon "peruslenkistä" siten että yritän tehdä siihen ainakin jotain uutta mutkaa tms. että ei käy tylsäksi. Onneksi kotini ympäristö suo lukuisia eri vaihtoehtoja lenkeille. Eri asia on tietysti sellainen tietty 5 km pitkä "mittalenkki" jota aina välillä juoksen orjallisesti tismalleen samanlaisena kun haluan mittailla vauhtia ja sykkeitä. Usein lenkkisuuntaani vaikuttaa myös fiilikset; yhteen suuntaan lähtiessä on vastassa hetimmiten ylämäki, joten aina ei viitsi aloittaa lenkkiä puskemalla heti alkuun ylämäkeen. Esim. hitaalle pk-lenkille lähtiessä lähden siis aivan varmasti eri suuntaan, ettei sykkeet pompaa heti kattoon.

Tämmöinen aspekti tuli mieleeni, että kyllähän tiukka vasemmalle kaartaminen on luonnostaan paljon helpompaa kuin oikealle (vähemmistöt ovat luku sinänsä). Luistelussa tai hiihdossa eron huomaa selvästi, mutta kyllä se on juostessakin olemassa. Vastapäivään siis pääsee kovempaa.

Tämmöinen aspekti tuli mieleeni, että kyllähän tiukka vasemmalle kaartaminen on luonnostaan paljon helpompaa kuin oikealle (vähemmistöt ovat luku sinänsä). Luistelussa tai hiihdossa eron huomaa selvästi, mutta kyllä se on juostessakin olemassa. Vastapäivään siis pääsee kovempaa.

Ongelma on päässä ei kropassa.

Esimerkiksi kun laskettelee yhdellä suksella (suksien sijaan voit kokeilla myös luistimilla), niin 1. käännös on suhteellisen helppo teki sen vasempaan tai oikeaan. Mutta yritäs tehdä heti perään käännös toiseen suuntaan. Kroppa ei meinaa millään taipua toiseen suuntaan tehtävään käännökseen. Tuntuu kuin aivoihin olisi jäänyt lukot päälle ja suunta ei vain muutu (tai sitten mennään perseelleen). Kun jutun juonesta pääsee kiinni, niin kääntyily suuntaan ja toiseen on helppoa.