Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vanhoille pohjille?


Leppo
 Share

Recommended Posts

Neuvoja ja kokemuksia? Kestävyysliikkuminen alkoi n 6v sitten, jonka jälkeen olen juossut useampia maratoneja. 2005 oli "uran" huipennus, 2 maratonia alle 4t, useampi vaellus pitkin päivämatkoin kevyesti. Silloin maksimisykkeet kaiketi n.176-178 (testattu vain itse juosten ylämäkiä), maratonien keskisykkeet silloin kun sykemittari mukana 152-154 (joka yleensä lenkeilläkin se mukavin tuntuma). Nyt leppoisa välivuosi kesällä syntyneen pikkuihmisen ansiosta. Lähes päivittäin tuli kuitenkin vähintään käveltyä. Ikää alkaa olla pian 40 - muttei vielä... Aikaa on vähemmän, luonnetta enemmän. Haluaa juosta! Nyt menee 11km aikaan 1.17 keskisykkeellä 156 (tuntuma reipas, mitään ennätyksiä ei vielä yritetä). Sykemittaria mielummin lähden vakio 8km lenkille pelkän tuntuman perusteella, nykyisin aluksi hitaasti 1/2 matkaan, sitten reippaanlaisesti ja yleensä viimeisen 1km loivaan alamäkeen kovaa. Järkevää? Sykkeet huitelee missä sattuu, ylipainoa ei ole mutta muutama kilo enemmän kuin pari vuotta sitten. Jalat tuntuu kestävän. Kävelyä 10-15km/viikko (vaunujen kanssa en juokse) ja juoksua n.10-25km/viikko. Vauhdin pito kuitenkin vaikeaa, ikäänkuin ei enää osaisi juosta, samoin kun syke menee yli 165 (helposti) jää se kuitenkin alle 170 (ei jaksa). Kunnolla en ole vielä revitellyt ja ei ehkä kannatakkaan. Vai kannattaisiko? Vai pitäisikö tehdä pitkää ja hidasta vielä pitkään ja hitaasti...

Neuvoja; voiko vanhoille pohjille kasvattaa kuntoa nopeammin eli olisiko oikotietä onneen? Mitenkäs tuo maksimisyke, pitäisikö yrittää testata uudelleen ja miten (ei mahdollisuutta "oikeisiin" testeihin)? vai uskonko muka että ikää on jo tullut ja entisiin aikoihin ei kannata pyrkiä ainakaan ensi kesäksi?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä varmastin noilla pohjilla pääset vielä kesäksi (maraton)kuntoon. Ei ehkä kuitenkaan kannata ottaa ensimmäiseksi tavoitteeksi ennätyksen parantamista. Vanhat pohjat auttavat ihan varmasti, kun et ole mitään parin vuoden ja 20 lisäkilon totaalitaukoa kuitenkaan pitänyt, eikä tuo ikä ole mikään este. Lisäisin tuohon treeniohjelmaan sen pitkän matalasykkeisen lenkin ja kun niitä on muutama takana niin se maratonkunto on parin viikon treenin vähentämistä vaille valmis.

Siitä vaan sopivaa tapahtumaa kesälle miettimään ja harjoittelu saa aivan uutta puhtia.

Link to comment
Share on other sites

Oidin toistakymmentä vuotta taukoa kunnes reilu vuosi sitten syksyllä aloitin juoksemisen uudestaan. Alkutalvesta tuli vielä lähes kuukauden tauko polviongelman takia. Takavuosina olin juossut pari maratonia niistä toiseen tosissani treenaten elämäni kunnossa 3.23 HCM:llä. Tavoitteena oli rikkoa tuo vanha ennätys HCM:llä mutta halusin testimielessä juosta maratonin jo keväällä. Se menikin sitten omaksi yllätyksekseni 3.19 ja HCM:llä parani vielä aikaan 3.15. Eli kyllä vanholla pohjillakin pääsee, jos ei ole kiloja tai muuta sellaista rasitetta. Tosin olin kyllä kävellyt jonkin verran, joten kunto ei ollut ihan nollilla. Jonkin verran treeniä tuo tosin vaati, mutta ei kohtuuttomasti.

Sykkeistä en osaa sano, kun sykemittari on minulla ollut vasta viime syyskuusta asti enkä ole käynyt testeissä.

Link to comment
Share on other sites

Jeps, kiitokset kannustuksesta ja kyllä se pitää uskoa (ja tietenkin vasta sitten kun joku muukin sen sanoo ; )), että se yksi pitkä hidas täytyy vaan sovittaa mukaan - vaikka muun kustannuksella. Pari kertaa olen tehnyt semmosen semipitkän 11.2, mutta ajattelin seuraavaksi testata 15km pätkää. Vanhat pohjat tuntuu parhaiten ehkä juuri tuossa jalkojen kestävyydessä. Eilen juoksin pk 8km mutta välillä kokeilin reipasta tahtia 3 x 600m - ja kylläpä se tuntui mukavalta. Sykemittari lepäilee kaapissa, enkä kelloakaan katso ihan minuutin päälle. Arvelen että (suorituskeskeiselle) nupilleni tekee parempaa mennä oikeasti nykykropan mukaan eikä sortua luulottelemaan liikoja. Katsellaan kelloa vasta maaliskuussa!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy