Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ursvik Ultra 2008

veekoo
 Share

Recommended Posts

Ursvik Ultra (http://uu.sundbybergmultisport.se) lähestyy kovaa vauhtia.

Ketäs mahtaa olla lähdössä Tukholmaan huhtikuun alussa. Minä varasin (ja maksoin) jo lauttaliput, joten eiköhän tuo reissu toteudu. Viime vuonna homma hyytyi 3 kierroksen jälkeen, mutt nyt on tarkoitus päästä pidemmälle.

Jostain syystä kisasivuillla ilmoittautuminen on näyttänyt vain virheilmoitusta kuukauden ajan, mutta eivätköhän järjestäjät saa tuonkin jossain vaiheessa kuntoon.

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mukana ollaan. Aikaisempaa kokemusta ei minulla Ursvikista ole, mutta viime vuoden kisasta on jonkin verran kirjoittelua tuolla aikaisemmassa ketjussa. Siellä on myös varusteneuvoja, joita ainakin itse ajattelin noudattaa.

Pari otsalampun kanssa tehtyä lenkkiä maastossa onkin jo takana ja lisää pitää harjoitella ennen huhtikuuta. Olikohan tuosta Ursvikin reitistä kenelläkään kommenttia...lähinnä reitin/polun leveydestä. Onko se enemmän sellaista jonossa juoksua vai mahtuuko siellä juoksemaan "rinta rinnan"?

Katselin jokin aika sitten noita matkustusvaihtoehtoja. Taisi olla halvempaa mennä Tukholmaan lentäen. No, pitääpä vielä selvitellä.

Ursvikin reitti kulkee pääosin latupohjia, joten leveyden puolesta siellä mahtuu useimmissa paikoissa hyvin juoksemaan rinta rinnan.

Mä menin molemmilla kerroilla (2004-05) laivalla niin että lähtö Turusta tapahtui la-aamusta ja kotimatkalle lähdettiin su-iltana. Jälkimmäisellä kerralla mukana oli myös oma auto, joka helpotti liikkumista huomattavasti. Toki metrollakin pääsee noin kilometrin päähän kilpailukeskuksesta.

Eilen lauantaina tuli tehtyä kolmas Ursvik-harjoitus, nyt ilman lamppua. Juoksin nyt edelleen Nuuksion maisemissa 7km mittaista ympyräreittiä, ja tietysti seitsemän kierrosta. Neljännellä kierroksella juoksin pienen lisälenkin, jotta kokonaismatkaksi tulisi se 50km. Aikaa meni konaisuudessaan 5.00.11.

Lähtiessäni klo 8.50 aamulla oli maassa lähes koskematonta lunta sellaiset 2-10 cm. Se teki juoksusta hieman raskaampaa kuin mitä edellisillä viikoilla oli ollut. Päivän mittaan lumi vähän tamppaantui poluilla, kun muitakin ihmisiä tuli nauttimaan lauantaipäivän hienosta kelistä. Sohjoisesta lumesta huolimatta en juossut nastoitetuilla tossuilla vaan ihan tavallisilla lenkkareilla.

Matka eteni hyvin ja kierrokset juoksin aika tarkkaan sellaista 39-41min/kierros. Jyrkimmät pätkät ylämäistä kävelin, jotta syke ei nousisi ihan liian korkeaksi. Taukoja en pitänyt koko reissulla poislukien yhden vessakäynnin. Juoma kulki mukana repussa koko reissun ajan. Pari ylimääräistä pysähdystä tuli muiden ulkoilijoiden kysellessä neuvoa reitin suhteen.

Viimeisellä kierroksella lähes kaikki vastaantulijat alkoivat kysellä ihmeissään touhujani, kun olin törmännyt heihin jo useamman kerran. Lyhyt selostukseni aiheesta sai aikaan aika erilaisia reaktioita. Jotkut jaksoivat ihastella menoa, kun toiset taas pöyrittelivät päätään.

Into olisi lähteä hölkkäilemään Ursvikiin, mutta mitään kovin tavoitteellista harjoittelua en aio tehdä. Eli, jos aikatauluun sopii niin sitten.

Jos lähden niin:

Jos keli on lumeton, ajattelin tällä kertaa käyttää suunnistushalogeenia 6W polttimolla, jossa paloaika riittää koko yöksi. Lumisemmalla kelillä saatan käyttää lediä.

...

Olisiko maastointoilijoilla halua lähteä mukaan tekemään Ursvik-treeniä keskiviikkoillalla? Mulla olisi tarkoitus lähteä Pirttimäen ulkoilumajalta (vaikkapa klo 19:00) ja teen noin kahden tunnin (minulle) reipasvauhtisen pyrähdyksen lähimetsiköissä.

• 3 weeks later...

Nyt on ilmoittautuminen omalta osalta tehty eli enää ei voi suunnitelmia muuttaa kuin pakon edessä. Matkat kun vielä saa varattua niin on järjestelypuoli hoidettuna.

Harjoittelukin on toistaiseksi sujunut suunnitellusti. Ainoastaan maaliskuun talvilomaviikko katkaisee vähän tuota hyvää harjoitusjaksoa. Pähkäilyt otsalampun kanssa ovat loppu ja valintana on sellainen kaverilta lainattu suunnistuslamppu 5w halogeenilla. Valoa pitäisi riittää yli 10 tuntia vaikka toivottavasti ei pimeää niin pitkään ole. Toivotaan vielä, että Tukholmassakin on huhtikuun alussa jo lumet ja jäät sulaneet ja päästään juoksemaan ilman nastoitettuja tossuja.

Harjoittelukin on toistaiseksi sujunut suunnitellusti. Ainoastaan maaliskuun talvilomaviikko katkaisee vähän tuota hyvää harjoitusjaksoa. Pähkäilyt otsalampun kanssa ovat loppu ja valintana on sellainen kaverilta lainattu suunnistuslamppu 5w halogeenilla. Valoa pitäisi riittää yli 10 tuntia vaikka toivottavasti ei pimeää niin pitkään ole. Toivotaan vielä, että Tukholmassakin on huhtikuun alussa jo lumet ja jäät sulaneet ja päästään juoksemaan ilman nastoitettuja tossuja.

Mielestäni ihan hyvä valinta lampuksi. Vaikka pienitehoisella ledillä pärjäsi hyvin juoksulenkeillä metsässä, niin itselläni oli kisassa ongelmana samanaikainen reitillä ja pystyssä pysyminen, koska ledistä irtoava hajavalo on niukkaa ja synkkä metsä syö kaikki säteet.

Reitillä pysymistä Ursvikissa vaikeutti itselläni myös se, että en aluksi huomannut reittiä reunustavissa puissa tuikkivia tähtösiä. Niitä kannattaa tarkkailla, jos eivät muuten hyppää maastosta silmille. Mulla ne eivät hypänneet ennen kuin parin tunnin päästä startista :-)

(Mä olen kyllä ollut enemmän tai vähemmän pihalla reiteistä aina muutenkin, sillä Kolilla läksin jo kaahimaan harhaan "Kiviputous - omalla vastuulla" -kyltin johdattamana, kunnes Hiki sai huudeltua mut takaisin reitille. Tuollakin mulla oli suunnistushalogeeni mukana toisen kierroksen ja olen tuosta valinnasta ihan tyytyväinen, vaikka sitä tarvitsi vain viimeisen parin tunnin aikana. Kokeneempi saattaisi pärjätä hyvinkin kevyemmällä varustuksella, sillä onhan toi suunnistuslampun akun paino ikävä lisä, kun vertaa lediin ja muutamaan sormiparistoon.)

Itse arvon osallistumistani vielä. Saattaa olla, että yksi maastoultra riittää tänä vuonna ja etsin jonkun mielenkiintoisen puolimaratonin Ursvikin korvikkeeksi.

• 1 month later...

Kevät pääsi yllättämään minut totaalisesti. Olen juoksennellut koko alkuvuoden Sarvoilla ja vielä viime viikonloppuna juoksin metsässä nastoilla. Nyt olen ihan pihalla siitä, millä kengillä pitäisi lähteä Tukholman polkuja kiertämään. Kävin eilen kiertämässä pikku lenkin kesä-Salomoneilla ja ne puristivat varpaita niin, ettei niillä uskalla 75km lenkille. Tiedä sitten onko syynä laajenneet varpaat, paksut sukat vai kutistuneet kengät.

Minä otan varmaan kyytiin läjän kenkiä ja päätän homman lopullisesti lähtöviivalla. Eiväthän noi Sarvatkaan ole pois laskuista. Nastoista ei ole varsinaisesti haittaa metsäpoluilla ja jalat on niihin ajettu parhaiten sisään.

Sääennuste lupaa tasaista +3-4 astetta läpi yön. Sateen/tihkun uhka on siirtynyt sunnuntai-iltapäivälle:

http://www.foreca.fi/Ruotsi/tasmasaa/Tukholma