Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ennusteharjoitukset keskimatkoille?


zxcv
 Share

Recommended Posts

Erilaisten vetoharjoitusten toteutuneista vauhdeista voinee päätellä jotain kunnosta ja ne ovat samalla hyviä kovia kisavauhtisia harjoituksia.

Esimerkiksi: 4x400m/4min, joka "pitäisi pystyä" juoksemaan kasin vauhdilla.

Miten juoksijan tyyppi muuttaa esimerkiksi tuon kyseisen harjoituksen vetokeskiarvoa suhteessa kasiin? Nopealle nelisatanenhan on pikajuoksua ja palautus pitkä, joten voisi arvella, että hän pääsee tuon harjoituksen kasia kovemmalla vauhdilla. Toisaalta taas kestävyystyyppi pystyy juoksemaan lähellä maksimiaan useamman vedon ajan ja 400m kovaa on kuitenkin jo happama matka. Eli kummin päin tuo menisi?

Minkälaisia muita "ennusteharjoituksia" tai ylipäätään kovia viimeistelyharjoituksia vauhdit tavoitteeseen sitoen olette tehneet esimerkiksi kasille tai 1500m:lle? Onko noissa järkevää yrittää progressiota, esimerkiksi tuossa yllämainitussa tehdä vielä toinen lyhentäen palautusta tai koventaen vauhtia, vai ovatko ne vain viimeinen silaus?

Link to comment
Share on other sites

Esimerkiksi: 4x400m/4min, joka "pitäisi pystyä" juoksemaan kasin vauhdilla.

Miten juoksijan tyyppi muuttaa esimerkiksi tuon kyseisen harjoituksen vetokeskiarvoa suhteessa kasiin?

En ole aivan varma voidaanko tässä vetää selvää eroa nopeus- ja kestävyystyyppien välille. Hyvä kontrolliharjoitus antaa saman tuloksen samantasoisille juoksijoille riippumatta juoksijoiden ominaisuuksista. Ehkä.

Useinhan näissä harjoituksissa tehdyissä maksimisuorituksissa suurta roolia näyttelee henkisen puolen jutut. Olen havainnut, että on todella suuria eroja juoksijoiden irtiottokyvyn välillä varsinkin harjoituksissa. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että juoksijaa pesee toisen juoksijan harjoituksissa aina, mutta kisassa tilanne on aivan päinvastainen. 4x400m kasin vauhtia treenissä vaatii aika kovan psyykkauksen, jotta pääsisi lähellekään samalle rasitustasolle kuin kilpailussa.

Jos pitää kuitenkin sanoa kumpi juoksijatyyppi olisi esimerkiksi 4x400m:n maksimitreenissä kovempi, niin sanoisin kestävyystyyppi. Nopeustyyppi kuitenkin pelaa suuremmilla maitohappotasoilla ja niille pääseminen harjoitusolosuhteissa on hankalampaa. Kilpailutilanteessakin huomaa, että nopeustyypeille kilpailusuoritus tuntuisi olevan raskaampi. Uskomaton nylkky taas valittelee maalissa hengästymättä kuinka vaan ei saa ittestä mitään irti ja nopeustyyppi oksentaa vieressä. Tämä on ehkä aika karkea yleistys.

Minkälaisia muita "ennusteharjoituksia" tai ylipäätään kovia viimeistelyharjoituksia vauhdit tavoitteeseen sitoen olette tehneet esimerkiksi kasille tai 1500m:lle? Onko noissa järkevää yrittää progressiota, esimerkiksi tuossa yllämainitussa tehdä vielä toinen lyhentäen palautusta tai koventaen vauhtia, vai ovatko ne vain viimeinen silaus?

Olen pari kertaa kokeilut tätä 800m:n testiä: http://www.brianmac.co.uk/kosmin.htm. Antoi muistaakseni aika hyviä tuloksia kun tein testin noin viikkoa ennen kisaa. Tulokset olivat ehkä pari sekuntia liian optimistisia, mutta eipä ne kisatkaan tainneet olla aivan täysosumia. Optimikisassa olisin voinut päästä ennustettuun tulokseen.

En itse harrasta mitään erityisiä ennusteharjoituksia, mutta toisaalta kaikki kilpailua edeltävät lähellä kilpailuvauhtia olevat harjoitukset kertovat aika tarkkaan mikä tulos on odotettavissa vertailemalla aikaisempiin harjoituksiin ja kilpailuihin. Tämä tietysti vaatii, että on useamman vuoden tiedot omista vetoharjoituksista ja kilpailuista.

Viimeistelyharjoitukset pyrin aina tekemään ylivauhdilla eli 800m:n kisaan 400m:n vauhti ja 1500m:n kisaan 800m:n vauhti.

Link to comment
Share on other sites

Kilpailutilanteessakin huomaa, että nopeustyypeille kilpailusuoritus tuntuisi olevan raskaampi. Uskomaton nylkky taas valittelee maalissa hengästymättä kuinka vaan ei saa ittestä mitään irti ja nopeustyyppi oksentaa vieressä.

Itse nopeustyyppinä allekirjoitan tuon. Ja siihen kumpi tyyppi sopii paremmin tuohon 4x400m harjoitukseen niin sanoisin kestävyystyyppi. Itsellän ainakin noin pitkissä vedoissa happotasot nousevat melko korkeiksi ja uskon että joku kestävämpi jaksaa paremmin. Ja kuten Maileri sanoi pää ei aina kestä tuollaista harjoitustilanteessa.

Kasille tähtäävistä harjoituksista itselle paras perusharjoituksena on ollut 6x300m /3`oletetulla kasin vauhdilla , joka on toiminut. Sitten sellaisena kerran kesässä treeninä 3x500m/5` samalla vauhdilla. Viimeinen ei tosin enää ole samaa vauhtia kuin ekat. Ei tällä kestävyydellä.

Link to comment
Share on other sites

Itse nopeustyyppinä allekirjoitan tuon. Ja siihen kumpi tyyppi sopii paremmin tuohon 4x400m harjoitukseen niin sanoisin kestävyystyyppi. Itsellän ainakin noin pitkissä vedoissa happotasot nousevat melko korkeiksi ja uskon että joku kestävämpi jaksaa paremmin. Ja kuten Maileri sanoi pää ei aina kestä tuollaista harjoitustilanteessa.

Itse tavoittelen 2:33 -alitusta ja tein kyseisen treenin ajoilla 74, 75, 75, 78. Treeni oli todella kova ja viimeisen vedon lipsahdus johtui varmaan kyllä henkisistä seikoista, sillä keskittyminen herpaantui kun tuntui, että selviän sittenkin hengissä, enkä lähtenyt vetoon tarpeeksi kovalla asenteella. Voi olla, että en olisi jaksanut samaa tahtia enää pitääkään ihan fyysisesti. Hankala sanoa.

Omaa tyyppiäni en osaa kumma kyllä vieläkään lokeroida, sillä kaikki matkat kulkevat suunnilleen yhtä huonosti. Ehkä joku todellinen nopeustyyppi tai todellinen kestävyystyyppi voisi käydä testaamassa miten toi treeni sujuisi, että saisin uteliaisuuteni hetkeksi hiljennettyä :-)

Link to comment
Share on other sites

Omaa tyyppiäni en osaa kumma kyllä vieläkään lokeroida, sillä kaikki matkat kulkevat suunnilleen yhtä huonosti. Ehkä joku todellinen nopeustyyppi tai todellinen kestävyystyyppi voisi käydä testaamassa miten toi treeni sujuisi, että saisin uteliaisuuteni hetkeksi hiljennettyä :-)

Käu juokseen se 800m niin loppuu arvuuttelu. Ja älä tuuleta ennen kuin olet maalissa tällä kertaa...

Kasi on matka, jossa kisa on hyvä treeni, joten mitään testejä niin kovin tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä joku todellinen nopeustyyppi tai todellinen kestävyystyyppi voisi käydä testaamassa miten toi treeni sujuisi, että saisin uteliaisuuteni hetkeksi hiljennettyä :-)

Uskoisin olevani nopeustyyppinen, ja voin hyvin kuvitella että tuossa treenissä kuolema korjaisi viimeistään toisen vedon lopussa. Mutta lupaan kokeilla joskus tuota. Siihen menee kyllä vielä tovi joten ei varmaan lohduta tähän hätään...

Link to comment
Share on other sites

Käu juokseen se 800m niin loppuu arvuuttelu.

...

Kasi on matka, jossa kisa on hyvä treeni, joten mitään testejä niin kovin tarvita.

Tuommoisen maksimisarjan tulos on ihan mielenkiintoinen itsessäänkin.

Ongelma kuntoiljalle kasissa on vähän se, että tuloksen juokseminen ilman samantasoista seuraa ja ilman kilpailutilannetta on melkoisen raastavaa puuhaa. Tarkoitus on kuitenkin testata.

Link to comment
Share on other sites

Tuommoisen maksimisarjan tulos on ihan mielenkiintoinen itsessäänkin.

Ongelma kuntoiljalle kasissa on vähän se, että tuloksen juokseminen ilman samantasoista seuraa ja ilman kilpailutilannetta on melkoisen raastavaa puuhaa. Tarkoitus on kuitenkin testata.

Oikeessa olet,, vaikeeta se on, mutta se on ainut tapa ottaa siitä selvää.. :-).

Treeninä toi sun testi on hyvä, mutta aivan hurja mun silmissä.. 800m kisa on lastenleikkiä ton rinnalla kisatilanteessa juostuna... Ainakin mulle nopeustyyppinä.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan kuriositeettina Coen ennusteharjoite. Homma perustui siihen, että kun Seb oli tehnyt joka vuosi saman jutskan, niin tiesi sitten datasta missä milläkin hetkellä mennään.

8x300m kilpailuvauhdilla eli 38sek. Vetojen vauhti ja määrä pysyi koko valmistavan kauden samana, ainoastaan palautusaika vetojen välillä lyheni kauden edetessä. Ennen Moskovaa kykeni tekemään tuon lopulta ainoastaan 45 sek. palautuksella. Lähde: muistaakseni letsrun.com.

Kasin kuntoilija tai veteraani voi aloittaa oman vastaavan harjoituksensa jostain 5 min palautuksesta ja jättää vetojen määrän 4:ään

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan kuriositeettina Coen ennusteharjoite. Homma perustui siihen, että kun Seb oli tehnyt joka vuosi saman jutskan, niin tiesi sitten datasta missä milläkin hetkellä mennään.

8x300m kilpailuvauhdilla eli 38sek. Vetojen vauhti ja määrä pysyi koko valmistavan kauden samana, ainoastaan palautusaika vetojen välillä lyheni kauden edetessä. Ennen Moskovaa kykeni tekemään tuon lopulta ainoastaan 45 sek. palautuksella. Lähde: muistaakseni letsrun.com.

Kasin kuntoilija tai veteraani voi aloittaa oman vastaavan harjoituksensa jostain 5 min palautuksesta ja jättää vetojen määrän 4:ään

38 s on veteraanille aika kova aika 300m vetoon :-). Hyvä jos yhden saisi juostua :-).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy