Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Edellytykset maratonille?!?!?


hermine
 Share

Recommended Posts

Kyselen tässä viisaammilta, mitä voidaan pitää edellytyksenä maratonin läpipääsemiseksi?!?

Omaa taustaa, olen synnyttänyt kuopukseni kaksi vuotta sitten, ikää 30 ja takana hölkkäilyä sykemittarin kanssa viime toukokuusta. Hölkännyt olen ennen lapsiakin, mutta tavoitteellista homma on ollut vasta nyt, aiemmin liikkuminen oli pelkkää aerobicia. Ostin syksyllä Polarin RS200 sd ja nyt olen hurahtamaisillani harjoitteluun. Ongelmana on vain lievä ylipaino, eli normaalipainon ylärajaan matkaa vielä 6 kg ja tavoitepainoon 10 kiloa. Pituutta ei ole edes 160 senttiä, joten tuo paino on todella saatava pois ennenkuin vauhti kovenee.

Ole hölkännyt Polarin nettiohjelman mukaan 3 kertaa viikossa, joista yksi peruslenkki 70-80 % sykkeestä, yksi pitempi hidas ja yksi intervallityyppinen. Nyt alkaa maratonkuume nousta, syksyllä vielä ajattelin, että ei vielä tänä kesänä, mutta nyt alkaa mopo karata.

Kertokaa nyt hyvät ystävät onko minulla mahdollisuuksia; tällä hetkellä tuolla liukkaalla pk lenkki on vielä todella hidasta, 8-9 km/min. Silmissä kiintää HCM, johon olisi vielä reippaasti aikaa..... mutta onko sitä riittävästi painonpudotus huomioon ottaen.....?!?!?

Mikä pitäisi peruskunto olla, eli esim. pk -lenkkien nopeus, ennen kuin kannattaa alkaa edes unelmoimaan maratonista??

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sulla on hyvät mahdollisuudet. Aikaakin on tosiaan vielä niin paljon ettei oo etes mitään kiirettä panikoida. Kilometrit vaan pikkuhiljaa sinne 20-40km:n pintaan per viikko. Jos tuohon pystyy ja pitkä lenkki on pisimmillään noin 25km, niin kyllä sillä kunnolla sitten maratonin läpi juoksee. Jatkat vaan rauhassa ja kunnon noustessa lisää vauhtia yms. Jos tekee mieli juosta enemmän, niin sitten järkeä mukaan ja lepo muistaen. Tavotteita voi sitten päivitellä sen mukaan mitä eri testijuoksut kunnosta sanoo.

Link to comment
Share on other sites

Minä uskon, että juokset jos vain ei tule mitään fyysistä ongelmaa esim. jalat tai nivelet paukahda.

Aikaa on vielä ihan mukavasti ja painokin tippuu siinä sivussa kun juoksumäärät lisääntyy. Urheillessahan sitä muutenkin alkaa kiinnittämään huomiota, mitä suuhunsa laittaa.

Lisää rauhallisesti juoksumääriä ettei tule rasitusvammoja. Suosittelen myös, että lukaiset näitä maratoonkirjoja. Niistä saa hyvää perustietoa ja niistä löytyy hyviä harjoitusohjelmia. Nuo Sepon ohjelmathan on jo testattu viime kesänä ja hyväksi havaittu. Moni palstalainen on juossut niiden mukaan ja päässyt kokonaisen lävitse jopa paremmin kuin oli tavoite.

Ehkä suurin ongelma meillä aloittelijoilla taitaa olla se, että kunto kestäis ja intoa riittäis, mutta tulee juostua liikaa kun siihen hommaan hullaantuu. Sitten tulee jos millaista kolotusta ja juoksutaukoa. Tai en mie tiiä muilla, mutta itsellä ainaki. Mie niin mielellään laukkoisin tuolla tien varrella vaikka 80 kilometriä viikossa,mutta ei paikat kestä.

Ja minä olen sitten hyvä neuvoja. Yhtään kokonaista en ole vielä juossut ja en edes tiedä, pääsenkö edes sitä yhtäkään hengissä lävitse. Mutta yritystä on ja näitä neuvoja, mitä annoin, yritän itsekin noudattaa.

Joten tsemppiä ja tossua toisen eteen. Selaa palstaa lävitse niin saat valtavan hyviä neuvoja kokeneilta.

Link to comment
Share on other sites

Tavotteita voi sitten päivitellä sen mukaan mitä eri testijuoksut kunnosta sanoo.

