Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2008 kauden treenisuunnitelmat

joonas
 Share

Recommended Posts

Ajattelin juhlallisesti alottaa uuden otsikot jotta saatais taas keskustelua. Tuntuu olevan nii vähän luettavaa tällä triathlon saralla täällä. Tilailin itse tässä 6 kirjaa jenkeistä ja ostin tuon trimagazinenki jenkeistä. Aikamoista fiilistelyy tuntuvat molemmat olemaan. Ajattelin tässä kysyy nyt jos toi Jiivee tms jaksais vastailla että rakennatteko tuollaisella jenkki tyylillä noita treenei että o se "base , build, peak, tamper kaudet". Vai millä tyylillä rakentelette noita kausittaisia treenejä? Tässä jotenki haluis taas vähän jotain uutta keksii enne ku lyö lukkoon tän tulevan kauden ohjelmia. Lähinnä viel tässä pk-kausi menossa kuiteski itsellä. Sain itteni viellä raahattua tuonne heltri uintikurssille josta tuntuu saavan uutta pontta tuohon uintii, tosin olen vasta käynyt ekalla tunnilla ;)

-joonas

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No minä olen aina ollut avoimella linjalla tämän harrastuksen suhteen ja olen varmaan jossain tämän kausirytmitykseni laittanutkin, mutta tässä vielä:

Pk 1- kausi - marraskuu ja joulukuu, lepoa, fiilistelyä, pk-tasoilla, vähän tekniikoiden katsomista kuntoon

Pk 2- kausi - tammikuu-maaliskuu, viikkorytmityksellä perus-teho-määrä-kevyt. Eli viikko aina teeman mukaan, mutta pääpaino pk-alueella vaikka tehoviikolla jo vähän kovempia treenejä.

Valmistava kausi- huhti-toukokuu, joka menee luultavasti 10+4 jaksottelulla eli 10 päivää tehokasta treeniä ja neljä kevyttä. Vauhdit ja tehot lisääntyy ja pk:ta vähän vähemmän.

Kesäkuusta alkaa sitten kilpailukausi jota kunkin vuoden kisat aina rytmittävät. Välissä treenaillaan jos on kisoilla pitempi väli, muuten kisojen välit palauttelevaa treeniä.

Siinä hieno suunnitelma, mutta arkihan on sitä työssä käyvällä perheenisällä että äkillinen työreissu tai tenavan korvatulehdus pistää kaikki uusiksi :-)

Sitten sovelletaan. Ja tänä vuonna en varmaan mene ihan tuon mukaan, vaan pidän koko ajan pk:ta enemmän mukana ja vähennän tehoja.

Tavoitteena on kuitenkin hipsutella Ironmanin maaliin, mielellään kuitenkin alle 17 tunnin.:character00264:

• 1 month later...

Vähän huonolta näyttää tän vuoden triathlonkauden harjoittelu. Etukäteen ajatellen mun piti käydä talven aikana 1-2 kertaa viikossa uimassa ja vähintään kerran viikossa vetää pitempi pyörälenkki. Mutta pyörällä en ole ajanut yli kahden kilometrin matkaa sitten joulukuun. Ja eilen kävin ekaa kertaa tänä vuonna uimassa. Suurin syy harjoittelemattomuuteen on ollut saamattomuus ja laiskuus. Onhan noi kelitkin olleet hieman huonot pyöräilyyn täällä maaseudulla (loskaa, kuraa ja jäätä). Mutta heikosta talvikelistä huolimatta olen kyllä päässyt hiihtelemään suurinpiirtein saman määrän kuin viime vuonnakin. Ja juoksua on tullut sitten harrastettua reilusti viime vuotta enemmän. Toisaalta koko talven harjoittelu on ollut pelkää peruskestävyys tasoa. Vk-lenkit on jääneet ihan muutamaan kertaan. Nyt kevättä kohti pitää sitten ruveta parantelemaan noita vauhteja, ettei jää hidas vauhti päälle kesän kisoissa. Ja eiköös toi uinti ja pyöräilykin rupea ilmestymään harjotuksiin viimeistään kahden viikon kulutta, kun hiihtokausi on mun osalta ohitse Vuokatti-hiihdon ja Lapin vaelluksen jälkeen. Saa sitten nähdä mihin kuntoon sitä kerkiää kevään ja alkukesän aikana itsensä pyöräilemään.

