Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jeesustelu

Herra47
 Share

Recommended Posts

Nyt kun erilaisista päästöistäkin on juteltu, avaan ketjun henkisille päästöille. Moniko sepottajista kuuluu kirkkoon, uskoo Jesseen jne.? Itse en kuulu kirkkoon ja muukin yliluonnollinen tuntuu kovin vieraalta. Huomasin olevani lähes ainoan kerran Tuomiojan kanssa samaa mieltä about viikko sitten, mikä oli itsessään aika pelottava kokemus.

Kyselee turkulainen muun alan tutkija.

• Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Luulin, että avaukseni oli suht selkeä. En siis usko mihinkään yliluonnolliseen. Jesse = Jeesus, jos se oli epäselvää, viittaa siis paikallisen valtauskonnon yhteen merkkihenkilöön. Näiden pitäisi riittää gs:n kysymyksiin. Kantaa voin toki ottaa eri asioihin.

Ei ole selkeä eikä todellakaan riitä.

Jeesuksen status, uskomisen käsite ja Jeesukseen uskominen ovat kovin monitahoisia kysymyksiä ja niinpä suoraviivainen vastaus alkuperäiseen kysymykseesi jättäisi liian monta kysymysmerkkiä.

-gs

Olen vakaumuksellinen ateisti.

Mutta en kuulu käännyttäjiin, siis minun puolestani kaikki saavat uskoa mihin haluavat. Tietysti kehotan kaikkia läheisiäni liittymään siviilirekisteriin. Mutta sinne kuuluu monia hyviä uskovaisiakin.

Mutta odotan aina mielenkiinnolla miten pystyn hiillostamaan ovelle tulevat Jehovan todistajat.

Viimeksi syytin heitä (siis kirkkoa ja uskovaisia) sodista ja ihmisten tapattamisesta. Hetken keskusteltuamme tämä pari kysyi minulta, että tiedänkö ketkä olivat ainoita toisessa maailmansodassa, jotka eivät tarttuneet aseisiin. Kun en tiennyt, kertoivat, että jehovat.

Siitähän pääsinkin sitten toteamaan, että jos kaikki olisivat olleet näitä käpykaartilaisia, niin Suomi olisi ollut Neuvostotasavalta Baltian maiden tapaan. Että siihenkö Jehovan-todistajat pyrkivät. Eipä tarvinnut kauan mesota tästä aiheesta, kun ottivat lusikan kauniiseen käteen ja lähtivät naapureita kiusaamaan.

Jeesuksen status, uskomisen käsite ja Jeesukseen uskominen ovat kovin monitahoisia kysymyksiä ja niinpä suoraviivainen vastaus alkuperäiseen kysymykseesi jättäisi liian monta kysymysmerkkiä.

Älkää nyt sekoittako asioita.

Jeesushan on ollut historiassa esiintynyt henkilö. Aivan kuten Hitler, Stalin tai George W Bush nuorempi.

Uskominen lienee uskomista johonkin näistä monista jumalista, joita ihmisen mielikuvitus on kehitellyt kautta aikojen.

Jesse taas oli Jesse. Kova poika aikanaan. Saattaisi David Copperfieldkin olla kateellinen?

Voi voi. Jeesuksen statuksesta en tiedä muuta kuin, että se on monille kovin tärkeä. Historiallinen Jesse varmaan ollut olemassa. Uskomisen käsitteen pohtiminen ei ollut pointtini, se kaiketi ihmiselle enemmän tai vähemmän luonnollista (että toivoo jotakin/uskoo johonkin). Uskonto on ollut ratkaisu tähän aika kauan. Nimet/uskomisen kohteet vaihtelevat. Kaikilla vähän sama oikeassaolemisen tarve, mikä niputtaa "toiset" vääräuskoisiksi. Ja tämä aika monen ongelman alku ja juuri.

Selvennetään, kysymykseni perusta oli, mihin kukakin uskoo?

Minä itse uskon itseeni, luonnontieteeseen ja Manchester Unitediin.