Mikä olisi paras/informatiivisin testi näin aluksi? Polarin nettisivusto ehdottaa 6 km 80 % sykkeellä ja se tuntuu itsestä cooperia miellyttävämmältä, vaikka cooperissa tietysti saisi vertailua muihinkin kuin itseen.

Talvella cooper tuntuu vaikealta, pikkasen on meidän urheilukenttä jäässä ja kovaa juokseminen muualla tuntuu hankalalta...

Link to comment
Share on other sites

Ehkä suurin ongelma meillä aloittelijoilla taitaa olla se, että kunto kestäis ja intoa riittäis, mutta tulee juostua liikaa kun siihen hommaan hullaantuu. Sitten tulee jos millaista kolotusta ja juoksutaukoa. Tai en mie tiiä muilla, mutta itsellä ainaki. Mie niin mielellään laukkoisin tuolla tien varrella vaikka 80 kilometriä viikossa,mutta ei paikat kestä.

Selaa palstaa lävitse niin saat valtavan hyviä neuvoja kokeneilta.

Niin, intoa on ihan liiaksi, tuolla lapset hyppii seinille, kun äiti surffaa ja suunnittelee maratonia. Tietoa kyllä näiltä sivuilta saa, kunhan vaan osaisi käytäntöön soveltaa.

Paljon näillä sivuilla on todella kokeneiden kokemuksia ja tavoitteet kun on itsellä "hieman" matalammalla ( eli läpi riittää), niin välillä tuntee että liikkuu ihan eri sfääreissä.

Löytyiskö täältä muita "pieniä ja pyöreitä" mammoja, jotta vois konkreetisti jakaa kokemuksia harjoittelun edetessä?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Hei hermine, täältä ainakin löytyy hyvin saman oloinen "pieni pyöreä" mamma(160/65), jakamaan kokemuksia.

Juoksu uraa on takana viime juhannuksesta, eli jotakuinkin puoli vuotta. Silloin koin nöyryyttävän hetken kun olin aina pitänyt itseäni jotakuinkin hyvä kuntoisena, mutta sukulaistytöt joutuivat hidastelemaan lenkillä odottaessaan minua. Silloin tuli kiitti mulle riitti olo, nyt loppui sohva perunana olo.

Pikku hiljaa aloitin juoksu harjoittelun tosi hitailla köpöttely lenkeillä.

Nyt jaksan juosta pitkän 2h yhtämittaa, ilman kävelyä.

Tavoitteena minullakin on päästä HCM läpi. Intoa on liiaksikin, yritän välillä käydä sitä juoksun lisäksi purkamassa kuntosalilla ja soututunneilla.

Link to comment
Share on other sites

Polarin nettisivusto ehdottaa 6 km 80 % sykkeellä ja se tuntuu itsestä cooperia miellyttävämmältä, vaikka cooperissa tietysti saisi vertailua muihinkin kuin itseen.

Unohda tuo vertailu muihin. Maratonilla kamppailet vain itsesi ja elimistösi kanssa. Mitä huolellisemmin teet pohjatyön, sitä helpompi sinun on itsesi voittaa. 1st.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei hermine, täältä ainakin löytyy hyvin saman oloinen "pieni pyöreä" mamma(160/65), jakamaan kokemuksia.

Pikku hiljaa aloitin juoksu harjoittelun tosi hitailla köpöttely lenkeillä.

Nyt jaksan juosta pitkän 2h yhtämittaa, ilman kävelyä.

.

Hienoa, että meitä on muitakin! Minkälaista vauhtia saat pidettyä yllä tuollaisella pitkällä lenkillä? Ja millä sykkeellä juokset?

Itsellä pitkä lenkki on vielä ollut vain tunnin, mutta uskon kyllä jaksavani paljon pitempiäkin, kun vaan vauhtiakin tulisi pikku hiljaa lisää.

Link to comment
Share on other sites

Olen juoksennellut vain aikaa, enkä tarkkaa tiedä juostuja kilometrejä. Pitäisi joku kerta käydä autolla mittaamassa saisi edes jotain suuntia.

Pitkällä yritän sykkeen pitää alle 130, eli hittaasti mennään :viheltely .

Niin hullulta kun se kuulostaakin mutta pitkällä minä pääsen oikeaan rytmiin vasta kun on tullut juostua 30-40min, sen jälkeen voisin juosta vaikka kuinka kauan.

Link to comment
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: miksi aina pitää ensimmäisenä alkaa harjoitella maratonille?

Pari vuotta sitten yksi työkaveri "hurahti"; osti tossut+sykemittarin ja varasipa jopa matkan Tukholmaan. Tänä päivänäkin mara on juoksematta, ja onpa tainnut koko harrastus jäädä, koska tavoitteet olivat liian korkealla!

Ite olen juossut kokolailla kurinalaisen säännöllisesti nyt 2,5 vuotta, ja nyt vasta alkaa tuntua, että uskaltaisin ottaa maratonin haasteen vastaan. Esim. 25 km:n pitkän lenkin juoksemiselle ei olisi edellytyksiäkään ollut ainakaan ensimmäisen 1,5 vuoden aikana!

Jos olisi asettanut heti alussa tavoitteekseni juosta maran, olisinko malttanut olla kärsivällinen yli 2 vuotta?

Ehkä olen vain itse niin kärsimätön, että minulla on oltava selvästi nopeammin saavutettavissa olevia tavoitteita! :smiley

Vai miten nopeasti te muut 30+ ikäiset naishenkilöt olette saavuttaneet maratonkunnon? (en nyt tarkoita vain läpipääsy-kuntoa, vaan että voi sen todella lähteä Juoksemaan)

Link to comment
Share on other sites

Täältä jostain löytyy ketjuja aiheesta, että miksi maratoonille. Ihmisillä on eri motivaatiot juoksuun. Itse haaveilen ainakin yhdestä vain sen takia, että haluan joskus kokeilla rajoja. Haaveena on kylläkin vain päästä läpi ja ikääkin on yli 40.

Ehkä se kokonainen on niin utooppinen ajatus, että jossain vaiheessa saattaa tulla mieleen kokeilla sitä. Monella on kuitenkin pohjana muuta liikuntaa paljonkin, vaikka olisi taukoa ollut lasten teon takia. Mutta on niitäkin, jotka ovat vain makoilleet sohvalla ja sisuuntuneet siihen.

Mutta uskon, että yksi tekijä on se oletettu huikea tunne jos pääsee maaliin. Ainakin puolikkaiden jälkeen jäi hommaan heti koukkuun. Maaliintulofiilikset olivat upeammat kuin muutaman napanterin jälkeen tullut nousuhumala. Endorfiinihumala ja onnistumisen huuma kestää niin kauan, että sitä haluaa lisää.

Tai en mie tiiä. En ole kokonaista vielä juossut. Tiiä sitten, millainen fiasko koko hommasta tulee.

Link to comment
Share on other sites

Mulla unelma on ollut jo pitkään ja yksi hyvin vahva syy nyt heti yrittää on se että olen hoitovapaalla vielä tuonne elokuulle. Eli itsellä olisi nyt varmasti kaikista parhaat edellytykset harjoittelun puolesta, voin levätä paljon enemmän, koska voin ottaa vaikka joka päivä päiväunet eikä ol työstressiä treenausta sotkemassa. Eikä huonoa omaa lapsilta viedystä ajasta, koska olen koko päivn heidän kanssaan.

Toki matkassa on vielä monta muttaa, unelma on vielä todella harkinta-asteella, mutta eihän se estä mua yrittämästä. Olen itse ajatellut niin, että painon pitää olla maaliskuun korvilla normaali, jotta kannattaa edes yrittää.

En kyllä jääräpäisesti aio yrittää, jos tuntuu, ettei kunto nouse, niin sitten juoksen vaan puolikkaan tänä kesänä.

Link to comment
Share on other sites

Vaikeaa antaa Ullalle yksiselitteistä vastausta kun ei itsekkään varmasti tiedä että miksi maratonille tahtoo juuri tänä kesänä.

Yksi syy kohdallani ainakin on että olen joko/tai tyyppi ja seuraavana kesänä voi intressit olla jo aivan muualla.

Toinen voisi olla työporukassa olevat innokkaan maratoonari miehet jotka kannustavat mukaan. (työnantaja kustantaa lähtijöille kaikki kulut joka laskee myös ilmottautumis kynnystä)

Suurin syy kuitenkin on luultavimmin se itsensä voittaminen ja hyvä kannustin lähteä lenkille vaikeina päivinä.

Ja kuitenkin matkaan lähdetään vain jos pysytään terveenä ja voidaan kunnolla harjoitella.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy