Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sport Tracks 2.0 julkaistu


Recommended Posts

Hauskalta vaikuttaa. Mulla on pari juttua, joita en osaa käyttää.

1. Kunka näyttö saadaan Training loadissa skaalaantumaan vaikkapa kahteen viikkoon, mulla näkyy koko historia eli muutama vuosi yhtenä pötkönä ?

2. Noiden suureiden arvot

Fitness

Fatique

Performance

Miten arvot määräytyvät ja mitä niiden pitäisi olla.

Kaikki tämä varmaan selviää m. Plugin sivulta, mutta jos jollain on valmis vastaus, niin Suurkiitos !!

Link to post
Share on other sites
  • Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kaikille ( muillekin ) tiedoksi alla selitteet.

Ainakin mulle aukesi hieman paremmin tekijän viisaus.

Brief Basics:

TrImp and TSS: Training Impulse and Training Stress Score

I used these two terms interchangably when creating the plugin. This is a number of arbitrary units representing an intensity score for an activity. This score is based on time spent in various heart rate zones. The higher your heart rate, the more 'points' you get for it. A 1 hour activity with a generally low heart rate will give you a lower TrImp score than a 1 hour activity with a generally high heart rate (which would be a more intense activity.)

TrImp specifically refers to the heart rate method of scoring, whereas I think of TSS as more general term, some people use a power calculation to score for instance.

CTL: Chronic Training Load

Calculated as something similar to a long term moving average of your TrImp scores. The recommended time constant for this is around 45 days (can be set on the settings page). This is often referred to as your 'fitness'. You have to work harder and longer to move this number, because it moves slower, but as it creeps up, it represents your improved conditioning.

ATL: Acute Training Load

Similar to a short term moving average of your TrImp scores. The recommended time constant for this is around 15 days (which is different from the default when this plugin was initially released!) This is often referred to as your 'fatigue'. As you train, you need to recover. A high ATL indicates a lot of recent training, and may indicate a need for some recovery.

TSB: Training Stress Balance

This is simply CTL - ATL. This is often referred to as your 'performance'. The more positive this number, the better trained and well rested you are. A high TSB is what you want just prior to race day. As you rest, ATL (fatigue) decays quickly, and CTL (fitness) decays slowly - makes sense, right? So, TSB will generally start to climb and will eventually peak and then begin to fall. Turn on the 'Forecast' checkbox setting and your TSB chartline to see this. Training Load predicts - or 'Forecasts' - 1 week past when TSB peaks.

Influence Chart and Target Date:

This is not covered in the above websites. It is from a study cited earlier in this thread.

First off, set an upcoming race day by selecting race day on the calender, then clicking Set Target Date under Tasks, then show the Influence chart. This chart shows how positively impactful training is for your upcoming race. On the dates where it peaks, it'll have the most impact on giving you a positive TSB on race day - if you can only train 1 day for a race, this is the day to train. Where it goes negative (this is theory now), you are contributing more to fatigue than you are fitness, so it will bring your TSB down. A strict adherence to this theory would be that you quit cold-turkey all training at this point, or maybe just recovery level activities (nothing intense). The date seems too early, but the research (and my personal experience to a limited extense) indicated this is not the case.

Mutta tuo ennustaminen oli ainakin mulle vielä liian hankala rasti. En saanut järkevää graaffista näkymää aikaan, josta voisi sitten jotain ällistellä. Tai sain kun raahasin hiirtä siellä oikeassa reunassa, mutta on kai siihen joku muukin tapa ?

No joo, TSB arvo, ennen Vantaan maratonia 07 oli 16, ja ennuste, tulevalle Riikan maralle on TSB 23. Tämähän lupaa hyvää, mutta tässähän on vielä muutama treeni ennen sitä

ja tuo ennustehan perustuu ajatukseen, että en harjoittele pätkääkään ennen ensi viikonloppua ? Vai olenko nyt ymmärtänyt oikein tämän ?

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Ennuste perustuu oletusarvoisesti tosiaan siihen että ei harjoittele yhtään, mutta voi ja kannattaa lisätä lenkkejä tulevaan, jos haluaa oikeata ennustamista harrastaa:

Select view/Daily activity/Add activity ja Notes-kenttään esim. TRIMP=80, muuta ei tarvita, kts. myös alla. Malliksi voi ottaa Training load-näytöltä vanhojen lenkkien arvoja. Näitä haamu-lenkkejä voi sitten poista sitä mukaa kun tekee oikeita.

Select view/Training load palauttaa oletusnäkymän, eli 4 kuukauden harjoitukset. Raahaamalla hiirellä käyriä voi siirtyä ajassa eteen/taaksepäin. Numeropalkin tuplaklikkaus (osoitin kaksisuuntainen nuoli) skaalaa käyrät uudelleen. Arvoja saa näkyviin klikkaamalla käyrää ja klikkaus+raahaaminen käyrällä näyttää alku/loppu/keskiarvot.

"TRIMP for activities with no HR Track:

TRIMP can now be set for all activities, and you have a few options of how to do so. The options are indicated below, and are in order of priority:

1) Manual entry: Put the text 'TRIMP=nnnn' in the Notes field, where nnnn is your TRIMP value for that activity. This has first priority so that you can override the methods below if they have bad data for some reason (batteries died in the middle of an activity for instance.)

2) HeartRate Track: This is the typical method, that you should already see.

3) Enter Activity Duration and Average HR. Activities that cannot calculate a value from the above methods will use this. I figure a guesstimate is better than nothing at all.

Now you can get credit for all of your activities."

Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista. Kiitos Jerry

Tein tuon simulaation ja sepä kertoi, että jos treenaan aikomallani tavalla, niin TSB arvo viikon kuluttua 16. Mitä se sitten tarkoittaa, onkin sitten jo ihan eri asia..

No, jos uskoisin siihen, että korkea TSB arvo antaa paremman tuloksen, niin en tekisi Runners Worldin mara - ohjelmaa loppuun, vaan aloittaisin lähes 100 % levon nyt.

Jolloin TRIMP oletusarvolla 23 saisi, ainakin teoriassa, paremman tuloksen aikaiseksi. Onko sitten arvoilla 16 > 23 muuta eroa kuin numerot ?

Tutkin aikaisempia maroja, ja joku yhteys tällä kyllä on. ?

Hyvä aika maralla = TRIMP + merkkinen pari viikkoa.

Huono aika maralla = TRIMP - merkkinen tai lähellä nollaa

Ohjelmassani on vielä huomisesta alkaen

1* 19 km ½ mara - vauhdilla

1* vedot ( 200 m )

1* löysä 8 km

1* irrottelu 4 km

Noista on tod. näköisesti siis syytä jättää jotain vex. JOS tähän teoriaan on uskominen ja jos olen osannut tulkita oikein noita käyriä.

Epäilevänä Tuomaana tietty mietin, että ei varmaan uskalla kevennellä ohjelman lenkkejä.. Mutta viikko on kuitenkin kohtalaisen lyhyt aika, ja kunnon muutos viikossa on olematon.

Link to post
Share on other sites

Nythän tämä on jonkun verran yksilöllistä ilmeisesti, joten kokemuksen kartuessa pystyy jokainen itse parhaiten arvioimaan mihin kannattaa tähdätä. Tarkoitus on siis pyrkiä mahdollisimman korkeaan CTL:ään, TSB:n ollessa reilusti plussan puolella kilpailupäivänä. Minulla oli Pariisissa TSB +14 ja muistankin lukeneeni jostain että kokenut juoksija kannattaa _maratonille_ tähdätä johonkin +10-15, vähemmän kokenut +20-25.

Sinuna jatkaisin ohjelman mukaisesti, tilannehan näyttää oikein hyvältä!

TRIMP on siis yksittäisten harjoitusten rasitusarvo ja TSB:tä yritetään saada positiiviseksi.

Link to post
Share on other sites

1. Kunka näyttö saadaan Training loadissa skaalaantumaan vaikkapa kahteen viikkoon, mulla näkyy koko historia eli muutama vuosi yhtenä pötkönä ?

Painat hiiren vasemmalla näppäimellä alhaalla olevaa aikajanaa ja hiiren rullalla "zoomailet". Jos tuota tarkoitat?

Sama piilossa oleva kätevä ominaisuus toimii kaikissa muissakin ST:n graafeissa ja sekä y- että x-akselin mukaan voi zoomailla.

Link to post
Share on other sites

Nythän tämä on jonkun verran yksilöllistä ilmeisesti, joten kokemuksen kartuessa pystyy jokainen itse parhaiten arvioimaan mihin kannattaa tähdätä. Tarkoitus on siis pyrkiä mahdollisimman korkeaan CTL:ään, TSB:n ollessa reilusti plussan puolella kilpailupäivänä. Minulla oli Pariisissa TSB +14 ja muistankin lukeneeni jostain että kokenut juoksija kannattaa _maratonille_ tähdätä johonkin +10-15, vähemmän kokenut +20-25.

Sinuna jatkaisin ohjelman mukaisesti, tilannehan näyttää oikein hyvältä!

TRIMP on siis yksittäisten harjoitusten rasitusarvo ja TSB:tä yritetään saada positiiviseksi.

Hauska että ennätysmaratoni TSB oli jälkeenpäin tehdyn simuloinnin mukaan +13..... Ihan hauska sovellus vaikka ei tuosta liikaa kannata innostua. Sinänsä jos tuo motivoi lepäämään ennen kisoja ja ulkoilemaan muulloin tuo voi olla hyvinkin arvokas ohjelmanpätkä :-). Mutta jos tuon ottaa jumalansanaksi menee vain pyöräilyksi PK sykkeillä kaikki treeni.. :-).

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Niin, pitäisi kai tarkentaa, "mahdollisimman korkea CTL, monipuolisesti harjoitellen". Ohjelma näyttäisi minun ja monen muunkin mielestä suosivan pitkiä PK-lenkkejä, mutta jos on eri mieltä rasituskerrointen paikkaansapitävyydestä voi muuttaa ne mieleisensä. SportTracksiin kannattaa minun mielestä joka tapaukssa tehdä hienojakoisempi sykealuekategoria ja käyttää sitä TL-modulissa:

Other Tasks/Select view/Categories/Heart Rate Zones/Add Category

* muokkaa Category Detail, niin että 5 bpm:n välein uusi zone (Split)

Other Tasks/Settings/Plugins/Training Load/HR Zones

* valitse Single Zone ja äsken luotu Category sekä vasemmalla että oikealla

Reset Category laskee uudet kertoimet aikaisemmin luoduille Zoneille

* ja tarvittaessa

(Valitsemalla yksittäinen Zone-rivi pääsee muokkaamaan kerrointa)

Viimeisen kolmen vuoden aikana juoksemani maratonien TSB:t ja CTL:t, loppuajan mukaan huonommasta parhaaseen... +4/54, +6/50, +12/53, +14/72. Paras loppuaika on selkeästi parempi kuin toiseksi paras, mutta harjoittelinkin selvästi enemmän ja sehän näkyykin CTL-arvossa suoraan.

Minua tämä ainakin motivoi, auttaa hahmottamaan kunnon nousua ja laskua ihan uudella tavalla vaikka se ei tietenkään ihan kaikkea kerro. Eikä maksa mitään. Itse SportTracks on kyllä nykyään niin monipuolinen ohjelma että kannattaa kympin-kaksi maksaakin, vaikka se on vapaaehtoista. Näin olen myös tehnyt.

Link to post
Share on other sites

Hienoja käppyröitä...mä en kyllä ymmärrä mitään! Oonko mä nyt tikissä;)

[ATTACH]757[/ATTACH]

No...nyt alkoi hahmottuun...mä tarvin lepoa ja sitten mä oon tikissä;)

Hmm. Tosin Ideparkissa TSB arvo oli -6 ja paransin ennätystäni 1 1/2 min. ja viime syksynä Pirkan hölkkä kulki mukavasti TSB arvon ollessa +15...pistää miettiin;)

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy