Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
pietari

Kuulutteko johonkin seuraan? Yleisurheilu tai juoksu

Recommended Posts

Lueskelin tässä kirjoituksia "tätiseuran" perustamisesta. Tuli vaan mieleen, että minkäikäisenä naisesta tulee täti, tai jopa muori? Käsittääkseni miehet tällä palstalla eivät ole perustamassa mitään vaari- tai pappaseuraa, vaikka iäkkäämpiäkin juoksijoita on matkassa.

Itse olen 36-vuotias ja mieluusti annan kutsua itseäni tädiksi, mutta muoriksi tai mummoksi en kyllä vielä aio ryhtyä...

Lueskelin tässä kirjoituksia "tätiseuran" perustamisesta. Tuli vaan mieleen, että minkäikäisenä naisesta tulee täti, tai jopa muori? Käsittääkseni miehet tällä palstalla eivät ole perustamassa mitään vaari- tai pappaseuraa, vaikka iäkkäämpiäkin juoksijoita on matkassa.

Itse olen 36-vuotias ja mieluusti annan kutsua itseäni tädiksi, mutta muoriksi tai mummoksi en kyllä vielä aio ryhtyä...

Tää onkin tosi hyvä kysymys! Mun mietteet menee näin: tarvitaan joku sana, millä kuvaillaan sitä, ettei tässä nyt ihan nuorisoon kuuluta. Käsittääkseni monet miehet käyttävät tähän sanaa "äijä". Mutta "muija" ei ole ihan sitä vastaava. Ehkä "täti" on.

Olen sun kanssa melkein samassa ikälukemassa, ja just ihan nuoreksi naiseksi, tyttösestä puhumattakaan en itseäni kutsuisi.Ihan perussana "nainen" on tietysti ihan sopiva, mutta siitä ei käy ilmi ikä milläänlailla. Mutta ehkä just tämä täti tai joku tättäri tai tantta on ihan ok ilmaisemaan, että vuosia on jo vähän enemmän. .

Ja näissä "tätijaosto" -pohdinnoissa on ollut mukana varmaan muutakin kuin ikä, esim. tavoitteiden asettelu jne.

No muori, mikä muori, kurppa, mikä kurppa. Minkäs sille mahtaa kun vanhaksi tulee niin harmaata pukkaa ja lonkat lonksuu.

No jaa. En minäkään mikään tyttönen ole. Sen ikäinen, että jos olisin lapsen teon nuorena alkanut, voisin mummo olla. Mutta eiköhän tässä tätijutussa ole hiukan huumoria mukana..toivottavasti.

Jutuista päätellen, hyvin nuorekkaita tätejä palstalla liikkuu. Oottakaas kun parin vuoden päästä päästään vertailemaan, millainen kävelykeppi sitä sinulle on, onko se sitä uutta burberry-mallistoa vai oletko kenties ostanut lidlin halpisversion. Onko kepissä pronaatiotuki vai kenties supinoivaa mallia.

Alushousuosastolla emme enää keskustelkaan hepenistä vaan vertailemme puuterin värisiä, lahkeellisia alushousuja. Tenoistakin voimme sitten vaihtaa mielipiteitä, siivelliset vai ilman.

Juu, äläkää taas ottako minua tosissaan. Kunhan töissä on taas niin riemukasta, että huumorinkukka sitä kukkii taas niin komeasti..hohhoijaa.

No joo, ainaskin mulla toi mieli käy edelleen rippikoulua, vaikka viiskyt on muutaman vuoden päästä lasissa. Ja elämä on kyl ihan riittävän vakavaa muutenkin, et eiks tää "täti" -kerho oo ihan yes. Sepon tallin "tätejä" tässä ollaan enemmän tai vähemmän. Kiitos muuten Sepolle, et jaksaa pitää ylä tätä kaikkee. :heilutus

Minustakin tässä tätijuoksuideologiassa elämänkokemus ja seikkailunhalu kohtaavat oikein antoisalla tavalla, olipa niitä itse kullakin missä mitassa tahansa.

"Täti" ei ole minusta mitenkään väheksyvä tai halventava nimitys, tädiksi voi tulla minkäikäisenä tahansa. Itsekin olen täti yhdelletoista lapselle, jos kummipojat ja -tyttäret lasketaan. Olen ylpeä jokaikisestä ja siitä että saan olla heidän tätinsä. Mummo en ole vielä kenellekään, ja vaikka olisinkin, ei se tahtia haittaisi.

Täsmälleen.

Tätijuoksu voi sitä paitsi merkitä myös yleistä asennoitumista tähän juoksemiseen ja koko elämään. Omassa elämässäni tädit ovat olleet reippaita, ronskeja ja pelkäämättömiä, mutta kaikilla tavoin naisia.

Hyvä esimerkki voisi olla kolmivuotias kummityttöni, joka on jo aika "täti".

Tulipas nostalgisia fiiliksiä kun lueskelin tätä historian arkistoista (vajaan kahden vuoden takaa) kaivettua keskustelua.

Näin kirjoitti Pasi tammikuussa 2006:

Ultriin keskittyny porukka ois musta loistojuttu ni ois sitte samanhenkisiä kahjoa touhussa mukana. Eli miksei perustettais sellasta ite, jos kahjoja/halukkaita vaan löytyy lisää? :ryhmähali

Siitä se keskustelu sitten lähti liikkeelle, pari kuukautta myöhemmin pidettiin seuran perustava kokous, jossa oli paikalla 17 henkilöä ja, erittäin tuoretta aivan itse keksimääni ilmausta käyttäen, loppu on historiaa. Suomen ensimmäinen ultrajuoksun erikoisseura Endurance merkittiin virallisesti yhdistysrekisteriin kesäkuussa 2006.

Tällä hetkellä Endurancessa on 109 jäsentä ympäri Suomea. Valtaosa ultrajuoksun harrastajia tai siitä kiinnostuneita, mutta joukossa on runsaasti myös lyhyempien matkojen juoksijoita sekä omaksi ilokseen liikkuvia ihmisiä, myös tätihölkkääjiä, joka ei minusta ole pienimmässäkään määrin vähättelevä ilmaus, vaan päinvastoin, suorastaan kunniatitteli. Moni näistä tätihölkkääjistä on nykyisin myös seuran täysjäseniä, eli ovat suorittaneet virallisessa kilpailussa vähintään 100km matkan.

Mitään virallista tilastoa ei ole siitä, kuinka moni seuran jäsenistä on täysjäsenen arvonimen suorittanut, voisin syyskokoukseen mennessä sen laskea.

Vuoden 2007 seurarankingissa Endurance on tällä hetkellä sijalla 222 kun pisteitä on kerännyt yli 500 seuraa. Toiminta on siis erittäin aktiivista ja vilkasta kaikilla tavoin ja ylpeänä ilmoitan kaikissa mahdollisissa juoksutapahtumissa seurakseni Endurancen.

nimim. "setähölkkääjä"

Tosiaankin hauska ja nostalginen ketju. Keskustelun pohjalta taisi syntyä yksi uusi vireä urheiluseura Suomeen ja ketjun aloittajakin on juuri liittynyt ko. seuraan. Samoin monta tätijuoksijaa on löytänyt tiensä Enduranceen, kuten myös aikamoinen joukko meitä setäjuoksijoita. Sepon Talli ei ole aivan urheiluseuran statusta saavuttanut, mutta esiintyy silti varsin usein tuloslistoilla juoksijan nimen perässä. Sekä Endurance että Sepon Talli alkavat olla varmasti tunnettuja juoksijapiireissä.

Myös tavisharrastajaksi itseään nimittävä Jamppa on jättänyt opiskeluahjonsa seuran (vai onko?) ja voisi mennä nykyään itse kertoilemaan oikeille taviksille, miten professonaalit treenaa. ”MÄ erustan itteäni!”-Henkka78:n nimen perässä näkyy olevan nykyään VU. Toivottavasti lenkkikenkäpino irtoaa ilman pyllistelyä :thumbsup:

Paljon ehtii tapahtua vajaassa kahdessa vuodessa.

myös tätihölkkääjiä, joka ei minusta ole pienimmässäkään määrin vähättelevä ilmaus, vaan päinvastoin, suorastaan kunniatitteli.

On hieno kuulua juuri tähän tätihölkkääjien kerhoon. Kun ei koe itseään juoksijaksi, ei urheilijaksi, mutta kuntoilijakaan ei oikein kolahda, mikä on parempi sana kuvaamaan tätä työn ja lapsien välissä harrastettua liikuntaa kuin tätihölkkäys.

Liikuntaa pilke silmäkulmassa ja pipo sopivan löysällä. Mutta silti rohkeasti haaveillen uusista haasteista. Siitä tittelistä kannattaa olla ylpeä.

On hieno kuulua juuri tähän tätihölkkääjien kerhoon. Kun ei koe itseään juoksijaksi, ei urheilijaksi, mutta kuntoilijakaan ei oikein kolahda, mikä on parempi sana kuvaamaan tätä työn ja lapsien välissä harrastettua liikuntaa kuin tätihölkkäys.

Liikuntaa pilke silmäkulmassa ja pipo sopivan löysällä. Mutta silti rohkeasti haaveillen uusista haasteista. Siitä tittelistä kannattaa olla ylpeä.

Kun mulla on tunnetusti toi pipo jatkuvasti kiriällä enkä muutenkaan oikeen täytä noita kaikkia kriteereitä niin sopiiko notta minun ei tartte tituleerata ihtiäni tätihölökkääjäks? Eihän mulla oo tohon vaarittavaa ikääkään. Jaa, mutta Endurancehen kuulun kyllä, että ei sen puolehen. :grin:

Kun mulla on tunnetusti toi pipo jatkuvasti kiriällä enkä muutenkaan oikeen täytä noita kaikkia kriteereitä niin sopiiko notta minun ei tartte tituleerata ihtiäni tätihölökkääjäks? Eihän mulla oo tohon vaarittavaa ikääkään. Jaa, mutta Endurancehen kuulun kyllä, että ei sen puolehen. :grin:

*Ojentaa lankakerän, jotta sky voi joutessaan kutaista uuden löysemmän pipon*

*iskee silmää*