Vähän huonolta näyttää tän vuoden triathlonkauden harjoittelu. Etukäteen ajatellen mun piti käydä talven aikana 1-2 kertaa viikossa uimassa ja vähintään kerran viikossa vetää pitempi pyörälenkki. Mutta pyörällä en ole ajanut yli kahden kilometrin matkaa sitten joulukuun. Ja eilen kävin ekaa kertaa tänä vuonna uimassa. Suurin syy harjoittelemattomuuteen on ollut saamattomuus ja laiskuus. Onhan noi kelitkin olleet hieman huonot pyöräilyyn täällä maaseudulla (loskaa, kuraa ja jäätä). Mutta heikosta talvikelistä huolimatta olen kyllä päässyt hiihtelemään suurinpiirtein saman määrän kuin viime vuonnakin. Ja juoksua on tullut sitten harrastettua reilusti viime vuotta enemmän. Toisaalta koko talven harjoittelu on ollut pelkää peruskestävyys tasoa. Vk-lenkit on jääneet ihan muutamaan kertaan. Nyt kevättä kohti pitää sitten ruveta parantelemaan noita vauhteja, ettei jää hidas vauhti päälle kesän kisoissa. Ja eiköös toi uinti ja pyöräilykin rupea ilmestymään harjotuksiin viimeistään kahden viikon kulutta, kun hiihtokausi on mun osalta ohitse Vuokatti-hiihdon ja Lapin vaelluksen jälkeen. Saa sitten nähdä mihin kuntoon sitä kerkiää kevään ja alkukesän aikana itsensä pyöräilemään.

Kyllä tässä vielä kuntoon ehtii. Sulla on muutenkin tuo homma ollut sen verran monipuolista ja pitkä kokemus kestävyysurheilusta niin hyvällä pohjalla saat lajituntuman kyllä taas nopeasti!

Ei muuta kun tsemppiä harjoitteluun ja koitahan päästä noihin treenikisoihinkin piipahtamaan joskus...

Mä en tiedä, näyttääkö mun harjoittelu hyvältä vai huonolta, kun ei ole näkemystä, mikä riittää.. Iso takapakki tuli, kun kuuin eilen lähiuimahallin ripustavan lapun luukulle reilun kuukauden päästä. Eihän se uinti siihen lopu, mutta määrät vähenevät, kun matkaan kuluu enemmän aikaa.

Tähän mennessä treeniohjelma on ollut (lokakuusta lähtien) 4*viikossa uinti n. 800 m (johon saan kulumaan ihan kiitettävästi aikaa) ja 2*viikossa juoksu 8 km. Tähän päälle tulee pari kertaa jalkapalloa viikossa.

Nyt aloitin hieman (omalla mittapuullani) tiukemman tahdin: 4*viikossa 4 km juoksu + 1 km uinti ja 2*viikossa 8 km juoksu (ja ne jalkapallot). Sekä tulevasta viikonlopusta lähtien, jos sää sallii, vihdoin sitä pyöräilyäkin, jos aloittelisi jollain 30-40 km:n lenkillä 1*viikossa ja sitten kasvattaisi sen johonkin 70-80 km:iin.

Sitten kesäkuun alusta ajattelin ottaa tehokuurin, esim. 4*viikossa 8 km

juoksu + 1,5-2 km uinti ja 1-2*viikossa pyöräily 40-100 km tai pidemmän pyöräilyn tilalla joku tritreeni, tyyliin 2 km + 50 km + 10 km. Tätä rääkkikautta vetelisin jonkun kuutisen viikkoa, sitten kisaa alustavat pari viikkoa vähän iisimpää herkistelyä ja kisan alla kolme-neljä päivää periaatteessa täyttä lepoa.

Miltä kuulostaa? Pääsekö näillä määrillä ensikertalainen ironmanissä maaliin saakka? Pääseekö edes lähelle?

Mä en tiedä, näyttääkö mun harjoittelu hyvältä vai huonolta, kun ei ole näkemystä, mikä riittää.. Iso takapakki tuli, kun kuuin eilen lähiuimahallin ripustavan lapun luukulle reilun kuukauden päästä. Eihän se uinti siihen lopu, mutta määrät vähenevät, kun matkaan kuluu enemmän aikaa.

Tähän mennessä treeniohjelma on ollut (lokakuusta lähtien) 4*viikossa uinti n. 800 m (johon saan kulumaan ihan kiitettävästi aikaa) ja 2*viikossa juoksu 8 km. Tähän päälle tulee pari kertaa jalkapalloa viikossa.

Nyt aloitin hieman (omalla mittapuullani) tiukemman tahdin: 4*viikossa 4 km juoksu + 1 km uinti ja 2*viikossa 8 km juoksu (ja ne jalkapallot). Sekä tulevasta viikonlopusta lähtien, jos sää sallii, vihdoin sitä pyöräilyäkin, jos aloittelisi jollain 30-40 km:n lenkillä 1*viikossa ja sitten kasvattaisi sen johonkin 70-80 km:iin.

Sitten kesäkuun alusta ajattelin ottaa tehokuurin, esim. 4*viikossa 8 km

juoksu + 1,5-2 km uinti ja 1-2*viikossa pyöräily 40-100 km tai pidemmän pyöräilyn tilalla joku tritreeni, tyyliin 2 km + 50 km + 10 km. Tätä rääkkikautta vetelisin jonkun kuutisen viikkoa, sitten kisaa alustavat pari viikkoa vähän iisimpää herkistelyä ja kisan alla kolme-neljä päivää periaatteessa täyttä lepoa.

Miltä kuulostaa? Pääsekö näillä määrillä ensikertalainen ironmanissä maaliin saakka? Pääseekö edes lähelle?

Tuota tuota, kokonaisuus on varmaan ihan ok jos lyhyempiä kisoja ajattelee...

Mutta että Ironman-matkaa... Sitä silmällä pitäen pitäisi kyllä uintilenkit nousta tuonne 3,5km-4km, pyörälenkit sinne 150km ja juoksutkin sinne 20-30km... ??? Pitkiä yhdistelmiä (4-6h) unohtamatta...

Tämä on siis minun näkemykseni vaan, ei varmasti mikään absoluuttinen totuus. Mutta pieniltä kyllä näytti nuo määrät tavoitteeseen verrattuna...?

Perusmatka, ja miksei puolikaskin voisi olla lähempänä haarukkaa?

Näin vähän pelkäsinkin.. pitänee kasvattaa matkoja, siis. Ja ehkä pitää harkita jos tänä kesänä ainakin ENSIN kokeilisi perusmatkaa, näkisi vähän, missä mennään.

Kumpi on muuten pidempiä matkoja ajatellen treenaamisessa parempi: että treenaa lähes päivittäin useampaa lajia, vai että vetää kutakin kerralla pidempiä matkoja?

Eli jos uhraa yhden pidemmän treenin lisäksi vaikka 5*2 h aikaa treenaamiselle, niin mieluummin viisi samanlaista uinti-juoksu(-pyöräily)-yhdistelmä vai esim. 2*2 h uintia, 2*2 h juoksua ja 1*2 h pyörällä? Siis jos olisi pakko valita? Haen ihan noin niinkuin suuntaviivoja..

Kumpi on muuten pidempiä matkoja ajatellen treenaamisessa parempi: että treenaa lähes päivittäin useampaa lajia, vai että vetää kutakin kerralla pidempiä matkoja?

Kyllä kallistuisin tuon jälkimmäisen puoleen. Eli jos sulla on pitkän lenkin lisäksi 10h käytettävissä viikossa, niin sillä varmasti pääsee Ironmanin läpäisykuntoon.

Monihan jakaa harjoittelun suhteessa kisasuorituksen kestoon, eli noin:

20% uinti

50% pyörä

30% juoksu

Olen jostain lukenut myös sellaisen, että Ironmanin läpäisyyn pitäisi viikossa treenata suurin piirtein nuo kyseiset matkat, 4km uintia / 180 fillaria / 42km juoksua...

Eli ei muuta kun Joroisille heinäkuun puolessa välissä puolikkaalle, siinä on samalla loistava viimeistelytreeni. Sitten nähdään Nokialla 3.8.

Tsemiä treeniin!

%€#€%#%#€%

JiiVee, mä olisin NIIIN tulossa Joroisille. Mutta. Mulla on tasan kaksi viikkoa kesälomaa, (la 5.7.-su 20.7.) ja siihen oli pakko varata perheloma etelään, joka sijoittuu iloisesti välille 9.-16.7.

Eli Joroisten kisa (valtakunnan ainoa puolimatka) on siinä AINOANA viikonloppuna koko vuonna 2008, kun mulle EI käy. Ai harmittaako? Nii-i.

Yksi mitä vähän pohdin, oli HelTrin perusmatka kesäkuussa Kuusijärvellä, mutta sitä ei näemmä tänä vuonna olekaan. Eikä ulkomaille tohdi lähteä (edes Viroon), siinä tulee helposti aika, raha ja vaimon ymmärrys vastaan, etenkin jos yritän lisäksi päästä Nokialle.

Siksi olen ollut yltiöoptimisti treenimäärieni riittämisen suhteen, kun maratoneja (tiedetään, IHAN eri asia) olen vedellyt sellaisella 2,5 h:n viikottaisilla treenimäärillä. Ja siis tuo määrä on piisannut mainiosti ilman mitään tehotreenikausia.

Jotenkin ynnäsin päässäni, että triatlon varmaan toimii niin, että kun kaikkia lajeja trenaa suunnilleen tuon verran, ja päälle viikoittainen yhdistelmätreeni, niin kyllä lähtee.

Mutta täytyy ottaa toi prosenttijako käyttöön, auttaa varmasti erittäin paljon oikeaan suuntaan. Ja onhan tässä kesän alkuunkin vielä kymmenisen viikkoa, pitää sitten katsella mihin uskaltaa osallistua..

Kiitos kovasti neuvoista!

[taas mä oon äänessä, onkohan liian hiljainen työpäivä..]

Kyllä mä vähän tota Kiskoa mietinkin. Jotenkin tuntuu vain tuo 1/4 (n. perusmatka?) liian kevyeltä syyltä matkata niin kauas.. eiku hetkinen - eihän toi Kisko olekaan kaukana, taisin sekoittaa Joroisiin! On tämä maantieto vähän hakusessa.

Hmmm. Ehkä tosiaan. Pitääkin ottaa ihan tosissaan harkintaan, toi on vielä just 5 viikkoa ennen Nokiaa, niin näkisi hyvin onko mitään järkeä mennä rikkomaan itseään puolet kauemmaksi. Eikä kustanna kuin 20 €!

Miten nuo teidän rykäisyt, tohtiiko siinne tulla häpäisemään itseään näin täysin vihreänä? Kävin kurkkimassa, ja jotain spurttejahan ne oli ja arki-iltaisin. Vetääkö jengi ihan hirveällä kiukkuvauhdilla? Meinaan että hitaana uimarina en välttämättä löydä pyöräreittiä, kun muut on jo kadonnut kun nousen jorpakosta :-)

Joo, Kiskoon ei oo kovin pitkä matka.

Kyllä siinä perusmatkassakin on ihan riittävästi tekemistä suht aloittelijalle. Suosittelisin osallistumista ennen pidempien matkojen miettimistä. Triathlon on kuitenkin ihan oma lajinsa, eikä mikään uinti-pyörä-juoksu.

Rykäsyihin kannattaa tulla nimenomaan vihreänä kun ne on kuitenkin vähän epäformaalimpia kisoja, joissa pääsee mukaan lajin tunnelmaan. Jotkut vetää hullun kovaa, mutta rauhallisempiakin menijöitä kuten meikäläinen löytyy.

Ja muutenkin siellä Kuusiksella on väkeä aina kesätiistaisin treenailemassa, ihan vaan uimassa tai vetämässä koko settiä.

Ite treenailen vielä pari vuotta ennenkuin alan miettimäänkään mitään Ironman matkoja. Nykyisin saan parhaimillaan reilun 10h viikkoja aikaiseksi, enkä usko että noilla kykenee suoriutumaan kunnialla IM matkasta.