Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vilkun käyttö autoillessa...

Kutri
 Share

Recommended Posts

Osaako kukaan fiksumpi sanoa mistä mahtaa kummuta joidenkin autoilijoiden (tai itse asiassa aika monen) tarve olla näyttämättä vilkkua risteyksissä ja kaistaa vaihtaessa? Tähän ongelmaan törmää nykyisin ihan jatkuvasti - välistä tulee suorastaan vaaratilanteita kun joku kanssa-autoilija "unohtaa" vilkuttamisen ja paukaisee kaistalle eteen varoittamatta.. Puhumattakaan liikenneympyröistä, niissä vasta selvännäkeminen on arvossaan! Vai onko Suomessa vaan paljon autoja joista on vilkut rikki...

• Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hähä, teillä menee vielä hyvin. Belgialaiset ja ranskalaiset käyttävät vilkkua ainoastaan silloin kun he ajavat liikenneympyrään sisään. Silloin pannaan vilkku päälle kertomaan kanssa-autoilijoille että oikealle lähdetään kiertämään. Hyödyllistä.

Kaistaa vaihtaessa vilkkua ei tarvitse, eikä risteyksissä. Kyllä he itse tietävät minne ovat ajamassa ilman vilkkuakin! Ja ryhmittyminenhän tehdään aina sille kaistalle mille ollaan lopulta menossa, tarvittaessa vaikka kolmen kaistan yli.

Osaako kukaan fiksumpi sanoa mistä mahtaa kummuta joidenkin autoilijoiden (tai itse asiassa aika monen) tarve olla näyttämättä vilkkua risteyksissä ja kaistaa vaihtaessa? Tähän ongelmaan törmää nykyisin ihan jatkuvasti - välistä tulee suorastaan vaaratilanteita kun joku kanssa-autoilija "unohtaa" vilkuttamisen ja paukaisee kaistalle eteen varoittamatta.. Puhumattakaan liikenneympyröistä, niissä vasta selvännäkeminen on arvossaan! Vai onko Suomessa vaan paljon autoja joista on vilkut rikki...
Itse olen huomannut noissa "kevytympyröissä" ajamisen olevan hiton vaikeaa monille (Pitäjänmäki)(Lassila)(Kannelmäki) vilkku päällä ajetaan siellä ympyrää vaikka siinä vaiheessa kun POISTUTAAN laitetaan se vilkku.Samoin on epäselvää monelle se että ympyrässä jo olevalla on etu-ajo oikeus eikä ympyrään tulevalla. Haagan isossa ympyrässä sujuu selkeesti paremmin .oliskohan syynä sen pitkäikäisyys ja se että ajo-opetusta annetaan siellä niin usein autokoulussa?.. vilkutellaan kun tavataan..liikenteessä siis:eclipsee_steering:

Liikenneympyrään mennessä ei käytetä vilkkua.Ympyrän sisällä on etuajo-oikeus. Mutta ympyrästä lähdettäessä vilkutellaan toki. Monille tuntuu olevan nuo asiat liikenteessä varsin hankalia. Muutoin vilkkua voisi enemmänkin käyttää (kaistan vaihdot, risteykset jne.). Turvallisuustekijä tuo vilkku on. Jos kaistaa vaihtaessa ei vilkkua käytä, niin voi tulla aika kiperiäkin tilanteita. Joten vilkutellaan sano mummo rollaattorilla kääntyessä.

Liikenneympyrään mennessä ei käytetä vilkkua.Ympyrän sisällä on etuajo-oikeus. Mutta ympyrästä lähdettäessä vilkutellaan toki. Monille tuntuu olevan nuo asiat liikenteessä varsin hankalia. Muutoin vilkkua voisi enemmänkin käyttää (kaistan vaihdot, risteykset jne.). Turvallisuustekijä tuo vilkku on. Jos kaistaa vaihtaessa ei vilkkua käytä, niin voi tulla aika kiperiäkin tilanteita. Joten vilkutellaan sano mummo rollaattorilla kääntyessä.

Niinpä ja espoossa ainakin viljellään noita "läpiajettavia" miniympyröitä, joissa saa olla aika nopee, että ehtii vilkun pistää päälle tai että sen onnistuu laittamaan juuri sopivassa kohdassa, että se odottelija tajuu kummasta niistä vierekkäisistä ulostuloista haluat pihalle. No, tuo Suomenojan iso ympyrä on kyllä kooltaan riittävä, siinä ne kaistoitukset vaan ovat tosi luovia ja todella kuningasidea on ollut laittaa liikennevalot 50m päähän ulosajokoloista. Ruuhka-aikaan saadaan kätevästi tukittua koko kaksikaistainen ympyrä, niin ettei kenenkään tarvitse mennä mihinkään.

Olen ollut havaitsevinani, että vilkkua ei käytä

- ison auton kuljettaja (ei tarvitse, jääköön muut alle jos ei väistä!)

- kännykässä puhuja (mikähitonvilkku? mulla on tärkeä keskustelu menossa!)

- kaistalude (toi viereinen kaista meni just autonmitan nopeampaa, pakko vaihtaa...)

- karvahattumies (kyllä tiedän mihin oon menossa)

Näiden vastapainoksi liikenteessä näkee joskus jatkuvasti vilkku päällä ajavia, vanhalla autolla pörryytteleviä luokittelemattomia ihmisiä, joilla on usein joko musiikki liian kovalla tai muuten vaan liian paljon asioita mielessä, jotta niin vähäpätöinen asia kuin kojetaulussa vilkkuva valo voisi heitä havahduttaa :)

Täällä on paljon ympyröitä ja useimmiten niissä on vähintään kaksi, joskus kolme tai neljäkin kaistaa. Jostain käsittämättömästä syystä paikalliset nököttävät aina pitkässä jonossa siinä oikeanpuolisella tulokaistalla ja vasenta pääsee lähes poikkeuksetta ajamaan esteettä ympyrälle asti. Luonnollisesti myös ympyrässä, kaistojen määrästä ja kiertomatkan pituudesta riippumatta, lähes kaikki ajavat vain ja ainoastaan ulointa kaistaa.

Tästähän siis seuraa että itse asiassa vasemmalta kaistalta on helpompi ajaa ympyrään sisään, koska aikaa tarvitaan vain uloimman kaistan ylittämiseen kohtisuoraan, uloimmalle kaistallehan tulee lisäksi ehtiä vielä kiihdyttää rytmiin mukaan. Lisäbonuksena siitä, että ajaa ympyrään vasemmalta kaistalta saa vielä sen että pääsee esteettä vaihtamaan myös ulosajaessa uloimmalle kaistalle. Abot nimittäin tulkitsevat sen, että joku ajaa sisään VASEMMALTA KAISTALTA tarkoittavan että kyseessä on joko a) itsemurhakandidaatti, B) huono kuljettaja (tätä voi vahvistaa jättämällä vilkuttamatta ympyrään mennessään) tai c) vaarallinen mutantti. Joka tapauksessa heille syntyy voimakas käsitys että kyseessä on Henkilö Jolle Kannattaa Antaa Tilaa Kaistanvaihdossa.

Ajan ympyrään aina vasenta kaistaa nykyään.

Lisään oman kekoni korteen tässä urputusketjussa.

Normaali risteys: jengi painaa ensin jarrua hyvissä ajoin ennen risteystä (miksi hitossa toi jarruttaa!?) ja sitten kun kääntää jo rattia viitsii lopulta laittaa vilkunkin päälle.

Se vilkku menee (kai) päälle näppärästi samalla kun sitä rattia pyöräytetään, vai olisko kyseessä jopa puhdas vahinko kun sormet osuu siihen viikseen... :detective:

Mut jos mää haluan jäädä ympyrään pitemmäksi ajaksi kiertämään, niin onhan kohteliasta laitta vilkku päälle, että tietävät, ettem mää tästä vielä pitkään aikaan pois pyri. Sit kun tekee taas mieli pois, niin vilkku toiseen suuntaan.

Mä luulen että Pariisin Riemukaaren liikenneympyrässä sisemmillä kaistoilla asustaa joukko ihmisiä jotka ei vaan ikinä päässeet pois sieltä. Saattaa olla kokonaisia sukupolviakin jo jotka ovat eläneet syntymästä saakka autossa joka kiertää Place de l'Étoilea...